CHOREŃ ZYGMUNT, projektant statków i wielkich żaglowców
(uzupełnienie L.M.(9.06.2020)) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | + | [[File:Otago.jpg|thumb|„Otago” przy Długim Pobrzeżu, od prawej: Iwona Pieńkawa, Zygmunt Choreń, w głębi stoi [[PIEŃKAWA ZDZISŁAW | Zdzisław Pieńkawa]]]] | |
[[File:„Dar Młodzieży” na Zlocie Żaglowców, 2000.JPG|thumb|„Dar Młodzieży” na Zlocie Żaglowców, 2000]] | [[File:„Dar Młodzieży” na Zlocie Żaglowców, 2000.JPG|thumb|„Dar Młodzieży” na Zlocie Żaglowców, 2000]] | ||
− | '''ZYGMUNT CHOREŃ''' (ur. 24 V 1941 Brzozowy Kąt, województwo lubelskie), projektant statków i wielkich żaglowców, żeglarz. Absolwent Wydziału Budowy Okrętów [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]] (PG) w 1965, kontynuował studia (przez 2 lata) w Instytucie Budowy Okrętów w Leningradzie (obecnie Sankt Petersburg). W latach 1967–1968 asystent w Katedrze Teorii Okrętów PG, następnie w Biurze Projektowo-Konstrukcyjnym [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej im. Lenina]]. W latach 1973–1974 członek załogi s/y [[OTAGO | „Otago”]], dowodzonego przez [[PIEŃKAWA ZDZISŁAW| Zdzisława Pieńkawę]] podczas pierwszych okołoziemskich regat Whitbread Round the World Race. Od roku 1978 główny konstruktor żaglowców w Stoczni Gdańskiej – stanowisko utworzone po pojawieniu się szansy na zamówienie przez ZSRR serii prototypowych żaglowców. W roku 1980 zwodowano zbudowaną na zlecenie Telewizji Polskiej [[POGORIA | „Pogorię”]] (trzymasztowa barkentyna), następnie bliźniacze: ORP „Iskra II” dla Marynarki Wojennej (1982) i „Kaliakra” dla Wyższej Szkoły Morskiej w Warnie (1984). W roku 1982 powstał „Dar Młodzieży” (trzymasztowa fregata), którego udana konstrukcja zaowocowała zamówieniem 5 identycznych jednostek przez ZSRR: „Mir”, „Nadiezhda” i „Pallada” pływają do dziś pod rosyjską banderą; „Chersones” pod banderą ukraińską. W roku 1983 powstał naukowo-badawczy żaglowiec dla Polskiej Akademii Nauk „Oceania” (z 3 prostokątnymi żaglopłatami). W sumie | + | '''ZYGMUNT CHOREŃ''' (ur. 24 V 1941 Brzozowy Kąt, województwo lubelskie), projektant statków i wielkich żaglowców, żeglarz. Absolwent Wydziału Budowy Okrętów [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]] (PG) w 1965, kontynuował studia (przez 2 lata) w Instytucie Budowy Okrętów w Leningradzie (obecnie Sankt Petersburg). W latach 1967–1968 asystent w Katedrze Teorii Okrętów PG, następnie w Biurze Projektowo-Konstrukcyjnym [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej im. Lenina]]. <br/><br/> |
+ | W latach 1973–1974 członek załogi s/y [[OTAGO | „Otago”]], dowodzonego przez [[PIEŃKAWA ZDZISŁAW| Zdzisława Pieńkawę]] podczas pierwszych okołoziemskich regat ''Whitbread Round the World Race''. Od roku 1978 główny konstruktor żaglowców w Stoczni Gdańskiej – stanowisko utworzone po pojawieniu się szansy na zamówienie przez ZSRR serii prototypowych żaglowców. W roku 1980 zwodowano zbudowaną na zlecenie Telewizji Polskiej [[POGORIA | „Pogorię”]] (trzymasztowa barkentyna), następnie bliźniacze: ORP „Iskra II” dla Marynarki Wojennej (1982) i „Kaliakra” dla Wyższej Szkoły Morskiej w Warnie (1984). W roku 1982 powstał „Dar Młodzieży” (trzymasztowa fregata), którego udana konstrukcja zaowocowała zamówieniem 5 identycznych jednostek przez ZSRR: „Mir”, „Nadiezhda” i „Pallada” pływają do dziś pod rosyjską banderą; „Chersones” pod banderą ukraińską. W roku 1983 powstał naukowo-badawczy żaglowiec dla Polskiej Akademii Nauk „Oceania” (z 3 prostokątnymi żaglopłatami). <br/><br/> | ||
+ | W sumie zaprojektował (i nadzorował budowę) 17 wielkich żaglowców pływających pod banderami Polski, Bułgarii, Rosji, Ukrainy, Niemiec, Finlandii, Japonii i Panamy. Wśród nich [[ROYAL CLIPPER | „Royal Clipper”]] (eks- „Gwarek”), pięciomasztową fregatę, największy obecnie pływający żaglowiec. W roku 1992 założył Biuro Projektowania Statków Choreń Design & Consulting. W roku 1998 odznaczony [[MEDAL ŚWIĘTEGO WOJCIECHA | Medalem św. Wojciecha]]. {{author: JMY}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 12:58, 15 kwi 2021
ZYGMUNT CHOREŃ (ur. 24 V 1941 Brzozowy Kąt, województwo lubelskie), projektant statków i wielkich żaglowców, żeglarz. Absolwent Wydziału Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej (PG) w 1965, kontynuował studia (przez 2 lata) w Instytucie Budowy Okrętów w Leningradzie (obecnie Sankt Petersburg). W latach 1967–1968 asystent w Katedrze Teorii Okrętów PG, następnie w Biurze Projektowo-Konstrukcyjnym Stoczni Gdańskiej im. Lenina.
W latach 1973–1974 członek załogi s/y „Otago”, dowodzonego przez Zdzisława Pieńkawę podczas pierwszych okołoziemskich regat Whitbread Round the World Race. Od roku 1978 główny konstruktor żaglowców w Stoczni Gdańskiej – stanowisko utworzone po pojawieniu się szansy na zamówienie przez ZSRR serii prototypowych żaglowców. W roku 1980 zwodowano zbudowaną na zlecenie Telewizji Polskiej „Pogorię” (trzymasztowa barkentyna), następnie bliźniacze: ORP „Iskra II” dla Marynarki Wojennej (1982) i „Kaliakra” dla Wyższej Szkoły Morskiej w Warnie (1984). W roku 1982 powstał „Dar Młodzieży” (trzymasztowa fregata), którego udana konstrukcja zaowocowała zamówieniem 5 identycznych jednostek przez ZSRR: „Mir”, „Nadiezhda” i „Pallada” pływają do dziś pod rosyjską banderą; „Chersones” pod banderą ukraińską. W roku 1983 powstał naukowo-badawczy żaglowiec dla Polskiej Akademii Nauk „Oceania” (z 3 prostokątnymi żaglopłatami).
W sumie zaprojektował (i nadzorował budowę) 17 wielkich żaglowców pływających pod banderami Polski, Bułgarii, Rosji, Ukrainy, Niemiec, Finlandii, Japonii i Panamy. Wśród nich „Royal Clipper” (eks- „Gwarek”), pięciomasztową fregatę, największy obecnie pływający żaglowiec. W roku 1992 założył Biuro Projektowania Statków Choreń Design & Consulting. W roku 1998 odznaczony Medalem św. Wojciecha.