MASSALSKA BARBARA, malarka, pedagog

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 2: Linia 2:
 
[[File: 1_Barbara_Massalska.jpg |thumb| Barbara Massalska <br/> (z prawej), 1969]]
 
[[File: 1_Barbara_Massalska.jpg |thumb| Barbara Massalska <br/> (z prawej), 1969]]
 
[[File: 2_Barbara_Massalska.jpg |thumb| Barbara Massalska, obok Kazimierz Śramkiewicz, 1970]]
 
[[File: 2_Barbara_Massalska.jpg |thumb| Barbara Massalska, obok Kazimierz Śramkiewicz, 1970]]
'''BARBARA MASSALSKA''' (21 I 1927 Warszawa – 20 III 1980 Gdańsk), malarka, pedagog [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (PWSSP) w Gdańsku ]]. Córka adwokata Stanisława (ur. 17 IV 1899), aresztowanego przez Gestapo 12 VII 1940, zamordowanego 15 I 1941 w KL Auschwitz, i Marii (1904–1983). Starsza siostra Marianny (1930–1982). W czasie II wojny światowej uczęszczała do Gimnazjum Handlowego w Warszawie, jednocześnie pracując w firmie chemiczno-szklarskiej oraz pobierając lekcje rysunku u Bogny Krasnodębskiej-Gardowskiej. Członkini Szarych Szeregów i (Polskiego Związku Powstańczego (PZP). W powstaniu warszawskim telefonistka w stopniu strzelca, pseudonim „Małgosia”, w OSM–1 (Okręgowej Składnicy Meldunkowej) batalionu łączności Okręgu Warszawskiego Armii Krajowej. Po upadku powstania wywieziona do obozu w Bergen–Belsen (Dolna Saksonia).<br/><br/>
+
'''BARBARA MASSALSKA''' (21 I 1927 Warszawa – 20 III 1980 Gdańsk), malarka, pedagog [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (PWSSP) w Gdańsku ]]. Córka adwokata Stanisława (ur. 17 IV 1899), aresztowanego przez Gestapo 12 VII 1940, zamordowanego 15 I 1941 w KL Auschwitz, i Marii (1904–1983). Starsza siostra Marianny (1930–1982). W czasie II wojny światowej uczęszczała do Gimnazjum Handlowego w Warszawie, jednocześnie pracując w firmie chemiczno-szklarskiej oraz pobierając lekcje rysunku u Bogny Krasnodębskiej-Gardowskiej. Członkini Szarych Szeregów i Polskiego Związku Powstańczego (PZP). W powstaniu warszawskim telefonistka w stopniu strzelca, pseudonim „Małgosia”, w OSM–1 (Okręgowej Składnicy Meldunkowej) batalionu łączności Okręgu Warszawskiego Armii Krajowej. Po upadku powstania wywieziona do obozu w Bergen–Belsen (Dolna Saksonia).<br/><br/>
 
Do Warszawy wróciła jesienią 1946, następnie z matką i siostrą zamieszkała w Sopocie. W 1947 ukończyła Liceum Ogólnokształcące im. Marii Curie Skłodowskiej i rozpoczęła studia w PWSSP w Gdańsku (wówczas z siedzibą w Sopocie). W czasie studiów dorabiała pracując w jednej z sopockich kawiarni. W 1948 odbyła praktyki w fabryce ceramiki w Bolesławcu. Zaangażowana w organizację wystaw uczelnianych m. in w 1949 w przygotowanie prac na Festiwal Szkół Artystycznych w Poznaniu. Należała do Bratniej Pomocy oraz ZAKA (Związek Akademickich Kół Artystycznych). W latach 1950–1951 kierowniczka Ogniska Kultury Plastycznej w Pucku. Po uzyskaniu dyplomu w 1951 zatrudniona została w macierzystej uczelni, pracowała jako pedagog do 1980: do 1955 asystent, następnie adiunkt, od 1965 docent. Jesienią 1963 przebywała na trzymiesięcznym stypendium w Paryżu. W latach 1964–1970 prowadziła pracownię malarstwa ściennego na Wydziale Malarstwa, a następnie na Zaocznym Studium Wychowania Plastycznego. <br/><br/>
 
Do Warszawy wróciła jesienią 1946, następnie z matką i siostrą zamieszkała w Sopocie. W 1947 ukończyła Liceum Ogólnokształcące im. Marii Curie Skłodowskiej i rozpoczęła studia w PWSSP w Gdańsku (wówczas z siedzibą w Sopocie). W czasie studiów dorabiała pracując w jednej z sopockich kawiarni. W 1948 odbyła praktyki w fabryce ceramiki w Bolesławcu. Zaangażowana w organizację wystaw uczelnianych m. in w 1949 w przygotowanie prac na Festiwal Szkół Artystycznych w Poznaniu. Należała do Bratniej Pomocy oraz ZAKA (Związek Akademickich Kół Artystycznych). W latach 1950–1951 kierowniczka Ogniska Kultury Plastycznej w Pucku. Po uzyskaniu dyplomu w 1951 zatrudniona została w macierzystej uczelni, pracowała jako pedagog do 1980: do 1955 asystent, następnie adiunkt, od 1965 docent. Jesienią 1963 przebywała na trzymiesięcznym stypendium w Paryżu. W latach 1964–1970 prowadziła pracownię malarstwa ściennego na Wydziale Malarstwa, a następnie na Zaocznym Studium Wychowania Plastycznego. <br/><br/>
 
Od 1951 współpracowała z zespołem ceramików [[ŻUŁAWSKA HANNA, malarka, pedagog| Hanny Żuławskiej]], współorganizując warszawską wystawę: „Hanna Jasińska-Żuławska. Szczegół ceramiczny w architekturze”, co zaowocowało następnie m. in. realizacjami wystroju budynków MDM w Warszawie oraz polichromii kamienic przy ulicy Długiej i Długim Targu w Gdańsku: sgraffita kamienicy przy Długim Targu 26 (1954), gdzie pomiędzy oknami drugiego i trzeciego piętra umieszczono medaliony z wizerunkami autorki projektu i pracującej przy wykończeniu sąsiedniej kamienicy nr 25 jej przyjaciółki Marii Leszczyńskiej (1923–2003). Wraz z nią stworzyła projekt mozaikowej tarczy zegara słonecznego na kamienicę narożną Długiego Targu 25 (1955), który został nagrodzony na warszawskiej wystawie „Tkanin i ceramiki” w tym samym roku, a wraz z [[FISZER ANNA, malarka, graficzka, docent Politechniki Gdańskiej | Anną Fiszer]] i Stanisławem Mizerskim wykonała wielkoformatową, abstrakcyjną kompozycję mozaikową na zachodniej elewacji [[KINO LENINGRAD| kina Leningrad (Neptun)]] od strony ul. Lektykarskiej (1957), dzięki apelom internautów rozebraną i złożoną w składnicy konserwatorskiej przy okazji remontu budynku w lutym 2016.<br/><br/>
 
Od 1951 współpracowała z zespołem ceramików [[ŻUŁAWSKA HANNA, malarka, pedagog| Hanny Żuławskiej]], współorganizując warszawską wystawę: „Hanna Jasińska-Żuławska. Szczegół ceramiczny w architekturze”, co zaowocowało następnie m. in. realizacjami wystroju budynków MDM w Warszawie oraz polichromii kamienic przy ulicy Długiej i Długim Targu w Gdańsku: sgraffita kamienicy przy Długim Targu 26 (1954), gdzie pomiędzy oknami drugiego i trzeciego piętra umieszczono medaliony z wizerunkami autorki projektu i pracującej przy wykończeniu sąsiedniej kamienicy nr 25 jej przyjaciółki Marii Leszczyńskiej (1923–2003). Wraz z nią stworzyła projekt mozaikowej tarczy zegara słonecznego na kamienicę narożną Długiego Targu 25 (1955), który został nagrodzony na warszawskiej wystawie „Tkanin i ceramiki” w tym samym roku, a wraz z [[FISZER ANNA, malarka, graficzka, docent Politechniki Gdańskiej | Anną Fiszer]] i Stanisławem Mizerskim wykonała wielkoformatową, abstrakcyjną kompozycję mozaikową na zachodniej elewacji [[KINO LENINGRAD| kina Leningrad (Neptun)]] od strony ul. Lektykarskiej (1957), dzięki apelom internautów rozebraną i złożoną w składnicy konserwatorskiej przy okazji remontu budynku w lutym 2016.<br/><br/>
Innymi realizacjami przy odbudowie i rozbudowie Trójmiasta były m.in. malowidło ścienne w kawiarni „Marysieńka” przy ul. Szerokiej 34/37 (1958, niezachowane), sgraffito we wnętrzu Teatru Kameralnego w Sopocie (wykonane wraz z Marią Leszczyńską, 1958), mozaiki we wnętrzu baru rybnego „ Aloza” w Gdyni (1960, niezachowana), w Domu Turysty PTTK Miramar w Sopocie (1962–1963, niezachowana), w gmachu głównym [[AKADEMIA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I SPORTU IM. JĘDRZEJA ŚNIADECKIEGO | Akademii Wychowania Fizycznego]] w Gdańsku (1963), w [[CENTRUM SPORTU AKADEMICKIEGO POLITECHNIKI GDAŃSKIEJ | Centrum Sportu Akademickiego Politechniki Gdańskiej]] (1963), w poczekalni [[DWORZEC GŁÓWNY | Dworca Głównego PKP]] w Gdańsku (1963–1964, niezachowana), w klubie oficerskim w Gdyni (1975, niezachowana) czy projekt mozaiki do klubu sportowego „Gedania” (1975).<br/><br/>
+
Innymi realizacjami przy odbudowie i rozbudowie Trójmiasta były m.in. malowidło ścienne w kawiarni „Marysieńka” przy ul. Szerokiej 34/37 (1958, niezachowane), sgraffito we wnętrzu Teatru Kameralnego w Sopocie (wykonane wraz z Marią Leszczyńską, 1958), mozaiki we wnętrzu baru rybnego „ Aloza” w Gdyni (1960, niezachowana), w Domu Turysty PTTK Miramar w Sopocie (1962–1963, niezachowana), w gmachu głównym [[AKADEMIA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I SPORTU IM. JĘDRZEJA ŚNIADECKIEGO | Akademii Wychowania Fizycznego]] w Gdańsku (1963), w [[CENTRUM SPORTU AKADEMICKIEGO POLITECHNIKI GDAŃSKIEJ | Centrum Sportu Akademickiego Politechniki Gdańskiej]] (1963), w poczekalni [[DWORZEC GŁÓWNY | Dworca Głównego PKP]] w Gdańsku (1963–1964, niezachowana), w klubie oficerskim w Gdyni (1975, niezachowana) czy projekt mozaiki do klubu sportowego [[GEDANIA, klub sportowy | „Gedania”]] (1975).<br/><br/>
Ważne miejsce w jej twórczości zajmowała sztuka sakralna, m.in. wielkoformatowe obrazy „Arka Noego”, „Grób”, „Dolina Jozafata”, „Sąd Ostateczny”, czy witraże, m.in. w kościele św. Teresy w Dźbowie koło Częstochowy (1962–1963), do pałacowej kaplicy Sapiehów oraz do bazyliki Matki Boskiej Kodeńskiej w Kodniu (1966), do kościoła Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny w Laskowicach (1968–1969), [[KOŚCIÓŁ ŚW. JÓZEFA (Stare Miasto) | kościoła św. Józefa]] w Gdańsku (1969–1970), witraże ze szkła hutniczego w [[KOŚCIÓŁ ŚW. BARBARY |kościół św. Barbary]] w Gdańsku (1972–1975), w kaplicy kościoła św. Jana Ewangelisty w Szczecinie (1976–1977) czy w 1972 projekty witraży do [[KOŚCIÓŁ I KLASZTOR FRANCISZKANÓW ŚW. TRÓJCY | kościoła św. Trójcy]] w Gdańsku i kościoła św. Michała w Sopocie.<br/><br/>
+
Ważne miejsce w jej twórczości zajmowała sztuka sakralna, m.in. wielkoformatowe obrazy „Arka Noego”, „Grób”, „Dolina Jozafata”, „Sąd Ostateczny”, czy witraże, m.in. w kościele św. Teresy w Dźbowie koło Częstochowy (1962–1963), do pałacowej kaplicy Sapiehów oraz do bazyliki Matki Boskiej Kodeńskiej w Kodniu (1966), do kościoła Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny w Laskowicach (1968–1969), [[KOŚCIÓŁ ŚW. JÓZEFA (Stare Miasto) | kościoła św. Józefa]] w Gdańsku (1969–1970), witraże ze szkła hutniczego w [[KOŚCIÓŁ ŚW. BARBARY |kościele św. Barbary]] w Gdańsku (1972–1975), w kaplicy kościoła św. Jana Ewangelisty w Szczecinie (1976–1977) czy w 1972 projekty witraży do [[KOŚCIÓŁ I KLASZTOR FRANCISZKANÓW ŚW. TRÓJCY | kościoła św. Trójcy]] w Gdańsku i kościoła św. Michała w Sopocie.<br/><br/>
Od 1951 członkini Związku Polskich Artystów Plastyków (ZPAP). Wielokrotnie nagradzana i wyróżniania na wystawach, m.in. za „Strajk tkaczy w Żyrardowie”, namalowany wspólnie z Ewą Hoffman, Eleonorą Jagaciak i Urszulą Ruhnke, na IV Ogólnopolskiej Wystawie Plastyki (1954). Odznaczona m.in. Złotym Krzyżem Zasługi (1973), Krzyżem Walecznych 1944 (1967), medalem Wojska Polskiego (1969), Krzyżem Armii Krajowej (1969) i odznaką  [[ZA ZASŁUGI DLA GDAŃSKA | „Za zasługi dla Gdańska”]]. Laureatka nagroda wojewody gdańskiego (1967) oraz zespołowej nagrody rektorskiej za opracowanie i projekt programu kształcenia dla studium zaocznego dla nauczycieli wychowania plastycznego (1977).<br/><br/>
+
Od 1951 członkini Związku Polskich Artystów Plastyków (ZPAP). Wielokrotnie nagradzana i wyróżniania na wystawach, m.in. za „Strajk tkaczy w Żyrardowie”, namalowany wspólnie z Ewą Hoffman, Eleonorą Jagaciak i [[RUHNKE-DUSZEŃKO URSZULA, malarka | Urszulą Ruhnke]], na IV Ogólnopolskiej Wystawie Plastyki (1954). Odznaczona m.in. Złotym Krzyżem Zasługi (1973), Krzyżem Walecznych 1944 (1967), medalem Wojska Polskiego (1969), Krzyżem Armii Krajowej (1969) i odznaką  [[ZA ZASŁUGI DLA GDAŃSKA | „Za zasługi dla Gdańska”]]. Laureatka nagroda wojewody gdańskiego (1967) oraz zespołowej nagrody rektorskiej za opracowanie i projekt programu kształcenia dla studium zaocznego dla nauczycieli wychowania plastycznego (1977).<br/><br/>
 
Żona poślubionego w Gdańsku Stanisława Mizerskiego (6 I 1922 – 1 VIII 1980 Gdańsk), grafika, malarza i rzeźbiarza. Małżeństwo pozostało bezdzietne. Pochowana w grobowcu rodzinnym na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie. {{author:JANSZ}} <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
 
Żona poślubionego w Gdańsku Stanisława Mizerskiego (6 I 1922 – 1 VIII 1980 Gdańsk), grafika, malarza i rzeźbiarza. Małżeństwo pozostało bezdzietne. Pochowana w grobowcu rodzinnym na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie. {{author:JANSZ}} <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
 
'''Bibliografia''': <br/>
 
'''Bibliografia''': <br/>
Linia 13: Linia 13:
 
Polańska Anna, https://www.zbrojowniasztuki.pl/alma-mater/nestorzy/barbara-massalska,533.  <br/>
 
Polańska Anna, https://www.zbrojowniasztuki.pl/alma-mater/nestorzy/barbara-massalska,533.  <br/>
 
https://www.1944.pl/powstancze-biogramy/barbara-massalska,30182.html.<br/>
 
https://www.1944.pl/powstancze-biogramy/barbara-massalska,30182.html.<br/>
 
 
 
  
  
 
[[Category: Hasła w przygotowaniu]]
 
[[Category: Hasła w przygotowaniu]]

Wersja z 16:58, 10 lip 2024

Barbara Massalska
(z prawej), 1969
Barbara Massalska, obok Kazimierz Śramkiewicz, 1970

BARBARA MASSALSKA (21 I 1927 Warszawa – 20 III 1980 Gdańsk), malarka, pedagog Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (PWSSP) w Gdańsku . Córka adwokata Stanisława (ur. 17 IV 1899), aresztowanego przez Gestapo 12 VII 1940, zamordowanego 15 I 1941 w KL Auschwitz, i Marii (1904–1983). Starsza siostra Marianny (1930–1982). W czasie II wojny światowej uczęszczała do Gimnazjum Handlowego w Warszawie, jednocześnie pracując w firmie chemiczno-szklarskiej oraz pobierając lekcje rysunku u Bogny Krasnodębskiej-Gardowskiej. Członkini Szarych Szeregów i Polskiego Związku Powstańczego (PZP). W powstaniu warszawskim telefonistka w stopniu strzelca, pseudonim „Małgosia”, w OSM–1 (Okręgowej Składnicy Meldunkowej) batalionu łączności Okręgu Warszawskiego Armii Krajowej. Po upadku powstania wywieziona do obozu w Bergen–Belsen (Dolna Saksonia).

Do Warszawy wróciła jesienią 1946, następnie z matką i siostrą zamieszkała w Sopocie. W 1947 ukończyła Liceum Ogólnokształcące im. Marii Curie Skłodowskiej i rozpoczęła studia w PWSSP w Gdańsku (wówczas z siedzibą w Sopocie). W czasie studiów dorabiała pracując w jednej z sopockich kawiarni. W 1948 odbyła praktyki w fabryce ceramiki w Bolesławcu. Zaangażowana w organizację wystaw uczelnianych m. in w 1949 w przygotowanie prac na Festiwal Szkół Artystycznych w Poznaniu. Należała do Bratniej Pomocy oraz ZAKA (Związek Akademickich Kół Artystycznych). W latach 1950–1951 kierowniczka Ogniska Kultury Plastycznej w Pucku. Po uzyskaniu dyplomu w 1951 zatrudniona została w macierzystej uczelni, pracowała jako pedagog do 1980: do 1955 asystent, następnie adiunkt, od 1965 docent. Jesienią 1963 przebywała na trzymiesięcznym stypendium w Paryżu. W latach 1964–1970 prowadziła pracownię malarstwa ściennego na Wydziale Malarstwa, a następnie na Zaocznym Studium Wychowania Plastycznego.

Od 1951 współpracowała z zespołem ceramików Hanny Żuławskiej, współorganizując warszawską wystawę: „Hanna Jasińska-Żuławska. Szczegół ceramiczny w architekturze”, co zaowocowało następnie m. in. realizacjami wystroju budynków MDM w Warszawie oraz polichromii kamienic przy ulicy Długiej i Długim Targu w Gdańsku: sgraffita kamienicy przy Długim Targu 26 (1954), gdzie pomiędzy oknami drugiego i trzeciego piętra umieszczono medaliony z wizerunkami autorki projektu i pracującej przy wykończeniu sąsiedniej kamienicy nr 25 jej przyjaciółki Marii Leszczyńskiej (1923–2003). Wraz z nią stworzyła projekt mozaikowej tarczy zegara słonecznego na kamienicę narożną Długiego Targu 25 (1955), który został nagrodzony na warszawskiej wystawie „Tkanin i ceramiki” w tym samym roku, a wraz z Anną Fiszer i Stanisławem Mizerskim wykonała wielkoformatową, abstrakcyjną kompozycję mozaikową na zachodniej elewacji kina Leningrad (Neptun) od strony ul. Lektykarskiej (1957), dzięki apelom internautów rozebraną i złożoną w składnicy konserwatorskiej przy okazji remontu budynku w lutym 2016.

Innymi realizacjami przy odbudowie i rozbudowie Trójmiasta były m.in. malowidło ścienne w kawiarni „Marysieńka” przy ul. Szerokiej 34/37 (1958, niezachowane), sgraffito we wnętrzu Teatru Kameralnego w Sopocie (wykonane wraz z Marią Leszczyńską, 1958), mozaiki we wnętrzu baru rybnego „ Aloza” w Gdyni (1960, niezachowana), w Domu Turysty PTTK Miramar w Sopocie (1962–1963, niezachowana), w gmachu głównym Akademii Wychowania Fizycznego w Gdańsku (1963), w Centrum Sportu Akademickiego Politechniki Gdańskiej (1963), w poczekalni Dworca Głównego PKP w Gdańsku (1963–1964, niezachowana), w klubie oficerskim w Gdyni (1975, niezachowana) czy projekt mozaiki do klubu sportowego „Gedania” (1975).

Ważne miejsce w jej twórczości zajmowała sztuka sakralna, m.in. wielkoformatowe obrazy „Arka Noego”, „Grób”, „Dolina Jozafata”, „Sąd Ostateczny”, czy witraże, m.in. w kościele św. Teresy w Dźbowie koło Częstochowy (1962–1963), do pałacowej kaplicy Sapiehów oraz do bazyliki Matki Boskiej Kodeńskiej w Kodniu (1966), do kościoła Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny w Laskowicach (1968–1969), kościoła św. Józefa w Gdańsku (1969–1970), witraże ze szkła hutniczego w kościele św. Barbary w Gdańsku (1972–1975), w kaplicy kościoła św. Jana Ewangelisty w Szczecinie (1976–1977) czy w 1972 projekty witraży do kościoła św. Trójcy w Gdańsku i kościoła św. Michała w Sopocie.

Od 1951 członkini Związku Polskich Artystów Plastyków (ZPAP). Wielokrotnie nagradzana i wyróżniania na wystawach, m.in. za „Strajk tkaczy w Żyrardowie”, namalowany wspólnie z Ewą Hoffman, Eleonorą Jagaciak i Urszulą Ruhnke, na IV Ogólnopolskiej Wystawie Plastyki (1954). Odznaczona m.in. Złotym Krzyżem Zasługi (1973), Krzyżem Walecznych 1944 (1967), medalem Wojska Polskiego (1969), Krzyżem Armii Krajowej (1969) i odznaką „Za zasługi dla Gdańska”. Laureatka nagroda wojewody gdańskiego (1967) oraz zespołowej nagrody rektorskiej za opracowanie i projekt programu kształcenia dla studium zaocznego dla nauczycieli wychowania plastycznego (1977).

Żona poślubionego w Gdańsku Stanisława Mizerskiego (6 I 1922 – 1 VIII 1980 Gdańsk), grafika, malarza i rzeźbiarza. Małżeństwo pozostało bezdzietne. Pochowana w grobowcu rodzinnym na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie. JANSZ







Bibliografia:
Grabowski Klaudiusz, https://gaps.gda.pl/obiekt/dekoracja-fasady-przy-dlugim-targu-26/.
Polańska Anna, https://www.zbrojowniasztuki.pl/alma-mater/nestorzy/barbara-massalska,533.
https://www.1944.pl/powstancze-biogramy/barbara-massalska,30182.html.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania