MOST KOLEJOWY NAD MARTWĄ WISŁĄ
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:Most_Kolejowy.jpg|thumb|Most Kolejowy nad Martwą Wisłą, z otwartym przęsłem środkowym, przed 1908]] | [[File:Most_Kolejowy.jpg|thumb|Most Kolejowy nad Martwą Wisłą, z otwartym przęsłem środkowym, przed 1908]] | ||
− | '''MOST KOLEJOWY NAD MARTWĄ WISŁĄ''' ([[WISŁA | Wisła]]). '''1. Stary''', jednotorowy, oddany do użytku 4 X 1905 | + | '''MOST KOLEJOWY NAD MARTWĄ WISŁĄ''' ([[WISŁA | Wisła]]). '''1. Stary''', jednotorowy, oddany do użytku 4 X 1905 na nowej towarowej linii kolejowej, łączącej stację rozrządową na [[ORUNIA | Oruni]] poprzez [[OLSZYNKA | Olszynkę]] ze stacją towarową Kaiserhafen (obecnie Gdańsk-Przeróbka). Składał się z trzech przęseł, ze środkowym ruchomym (obrotowym), nieuruchamianym od lat 60. XX wieku (od czasu przebudowy [[MOST SIENNICKI | mostu Siennickiego]] na most stały). Ruch wodny odbywał się jednotorowo, pod przęsłem środkowym. Po unieruchomieniu umożliwiał przepłynięcie pod nim jednostkom o wysokości do 5,6 m ze zwężonym do 11 m szerokości torem wodnym. Prędkość pociągów na moście ograniczona była do 20 km/h. W styczniu 2016 zastąpiony wybudowanym obok nowym mostem, od 10 II 2016 poddany rozbiórce. {{author: MrGl}} <br/><br/> '''2. Nowy most''', dwutorowy, oddany do użytku 11 I 2016, powstał na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach modernizacji linii z Pruszcza Gdańskiego do [[PORT PÓŁNOCNY | Portu Północnego]]. Elementy (łącznie 72, każdy o wadze średnio 28 ton) wykonano w Hucie Pokój w Rudzie Śląskiej, po przewiezieniu lądem spawano w Stoczni Nauta w Gdyni, a na miejsce dostarczono na barce przez Zatokę Gdańską i Martwą Wisłę. Podnoszenie łuków i montaż tymczasowych podpór odbyły się 24–29 VI 2015, spawanie 1–12 VII 2015, 23 lipca ukończono prace na nowo zbudowanych przyczółkach i przerzucenie konstrukcji przez Wisłę. 20 XII 2015 przeprowadzono próby obciążeniowe. Zawieszony 8 m nad lustrem wody, ma 125,5 m długości oraz 21,47 m wysokości, każde z przęseł waży ponad 2000 ton. Został przystosowany do trakcji spalinowej i elektrycznej, umożliwił zwiększenie liczby par przejeżdżających pociągów towarowych z 30 do 180 na dobę (przy podniesionej ładowności i szybkości – do 100 km/h). Ponadto pozwolił na poszerzenie szlaku wodnego do 50 m. Wykonawcą mostu była hiszpańska firma Dragados, koszty jego budowy wyniosły 35 mln zł (ze wsparciem Unii Europejskiej). {{author: BŚ}} |
[[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 12:33, 15 paź 2022
MOST KOLEJOWY NAD MARTWĄ WISŁĄ ( Wisła). 1. Stary, jednotorowy, oddany do użytku 4 X 1905 na nowej towarowej linii kolejowej, łączącej stację rozrządową na Oruni poprzez Olszynkę ze stacją towarową Kaiserhafen (obecnie Gdańsk-Przeróbka). Składał się z trzech przęseł, ze środkowym ruchomym (obrotowym), nieuruchamianym od lat 60. XX wieku (od czasu przebudowy mostu Siennickiego na most stały). Ruch wodny odbywał się jednotorowo, pod przęsłem środkowym. Po unieruchomieniu umożliwiał przepłynięcie pod nim jednostkom o wysokości do 5,6 m ze zwężonym do 11 m szerokości torem wodnym. Prędkość pociągów na moście ograniczona była do 20 km/h. W styczniu 2016 zastąpiony wybudowanym obok nowym mostem, od 10 II 2016 poddany rozbiórce.
2. Nowy most, dwutorowy, oddany do użytku 11 I 2016, powstał na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach modernizacji linii z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego. Elementy (łącznie 72, każdy o wadze średnio 28 ton) wykonano w Hucie Pokój w Rudzie Śląskiej, po przewiezieniu lądem spawano w Stoczni Nauta w Gdyni, a na miejsce dostarczono na barce przez Zatokę Gdańską i Martwą Wisłę. Podnoszenie łuków i montaż tymczasowych podpór odbyły się 24–29 VI 2015, spawanie 1–12 VII 2015, 23 lipca ukończono prace na nowo zbudowanych przyczółkach i przerzucenie konstrukcji przez Wisłę. 20 XII 2015 przeprowadzono próby obciążeniowe. Zawieszony 8 m nad lustrem wody, ma 125,5 m długości oraz 21,47 m wysokości, każde z przęseł waży ponad 2000 ton. Został przystosowany do trakcji spalinowej i elektrycznej, umożliwił zwiększenie liczby par przejeżdżających pociągów towarowych z 30 do 180 na dobę (przy podniesionej ładowności i szybkości – do 100 km/h). Ponadto pozwolił na poszerzenie szlaku wodnego do 50 m. Wykonawcą mostu była hiszpańska firma Dragados, koszty jego budowy wyniosły 35 mln zł (ze wsparciem Unii Europejskiej).