FRANKOWSKA WITOSŁAWA, profesor Akademii Muzycznej
(korekta_EJ) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
[[File: Witosława_Frankowska.jpg |thumb| Witosława Frankowska]] | [[File: Witosława_Frankowska.jpg |thumb| Witosława Frankowska]] | ||
− | '''WITOSŁAWA FRANKOWSKA''' (ur. 12 VIII 1962 Wejherowo), muzyk, etnomuzykolog, kompozytorka, profesor [[AKADEMIA MUZYCZNA IM. STANISŁAWA MONIUSZKI | Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku]] (AMuz). Córka Edmunda Kamińskiego i Zofii z domu Czaja. Edukację muzyczną rozpoczęła od prywatnych zajęć gry na fortepianie u Zofii Stephan. Od 1970 kontynuowała naukę w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Fryderyka Chopina w Wejherowie w klasie fortepianu Renaty Watras. W latach 1976–1981 uczęszczała do [[OGÓLNOKSZTAŁCĄCA SZKOŁA MUZYCZNA I i II STOPNIA | Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia]] im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku.<br/><br/> | + | '''WIESŁAWA WITOSŁAWA FRANKOWSKA''' (ur. 12 VIII 1962 Wejherowo), pierwszego imienia nie używa, muzyk, etnomuzykolog, kompozytorka, profesor [[AKADEMIA MUZYCZNA IM. STANISŁAWA MONIUSZKI | Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku]] (AMuz). Córka Edmunda Kamińskiego i Zofii z domu Czaja, wnuczką poety, kompozytora i leksykografa Jana Trepczyka. Edukację muzyczną rozpoczęła od prywatnych zajęć gry na fortepianie u Zofii Stephan. Od 1970 kontynuowała naukę w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Fryderyka Chopina w Wejherowie w klasie fortepianu Renaty Watras. W latach 1976–1981 uczęszczała do [[OGÓLNOKSZTAŁCĄCA SZKOŁA MUZYCZNA I i II STOPNIA | Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia]] im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku.<br/><br/> |
Od 1981 do 1987 studiowała na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki AMuz. w Gdańsku. Pracę dyplomową, poświęconą kantatom [[DU GRAIN JEAN JEREMIAS, kompozytor, organista | Jeana Jeremiasa du Graina]] w zbiorach [[POLSKA AKADEMIA NAUK BIBLIOTEKA GDAŃSKA | Biblioteki Gdańskiej Polskiej Akademii Nauk]], napisała pod kierunkiem prof. [[PODEJKO PAWEŁ, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Pawła Podejki]]. W okresie studiów związała się z [[CAPPELLA GEDANENSIS| Cappellą Gedanensis]] (1982–1992), w której grała basso continuo podczas nagrań i koncertów prezentujących muzykę kompozytorów dawnego Gdańska. W 2013 otrzymała stopień doktora nauk humanistycznych w dziedzinie etnomuzykologii w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. W 2018 decyzją Rady Wydziału Fortepianu, Organów, Klawesynu, Muzyki Dawnej i Jazzu Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych, w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. W 2023 otrzymała tytuł profesora.<br/><br/> | Od 1981 do 1987 studiowała na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki AMuz. w Gdańsku. Pracę dyplomową, poświęconą kantatom [[DU GRAIN JEAN JEREMIAS, kompozytor, organista | Jeana Jeremiasa du Graina]] w zbiorach [[POLSKA AKADEMIA NAUK BIBLIOTEKA GDAŃSKA | Biblioteki Gdańskiej Polskiej Akademii Nauk]], napisała pod kierunkiem prof. [[PODEJKO PAWEŁ, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku | Pawła Podejki]]. W okresie studiów związała się z [[CAPPELLA GEDANENSIS| Cappellą Gedanensis]] (1982–1992), w której grała basso continuo podczas nagrań i koncertów prezentujących muzykę kompozytorów dawnego Gdańska. W 2013 otrzymała stopień doktora nauk humanistycznych w dziedzinie etnomuzykologii w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. W 2018 decyzją Rady Wydziału Fortepianu, Organów, Klawesynu, Muzyki Dawnej i Jazzu Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych, w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. W 2023 otrzymała tytuł profesora.<br/><br/> | ||
Od 1993 wykładowczyni w gdańskiej AMuz., prowadzi zajęcia przygotowujące wokalistów do stylowego wykonawstwa muzyki dawnej (praca z basso continuo, seminarium muzyki dawnej). Współpracuje z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, [[SCHOLA CANTORUM GEDANENSIS, chór| Polskim Chórem Kameralnym „Schola Cantorum Gedanensis”]], Orkiestrą Goldberg Ensamble, zespołem Ars Nova, Arte dei Sunatori. Owocem tej współpracy są m.in. płyty ''TACET’s Four Seasons'' (Tacet 2008), ''Navigare'' (Studio MTS 2018), ''Johann Valentin Meder. Sacred Music'' (MDG 2020).<br/><br/> | Od 1993 wykładowczyni w gdańskiej AMuz., prowadzi zajęcia przygotowujące wokalistów do stylowego wykonawstwa muzyki dawnej (praca z basso continuo, seminarium muzyki dawnej). Współpracuje z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, [[SCHOLA CANTORUM GEDANENSIS, chór| Polskim Chórem Kameralnym „Schola Cantorum Gedanensis”]], Orkiestrą Goldberg Ensamble, zespołem Ars Nova, Arte dei Sunatori. Owocem tej współpracy są m.in. płyty ''TACET’s Four Seasons'' (Tacet 2008), ''Navigare'' (Studio MTS 2018), ''Johann Valentin Meder. Sacred Music'' (MDG 2020).<br/><br/> | ||
− | Komponuje, opracowuje utwory ludowe i regionalne. Od 2002 prowadzi cykl koncertów „Spotkania z muzyką Kaszub” w Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie. Opracowała ''Kaszubski śpiewnik domowy'' (Wydawnictwo Region 2014), ''Kaszubski śpiewnik bożonarodzeniowy'' (tamże 2015), ''Kaszubski śpiewnik szkolny'' (tamże 2016), serię wydawniczą „Biblioteka Orkiestrowa Kaszub, Kociewia i Powiśla” (Gdańsk–Wejherowo, [[NADBAŁTYCKIE CENTRUM KULTURY| Nadbałtyckie Centrum Kultury]] – | + | Komponuje, opracowuje utwory ludowe i regionalne. Od 2002 prowadzi cykl koncertów „Spotkania z muzyką Kaszub” w Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie (MPMKP). Opracowała ''Kaszubski śpiewnik domowy'' (Wydawnictwo Region 2014), ''Kaszubski śpiewnik bożonarodzeniowy'' (tamże 2015), ''Kaszubski śpiewnik szkolny'' (tamże 2016), serię wydawniczą „Biblioteka Orkiestrowa Kaszub, Kociewia i Powiśla” (Gdańsk–Wejherowo, [[NADBAŁTYCKIE CENTRUM KULTURY| Nadbałtyckie Centrum Kultury]] – MPMKP 2014–2016). Nagrała wraz z innymi artystami kilka płyt, m.in. ''Mòrze'' ((MPMKP, 2004), ''Ptôszkòwie na lëpie'' (tamże 2006), ''Gdze mòja chëcz'' ([[ZRZESZENIE KASZUBSKO-POMORSKIE | Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorski]] 2006), album ''Kaszuby w pieśni artystycznej'' (Studio MTS 2015). <br/><br/> |
− | Autorka monografii ''Kolędowanie na Kaszubach. Dzieje kolęd na Pomorzu od XVI do XXI wieku'' (Warszawa 2015), monografii cyklu koncertów ''Spotkania z muzyką Kaszub 2002–2020'' ( | + | Autorka monografii ''Kolędowanie na Kaszubach. Dzieje kolęd na Pomorzu od XVI do XXI wieku'' (Warszawa 2015), monografii cyklu koncertów ''Spotkania z muzyką Kaszub 2002–2020'' ((MPMKP, 2022), współautorka monografii o Janie Trepczyku ''Méster Jan 1907–1989'' (tamże 2017), redaktorka leksykonu ''Muzyka Kaszub. Materiały encyklopedyczne'' (tamże 2005), współautorka haseł do leksykonu ''Gniazdo Gryfa. Słownik kaszubskich symboli, tradycji i pamięci kultury'' ([[INSTYTUT KASZUBSKI | Instytut Kaszubski]] 2021) oraz Kaszubopedii (kaszubopedia.pl od 2021). Członkini Instytutu Kaszubskiego (od 2013), Rady Artystycznej Ogólnopolskiego Festiwalu Pieśni o Morzu (od 2017), Komisji Kaszubskiej przy Polskiej Akademii Umiejętności ze stacją w Gdańsku (od 2021) i Rady Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (od 2020).<br/><br/> |
− | Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Wejherowa (2005), [[MEDAL STOLEMA | Medalu Stolema]] (2006), Medalu 50-lecia Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego (2006), Nagrody Remusa (2014, 2021), Medalu im. Lecha Bądkowskiego (2021), odznaczenia „Zasłużony dla kultury polskiej” (2022) i Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska (2023). Matka Jana (ur. 1988), Zofii (1990) i Jerzego (1999) Frankowskich. {{author:DP}} | + | Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Wejherowa (2005), [[MEDAL STOLEMA | Medalu Stolema]] (2006), Medalu 50-lecia Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego (2006), Nagrody Remusa (2014, 2021), Medalu im. Lecha Bądkowskiego (2021), odznaczenia „Zasłużony dla kultury polskiej” (2022) i Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska (2023). Matka Jana (ur. 1988), Zofii (1990) i Jerzego (1999) Frankowskich. {{author:DP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
− | + | ||
− | + | ||
− | [[Category: | + |
Aktualna wersja na dzień 12:18, 6 lis 2024
WIESŁAWA WITOSŁAWA FRANKOWSKA (ur. 12 VIII 1962 Wejherowo), pierwszego imienia nie używa, muzyk, etnomuzykolog, kompozytorka, profesor Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (AMuz). Córka Edmunda Kamińskiego i Zofii z domu Czaja, wnuczką poety, kompozytora i leksykografa Jana Trepczyka. Edukację muzyczną rozpoczęła od prywatnych zajęć gry na fortepianie u Zofii Stephan. Od 1970 kontynuowała naukę w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Fryderyka Chopina w Wejherowie w klasie fortepianu Renaty Watras. W latach 1976–1981 uczęszczała do Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku.
Od 1981 do 1987 studiowała na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki AMuz. w Gdańsku. Pracę dyplomową, poświęconą kantatom Jeana Jeremiasa du Graina w zbiorach Biblioteki Gdańskiej Polskiej Akademii Nauk, napisała pod kierunkiem prof. Pawła Podejki. W okresie studiów związała się z Cappellą Gedanensis (1982–1992), w której grała basso continuo podczas nagrań i koncertów prezentujących muzykę kompozytorów dawnego Gdańska. W 2013 otrzymała stopień doktora nauk humanistycznych w dziedzinie etnomuzykologii w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. W 2018 decyzją Rady Wydziału Fortepianu, Organów, Klawesynu, Muzyki Dawnej i Jazzu Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych, w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. W 2023 otrzymała tytuł profesora.
Od 1993 wykładowczyni w gdańskiej AMuz., prowadzi zajęcia przygotowujące wokalistów do stylowego wykonawstwa muzyki dawnej (praca z basso continuo, seminarium muzyki dawnej). Współpracuje z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Polskim Chórem Kameralnym „Schola Cantorum Gedanensis”, Orkiestrą Goldberg Ensamble, zespołem Ars Nova, Arte dei Sunatori. Owocem tej współpracy są m.in. płyty TACET’s Four Seasons (Tacet 2008), Navigare (Studio MTS 2018), Johann Valentin Meder. Sacred Music (MDG 2020).
Komponuje, opracowuje utwory ludowe i regionalne. Od 2002 prowadzi cykl koncertów „Spotkania z muzyką Kaszub” w Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie (MPMKP). Opracowała Kaszubski śpiewnik domowy (Wydawnictwo Region 2014), Kaszubski śpiewnik bożonarodzeniowy (tamże 2015), Kaszubski śpiewnik szkolny (tamże 2016), serię wydawniczą „Biblioteka Orkiestrowa Kaszub, Kociewia i Powiśla” (Gdańsk–Wejherowo, Nadbałtyckie Centrum Kultury – MPMKP 2014–2016). Nagrała wraz z innymi artystami kilka płyt, m.in. Mòrze ((MPMKP, 2004), Ptôszkòwie na lëpie (tamże 2006), Gdze mòja chëcz ( Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorski 2006), album Kaszuby w pieśni artystycznej (Studio MTS 2015).
Autorka monografii Kolędowanie na Kaszubach. Dzieje kolęd na Pomorzu od XVI do XXI wieku (Warszawa 2015), monografii cyklu koncertów Spotkania z muzyką Kaszub 2002–2020 ((MPMKP, 2022), współautorka monografii o Janie Trepczyku Méster Jan 1907–1989 (tamże 2017), redaktorka leksykonu Muzyka Kaszub. Materiały encyklopedyczne (tamże 2005), współautorka haseł do leksykonu Gniazdo Gryfa. Słownik kaszubskich symboli, tradycji i pamięci kultury ( Instytut Kaszubski 2021) oraz Kaszubopedii (kaszubopedia.pl od 2021). Członkini Instytutu Kaszubskiego (od 2013), Rady Artystycznej Ogólnopolskiego Festiwalu Pieśni o Morzu (od 2017), Komisji Kaszubskiej przy Polskiej Akademii Umiejętności ze stacją w Gdańsku (od 2021) i Rady Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (od 2020).
Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Wejherowa (2005), Medalu Stolema (2006), Medalu 50-lecia Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego (2006), Nagrody Remusa (2014, 2021), Medalu im. Lecha Bądkowskiego (2021), odznaczenia „Zasłużony dla kultury polskiej” (2022) i Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska (2023). Matka Jana (ur. 1988), Zofii (1990) i Jerzego (1999) Frankowskich.