KANAŁ KASZUBSKI

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:1_Kanał_Kaszubski.jpg|thumb|Początek prac przy budowie Kanału Kaszubskiego w miejscu [[ŁACHA BOSMAŃSKA | Łachy Bosmańskiej]], widok z ul. Promowej w stronę Głównego Miasta, 1901]]
+
[[File:1_Kanał_Kaszubski.jpg|thumb|Początek prac przy budowie Kanału Kaszubskiego w miejscu [[ŁACHA BOSMAŃSKA | Łachy Bosmańskiej]], widok z ul. Promowej w stronę Głównego Miasta, z prawej wyspa Ostrów (Holm), 1901]]
 
[[File:2_Kanał_Kaszubski.jpg|thumb|Początek prac przy budowie Kanału Kaszubskiego w miejscu [[ŁACHA BOSMAŃSKA | Łachy Bosmańskiej]], widok w stronę Nowego Portu, 1901]]
 
[[File:2_Kanał_Kaszubski.jpg|thumb|Początek prac przy budowie Kanału Kaszubskiego w miejscu [[ŁACHA BOSMAŃSKA | Łachy Bosmańskiej]], widok w stronę Nowego Portu, 1901]]
 
[[File:3_Kanał_Kaszubski.jpg |thumb|Kanał Kaszubski około 1904]]
 
[[File:3_Kanał_Kaszubski.jpg |thumb|Kanał Kaszubski około 1904]]

Aktualna wersja na dzień 18:27, 25 sty 2023

Początek prac przy budowie Kanału Kaszubskiego w miejscu Łachy Bosmańskiej, widok z ul. Promowej w stronę Głównego Miasta, z prawej wyspa Ostrów (Holm), 1901
Początek prac przy budowie Kanału Kaszubskiego w miejscu Łachy Bosmańskiej, widok w stronę Nowego Portu, 1901
Kanał Kaszubski około 1904
Na pierwszym planie Stocznia Schichaua (na pochylni „Columbus”), powyżej Wisła (ujście u góry w lewo), wyspa Ostrów i Kanał Kaszubski

KANAŁ KASZUBSKI (Kaiserhafen), długość około 2 km, szerokość 140–230 m, głębokość 7,5 m, między obecnym nabrzeżem Zdobywców Kołobrzegu na wyspie Ostrów od zachodu a obecnymi nabrzeżami Chemików, Przemysłowym i Bytomskim od wschodu na Przeróbce. Powstał w latach 1901–1904 jako Kaiserhafen (Port Cesarski) przez pogłębienie, poszerzenie i przystosowanie (ścięcie) zakola Wisły do wykorzystania przez statki pełnomorskie Łachy Bosmańskiej, północnej części Warzywodu Wielkiego.

Budowany od 1903 pod nadzorem Georga Richarda Gromscha, otwarty 27 V 1904 przez cesarza niemieckiego Wilhelma II. Połączenie między nabrzeżami Portu Cesarskiego na obecnej Przeróbce a wyspą Holm ( Ostrów), w celu transportu sekcji kadłubów z hal prefabrykacji na pochylnię i wagonów kolejowych biegnącej tu linii kolejowej, zapewniały promy kolejowe „Gdańsk” (ex „Danzig”) i „Gedania”. Przeprawa promowa od 1996 roku nieczynna (ostatni prom: „Ostrów-1”, zwodowany 22 XII 1976 w Płockiej Stoczni Rzecznej, nośność 530 ton).

Nad kanałem, obok portowych placów składowych (głównie drewna), zbudowano w 1912 w rejonie obecnej ul. Ku Ujściu fabrykę nawozów sztucznych, Chemische Produkten-Fabrik Pommerensdorf GmbH, obecnie po rozbudowie Gdańskie Zakłady Nawozów Fosforowych ( przedsiębiorstwa).

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania