DICKMANN AEGIDIUS, rysownik, rytownik
Linia 5: | Linia 5: | ||
[[File:Most przy Zielonej Bramie, Aegidius Dickmann, 1617.JPG|thumb|Aegidius Dickmann ''Most przy Zielonej Bramie'', karta albumu<br/>z widokami Gdańska, 1617]] | [[File:Most przy Zielonej Bramie, Aegidius Dickmann, 1617.JPG|thumb|Aegidius Dickmann ''Most przy Zielonej Bramie'', karta albumu<br/>z widokami Gdańska, 1617]] | ||
'''AEGIDIUS DICKMANN''' (Ägidius, Egidius; Dieckmann, Diekmann) (ochrzczony 10 IV 1591 Gdańsk w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Najświętszej Marii Panny]] – po 1648 prawdopodobnie Amsterdam), rysownik i rytownik. Syn Martina i Elizabeth. W 1617, na zlecenie [[RADA MIEJSKA | Rady Miejskiej]], przygotował cykl 14 widoków gdańskich ulic i budowli ''Praecipuorum locorum et aedificiorum quae in urbe Dantiscana visuntur, adumbratio'' oraz wielką panoramę Gdańska (53,7 × 258 cm) z 1617, opartą na panoramicznych widokach miasta [[MÖLLER ANTON, malarz, rysownik, grafik | Antona Möllera]] z lat 1592–1593, z uaktualnieniami o budowle powstałe w latach 1593–1617. W 1619 stworzył kolejną panoramę Gdańska, od rzadko przedstawianej strony północno-wschodniej, związaną z panegirykiem na cześć zmarłego burmistrza [[LINDE JOHANN von der, burmistrz Gdańska | Johanna von der Lindego]], z jego drzewem genealogicznym.<br/><br/> | '''AEGIDIUS DICKMANN''' (Ägidius, Egidius; Dieckmann, Diekmann) (ochrzczony 10 IV 1591 Gdańsk w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Najświętszej Marii Panny]] – po 1648 prawdopodobnie Amsterdam), rysownik i rytownik. Syn Martina i Elizabeth. W 1617, na zlecenie [[RADA MIEJSKA | Rady Miejskiej]], przygotował cykl 14 widoków gdańskich ulic i budowli ''Praecipuorum locorum et aedificiorum quae in urbe Dantiscana visuntur, adumbratio'' oraz wielką panoramę Gdańska (53,7 × 258 cm) z 1617, opartą na panoramicznych widokach miasta [[MÖLLER ANTON, malarz, rysownik, grafik | Antona Möllera]] z lat 1592–1593, z uaktualnieniami o budowle powstałe w latach 1593–1617. W 1619 stworzył kolejną panoramę Gdańska, od rzadko przedstawianej strony północno-wschodniej, związaną z panegirykiem na cześć zmarłego burmistrza [[LINDE JOHANN von der, burmistrz Gdańska | Johanna von der Lindego]], z jego drzewem genealogicznym.<br/><br/> | ||
− | Wielką panoramę w 1618, bez jego wiedzy, opublikował w Amsterdamie Pieter van der Keere (egzemplarz w posiadaniu Biblioteki Królewskiej w Sztokholmie). Wysłany w 1624 na koszt Rady na studia do Haarlemu (Niderlandy), do Gdańska nie powrócił. Nawiązał kontakt z grafikiem i wydawcą Claesem Janszonnem Visscherem (1587–1652), który w 1625 opublikował nowe wydanie cyklu 14 widoków i ponownie wielką panoramę Gdańska, mniejszą jednak niż oryginał ( | + | Wielką panoramę w 1618, bez jego wiedzy, opublikował w Amsterdamie Pieter van der Keere (egzemplarz w posiadaniu Biblioteki Królewskiej w Sztokholmie). Wysłany w 1624 na koszt Rady na studia do Haarlemu (Niderlandy), do Gdańska nie powrócił. Nawiązał kontakt z grafikiem i wydawcą Claesem Janszonnem Visscherem (1587–1652), który w 1625 opublikował nowe wydanie cyklu 14 widoków i ponownie wielką panoramę Gdańska, mniejszą jednak niż oryginał (pominięto fragment z południowym przedmieściem, [[STARE SZKOTY | Starymi Szkotami]]). Cykl 14 widoków publikowano jeszcze i w 1648. Chociaż dziełom odmawia się większej wartości artystycznej, dla historii Gdańska pozostają nieocenionym źródłem ikonograficznym. {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> |
<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> | <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> | ||
Aktualna wersja na dzień 06:11, 12 sie 2023
AEGIDIUS DICKMANN (Ägidius, Egidius; Dieckmann, Diekmann) (ochrzczony 10 IV 1591 Gdańsk w kościele Najświętszej Marii Panny – po 1648 prawdopodobnie Amsterdam), rysownik i rytownik. Syn Martina i Elizabeth. W 1617, na zlecenie Rady Miejskiej, przygotował cykl 14 widoków gdańskich ulic i budowli Praecipuorum locorum et aedificiorum quae in urbe Dantiscana visuntur, adumbratio oraz wielką panoramę Gdańska (53,7 × 258 cm) z 1617, opartą na panoramicznych widokach miasta Antona Möllera z lat 1592–1593, z uaktualnieniami o budowle powstałe w latach 1593–1617. W 1619 stworzył kolejną panoramę Gdańska, od rzadko przedstawianej strony północno-wschodniej, związaną z panegirykiem na cześć zmarłego burmistrza Johanna von der Lindego, z jego drzewem genealogicznym.
Wielką panoramę w 1618, bez jego wiedzy, opublikował w Amsterdamie Pieter van der Keere (egzemplarz w posiadaniu Biblioteki Królewskiej w Sztokholmie). Wysłany w 1624 na koszt Rady na studia do Haarlemu (Niderlandy), do Gdańska nie powrócił. Nawiązał kontakt z grafikiem i wydawcą Claesem Janszonnem Visscherem (1587–1652), który w 1625 opublikował nowe wydanie cyklu 14 widoków i ponownie wielką panoramę Gdańska, mniejszą jednak niż oryginał (pominięto fragment z południowym przedmieściem, Starymi Szkotami). Cykl 14 widoków publikowano jeszcze i w 1648. Chociaż dziełom odmawia się większej wartości artystycznej, dla historii Gdańska pozostają nieocenionym źródłem ikonograficznym.
Bibliografia:
Gosieniecka Anna, Dickmann Idzi, w: Słownik Biograficzny Pomorza Nadwiślańskiego, t. 1, Gdańsk 1992, s. 329-330.
E. Keyser Erich, Der Danizger Kupferstecher Aegidius Dickmann, Mitteilungen des Westpreussischen Geschichtsvereins, 26, 1926, s. 41-45.
Larsson Lars Olaf, Dantiscum septentroinis, occidentis et tottius orbis hodie emporium frequentissmum. Aegidius Dockans großes Panorama von Danzig von 1617, „Porta Aurea”, 19, 2020, s. 77-95.
Pałubicki Janusz, Malarze Gdańscy: malarze, szklarze, rysownicy i rytownicy w okresie nowożytnym w gdańskich materiałach archiwalnych, t. 2, Gdańsk 2009, s. 161.