GĘSIA KARCZMA
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File:Gęsia Karczma.jpg|thumb| Carl Anton Mann, Przeprawa przy Gęsiej Karczmie, 1855]] | [[File:Gęsia Karczma.jpg|thumb| Carl Anton Mann, Przeprawa przy Gęsiej Karczmie, 1855]] | ||
− | '''GĘSIA KARCZMA''' (Gans Krug), obecnie część [[RUDNO | Rudna]], między [[WISŁA | Wisłą]] a [[OPŁYW MOTŁAWY | Opływem Motławy]], przy ul. Litewskiej, przy dawnej drodze na Mierzeję i przeprawie przez Wisłę. Karczma-zajazd wymieniana w źródłach od 1570 roku. Według rozporządzenia Rady Miejskiej z 26 III 1618 tylko do tego miejsca w okresie przed Zielonymi Świątkami kupcy gdańscy pośredniczący w handlu zbożem z Polską mogli zboże oglądać i kupować. Przed rokiem 1634 powstał tu dla zabezpieczenia przeprawy mały, trzybastionowy szaniec ([[FORTYFIKACJE | fortyfikacje]]). Z końca XVII wieku pochodzą informacje o Wielkiej i Małej Gęsiej Karczmie, zwanych także Nowym i [[STARY DWÓR | Starym Dworem]] (Nuwe Hoff, Althof), po tej drugiej pozostała nazwa obecnej ulicy Stary Dwór. W nieznanym czasie drogę ku przeprawie wybrukowano. W 1677 roku karczma wydzierżawiona gdańszczaninowi Rajnoldowi Jantzenowi, który 13 XI 1677 i 14 II 1678 gościł tam króla | + | '''GĘSIA KARCZMA''' (Gans Krug), obecnie część [[RUDNO | Rudna]], między [[WISŁA | Wisłą]] a [[OPŁYW MOTŁAWY | Opływem Motławy]], przy ul. Litewskiej, przy dawnej drodze na Mierzeję i przeprawie przez Wisłę. Karczma-zajazd wymieniana w źródłach od 1570 roku. Według rozporządzenia Rady Miejskiej z 26 III 1618 tylko do tego miejsca w okresie przed Zielonymi Świątkami kupcy gdańscy pośredniczący w handlu zbożem z Polską mogli zboże oglądać i kupować. Przed rokiem 1634 powstał tu dla zabezpieczenia przeprawy mały, trzybastionowy szaniec ([[FORTYFIKACJE | fortyfikacje]]).<br/><br/> |
+ | Z końca XVII wieku pochodzą informacje o Wielkiej i Małej Gęsiej Karczmie, zwanych także Nowym i [[STARY DWÓR | Starym Dworem]] (Nuwe Hoff, Althof), po tej drugiej pozostała nazwa obecnej ulicy Stary Dwór. W nieznanym czasie drogę ku przeprawie wybrukowano. W 1677 roku karczma wydzierżawiona gdańszczaninowi Rajnoldowi Jantzenowi, który 13 XI 1677 i 14 II 1678 gościł tam króla polskiego Jana III Sobieskiego. 29 IV 1697 nocowała tam królowa Marysieńka (przypłynęła z Warszawy Wisłą), 1–4 III 1716 car rosyjski Piotr I (z żoną, carycą Katarzyną), 11 maja tegoż roku żegnany tam przez króla polskiego Augusta II Mocnego; car nocował w Gęsiej Karczmie ponownie w roku 1717.<br/><br/> | ||
+ | Przeprawę promową na [[PRZERÓBKA | Przeróbkę]] i [[STOGI | Stogi]] zamknięto po wybudowaniu w 1912 roku [[MOST SIENNICKI | Mostu Siennickiego]]. W granicach administracyjnych Gdańska od roku 1877, obecnie tereny przemysłowe i składowe. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 14:47, 8 paź 2019
GĘSIA KARCZMA (Gans Krug), obecnie część Rudna, między Wisłą a Opływem Motławy, przy ul. Litewskiej, przy dawnej drodze na Mierzeję i przeprawie przez Wisłę. Karczma-zajazd wymieniana w źródłach od 1570 roku. Według rozporządzenia Rady Miejskiej z 26 III 1618 tylko do tego miejsca w okresie przed Zielonymi Świątkami kupcy gdańscy pośredniczący w handlu zbożem z Polską mogli zboże oglądać i kupować. Przed rokiem 1634 powstał tu dla zabezpieczenia przeprawy mały, trzybastionowy szaniec ( fortyfikacje).
Z końca XVII wieku pochodzą informacje o Wielkiej i Małej Gęsiej Karczmie, zwanych także Nowym i Starym Dworem (Nuwe Hoff, Althof), po tej drugiej pozostała nazwa obecnej ulicy Stary Dwór. W nieznanym czasie drogę ku przeprawie wybrukowano. W 1677 roku karczma wydzierżawiona gdańszczaninowi Rajnoldowi Jantzenowi, który 13 XI 1677 i 14 II 1678 gościł tam króla polskiego Jana III Sobieskiego. 29 IV 1697 nocowała tam królowa Marysieńka (przypłynęła z Warszawy Wisłą), 1–4 III 1716 car rosyjski Piotr I (z żoną, carycą Katarzyną), 11 maja tegoż roku żegnany tam przez króla polskiego Augusta II Mocnego; car nocował w Gęsiej Karczmie ponownie w roku 1717.
Przeprawę promową na Przeróbkę i Stogi zamknięto po wybudowaniu w 1912 roku Mostu Siennickiego. W granicach administracyjnych Gdańska od roku 1877, obecnie tereny przemysłowe i składowe.