PRZYJEMSKI LEONARD, malarz
(Utworzył nową stronę „{{web}} '''LEONARD PRZYJEMSKI''' (Leszek, Lech; ur. 30 XI 1942 Bydgoszcz), malarz, twórca obiektów i akcji. W 1968 roku ukończył pracownię malarską [[ŁADA-STU...”) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
+ | [[File:Przyjemski Leonard klatka.jpg|thumb|Leszek Przyjemski ''Klatka z fiołkami'', 1979]] | ||
+ | [[File:Przyjemski Leonard manifest galerii tak.jpg|thumb|Afisz Galerii „Tak”, 1970]] | ||
'''LEONARD PRZYJEMSKI''' (Leszek, Lech; ur. 30 XI 1942 Bydgoszcz), malarz, twórca obiektów i akcji. W 1968 roku ukończył pracownię malarską [[ŁADA-STUDNICKA KRYSTYNA | Krystyny Łady-Studnickiej]] w [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU| Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku]]. <br/><br/> | '''LEONARD PRZYJEMSKI''' (Leszek, Lech; ur. 30 XI 1942 Bydgoszcz), malarz, twórca obiektów i akcji. W 1968 roku ukończył pracownię malarską [[ŁADA-STUDNICKA KRYSTYNA | Krystyny Łady-Studnickiej]] w [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU| Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku]]. <br/><br/> | ||
W 1968 roku w reakcji na [[MARZEC 1968 W GDAŃSKU | wydarzenia marcowe]] w kampusie [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]] wykonał akcję, podczas której rozerwał koszulę i w pozie Rejtana położył się na pomoście tramwaju nr 2, jadącego z [[TARG WĘGLOWY | Targu Węglowego]] w stronę [[OLIWA | Gdańska-Oliwy]]. W pracach malarskich, obiektach i akcjach z lat 70. i 80. często podejmował temat języka partyjnej propagandy; przechwytywał i wykorzystywał elementy oficjalnej ikonografii (flagi, proporce, sztandary, hasła). W dziełach z tego okresu pojawiały się odniesienia do Marca ’68, [[GRUDZIEŃ 1970 | Grudnia ’70]] i [[STAN WOJENNY | stanu wojennego]]. W działaniach i obiektach powstałych po 2000 roku często wykorzystuje symbolikę Unii Europejskiej. <br/><br/> | W 1968 roku w reakcji na [[MARZEC 1968 W GDAŃSKU | wydarzenia marcowe]] w kampusie [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]] wykonał akcję, podczas której rozerwał koszulę i w pozie Rejtana położył się na pomoście tramwaju nr 2, jadącego z [[TARG WĘGLOWY | Targu Węglowego]] w stronę [[OLIWA | Gdańska-Oliwy]]. W pracach malarskich, obiektach i akcjach z lat 70. i 80. często podejmował temat języka partyjnej propagandy; przechwytywał i wykorzystywał elementy oficjalnej ikonografii (flagi, proporce, sztandary, hasła). W dziełach z tego okresu pojawiały się odniesienia do Marca ’68, [[GRUDZIEŃ 1970 | Grudnia ’70]] i [[STAN WOJENNY | stanu wojennego]]. W działaniach i obiektach powstałych po 2000 roku często wykorzystuje symbolikę Unii Europejskiej. <br/><br/> | ||
− | Założyciel wielu „nieistniejących” quasi-instytucji, powoływanych jako konceptualne projekty artystyczne, których funkcjonowanie potwierdzały rozsyłane pocztą druki ulotne, afisze i broszury. W 1970 roku w Bydgoszczy wraz z Anastazym „Bogdanem” Wiśniewskim założył Nieistniejącą Przytakującą Galerię | + | Założyciel wielu „nieistniejących” quasi-instytucji, powoływanych jako konceptualne projekty artystyczne, których funkcjonowanie potwierdzały rozsyłane pocztą druki ulotne, afisze i broszury. W 1970 roku w Bydgoszczy wraz z Anastazym „Bogdanem” Wiśniewskim założył Nieistniejącą Przytakującą Galerię „Tak”, a następnie, już samodzielnie, Instytut Badań Obojętnych przy Nieistniejącej Przytakującej Galerii Tak. W 1975 na plaży w [[BRZEŹNO | Gdańsku-Brzeźnie]] ogłosił powstanie Museum of Hysterics. <br/><br/> |
W sierpniu 1981 roku wyjechał wraz z rodziną do Amsterdamu, a następnie przeniósł się do Niemiec. Za granicą powołał kolejną z quasi-instytucji: Die Gaskammer der Kunst. <br/><br/> | W sierpniu 1981 roku wyjechał wraz z rodziną do Amsterdamu, a następnie przeniósł się do Niemiec. Za granicą powołał kolejną z quasi-instytucji: Die Gaskammer der Kunst. <br/><br/> | ||
Na początku lat 70. związał się ze środowiskiem Galerii El w Elblągu, gdzie wówczas mieszkał. W 1975 był komisarzem Ogólnopolskich Spotkań Twórczych „Liksajny ’75”. Następnie, z uwagi na interwencje cenzury i Służby Bezpieczeństwa, działał w przestrzeni prywatnej i małych galeriach, między innymi w Połczynie Zdroju i Zakrzewie. W latach 1979–1981 był związany z Galerią Autorską Jacka Solińskiego i Jana Kaji w Bydgoszczy. Instytucja ta opublikowała kilka jego autorskich rękopiśmiennych broszur. Pod szyldem Galerii Tak i Museum of Hysterics wydaje liczne druki, w których dokumentuje własne akcje i zamieszcza korespondencję z innymi artystami. <br/><br/> | Na początku lat 70. związał się ze środowiskiem Galerii El w Elblągu, gdzie wówczas mieszkał. W 1975 był komisarzem Ogólnopolskich Spotkań Twórczych „Liksajny ’75”. Następnie, z uwagi na interwencje cenzury i Służby Bezpieczeństwa, działał w przestrzeni prywatnej i małych galeriach, między innymi w Połczynie Zdroju i Zakrzewie. W latach 1979–1981 był związany z Galerią Autorską Jacka Solińskiego i Jana Kaji w Bydgoszczy. Instytucja ta opublikowała kilka jego autorskich rękopiśmiennych broszur. Pod szyldem Galerii Tak i Museum of Hysterics wydaje liczne druki, w których dokumentuje własne akcje i zamieszcza korespondencję z innymi artystami. <br/><br/> | ||
Jego wystawy indywidualne były prezentowane między innymi w BWA Lublin (1982), BWA Bydgoszcz (1994), CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie (1995), BWA Bielsko-Biała (1999), Galerii Arsenał w Poznaniu (2012), Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (2014). | Jego wystawy indywidualne były prezentowane między innymi w BWA Lublin (1982), BWA Bydgoszcz (1994), CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie (1995), BWA Bielsko-Biała (1999), Galerii Arsenał w Poznaniu (2012), Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (2014). | ||
Jest patronem festiwalu Present Performance, organizowanego od 2014 roku w Brzeźnie przez [[GDAŃSKA GALERIA MIEJSKA | Gdańską Galerię Miejską]]. {{author: MWR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | Jest patronem festiwalu Present Performance, organizowanego od 2014 roku w Brzeźnie przez [[GDAŃSKA GALERIA MIEJSKA | Gdańską Galerię Miejską]]. {{author: MWR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 12:35, 18 maj 2020
LEONARD PRZYJEMSKI (Leszek, Lech; ur. 30 XI 1942 Bydgoszcz), malarz, twórca obiektów i akcji. W 1968 roku ukończył pracownię malarską Krystyny Łady-Studnickiej w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku.
W 1968 roku w reakcji na wydarzenia marcowe w kampusie Politechniki Gdańskiej wykonał akcję, podczas której rozerwał koszulę i w pozie Rejtana położył się na pomoście tramwaju nr 2, jadącego z Targu Węglowego w stronę Gdańska-Oliwy. W pracach malarskich, obiektach i akcjach z lat 70. i 80. często podejmował temat języka partyjnej propagandy; przechwytywał i wykorzystywał elementy oficjalnej ikonografii (flagi, proporce, sztandary, hasła). W dziełach z tego okresu pojawiały się odniesienia do Marca ’68, Grudnia ’70 i stanu wojennego. W działaniach i obiektach powstałych po 2000 roku często wykorzystuje symbolikę Unii Europejskiej.
Założyciel wielu „nieistniejących” quasi-instytucji, powoływanych jako konceptualne projekty artystyczne, których funkcjonowanie potwierdzały rozsyłane pocztą druki ulotne, afisze i broszury. W 1970 roku w Bydgoszczy wraz z Anastazym „Bogdanem” Wiśniewskim założył Nieistniejącą Przytakującą Galerię „Tak”, a następnie, już samodzielnie, Instytut Badań Obojętnych przy Nieistniejącej Przytakującej Galerii Tak. W 1975 na plaży w Gdańsku-Brzeźnie ogłosił powstanie Museum of Hysterics.
W sierpniu 1981 roku wyjechał wraz z rodziną do Amsterdamu, a następnie przeniósł się do Niemiec. Za granicą powołał kolejną z quasi-instytucji: Die Gaskammer der Kunst.
Na początku lat 70. związał się ze środowiskiem Galerii El w Elblągu, gdzie wówczas mieszkał. W 1975 był komisarzem Ogólnopolskich Spotkań Twórczych „Liksajny ’75”. Następnie, z uwagi na interwencje cenzury i Służby Bezpieczeństwa, działał w przestrzeni prywatnej i małych galeriach, między innymi w Połczynie Zdroju i Zakrzewie. W latach 1979–1981 był związany z Galerią Autorską Jacka Solińskiego i Jana Kaji w Bydgoszczy. Instytucja ta opublikowała kilka jego autorskich rękopiśmiennych broszur. Pod szyldem Galerii Tak i Museum of Hysterics wydaje liczne druki, w których dokumentuje własne akcje i zamieszcza korespondencję z innymi artystami.
Jego wystawy indywidualne były prezentowane między innymi w BWA Lublin (1982), BWA Bydgoszcz (1994), CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie (1995), BWA Bielsko-Biała (1999), Galerii Arsenał w Poznaniu (2012), Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (2014).
Jest patronem festiwalu Present Performance, organizowanego od 2014 roku w Brzeźnie przez Gdańską Galerię Miejską.