KANAŁ KASZUBSKI
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File:1_Kanał_Kaszubski.jpg|thumb|Początek prac przy budowie Kanału Kaszubskiego w miejscu Łachy | + | [[File:1_Kanał_Kaszubski.jpg|thumb|Początek prac przy budowie Kanału Kaszubskiego w miejscu [[ŁACHA BOSMAŃSKA | Łachy Bosmańskiej]], widok z ul. Promowej w stronę Głównego Miasta, 1901]] |
− | [[File:2_Kanał_Kaszubski.jpg|thumb|Początek prac przy budowie Kanału Kaszubskiego w miejscu Łachy | + | [[File:2_Kanał_Kaszubski.jpg|thumb|Początek prac przy budowie Kanału Kaszubskiego w miejscu [[ŁACHA BOSMAŃSKA | Łachy Bosmańskiej]], widok w stronę Nowego Portu, 1901]] |
[[File:3_Kanał_Kaszubski.jpg |thumb|Kanał Kaszubski około 1904]] | [[File:3_Kanał_Kaszubski.jpg |thumb|Kanał Kaszubski około 1904]] | ||
[[File: Kanał_Kaszubski_4.jpg |thumb| Na pierwszym planie [[STOCZNIA SCHICHAUA | Stocznia Schichaua]] (na pochylni [[COLUMBUS | „Columbus”]]), powyżej Wisła (ujście u góry w lewo), wyspa [[OSTRÓW | Ostrów]] i Kanał Kaszubski]] | [[File: Kanał_Kaszubski_4.jpg |thumb| Na pierwszym planie [[STOCZNIA SCHICHAUA | Stocznia Schichaua]] (na pochylni [[COLUMBUS | „Columbus”]]), powyżej Wisła (ujście u góry w lewo), wyspa [[OSTRÓW | Ostrów]] i Kanał Kaszubski]] |
Wersja z 16:42, 3 maj 2021
KANAŁ KASZUBSKI (Kaiserhafen), długość około 2 km, szerokość 140–230 m, głębokość 7,5 m, między obecnym nabrzeżem Zdobywców Kołobrzegu na wyspie Ostrów od zachodu a obecnymi nabrzeżami Chemików, Przemysłowym i Bytomskim od wschodu na Przeróbce. Powstał w latach 1901–1904 jako Kaiserhafen (Port Cesarski) przez pogłębienie, poszerzenie i przystosowanie (ścięcie) zakola Wisły do wykorzystania przez statki pełnomorskie Łachy Bosmańskiej, północnej części Warzywodu Wielkiego.
Otwarty 27 V 1904 przez cesarza niemieckiego Wilhelma II. Połączenie między nabrzeżami Portu Cesarskiego na obecnej Przeróbce a wyspą Holm ( Ostrów), w celu transportu sekcji kadłubów z hal prefabrykacji na pochylnię i wagonów kolejowych biegnącej tu linii kolejowej, zapewniały promy kolejowe „Gdańsk” (ex „Danzig”) i „Gedania”. Przeprawa promowa od 1996 roku nieczynna (ostatni prom: „Ostrów-1”, zwodowany 22 XII 1976 w Płockiej Stoczni Rzecznej, nośność 530 ton).
Nad kanałem, obok portowych placów składowych (głównie drewna), zbudowano w 1912 w rejonie obecnej ul. Ku Ujściu fabrykę nawozów sztucznych, Chemische Produkten-Fabrik Pommerensdorf GmbH, obecnie po rozbudowie Gdańskie Zakłady Nawozów Fosforowych ( przedsiębiorstwa).