LINIA KOLEJOWA NUMER 226

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 2: Linia 2:
 
[[File: Linia_kolejowa_numer_226.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 226]]
 
[[File: Linia_kolejowa_numer_226.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 226]]
  
'''LINIA KOLEJOWA NUMER 226''', normalnotorowa, zelektryfikowana, dwutorowa linia kolejowa biegnąca ze stacji Pruszcz Gdański, przez [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OLSZYNKA | stację Gdańsk Olszynka]], do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK PORT PÓŁNOCNY | stacji Gdańsk Port Północny]]. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 13,6 kilometrów i w obrębie Gdańska przebiega z kierunku południowego na północny, przez dzielnice:  [[ORUNIA | Oruni]]-Św. Wojciech-Lipce,  [[OLSZYNKA | Olszynka]], [[RUDNIKI | Rudnik]] i [[PRZERÓBKA | Przeróbka]]. Na linii prowadzony jest ruch towarowy. <br/><br/>
+
'''LINIA KOLEJOWA NUMER 226''', normalnotorowa, zelektryfikowana, dwutorowa linia kolejowa biegnąca ze stacji Pruszcz Gdański, przez [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OLSZYNKA | stację Gdańsk Olszynka]], do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK PORT PÓŁNOCNY | stacji Gdańsk Port Północny]]. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 13,6 kilometra i w obrębie Gdańska przebiega z kierunku południowego na północny, przez dzielnice:  [[ORUNIA | Orunia]]-Św. Wojciech-Lipce,  [[OLSZYNKA | Olszynka]], [[RUDNIKI | Rudniki]] i [[PRZERÓBKA | Przeróbka]]. Na linii prowadzony jest ruch towarowy. <br/><br/>
 
Pierwszy odcinek tej linii biegnący od dzisiejszego punktu Gdańsk Olszynka R1 do stacji Gdańsk Olszynka został otwarty 15 XII 1905. Stanowił on część połączenia z obecną [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY | stacją kolejową Gdańsk Południowy]]. W 1911 linię przedłużono ze stacji Gdańsk Olszynka do stacji Gdańsk Port Północny. Na podstawie traktatu wersalskiego od 1 XI 1921 linia przeszła pod zarząd Polskich Kolei Państwowych (PKP). Po wybuchu II wojny światowej weszła w skład sieci Reichsbahn, która była niemiecką koleją państwową. Podczas drugiej wojny światowej – w 1942 – dobudowano połączenie ze stacji Pruszcz Gdański do dzisiejszego punktu Gdańsk Olszynka R1. Wraz z zakończeniem działań wojennych zarząd nad linią objęło PKP.<br/><br/>
 
Pierwszy odcinek tej linii biegnący od dzisiejszego punktu Gdańsk Olszynka R1 do stacji Gdańsk Olszynka został otwarty 15 XII 1905. Stanowił on część połączenia z obecną [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY | stacją kolejową Gdańsk Południowy]]. W 1911 linię przedłużono ze stacji Gdańsk Olszynka do stacji Gdańsk Port Północny. Na podstawie traktatu wersalskiego od 1 XI 1921 linia przeszła pod zarząd Polskich Kolei Państwowych (PKP). Po wybuchu II wojny światowej weszła w skład sieci Reichsbahn, która była niemiecką koleją państwową. Podczas drugiej wojny światowej – w 1942 – dobudowano połączenie ze stacji Pruszcz Gdański do dzisiejszego punktu Gdańsk Olszynka R1. Wraz z zakończeniem działań wojennych zarząd nad linią objęło PKP.<br/><br/>
Linia do 1970 była jednotorowa. Wtedy to na odcinkach Pruszcz Gdański – [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚWIĘTY WOJCIECH | Gdańsk Święty Wojciech]] oraz Gdańsk Olszynka – Gdańsk Port Północny R1 dobudowano drugi tor. Jednocześnie oddano do użytku elektryfikację linii na całym jej przebiegu. W 1980 położono drugi tor między [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚWIĘTY WOJCIECH | posterunkiem Gdańsk Święty Wojciech]] a stacją Gdańsk Olszynka. <br/><br/>
+
Do 1970 linia jednotorowa, następnie na odcinkach Pruszcz Gdański – [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚWIĘTY WOJCIECH | Gdańsk Święty Wojciech]] oraz Gdańsk Olszynka – Gdańsk Port Północny R1 dobudowanodrugi tor. Jednocześnie zelektryfikowano linię na całym jej przebiegu. W 1980 położono drugi tor między [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚWIĘTY WOJCIECH | posterunkiem Gdańsk Święty Wojciech]] a stacją Gdańsk Olszynka. <br/><br/>
 
W latach 2014–2015 linia na całej swej długości została zmodernizowana poprzez zmianę nawierzchni torowej, wymianę bądź przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, układów torowych, peronów i innej towarzyszącej infrastruktury. W tym czasie wybudowano między innymi nowy, dwutorowy most nad Martwą Wisłą, po którym pierwszy pociąg przejechał 21 I 2016. Zastąpił on stary, trójprzęsłowy, jednotorowy most obrotowy pochodzący z początków XX wieku, który został rozebrany. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]<br/><br/>
 
W latach 2014–2015 linia na całej swej długości została zmodernizowana poprzez zmianę nawierzchni torowej, wymianę bądź przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, układów torowych, peronów i innej towarzyszącej infrastruktury. W tym czasie wybudowano między innymi nowy, dwutorowy most nad Martwą Wisłą, po którym pierwszy pociąg przejechał 21 I 2016. Zastąpił on stary, trójprzęsłowy, jednotorowy most obrotowy pochodzący z początków XX wieku, który został rozebrany. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]<br/><br/>
  

Wersja z 13:39, 16 maj 2022

Linia kolejowa numer 226

LINIA KOLEJOWA NUMER 226, normalnotorowa, zelektryfikowana, dwutorowa linia kolejowa biegnąca ze stacji Pruszcz Gdański, przez stację Gdańsk Olszynka, do stacji Gdańsk Port Północny. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 13,6 kilometra i w obrębie Gdańska przebiega z kierunku południowego na północny, przez dzielnice: Orunia-Św. Wojciech-Lipce, Olszynka, Rudniki i Przeróbka. Na linii prowadzony jest ruch towarowy.

Pierwszy odcinek tej linii biegnący od dzisiejszego punktu Gdańsk Olszynka R1 do stacji Gdańsk Olszynka został otwarty 15 XII 1905. Stanowił on część połączenia z obecną stacją kolejową Gdańsk Południowy. W 1911 linię przedłużono ze stacji Gdańsk Olszynka do stacji Gdańsk Port Północny. Na podstawie traktatu wersalskiego od 1 XI 1921 linia przeszła pod zarząd Polskich Kolei Państwowych (PKP). Po wybuchu II wojny światowej weszła w skład sieci Reichsbahn, która była niemiecką koleją państwową. Podczas drugiej wojny światowej – w 1942 – dobudowano połączenie ze stacji Pruszcz Gdański do dzisiejszego punktu Gdańsk Olszynka R1. Wraz z zakończeniem działań wojennych zarząd nad linią objęło PKP.

Do 1970 linia jednotorowa, następnie na odcinkach Pruszcz Gdański – Gdańsk Święty Wojciech oraz Gdańsk Olszynka – Gdańsk Port Północny R1 dobudowanodrugi tor. Jednocześnie zelektryfikowano linię na całym jej przebiegu. W 1980 położono drugi tor między posterunkiem Gdańsk Święty Wojciech a stacją Gdańsk Olszynka.

W latach 2014–2015 linia na całej swej długości została zmodernizowana poprzez zmianę nawierzchni torowej, wymianę bądź przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, układów torowych, peronów i innej towarzyszącej infrastruktury. W tym czasie wybudowano między innymi nowy, dwutorowy most nad Martwą Wisłą, po którym pierwszy pociąg przejechał 21 I 2016. Zastąpił on stary, trójprzęsłowy, jednotorowy most obrotowy pochodzący z początków XX wieku, który został rozebrany. PP

Posterunki i przystanki kolejowe na linii numer 226 znajdujące się w obrębie Gdańska
Kilometraż linii kolejowej numer 226 Nazwa Rodzaj posterunku / przystanku osobowego Uwagi
4,2 Gdańsk Święty Wojciech posterunek odgałęźny
8,0 Gdańsk Olszynka R1 rozjazd odgałęziający
10,2 Gdańsk Olszynka węzłowa stacja kolejowa
12,5 Gdańsk Port Północny R1 rozjazd odgałęziający
12,8 Gdańsk Port Północny R4 rozjazd odgałęziający
13,6 Gdańsk Port Północny stacja kolejowa
PP
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania