PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ORUNIA
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK [[ORUNIA | ORUNIA]]''', przystanek osobowy na obecnej dwutorowej, zeletryfikowanej linii kolejowej | + | '''PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK [[ORUNIA | ORUNIA]]''', przystanek osobowy na obecnej dwutorowej, zeletryfikowanej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 9 | linii kolejowej numer 9]] (Warszawa Wschodnia – [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK GŁÓWNY | Gdańsk Główny]]), na jej 324,5 kilometrze. Znajduje się w pobliżu [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY | stacji Gdańsk Południowy]]. Otwarty w 1895, nosił wówczas nazwę Ohra, od 1940 – Danzig Ohra. Po II wojnie światowej początkowo funkcjonował pod dzisiejszą nazwą, od 1954 – jako Gdańsk Orunia Osobowy, a od 22 V 1966 – ponownie pod obecną nazwą. <br/><br/> |
− | Na początku XXI wieku na przystanku znajdowały się cztery wiaty, budka dróżnika przejazdowego oraz budynek kasy biletowej ze sklepami. Przebudowany w ramach dokonanej w latach 2006–2014 modernizacji linii kolejowej numer 9. Posiada dwa perony jednokrawędziowe z punktowymi zadaszeniami: pierwszy, położony w kierunku północnym, obsługuje ruch z kierunku Pruszcz Gdański do Gdańska Głównego, drugi, położony po stronie południowej, obsługuje pociągi jadące w przeciwną stronę. Pomiędzy peronami usytuowany jest przejazd kolejowy w ciągu ul. Smętnej, obsługiwany z budynku obok. Po stronie południowej znajduje się przejście podziemne pod torami, od strony północnej przebiega linia kolejowa | + | Na początku XXI wieku na przystanku znajdowały się cztery wiaty, budka dróżnika przejazdowego oraz budynek kasy biletowej ze sklepami. Przebudowany w ramach dokonanej w latach 2006–2014 modernizacji linii kolejowej numer 9. Posiada dwa perony jednokrawędziowe z punktowymi zadaszeniami: pierwszy, położony w kierunku północnym, obsługuje ruch z kierunku Pruszcz Gdański do Gdańska Głównego, drugi, położony po stronie południowej, obsługuje pociągi jadące w przeciwną stronę. Pomiędzy peronami usytuowany jest przejazd kolejowy w ciągu ul. Smętnej, obsługiwany z budynku obok.<br/><br/> |
+ | |||
+ | Po stronie południowej znajduje się przejście podziemne pod torami, od strony północnej przebiega [[LINIA KOLEJOWA NUMER 721 | linia kolejowa numer 721]] ([[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY | Gdańsk Południowy]] – Gdańsk Olszynka). Obok peronów biegną równolegle ulice: Przy Torze i Junacka (od strony wschodniej) oraz Dworcowa i Gościnna (od strony zachodniej). Większość osłonięto ekranami akustycznymi. Przystanek obsługiwany jest przez pasażerskie pociągi osobowe, czasowo działała na nim kasa biletowa. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 10:52, 30 sie 2021
PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ORUNIA, przystanek osobowy na obecnej dwutorowej, zeletryfikowanej linii kolejowej numer 9 (Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny), na jej 324,5 kilometrze. Znajduje się w pobliżu stacji Gdańsk Południowy. Otwarty w 1895, nosił wówczas nazwę Ohra, od 1940 – Danzig Ohra. Po II wojnie światowej początkowo funkcjonował pod dzisiejszą nazwą, od 1954 – jako Gdańsk Orunia Osobowy, a od 22 V 1966 – ponownie pod obecną nazwą.
Na początku XXI wieku na przystanku znajdowały się cztery wiaty, budka dróżnika przejazdowego oraz budynek kasy biletowej ze sklepami. Przebudowany w ramach dokonanej w latach 2006–2014 modernizacji linii kolejowej numer 9. Posiada dwa perony jednokrawędziowe z punktowymi zadaszeniami: pierwszy, położony w kierunku północnym, obsługuje ruch z kierunku Pruszcz Gdański do Gdańska Głównego, drugi, położony po stronie południowej, obsługuje pociągi jadące w przeciwną stronę. Pomiędzy peronami usytuowany jest przejazd kolejowy w ciągu ul. Smętnej, obsługiwany z budynku obok.
Po stronie południowej znajduje się przejście podziemne pod torami, od strony północnej przebiega linia kolejowa numer 721 ( Gdańsk Południowy – Gdańsk Olszynka). Obok peronów biegną równolegle ulice: Przy Torze i Junacka (od strony wschodniej) oraz Dworcowa i Gościnna (od strony zachodniej). Większość osłonięto ekranami akustycznymi. Przystanek obsługiwany jest przez pasażerskie pociągi osobowe, czasowo działała na nim kasa biletowa.