LEGUT LUCYNA, aktorka, pisarka, malarka

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
 
[[File: Legut Lucyna.JPG|thumb|Lucyna Legut]]
 
[[File: Legut Lucyna.JPG|thumb|Lucyna Legut]]
 
+
[[File: Lucyna_Legut.jpeg |thumb| Lucyna Legut, Zbigniew Bogdański i Tadeusz Wojtych (z lewej) w sztuce ''Testament psa'', Teatr Wybrzeże, 1964]]
 
'''LUCYNA LEGUT''' (27 III 1926 Sucha Beskidzka – 4 III 2011 Gdańsk), aktorka, pisarka, malarka. W latach 1945–1947 studiowała malarstwo na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W Krakowie ukończyła w 1950 roku Państwową Wyższą Szkołę Aktorską (obecnie Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna). W okresie 1950–1951 aktorka krakowskiego Teatru Młodego Widza, w 1951–1956 Teatru Ziemi Pomorskiej w Toruniu.<br/><br/>
 
'''LUCYNA LEGUT''' (27 III 1926 Sucha Beskidzka – 4 III 2011 Gdańsk), aktorka, pisarka, malarka. W latach 1945–1947 studiowała malarstwo na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W Krakowie ukończyła w 1950 roku Państwową Wyższą Szkołę Aktorską (obecnie Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna). W okresie 1950–1951 aktorka krakowskiego Teatru Młodego Widza, w 1951–1956 Teatru Ziemi Pomorskiej w Toruniu.<br/><br/>
 
Od 1956 związana z Trójmiastem. Na scenie [[TEATR WYBRZEŻE | Teatru Wybrzeże]] wykreowała około 80 ról. Występowała w adaptacjach greckich klasyków, rolach szekspirowskich, romantycznych i współczesnych. U [[HÜBNER ZYGMUNT | Zygmunta Hübnera]] zagrała Księżniczkę Irinę w zdjętej przez cenzurę adaptacji ''Szewców'' Stanisława Witkacego (1957). Wystąpiła w ''Królu'' Gastona Caillaveta, Roberta Flersa i Emmanuela Arène’a w reżyserii [[CYBULSKI ZBIGNIEW | Zbigniewa Cybulskiego]] i [[KOBIELA BOGUMIŁ | Bogumiła Kobieli]] (premiera 15 VIII 1959). Za jedną z jej najwybitniejszych kreacji uważa się rolę Marty w adaptacji ''Kto się boi Virginii Woolf'' Edwarda Albeego (premiera 14 II 1965) w reżyserii [[GOLIŃSKI JERZY | Jerzego Golińskiego]].<br/><br/>
 
Od 1956 związana z Trójmiastem. Na scenie [[TEATR WYBRZEŻE | Teatru Wybrzeże]] wykreowała około 80 ról. Występowała w adaptacjach greckich klasyków, rolach szekspirowskich, romantycznych i współczesnych. U [[HÜBNER ZYGMUNT | Zygmunta Hübnera]] zagrała Księżniczkę Irinę w zdjętej przez cenzurę adaptacji ''Szewców'' Stanisława Witkacego (1957). Wystąpiła w ''Królu'' Gastona Caillaveta, Roberta Flersa i Emmanuela Arène’a w reżyserii [[CYBULSKI ZBIGNIEW | Zbigniewa Cybulskiego]] i [[KOBIELA BOGUMIŁ | Bogumiła Kobieli]] (premiera 15 VIII 1959). Za jedną z jej najwybitniejszych kreacji uważa się rolę Marty w adaptacji ''Kto się boi Virginii Woolf'' Edwarda Albeego (premiera 14 II 1965) w reżyserii [[GOLIŃSKI JERZY | Jerzego Golińskiego]].<br/><br/>

Wersja z 19:54, 3 lis 2021

Lucyna Legut
Lucyna Legut, Zbigniew Bogdański i Tadeusz Wojtych (z lewej) w sztuce Testament psa, Teatr Wybrzeże, 1964

LUCYNA LEGUT (27 III 1926 Sucha Beskidzka – 4 III 2011 Gdańsk), aktorka, pisarka, malarka. W latach 1945–1947 studiowała malarstwo na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W Krakowie ukończyła w 1950 roku Państwową Wyższą Szkołę Aktorską (obecnie Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna). W okresie 1950–1951 aktorka krakowskiego Teatru Młodego Widza, w 1951–1956 Teatru Ziemi Pomorskiej w Toruniu.

Od 1956 związana z Trójmiastem. Na scenie Teatru Wybrzeże wykreowała około 80 ról. Występowała w adaptacjach greckich klasyków, rolach szekspirowskich, romantycznych i współczesnych. U Zygmunta Hübnera zagrała Księżniczkę Irinę w zdjętej przez cenzurę adaptacji Szewców Stanisława Witkacego (1957). Wystąpiła w Królu Gastona Caillaveta, Roberta Flersa i Emmanuela Arène’a w reżyserii Zbigniewa Cybulskiego i Bogumiła Kobieli (premiera 15 VIII 1959). Za jedną z jej najwybitniejszych kreacji uważa się rolę Marty w adaptacji Kto się boi Virginii Woolf Edwarda Albeego (premiera 14 II 1965) w reżyserii Jerzego Golińskiego.

Autorka kostiumów do adaptacji własnej sztuki Złodziej serc, wystawionej premierowo 5 I 1961 na Scenie Kameralnej w Sopocie, współreżyserka tej sztuki w adaptacji z 21 II 1988. Wspólnie z Janem Sieradzińskim wyreżyserowała swoje sztuki Planeta bajka (19 II 1984) i Jacek Rozróba (1 VI 1991). W Teatrze Wybrzeże pracowała do roku 1991.

Była autorką 22 książek dla dzieci i dorosłych, kilkunastu utworów scenicznych, kilkudziesięciu słuchowisk radiowych i scenariuszy. Debiutowała książką Świerszcze mają sklep z instrumentami (1960). Pierwszą książką skierowaną do dorosłych było opowiadanie Życie artystki Kingi Kidney (1966). Jej powieść Piotrek zgubił dziadka oko, a Jasiek chce dożyć spokojnej starości (1976) w 2001 w plebiscycie „Przekroju” i radiowego Programu III została uznana „drugą najśmieszniejszą książką świata”.

Prezentowała swoje obrazy – począwszy od lat 60. XX wieku, miała ponad 20 wystaw indywidualnych. Pisała monologi, między innymi dla Hanki Bielickiej i „Podwieczorku przy mikrofonie”, publikowała artykuły w prasie, między innymi w „Dzienniku Bałtyckim” i „Głosie Wybrzeża”. W roku 2000 została wybrana Radiową Osobowością Roku Radia Gdańsk.

W 1968 roku otrzymała odznakę honorową „Za Zasługi dla Gdańska”, w 1975 odznakę „Zasłużonym Ziemi Gdańskiej”, w 2000 Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski. W latach 2000, 2005 i 2009 została uhonorowana Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury. Benefis artystki z okazji 50-lecia pracy odbył się w Ratuszu Starego Miasta 13 V 2000.

W 2021, w dziesięć lat po śmierci, wydano jej książkę Ptak Srebrnopióry zawierający listy do i od reżysera Wojciecha Jerzego Hasa i opis ich związku w latach 50. XX wieku (mieszkali wówczas w Sopocie przy ul. Czyżewskiego 7). JAK

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania