WESTERPLATTE, prom pasażerski

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Anulowanie wersji nr 122019 utworzonej przez Blazejsliwinski (dyskusja))
Linia 2: Linia 2:
 
'''„WESTERPLATTE”''', prom pasażerski o napędzie bocznokołowym, z maszyną parową 15 KM, długość 11,71, szerokość 5,66, zanurzenie 1,8; załoga pięć osób, zabierał 35 pasażerów. Zbudowany w 1884 w [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stoczni Klawittera]] dla armatora [[GIBSONE ALEXANDER III, armator, radny | Alexandra Gibsone’a]]. Od 1885 armatorem była firma Danziger Schiffahrt AG, Danzig (Żegluga Gdańska SA, Gdańsk), od 1894 Weichsel-Danziger Dampfschiffahrt und Seebad AG, Danzig (Wiślano-Gdańska Żegluga Parowa i Kąpielisko SA, Gdańsk). Przewoził kuracjuszy z [[NOWY PORT | Nowego Portu]] na [[WESTERPLATTE | Westerplatte]].<br/><br/>
 
'''„WESTERPLATTE”''', prom pasażerski o napędzie bocznokołowym, z maszyną parową 15 KM, długość 11,71, szerokość 5,66, zanurzenie 1,8; załoga pięć osób, zabierał 35 pasażerów. Zbudowany w 1884 w [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stoczni Klawittera]] dla armatora [[GIBSONE ALEXANDER III, armator, radny | Alexandra Gibsone’a]]. Od 1885 armatorem była firma Danziger Schiffahrt AG, Danzig (Żegluga Gdańska SA, Gdańsk), od 1894 Weichsel-Danziger Dampfschiffahrt und Seebad AG, Danzig (Wiślano-Gdańska Żegluga Parowa i Kąpielisko SA, Gdańsk). Przewoził kuracjuszy z [[NOWY PORT | Nowego Portu]] na [[WESTERPLATTE | Westerplatte]].<br/><br/>
 
Od 1907 własność gdańskiej firmy Kaiser-Wilhelm-Canalverwaltung (Zarząd Kanału im. Cesarza Wilhelma, zob. [[KANAŁ KASZUBSKI | Kanał Kaszubski]]); używany był do przewozu pracowników na odcinku [[OSTRÓW | Ostrów]] – [[PRZERÓBKA | Przeróbka]]. W 1925 przebudowany w [[STOCZNIA WOJANA | Stoczni Wojana]] na śrubowiec (55 KM). W 1945 zatopiony w Nowym Porcie, w maju podniesiony z dna, remontowany w Stoczni nr 4 (dawniej: Wojana). Pod nazwą „Jan” w [[ŻEGLUGA GDAŃSKA | Żegludze Gdańskiej]] utrzymywał od 1947 komunikację na trasie: Targ Rybny – Przeróbka – Stogi, następnie na linii Targ Rybny – Przeróbka – Wisłoujście – Nowy Port, od 1948 na linii [[DWORZEC WIŚLANY | Dworzec Wiślany]] – Basen Górniczy w porcie gdańskim. Od 1949 w Przedsiębiorstwie Żegluga Przybrzeżna w Gdańsku; początkowo statek wycieczkowy po gdańskim porcie, od 1953 także do Sopotu, pod nową nazwą „Janina”.<br/><br/>
 
Od 1907 własność gdańskiej firmy Kaiser-Wilhelm-Canalverwaltung (Zarząd Kanału im. Cesarza Wilhelma, zob. [[KANAŁ KASZUBSKI | Kanał Kaszubski]]); używany był do przewozu pracowników na odcinku [[OSTRÓW | Ostrów]] – [[PRZERÓBKA | Przeróbka]]. W 1925 przebudowany w [[STOCZNIA WOJANA | Stoczni Wojana]] na śrubowiec (55 KM). W 1945 zatopiony w Nowym Porcie, w maju podniesiony z dna, remontowany w Stoczni nr 4 (dawniej: Wojana). Pod nazwą „Jan” w [[ŻEGLUGA GDAŃSKA | Żegludze Gdańskiej]] utrzymywał od 1947 komunikację na trasie: Targ Rybny – Przeróbka – Stogi, następnie na linii Targ Rybny – Przeróbka – Wisłoujście – Nowy Port, od 1948 na linii [[DWORZEC WIŚLANY | Dworzec Wiślany]] – Basen Górniczy w porcie gdańskim. Od 1949 w Przedsiębiorstwie Żegluga Przybrzeżna w Gdańsku; początkowo statek wycieczkowy po gdańskim porcie, od 1953 także do Sopotu, pod nową nazwą „Janina”.<br/><br/>
Wycofany z ruchu wycieczkowego, ponownie prom w gdańskim porcie (Dworzec Wiślany – Basen Górniczy). Od 1957 w Przedsiębiorstwie Państwowym Żegluga Gdańsk, pływał między nabrzeżem Oliwskim a Westerplatte. W 1963 wycofany, w 1967 złomowany w Bazie Remontowej Żeglugi Gdańskiej na Stogach. {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
+
Wycofany z ruchu wycieczkowego, ponownie prom w gdańskim porcie (Dworzec Wiślany – Basen Górniczy). Od 1957 w Przedsiębiorstwie Państwowym Żegluga Gdańsk, pływał między nabrzeżem Oliwskim a Westerplatte. W 1963 wycofany, w 1967 złomowany w Bazie Remontowej Żeglugi Gdańskiej na Stogach. {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
 +
 
 +
Bibliografia:<br/>
 +
Danielewicz Waldemar, ''„Janina”'', dawnygdansk.pl (temat gdańskie statki i okręty).

Wersja z 10:33, 12 cze 2023

„WESTERPLATTE”, prom pasażerski o napędzie bocznokołowym, z maszyną parową 15 KM, długość 11,71, szerokość 5,66, zanurzenie 1,8; załoga pięć osób, zabierał 35 pasażerów. Zbudowany w 1884 w Stoczni Klawittera dla armatora Alexandra Gibsone’a. Od 1885 armatorem była firma Danziger Schiffahrt AG, Danzig (Żegluga Gdańska SA, Gdańsk), od 1894 Weichsel-Danziger Dampfschiffahrt und Seebad AG, Danzig (Wiślano-Gdańska Żegluga Parowa i Kąpielisko SA, Gdańsk). Przewoził kuracjuszy z Nowego Portu na Westerplatte.

Od 1907 własność gdańskiej firmy Kaiser-Wilhelm-Canalverwaltung (Zarząd Kanału im. Cesarza Wilhelma, zob. Kanał Kaszubski); używany był do przewozu pracowników na odcinku Ostrów Przeróbka. W 1925 przebudowany w Stoczni Wojana na śrubowiec (55 KM). W 1945 zatopiony w Nowym Porcie, w maju podniesiony z dna, remontowany w Stoczni nr 4 (dawniej: Wojana). Pod nazwą „Jan” w Żegludze Gdańskiej utrzymywał od 1947 komunikację na trasie: Targ Rybny – Przeróbka – Stogi, następnie na linii Targ Rybny – Przeróbka – Wisłoujście – Nowy Port, od 1948 na linii Dworzec Wiślany – Basen Górniczy w porcie gdańskim. Od 1949 w Przedsiębiorstwie Żegluga Przybrzeżna w Gdańsku; początkowo statek wycieczkowy po gdańskim porcie, od 1953 także do Sopotu, pod nową nazwą „Janina”.

Wycofany z ruchu wycieczkowego, ponownie prom w gdańskim porcie (Dworzec Wiślany – Basen Górniczy). Od 1957 w Przedsiębiorstwie Państwowym Żegluga Gdańsk, pływał między nabrzeżem Oliwskim a Westerplatte. W 1963 wycofany, w 1967 złomowany w Bazie Remontowej Żeglugi Gdańskiej na Stogach. RED









Bibliografia:
Danielewicz Waldemar, „Janina”, dawnygdansk.pl (temat gdańskie statki i okręty).

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania