CARILLONY
Linia 96: | Linia 96: | ||
{| class="tableGda" | {| class="tableGda" | ||
|- | |- | ||
− | |||
<br /> | <br /> | ||
'''Carillon kościoła św. Katarzyny, 1738'''. Już w latach 1573–1575 istniał w [[KOŚCIÓŁ ŚW. KATARZYNY ALEKSANDRYJSKIEJ | kościele św. Katarzyny]] bliżej nieokreślony „mechanizm bijący” (''das schlagende Werk''). Instrument z 1738 składał się z 35 dzwonów w skali od c<sup>1</sup> do c<sup>4</sup>, odlanych przez Jana (Johanna) Nicolaasa (Nicolausa) Dercka z Horn (Holandia). Klawiaturę do gry ręcznej wykonał gdański organmistrz [[HILDEBRANDT ANDREAS | Andreas Hildebrandt]]. W 1741 gdański zegarmistrz Daniel Böttcher przystosował instrument do gry automatycznej, konstruując na wzór carillonu z Ratusza bęben do zapisu melodii. Wygrywał godziny, połówki godzin, kwadranse, niekiedy połówki kwadransów. W repertuarze znajdowały się chorały protestanckie, a melodie zmieniano zgodnie z kalendarzem liturgicznym. Zwyczajem były codzienne koncerty w wykonaniu carillonistów kościoła św. Katarzyny, w dni powszednie od 11 do 11.30, w niedziele i święta od 16 do 16.30. Zniszczony 3 VII 1905 w wskutek pożaru wieży kościoła. <br /><br /> | '''Carillon kościoła św. Katarzyny, 1738'''. Już w latach 1573–1575 istniał w [[KOŚCIÓŁ ŚW. KATARZYNY ALEKSANDRYJSKIEJ | kościele św. Katarzyny]] bliżej nieokreślony „mechanizm bijący” (''das schlagende Werk''). Instrument z 1738 składał się z 35 dzwonów w skali od c<sup>1</sup> do c<sup>4</sup>, odlanych przez Jana (Johanna) Nicolaasa (Nicolausa) Dercka z Horn (Holandia). Klawiaturę do gry ręcznej wykonał gdański organmistrz [[HILDEBRANDT ANDREAS | Andreas Hildebrandt]]. W 1741 gdański zegarmistrz Daniel Böttcher przystosował instrument do gry automatycznej, konstruując na wzór carillonu z Ratusza bęben do zapisu melodii. Wygrywał godziny, połówki godzin, kwadranse, niekiedy połówki kwadransów. W repertuarze znajdowały się chorały protestanckie, a melodie zmieniano zgodnie z kalendarzem liturgicznym. Zwyczajem były codzienne koncerty w wykonaniu carillonistów kościoła św. Katarzyny, w dni powszednie od 11 do 11.30, w niedziele i święta od 16 do 16.30. Zniszczony 3 VII 1905 w wskutek pożaru wieży kościoła. <br /><br /> | ||
− | '''Carillon kościoła św. Katarzyny, 1910'''. Po pożarze kościoła w 1905 odbudowano hełm wieży i zamówiono nowy carillon, wykonany w ludwisarni Schillingów w Apoldzie (Turyngia). Składał się z 37 dzwonów w skali od c<sup>1</sup> do c<sup>4</sup>. Ważyły łącznie 16 760,5 kg, co było światowym ewenementem. Mechanizmy sterujące wykonała firma zegarmistrzowska Eduard Korfage i Synowie z Osnabrück w Niemczech. Carillon wyposażono również w system do gry automatycznej – bęben sterujący miał 220 cm średnicy i 220 cm długości. Zainstalowano go w 1910, pierwszy koncert odbył się 1 V 1910. Koncertowali na nim carilloniści kościoła św. Katarzyny: w latach 1910–1920 [[KRIESCHEN PAUL WILLIAM | Paul William Krieschen]], w 1920–1924 Gustav Krieschen, w 1924–1942 Georg Edel, ociemniały organista [[KOŚCIÓŁ ŚW. BARBARY | kościoła św. Barbary]]. Zdemontowany w 1942 w ramach ogólnoniemieckiej zbiórki metali kolorowych na potrzeby wojenne, został wraz z innymi gdańskimi dzwonami kościelnymi wywieziony z miasta do wielkiego składu w porcie hamburskim, będącego magazynem surowca dla niemieckich hut. Przypadkowo ocalał, po wojnie jego 28 dzwonów weszło w skład 36-dzwonnego carillonu kościoła mariackiego (Marienkirche) w Lubece (Niemcy). <br /><br /> | + | '''Carillon kościoła św. Katarzyny, 1910'''. Po pożarze kościoła w 1905 odbudowano hełm wieży i zamówiono nowy carillon, wykonany w ludwisarni Schillingów w Apoldzie (Turyngia). Składał się z 37 dzwonów w skali od c<sup>1</sup> do c<sup>4</sup>. Ważyły łącznie 16 760,5 kg, co było światowym ewenementem. Mechanizmy sterujące wykonała firma zegarmistrzowska Eduard Korfage i Synowie z Osnabrück w Niemczech. Carillon wyposażono również w system do gry automatycznej – bęben sterujący miał 220 cm średnicy i 220 cm długości. Zainstalowano go w 1910, pierwszy koncert odbył się 1 V 1910. Koncertowali na nim carilloniści kościoła św. Katarzyny: w latach 1910–1920 [[KRIESCHEN PAUL WILLIAM | Paul William Krieschen]], w 1920–1924 Gustav Krieschen, w 1924–1942 Georg Edel, ociemniały organista [[KOŚCIÓŁ ŚW. BARBARY | kościoła św. Barbary]]. Zdemontowany w 1942 w ramach ogólnoniemieckiej zbiórki metali kolorowych na potrzeby wojenne, został wraz z innymi gdańskimi dzwonami kościelnymi wywieziony z miasta do wielkiego składu w porcie hamburskim, będącego magazynem surowca dla niemieckich hut. Przypadkowo ocalał, po wojnie jego 28 dzwonów weszło w skład 36-dzwonnego carillonu kościoła mariackiego (Marienkirche) w Lubece (Niemcy). <br /><br /> |
+ | {| class="tableGda" | ||
+ | |- | ||
+ | |+ Pierwsi (lub jedyni) carilloniści kościoła św. Katarzyny | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1738–1748? | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Eltjen Wolthers | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1754?–1766 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Daniel Rothländer | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1766–1798 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | [[BUSCH CARL GOTTFRIED | Carl Gottfried Busch]] | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1798–1803? | ||
+ | | style="vertical-align:top" | [[EGGERT JOHANN EPHRAIM | Johann Ephraim Eggert]] | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1803?–1843 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | [[EGGERT CARL FRIEDRICH | Carl Friedrich Eggert]] | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1843–1881 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Friedrich Wilhelm Pfahl | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1881–1895 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | [[KRIESCHEN JULIUS JOHANN | Julius Johann Krieschen]] | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1895–1905 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Paul William Krieschen | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1910–1920 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Paul William Krieschen | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1925–1942 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Georg Edel | ||
+ | |- | ||
+ | | class="authorEgTab" | {{author: DP}} | ||
+ | |} | ||
+ | {| class="tableGda" | ||
+ | |- | ||
+ | |+ Drugi carillonista kościoła św. Katarzyny | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1754?–1766 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | [[BUSCH CARL GOTTFRIED | Carl Gottfried Busch]] | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1766–1798 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | [[EGGERT JOHANN EPHRAIM | Johann Ephraim Eggert]] | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1794–1803? | ||
+ | | style="vertical-align:top" | [[EGGERT CARL FRIEDRICH | Carl Friedrich Eggert]] | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1836–1843 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Friedrich Wilhelm Pfahl | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1843–1866 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Carl Friedrich Müller | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1866–1881 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | [[KRIESCHEN JULIUS JOHANN | Julius Johann Krieschen]] | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1882–1895 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Paul William Krieschen | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1895–1905 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Walter Krieschen | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1912–1920 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Gustav Krieschen | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1923–1925 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Georg Edel | ||
+ | |- | ||
+ | | class="authorEgTab" | {{author: DP}} | ||
+ | |||
+ | <br/><br/ | ||
'''Carillon na Biskupiej Górce, 1940'''. Wykonany w Stoczni Gdańskiej ([[STOCZNIA KRÓLEWSKA | Stocznia Królewska]]), składał się z 22 spiżowych dzwonów oraz zegara, z którym był powiązany. Zawieszony u schyłku 1939 w wieży zbudowanego w tym roku [[SCHRONISKO MŁODZIEŻOWE IM. PAULA BENEKEGO| schroniska młodzieżowego]] na [[BISKUPIA GÓRKA | Biskupiej Górce]]. Pierwszy koncert odbył się 26 VII 1940. W południe, w trakcie bicia dzwonów, ukazywały się na wieży modele okrętów z 1473: [[PETER VON DANZIG | „Peter von Danzig”]] i atakowana przez niego florencka galera, która w południe traciła główny maszt. Carillon ten sterowany był urządzeniami elektromagnetycznymi. Wojnę przetrwało 16 dzwonów. W 1970 dzwony od b do es<sup>2</sup> z dodanym g<sup>2</sup> zainstalowano w wieży Ratusza Głównego Miasta. Carillon mimo, że posiadał klawiaturę, grał automatycznie. Od 8 do 20 o pełnej godzinie dzwony grały ''Rotę'' Feliksa Nowowiejskiego, symboliczny utwór skomponowany do słów Marii Konopnickiej. Z powodu złego stanu technicznego zdemontowany w latach 90. XX wieku. <br /><br /> | '''Carillon na Biskupiej Górce, 1940'''. Wykonany w Stoczni Gdańskiej ([[STOCZNIA KRÓLEWSKA | Stocznia Królewska]]), składał się z 22 spiżowych dzwonów oraz zegara, z którym był powiązany. Zawieszony u schyłku 1939 w wieży zbudowanego w tym roku [[SCHRONISKO MŁODZIEŻOWE IM. PAULA BENEKEGO| schroniska młodzieżowego]] na [[BISKUPIA GÓRKA | Biskupiej Górce]]. Pierwszy koncert odbył się 26 VII 1940. W południe, w trakcie bicia dzwonów, ukazywały się na wieży modele okrętów z 1473: [[PETER VON DANZIG | „Peter von Danzig”]] i atakowana przez niego florencka galera, która w południe traciła główny maszt. Carillon ten sterowany był urządzeniami elektromagnetycznymi. Wojnę przetrwało 16 dzwonów. W 1970 dzwony od b do es<sup>2</sup> z dodanym g<sup>2</sup> zainstalowano w wieży Ratusza Głównego Miasta. Carillon mimo, że posiadał klawiaturę, grał automatycznie. Od 8 do 20 o pełnej godzinie dzwony grały ''Rotę'' Feliksa Nowowiejskiego, symboliczny utwór skomponowany do słów Marii Konopnickiej. Z powodu złego stanu technicznego zdemontowany w latach 90. XX wieku. <br /><br /> | ||
Linia 605: | Linia 677: | ||
'''Koncerty'''. Gdańsk jest jedynym miastem w Polsce, który posiada – i to aż trzy – carillony koncertowe. Każdego roku latem (od 1999) odbywają się w Gdańsku festiwale muzyki carillonowej, głównie w okresie [[JARMARK ŚW. DOMINIKA | Jarmarku św. Dominika]]. Na carillonach Ratusza Głównego Miasta i kościoła św. Katarzyny grają polscy i zagraniczni carilloniści. Często towarzyszą im zespoły orkiestrowe i wirtuozi różnych instrumentów. Program Festiwalu ciągle się poszerza, a od 2007 letnie koncerty carillonowe objęte są patronatem konsulatów honorowych Belgii oraz Niderlandów. W 2006 odbył się, po raz pierwszy w Polsce, XVIII Światowy Kongres Carillonowy, zorganizowany przez Polskie Stowarzyszenie Carillonowe z siedzibą w Gdańsku, podczas którego prezentowano koncerty na gdańskich carillonach. 18 I 2019 – na apel miejskiej carillonistki [[KAŹMIERCZAK MONIKA, carillonistka, pianistka, dyrygentka | Moniki Kaźmierczak]], która zagrała na carillonie kościoła św. Katarzyny – kilkunastu carillonistów z całego świata (między innymi Belgii, Holandii, ale i Stanów Zjednoczonych), wykonało jednocześnie „Epitafium”, skomponowane tuż po śmierci prezydenta Pawła Adamowicza przez Katarzynę Kwiecień-Długosz. {{author: DP}} {{author: GSZ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]<br/><br/> | '''Koncerty'''. Gdańsk jest jedynym miastem w Polsce, który posiada – i to aż trzy – carillony koncertowe. Każdego roku latem (od 1999) odbywają się w Gdańsku festiwale muzyki carillonowej, głównie w okresie [[JARMARK ŚW. DOMINIKA | Jarmarku św. Dominika]]. Na carillonach Ratusza Głównego Miasta i kościoła św. Katarzyny grają polscy i zagraniczni carilloniści. Często towarzyszą im zespoły orkiestrowe i wirtuozi różnych instrumentów. Program Festiwalu ciągle się poszerza, a od 2007 letnie koncerty carillonowe objęte są patronatem konsulatów honorowych Belgii oraz Niderlandów. W 2006 odbył się, po raz pierwszy w Polsce, XVIII Światowy Kongres Carillonowy, zorganizowany przez Polskie Stowarzyszenie Carillonowe z siedzibą w Gdańsku, podczas którego prezentowano koncerty na gdańskich carillonach. 18 I 2019 – na apel miejskiej carillonistki [[KAŹMIERCZAK MONIKA, carillonistka, pianistka, dyrygentka | Moniki Kaźmierczak]], która zagrała na carillonie kościoła św. Katarzyny – kilkunastu carillonistów z całego świata (między innymi Belgii, Holandii, ale i Stanów Zjednoczonych), wykonało jednocześnie „Epitafium”, skomponowane tuż po śmierci prezydenta Pawła Adamowicza przez Katarzynę Kwiecień-Długosz. {{author: DP}} {{author: GSZ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]<br/><br/> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |
Wersja z 09:12, 5 wrz 2022
CARILLONY. Carillon (karylion), Glockenspiel (niem.), klokkenspel, beiaard (hol.), carillon (ang.), karilionas (lit.), instrument muzyczny z grupy idiofonów, składający się z co najmniej 23 zestrojonych dzwonów podłączonych do klawiatury służącej do gry na dzwonach, lub automat muzyczny, gdy dźwięki dzwonów generowane są mechanicznie przez podłączony do dzwonów bęben, bądź komputer.
Carillon Ratusza Głównego Miasta, 1561. Najstarszy w Gdańsku, zainstalowany w 1561 w nowej wieży Ratusza Głównego Miasta. Składał się z 14 dzwonów w skali od f1 do d2 (f1, g1, a1, b1, c1, d1, es1, e1, f2, g2, a2, b2, c2, d2) i był automatem muzycznym; dzwnony odlał znany holenderski ludwisarz Jan (Johannes) Moer (Moor) z ‘s-Hertogenbosch w Brabancji. Ważyły od 25 do 500 kg, łącznie około 2400 kg. Na dzwonach carillonu widniały herby Gdańska, Polski i Prus Królewskich oraz łacińska sentencja: OMNIA TEMPVS HABET ET SVIS SPATIIS TRANSEVNT VNIVERSA SVB COELO JOHANNES MOOR DE BVSCODVCIS ME FECIT ANNO DOMINI MCCCCCLX. Piętnasty dzwon był dzwonem zegarowym wybijającym godziny, półgodziny wybijał dzwon f1. Dzwony miały tylko po jednym młocie wywołującym dźwięk. Automat wygrywał co godzinę na przemian dwie melodie chorału protestanckiego. Układ melodii zmieniano co tydzień, zgodnie z kalendarzem liturgicznym. Zapis melodii na specjalnym metalowym bębnie o średnicy 140 cm, sprzężonym z cięgłami młotów, sporządzał za pomocą żelaznych kołków miejski ustawiacz (Glockensteller). Mechanizm, nakręcany codziennie, był napędzany ciężarem o masie 280 kg. Zniszczony w 1945. Ocalały z niego trzy dzwony: d1, a2, d2.
1561–1564 | Franciscus de Rivulo |
1564–1576? | Philipp Schönberg |
1576–1577 | Michael Colrep (Kolrep, Kalrep) |
1577–1586? | Philipp Schönberg |
1587?–1602 | Jacobus Tetius |
1603–1609 | Bartel (Barthell, Bartolomaus) Biehn (Byhahn, Bichan, Bian) |
1609–1612 | Franz Tetius |
1612–1634 | Hans Neunaber |
1634–1663 | Andreas Neunaber |
1663–1678 | Jacob Neunachber (Neunaber) |
1678?– 1680 | Johann Eichstedt |
1680–1693? | Gottfried Wernick |
1699?–1715? | Christian Biehn (Bihn, Bühn) |
1719?–1736 | Christoph Sievert |
1736–1746 | Johann (Andreas) Gottlieb Schröder |
1746–1750 | Peter Bewersdorff |
1750–1763? | David Krüger |
1764–1776 | Theodor Friedrich Gülich |
1776–1779 | Rudolph Liebegott Liebendey (zastępca Theodora Friedricha Gülicha w latach 1770–1776) |
1780–1813 | Johann Gottlieb Borowski |
1813?–1847 | Paul Friedrich Knaack |
?–1831 | Carl Simon Eggert |
1847–1882 | Carl Anton Kaschlinsky |
1882–1893 | Julius Johann Krieschen |
Paul William Krieschen | |
Gustav Krieschen? | |
Georg Edel | |
1738–1748? | Eltjen Wolthers |
1754?–1766 | Daniel Rothländer |
1766–1798 | Carl Gottfried Busch |
1798–1803? | Johann Ephraim Eggert |
1803?–1843 | Carl Friedrich Eggert |
1843–1881 | Friedrich Wilhelm Pfahl |
1881–1895 | Julius Johann Krieschen |
1895–1905 | Paul William Krieschen |
1910–1920 | Paul William Krieschen |
1925–1942 | Georg Edel |
1754?–1766 | Carl Gottfried Busch | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1766–1798 | Johann Ephraim Eggert | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1794–1803? | Carl Friedrich Eggert | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1836–1843 | Friedrich Wilhelm Pfahl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1843–1866 | Carl Friedrich Müller | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1866–1881 | Julius Johann Krieschen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1882–1895 | Paul William Krieschen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1895–1905 | Walter Krieschen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1912–1920 | Gustav Krieschen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1923–1925 | Georg Edel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Carillon na Biskupiej Górce, 1940. Wykonany w Stoczni Gdańskiej ( Stocznia Królewska), składał się z 22 spiżowych dzwonów oraz zegara, z którym był powiązany. Zawieszony u schyłku 1939 w wieży zbudowanego w tym roku schroniska młodzieżowego na Biskupiej Górce. Pierwszy koncert odbył się 26 VII 1940. W południe, w trakcie bicia dzwonów, ukazywały się na wieży modele okrętów z 1473: „Peter von Danzig” i atakowana przez niego florencka galera, która w południe traciła główny maszt. Carillon ten sterowany był urządzeniami elektromagnetycznymi. Wojnę przetrwało 16 dzwonów. W 1970 dzwony od b do es2 z dodanym g2 zainstalowano w wieży Ratusza Głównego Miasta. Carillon mimo, że posiadał klawiaturę, grał automatycznie. Od 8 do 20 o pełnej godzinie dzwony grały Rotę Feliksa Nowowiejskiego, symboliczny utwór skomponowany do słów Marii Konopnickiej. Z powodu złego stanu technicznego zdemontowany w latach 90. XX wieku.
Koncerty. Gdańsk jest jedynym miastem w Polsce, który posiada – i to aż trzy – carillony koncertowe. Każdego roku latem (od 1999) odbywają się w Gdańsku festiwale muzyki carillonowej, głównie w okresie Jarmarku św. Dominika. Na carillonach Ratusza Głównego Miasta i kościoła św. Katarzyny grają polscy i zagraniczni carilloniści. Często towarzyszą im zespoły orkiestrowe i wirtuozi różnych instrumentów. Program Festiwalu ciągle się poszerza, a od 2007 letnie koncerty carillonowe objęte są patronatem konsulatów honorowych Belgii oraz Niderlandów. W 2006 odbył się, po raz pierwszy w Polsce, XVIII Światowy Kongres Carillonowy, zorganizowany przez Polskie Stowarzyszenie Carillonowe z siedzibą w Gdańsku, podczas którego prezentowano koncerty na gdańskich carillonach. 18 I 2019 – na apel miejskiej carillonistki Moniki Kaźmierczak, która zagrała na carillonie kościoła św. Katarzyny – kilkunastu carillonistów z całego świata (między innymi Belgii, Holandii, ale i Stanów Zjednoczonych), wykonało jednocześnie „Epitafium”, skomponowane tuż po śmierci prezydenta Pawła Adamowicza przez Katarzynę Kwiecień-Długosz. |