MEYERHEIM FRIEDRICH EDUARD, artysta malarz

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 14: Linia 14:
  
 
'''FRIEDRICH EDUARD MEYERHEIM''' (7 I 1808 Gdańsk – 18 I 1879 Berlin), artysta malarz. Syn [[MEYERHEIM KARL FRIEDRICH, artysta malarz, radny | Karla Friedricha Meyerheima]]. Uczęszczał do [[GIMNAZJUM MIEJSKIE | Gimnazjum Miejskiego]], malarstwa uczył się początkowo u ojca, następnie u [[BREYSIG JOHANN ADAM,  artysta plastyk | Johanna Adama Breysiga]] w [[KRÓLEWSKA SZKOŁA SZTUK PIĘKNYCH | Królewskiej Szkole Sztuk Pięknych]]. Jego pierwszym mecenasem był hrabia Antoni Sierakowski, na zlecenie ktorego namalował m.in. portret jego dzieci Alfonsa, Heleny i Klotyldy, pałac w Waplewie, widok Malborka. Dzięki stypendium [[TOWARZYSTWO POKOJU | Towarzystwa Pokoju]] w latach 1830–1838 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie u Johanna Gottfrieda Schadowa. Od 1838 był tam asystentem, od 1850 profesorem, następnie pracował w akademiach w Dreźnie i Monachium.<br/><br/>
 
'''FRIEDRICH EDUARD MEYERHEIM''' (7 I 1808 Gdańsk – 18 I 1879 Berlin), artysta malarz. Syn [[MEYERHEIM KARL FRIEDRICH, artysta malarz, radny | Karla Friedricha Meyerheima]]. Uczęszczał do [[GIMNAZJUM MIEJSKIE | Gimnazjum Miejskiego]], malarstwa uczył się początkowo u ojca, następnie u [[BREYSIG JOHANN ADAM,  artysta plastyk | Johanna Adama Breysiga]] w [[KRÓLEWSKA SZKOŁA SZTUK PIĘKNYCH | Królewskiej Szkole Sztuk Pięknych]]. Jego pierwszym mecenasem był hrabia Antoni Sierakowski, na zlecenie ktorego namalował m.in. portret jego dzieci Alfonsa, Heleny i Klotyldy, pałac w Waplewie, widok Malborka. Dzięki stypendium [[TOWARZYSTWO POKOJU | Towarzystwa Pokoju]] w latach 1830–1838 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie u Johanna Gottfrieda Schadowa. Od 1838 był tam asystentem, od 1850 profesorem, następnie pracował w akademiach w Dreźnie i Monachium.<br/><br/>
W 1832 wydał album 10 litografii przedstawiających widoki Gdańska, w 1833 (wraz z architektem Johannem Heinrichem Strackiem (1805–1880)) opracował album poświęcony średniowiecznej architekturze niemieckiej (''Architektonische Denkmäler der Altmark Brandenburg''). Malował pejzaże, widoki i sceny rodzajowe związane z Gdańskiem i okolicami (''Widok Gdańska – Spław drewna fosą'', 1829; ''Sosnowy las'' [Chmielno] 1829, Muzeum Narodowe w Gdańsku; ''Odpoczywający myśliwi nad Zatoką Gdańską'', lata 30. XIX wieku), także portrety (między innymi: ''Dziecko przy krześle'' – domniemany portret syna artysty, Paula Friedricha, około 1843, Muzeum Narodowe w Gdańsku). W 1841 był twórcą obrazu ''Przemienienie Pańskie'' w ołtarzu głównym kościoła Wniebowstąpienia (Himmelfahrtskirche) w Gdańsku-[[NOWY PORT | Nowym Porcie]] (zob. [[KOŚCIÓŁ NIEPOKALANEGO SERCA MARYI | kościół Niepokalanego Serca Maryi]]).<br/><br/>  
+
W 1832 wydał album 10 litografii przedstawiających widoki Gdańska, w 1833 (wraz z architektem Johannem Heinrichem Strackiem (1805–1880)) opracował album poświęcony średniowiecznej architekturze niemieckiej (''Architektonische Denkmäler der Altmark Brandenburg''). Malował pejzaże, widoki i sceny rodzajowe związane z Gdańskiem i okolicami (''Widok Gdańska – Spław drewna fosą'', 1829; ''Sosnowy las'' [Chmielno] 1829, Muzeum Narodowe w Gdańsku; ''Odpoczywający myśliwi nad Zatoką Gdańską'', lata 30. XIX wieku), także portrety (m.in.: ''Dziecko przy krześle'' – domniemany portret syna artysty, Paula Friedricha, około 1843, Muzeum Narodowe w Gdańsku). W 1841 był twórcą obrazu ''Przemienienie Pańskie'' w ołtarzu głównym kościoła Wniebowstąpienia (Himmelfahrtskirche) w Gdańsku-[[NOWY PORT | Nowym Porcie]] (zob. [[KOŚCIÓŁ NIEPOKALANEGO SERCA MARYI | kościół Niepokalanego Serca Maryi]]).<br/><br/>  
 
Twórca stylu północnoniemieckiego malarstwa rodzajowego w duchu biedermeieru, nawiązującego do tradycji holenderskiej i flamandzkiej, w latach 1833–1841 tworzył pod wpływem romantycznej szkoły düsseldorfskiej (Düsseldorfer Malerschule). Wprowadził do sztuki gdańskiej pogodne, pełne optymizmu sceny rodzajowe z życia mieszczan. Uczestniczył w wystawach [[TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI | Towarzystwa Przyjaciół Sztuki]]. (zob. [[MALARSTWO | Malarstwo]]). Niektóre prace – wcześniej przechowywane w gdańskim [[MUZEUM MIEJSKIE | Muzeum Miejskim]] – zaginęły w 1945 (np. ''Mała gosposia'' z 1867, czy ''Mały żołnierz'' z 1870) i znane są jedynie z dawnych fotografii. {{author: MJB}}<br /><br />
 
Twórca stylu północnoniemieckiego malarstwa rodzajowego w duchu biedermeieru, nawiązującego do tradycji holenderskiej i flamandzkiej, w latach 1833–1841 tworzył pod wpływem romantycznej szkoły düsseldorfskiej (Düsseldorfer Malerschule). Wprowadził do sztuki gdańskiej pogodne, pełne optymizmu sceny rodzajowe z życia mieszczan. Uczestniczył w wystawach [[TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI | Towarzystwa Przyjaciół Sztuki]]. (zob. [[MALARSTWO | Malarstwo]]). Niektóre prace – wcześniej przechowywane w gdańskim [[MUZEUM MIEJSKIE | Muzeum Miejskim]] – zaginęły w 1945 (np. ''Mała gosposia'' z 1867, czy ''Mały żołnierz'' z 1870) i znane są jedynie z dawnych fotografii. {{author: MJB}}<br /><br />
Malarzami byli także jego synowie: Franz Eduard (1838 Berlin – 1880 Marburg), autor nastrojowych scen rodzajowych i pejzaży, oraz Paul Friedrich (1842 Berlin – 14 IX 1915 Berlin), twórca portretów (namalował m.in. portret cesarza Niemiec Wilhelma I), scen rodzajowych, pejzaży, przez pewien czas studiował sceny z życia zwierząt w berlińskim ogrodzie zoologicznym, które uwidocznił na obrazach. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>  
+
Pod koniec życia zapadł na dolegliwości nerwowe, stan jego zdrowia uległ poprawie po krótkotrwalym powrocie do Gdańska. Po powrocie do Berlina dolegliwości powróciły. Malarzami byli także jego synowie: Franz Eduard (1838 Berlin – 1880 Marburg), autor nastrojowych scen rodzajowych i pejzaży, oraz Paul Friedrich (1842 Berlin – 14 IX 1915 Berlin), twórca portretów (namalował m.in. portret cesarza Niemiec Wilhelma I), scen rodzajowych, pejzaży, przez pewien czas studiował sceny z życia zwierząt w berlińskim ogrodzie zoologicznym, które uwidocznił na obrazach. Po śmierci ojca Paul Friedrich Meyerheim przekazał zbiór 85 jego rysunków i szkiców do gdańskiego Muzeum Miejskiego. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>  
 
'''Bibliografia''': <br/>
 
'''Bibliografia''': <br/>
 
Altpreuss. Biogr., Bd. 2, s. 435. <br/>
 
Altpreuss. Biogr., Bd. 2, s. 435. <br/>
 
Paszylka Małgorzata, ''Meyerheim'' [rodzina], w: Słownik Biograficzny Pomorza Nadwislańskiego, t. III, Gdańsk 1997, s. 193.
 
Paszylka Małgorzata, ''Meyerheim'' [rodzina], w: Słownik Biograficzny Pomorza Nadwislańskiego, t. III, Gdańsk 1997, s. 193.

Wersja z 14:18, 22 lip 2024

Franz Krüger, Portret Friedricha Eduarda Meyerherima, 1836
Friedrich Eduard Meyerheim
Portret Friedricha Eduarda Meyerheyma wykonany przez jego syna Paula Friedricha
Friedrich Eduard Meyerheim, Widok z Biskupiej Górki, 1829
Friedrich Eduard Meyerheim, Widok z Biskupiej Górki, litografia
Friedrich Eduard Meyerheym, Motława z Żurawiem, litografia 1832
Friedrich Eduard Meyerheim,Tratwy z drewnem w fosie miejskiej, 1829
Friedrich Eduard Meyerheim Sosnowy las, 1829
Friedrich Eduard Meyerheym, Budynek Dyrekcji Akcyz i Cła przy ul. Szafarnia nad Nową Motławą, po prawej fragment Bramy Stągiewnej, po lewej fragment Nowej Pakowni, litografia 1832
Friedrich Eduard Meyerheym, Brama Zielona i Most Zielony, litografia 1832
Friedrich Eduard Meyerheim Powrót ze szkoły, około 1870

FRIEDRICH EDUARD MEYERHEIM (7 I 1808 Gdańsk – 18 I 1879 Berlin), artysta malarz. Syn Karla Friedricha Meyerheima. Uczęszczał do Gimnazjum Miejskiego, malarstwa uczył się początkowo u ojca, następnie u Johanna Adama Breysiga w Królewskiej Szkole Sztuk Pięknych. Jego pierwszym mecenasem był hrabia Antoni Sierakowski, na zlecenie ktorego namalował m.in. portret jego dzieci Alfonsa, Heleny i Klotyldy, pałac w Waplewie, widok Malborka. Dzięki stypendium Towarzystwa Pokoju w latach 1830–1838 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie u Johanna Gottfrieda Schadowa. Od 1838 był tam asystentem, od 1850 profesorem, następnie pracował w akademiach w Dreźnie i Monachium.

W 1832 wydał album 10 litografii przedstawiających widoki Gdańska, w 1833 (wraz z architektem Johannem Heinrichem Strackiem (1805–1880)) opracował album poświęcony średniowiecznej architekturze niemieckiej (Architektonische Denkmäler der Altmark Brandenburg). Malował pejzaże, widoki i sceny rodzajowe związane z Gdańskiem i okolicami (Widok Gdańska – Spław drewna fosą, 1829; Sosnowy las [Chmielno] 1829, Muzeum Narodowe w Gdańsku; Odpoczywający myśliwi nad Zatoką Gdańską, lata 30. XIX wieku), także portrety (m.in.: Dziecko przy krześle – domniemany portret syna artysty, Paula Friedricha, około 1843, Muzeum Narodowe w Gdańsku). W 1841 był twórcą obrazu Przemienienie Pańskie w ołtarzu głównym kościoła Wniebowstąpienia (Himmelfahrtskirche) w Gdańsku- Nowym Porcie (zob. kościół Niepokalanego Serca Maryi).

Twórca stylu północnoniemieckiego malarstwa rodzajowego w duchu biedermeieru, nawiązującego do tradycji holenderskiej i flamandzkiej, w latach 1833–1841 tworzył pod wpływem romantycznej szkoły düsseldorfskiej (Düsseldorfer Malerschule). Wprowadził do sztuki gdańskiej pogodne, pełne optymizmu sceny rodzajowe z życia mieszczan. Uczestniczył w wystawach Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. (zob. Malarstwo). Niektóre prace – wcześniej przechowywane w gdańskim Muzeum Miejskim – zaginęły w 1945 (np. Mała gosposia z 1867, czy Mały żołnierz z 1870) i znane są jedynie z dawnych fotografii. MJB

Pod koniec życia zapadł na dolegliwości nerwowe, stan jego zdrowia uległ poprawie po krótkotrwalym powrocie do Gdańska. Po powrocie do Berlina dolegliwości powróciły. Malarzami byli także jego synowie: Franz Eduard (1838 Berlin – 1880 Marburg), autor nastrojowych scen rodzajowych i pejzaży, oraz Paul Friedrich (1842 Berlin – 14 IX 1915 Berlin), twórca portretów (namalował m.in. portret cesarza Niemiec Wilhelma I), scen rodzajowych, pejzaży, przez pewien czas studiował sceny z życia zwierząt w berlińskim ogrodzie zoologicznym, które uwidocznił na obrazach. Po śmierci ojca Paul Friedrich Meyerheim przekazał zbiór 85 jego rysunków i szkiców do gdańskiego Muzeum Miejskiego. MrGl























































































































Bibliografia:
Altpreuss. Biogr., Bd. 2, s. 435.
Paszylka Małgorzata, Meyerheim [rodzina], w: Słownik Biograficzny Pomorza Nadwislańskiego, t. III, Gdańsk 1997, s. 193.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania