DEISCH MATTHAEUS, rytownik
m (Blazejsliwinski przeniósł stronę DEISCH MATTHAEUS na DEISCH MATTHAEUS, rytownik) |
|||
Linia 55: | Linia 55: | ||
W 1759 poznał przybyłego z Berlina Friedricha Antona Augusta Lohrmanna (1735 Berlin – 1800 Warszawa) i w latach 1761–1775, na podstawie jego rysunków, stworzył cykl rycin ''50 widoków Gdańska'' (''50 Prospekte von Danzig''), dedykowanych [[RADA MIEJSKA | Radzie Miejskiej]], oferując 250 subskrybentom jeden widok co miesiąc. Szczególną uwagę zwracały panoramy Gdańska przedstawianego z perspektyw dotąd niestosowanych, bramy miejskie z systemem zwodzonych mostów, reprezentacyjne gmachy, tereny przedmiejskie i przemysłowe. We współpracy z Friedrichem Antonem Lohrmannem (zanim się z nim poróżnił, nie umieszczając na sztychach jego nazwiska jako rysownika) w latach 1762–1765 stworzył jeszcze serię 40 rycin ''Wywoływacze gdańscy'' (''Danziger Ausrufer''), przedstawiającą ulicznych handlarzy i wywoływaczy, dołączając do każdej zapis słowny i nutowy intonacji nawoływań przedstawianych osób (zob. ilustrację [[SPOŁECZEŃSTWO DO KOŃCA I WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA| Społeczeństwo do końca I Wolnego Miasta Gdańska]]). W tym okresie mieszkał przy Wollwebergasse (ul Tkacka).<br/><br/> | W 1759 poznał przybyłego z Berlina Friedricha Antona Augusta Lohrmanna (1735 Berlin – 1800 Warszawa) i w latach 1761–1775, na podstawie jego rysunków, stworzył cykl rycin ''50 widoków Gdańska'' (''50 Prospekte von Danzig''), dedykowanych [[RADA MIEJSKA | Radzie Miejskiej]], oferując 250 subskrybentom jeden widok co miesiąc. Szczególną uwagę zwracały panoramy Gdańska przedstawianego z perspektyw dotąd niestosowanych, bramy miejskie z systemem zwodzonych mostów, reprezentacyjne gmachy, tereny przedmiejskie i przemysłowe. We współpracy z Friedrichem Antonem Lohrmannem (zanim się z nim poróżnił, nie umieszczając na sztychach jego nazwiska jako rysownika) w latach 1762–1765 stworzył jeszcze serię 40 rycin ''Wywoływacze gdańscy'' (''Danziger Ausrufer''), przedstawiającą ulicznych handlarzy i wywoływaczy, dołączając do każdej zapis słowny i nutowy intonacji nawoływań przedstawianych osób (zob. ilustrację [[SPOŁECZEŃSTWO DO KOŃCA I WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA| Społeczeństwo do końca I Wolnego Miasta Gdańska]]). W tym okresie mieszkał przy Wollwebergasse (ul Tkacka).<br/><br/> | ||
Nagrodzony 300 guldenami przez Radę Miejską, 15 VI 1763 otrzymał [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE| obywatelstwo]] miejskie (pracownicze) i w 1769 pracę w komorze podatkowej, początkowo jako pisarz akcyzowy, od 1779 jako pierwszy pisarz.<br/><br/> | Nagrodzony 300 guldenami przez Radę Miejską, 15 VI 1763 otrzymał [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE| obywatelstwo]] miejskie (pracownicze) i w 1769 pracę w komorze podatkowej, początkowo jako pisarz akcyzowy, od 1779 jako pierwszy pisarz.<br/><br/> | ||
− | Od 1765 do 1785 tworzył też portrety gdańskich patrycjuszy, kaznodziejów, uczonych i władców (między innymi [[GRODDECK KARL | Karla Groddecka]], [[BERTLING ERNST AUGUST| Ernsta Augusta Bertlinga]], [[HOFFMANN JOHANN BENEDIKT sen.| Johanna Benedikta Hoffmanna seniora]], [[UPHAGEN PETER | Petera Uphagena]], [[LENGNICH GOTTFRIED | Gottfrieda Lengnicha]], [[WEICKHMANN GOTTLIEB GABRIEL von| Gottlieba Gabriela von Weickhmanna]], [[WESSEL JACOB| Jacoba Wessela]], | + | Od 1765 do 1785 tworzył też portrety gdańskich patrycjuszy, kaznodziejów, uczonych i władców (między innymi [[GRODDECK KARL | Karla Groddecka]], [[BERTLING ERNST AUGUST| Ernsta Augusta Bertlinga]], [[HOFFMANN JOHANN BENEDIKT sen.| Johanna Benedikta Hoffmanna seniora]], [[UPHAGEN PETER | Petera Uphagena]], [[LENGNICH GOTTFRIED, prawnik, historyk, patron gdańskiej ulicy | Gottfrieda Lengnicha]], [[WEICKHMANN GOTTLIEB GABRIEL von| Gottlieba Gabriela von Weickhmanna]], [[WESSEL JACOB| Jacoba Wessela]], |
[[WOLF NATHANAEL MATTHAEUS | Nathanaela Matthaeusa Wolfa]], [[ZERNECKE HEINRICH| Heinricha Zernecke]], króla polskiego Stanisława Augusta, Fryderyka II). Oferował też wizytówki, kartki z życzeniami świątecznymi i okazjonalnymi. <br/><br/> | [[WOLF NATHANAEL MATTHAEUS | Nathanaela Matthaeusa Wolfa]], [[ZERNECKE HEINRICH| Heinricha Zernecke]], króla polskiego Stanisława Augusta, Fryderyka II). Oferował też wizytówki, kartki z życzeniami świątecznymi i okazjonalnymi. <br/><br/> | ||
W 1766 wydał herbarz, zawierający 12 plansz, w 1767 drugi, z 41 planszami herbów i monogramów członków władz miasta, w 1769 ryciny przedstawiające trzy gobeliny wystawiane corocznie w [[DWÓR ARTUSA | Dworze Artusa]], a projektowane przez [[STECH ANDREAS | Andreasa Stecha]], w 1780 ryciny do książki dla dzieci o tematyce biblijnej. Pozostawił około 200 prac. Między innymi kilka z portretów duchownych [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA CHRZCICIELA I ŚW. JANA APOSTOŁA | kościoła św. Jana]] (między innymi diakona Karla Balthasara Nothwangera, pastora [[KAUTZ NATHANAEL FRIEDRICH| Nathanaela Friedricha Kautza]], diakona Johanna Benjamina Heddinga) – miedziorytów wykonanych na podstawie obrazów olejnych [[WESSEL JACOB | Jacoba Wessela]] – do 1945 wisiało w Wielkiej Zakrystii tej świątyni.<br/><br/> | W 1766 wydał herbarz, zawierający 12 plansz, w 1767 drugi, z 41 planszami herbów i monogramów członków władz miasta, w 1769 ryciny przedstawiające trzy gobeliny wystawiane corocznie w [[DWÓR ARTUSA | Dworze Artusa]], a projektowane przez [[STECH ANDREAS | Andreasa Stecha]], w 1780 ryciny do książki dla dzieci o tematyce biblijnej. Pozostawił około 200 prac. Między innymi kilka z portretów duchownych [[KOŚCIÓŁ ŚW. JANA CHRZCICIELA I ŚW. JANA APOSTOŁA | kościoła św. Jana]] (między innymi diakona Karla Balthasara Nothwangera, pastora [[KAUTZ NATHANAEL FRIEDRICH| Nathanaela Friedricha Kautza]], diakona Johanna Benjamina Heddinga) – miedziorytów wykonanych na podstawie obrazów olejnych [[WESSEL JACOB | Jacoba Wessela]] – do 1945 wisiało w Wielkiej Zakrystii tej świątyni.<br/><br/> |
Wersja z 13:14, 20 wrz 2022
MATTHAEUS DEISCH (Matthäus Deusch) (18 VII 1724 Augsburg – 28 I 1789 Gdańsk), rytownik, posługiwał się technikami akwaforty i mezzotinty. Nauki w zakresie malarstwa i rytownictwa pobierał w rodzinnym mieście u Georga Philippa Rugendasa Starszego (1666–1742) i Georga Christopha Kiliana (1709-1781), utrzymywał się z prac dorywczych wykonywanych w czasie licznych podróży.
W Gdańsku, do którego przybył w okresie Jarmarku św. Dominika w 1744, rytował mezzotintowy portret Hieronima Floriana Radziwiłła. Od 1749 związał się z Gdańskiem na stałe, zamieszkał w domu Lorenza Schneidera przy Poggenpfuhl (ul. Żabi Kruk). Początkowo prowadził sklepik z akcesoriami malarskimi, wykonywał na zamówienie portrety i ryciny, oferował swoje usługi także na targach i jarmarkach (np. w Elblągu, Braniewie, Królewcu). Reklamował się w „Danziger Anzeigen”, komentując swoimi pracami aktualne wydarzenia polityczne (na przykład Wykonanie wyroku na Robercie Damiens, zamachowcu na króla Francji Ludwika XV w 1757). Niektóre płyty odbijał na jedwabiu, licząc na bardziej wyrafinowaną klientelę. Utrzymywał się też z lekcji rysunku i grafiki. W 1754 znalazł się na skraju bankructwa, w celu ochrony przed wierzycielami otrzymał od władz Gdańska list żelazny.
W 1759 poznał przybyłego z Berlina Friedricha Antona Augusta Lohrmanna (1735 Berlin – 1800 Warszawa) i w latach 1761–1775, na podstawie jego rysunków, stworzył cykl rycin 50 widoków Gdańska (50 Prospekte von Danzig), dedykowanych Radzie Miejskiej, oferując 250 subskrybentom jeden widok co miesiąc. Szczególną uwagę zwracały panoramy Gdańska przedstawianego z perspektyw dotąd niestosowanych, bramy miejskie z systemem zwodzonych mostów, reprezentacyjne gmachy, tereny przedmiejskie i przemysłowe. We współpracy z Friedrichem Antonem Lohrmannem (zanim się z nim poróżnił, nie umieszczając na sztychach jego nazwiska jako rysownika) w latach 1762–1765 stworzył jeszcze serię 40 rycin Wywoływacze gdańscy (Danziger Ausrufer), przedstawiającą ulicznych handlarzy i wywoływaczy, dołączając do każdej zapis słowny i nutowy intonacji nawoływań przedstawianych osób (zob. ilustrację Społeczeństwo do końca I Wolnego Miasta Gdańska). W tym okresie mieszkał przy Wollwebergasse (ul Tkacka).
Nagrodzony 300 guldenami przez Radę Miejską, 15 VI 1763 otrzymał obywatelstwo miejskie (pracownicze) i w 1769 pracę w komorze podatkowej, początkowo jako pisarz akcyzowy, od 1779 jako pierwszy pisarz.
Od 1765 do 1785 tworzył też portrety gdańskich patrycjuszy, kaznodziejów, uczonych i władców (między innymi Karla Groddecka, Ernsta Augusta Bertlinga, Johanna Benedikta Hoffmanna seniora, Petera Uphagena, Gottfrieda Lengnicha, Gottlieba Gabriela von Weickhmanna, Jacoba Wessela,
Nathanaela Matthaeusa Wolfa, Heinricha Zernecke, króla polskiego Stanisława Augusta, Fryderyka II). Oferował też wizytówki, kartki z życzeniami świątecznymi i okazjonalnymi.
W 1766 wydał herbarz, zawierający 12 plansz, w 1767 drugi, z 41 planszami herbów i monogramów członków władz miasta, w 1769 ryciny przedstawiające trzy gobeliny wystawiane corocznie w Dworze Artusa, a projektowane przez Andreasa Stecha, w 1780 ryciny do książki dla dzieci o tematyce biblijnej. Pozostawił około 200 prac. Między innymi kilka z portretów duchownych kościoła św. Jana (między innymi diakona Karla Balthasara Nothwangera, pastora Nathanaela Friedricha Kautza, diakona Johanna Benjamina Heddinga) – miedziorytów wykonanych na podstawie obrazów olejnych Jacoba Wessela – do 1945 wisiało w Wielkiej Zakrystii tej świątyni.
Żonaty był z gdańszczanką Philippine Agate z domu Pollet, primo voto Pfundkeller (zm. 1781), bezdzietny. Wcześniej przygotowanym testamentem rozdysponował majątek (szacowany na 3500 guldenów) między siostrę przyrodnią z Augsburga Catharinę Küstler (czwartą część), pannę i przyjaciółkę domu Eleonorę Bürger (1000 florenów), służącą (150 florenów), egzekutorów testamentu Carla Ludwiga Pfeila i Martina Georga Schilinga (po 300 florenów). Reszta, po odliczeniu podatku, przypaść miała bratanicy żony, Constantinie Elisabeth Pollet, z zaznaczeniem, że gdyby zmarła przed nim, należna jej suma powinna przejść na Urząd Dobroczynności. Licytacja rzeczy po zmarłym odbyła się 16 VI 1789 (płyty miedziorytnicze), 29 czerwca (rzeczy osobiste, meble, wyposażenie domu) i 14 września (książki, miedzioryty).
Bibliografia:
Archiwum Państwowe Gdańsk, 300,43/171 Bl. 185rv (testament).
Bahr Ernst, w: Fünfzig Prospecte von Dantzig. Nachdruck der Originalausgabe von Matthäus Deisch, Lüneburg 1976.
Daniel Chodowieckis Künstlerfahrt nach Danzig im Jahre 1773, hrsg. v. W. Franke, Berlin 1900.
Drost Willi, Kunstdenkmäler der Stadt Danzig, Bd. 1: Sankt Johann, Stuttgart 1957.
Gosieniecka Anna, Deisch Mateusz, w: Słownik Biograficzny Pomorza Nadwiślańskiego, t. 1, Gdańsk 1992 (tu dalsza bibliografia).
Schwarz Friedrich, Matthaeus Deisch, Mitteilungen des Westpreußischen Geschichtsvereins, Bd. 23, 1924.