SZKUTA, SZKUTA KONNA

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(wstawienie ilustracji (e-mail z 9.05.2019))
(wstawianie_ilustracji (21.09.2020))
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 +
[[File:1_Szkuta.jpg|thumb|Szkuta z Mlecznego Piotra do Wisłoujścia, rysunek Daniela Chodowieckigo, 1773]]
 
[[File:Nowy Port pod Gdańskiem, Samuel Donnet, 1707.JPG|thumb|Szkuta konna dociągnięta przez konia do Wisłoujścia, Gottlieb Christian Ludwig, około 1825]]
 
[[File:Nowy Port pod Gdańskiem, Samuel Donnet, 1707.JPG|thumb|Szkuta konna dociągnięta przez konia do Wisłoujścia, Gottlieb Christian Ludwig, około 1825]]
  
 
'''SZKUTA, SZKUTA KONNA''', pierwszy miejski środek komunikacji w Polsce, uruchomiony w 1692 roku w Gdańsku na wzór holenderski. Kursowała od [[MLECZNY PIOTR | Mlecznego Piotra]] (gospody na lewym brzegu [[MOTŁAWA | Motławy]], przy ujściu do [[WISŁA | Wisły]]) do [[WISŁOUJŚCIE | Wisłoujścia]]. Przed jej uruchomieniem pasażerów i załogi statków przewozili rybacy, piloci i nadzorcy redy. Na [[PRZERÓBKA | Przeróbkę]] szkuta przepływała za pomocą wioseł lub żagla, dalej, na Łasze Bosmańskiej ([[KANAŁ KASZUBSKI | Kanał Kaszubski]]), ciągnął ją idący brzegiem koń. Dwie szkuty odpływały co godzinę z końcowych punktów trasy i mijały się w połowie drogi. W 1694 roku uruchomiono dodatkową szkutę, dowożącą ludzi z miasta do Mlecznego Piotra. Przejazd do Wisłoujścia kosztował 4 szelągi. Dopuszczalna liczba pasażerów wynosiła 25–30 osób. Miasto wydzierżawiało linię prywatnym przewoźnikom. Linia była czynna do drugiej połowy XIX wieku, później szkuty ustąpiły miejsca jednostkom parowym. {{author: AJ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
 
'''SZKUTA, SZKUTA KONNA''', pierwszy miejski środek komunikacji w Polsce, uruchomiony w 1692 roku w Gdańsku na wzór holenderski. Kursowała od [[MLECZNY PIOTR | Mlecznego Piotra]] (gospody na lewym brzegu [[MOTŁAWA | Motławy]], przy ujściu do [[WISŁA | Wisły]]) do [[WISŁOUJŚCIE | Wisłoujścia]]. Przed jej uruchomieniem pasażerów i załogi statków przewozili rybacy, piloci i nadzorcy redy. Na [[PRZERÓBKA | Przeróbkę]] szkuta przepływała za pomocą wioseł lub żagla, dalej, na Łasze Bosmańskiej ([[KANAŁ KASZUBSKI | Kanał Kaszubski]]), ciągnął ją idący brzegiem koń. Dwie szkuty odpływały co godzinę z końcowych punktów trasy i mijały się w połowie drogi. W 1694 roku uruchomiono dodatkową szkutę, dowożącą ludzi z miasta do Mlecznego Piotra. Przejazd do Wisłoujścia kosztował 4 szelągi. Dopuszczalna liczba pasażerów wynosiła 25–30 osób. Miasto wydzierżawiało linię prywatnym przewoźnikom. Linia była czynna do drugiej połowy XIX wieku, później szkuty ustąpiły miejsca jednostkom parowym. {{author: AJ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Wersja z 13:54, 21 wrz 2020

Szkuta z Mlecznego Piotra do Wisłoujścia, rysunek Daniela Chodowieckigo, 1773
Szkuta konna dociągnięta przez konia do Wisłoujścia, Gottlieb Christian Ludwig, około 1825

SZKUTA, SZKUTA KONNA, pierwszy miejski środek komunikacji w Polsce, uruchomiony w 1692 roku w Gdańsku na wzór holenderski. Kursowała od Mlecznego Piotra (gospody na lewym brzegu Motławy, przy ujściu do Wisły) do Wisłoujścia. Przed jej uruchomieniem pasażerów i załogi statków przewozili rybacy, piloci i nadzorcy redy. Na Przeróbkę szkuta przepływała za pomocą wioseł lub żagla, dalej, na Łasze Bosmańskiej ( Kanał Kaszubski), ciągnął ją idący brzegiem koń. Dwie szkuty odpływały co godzinę z końcowych punktów trasy i mijały się w połowie drogi. W 1694 roku uruchomiono dodatkową szkutę, dowożącą ludzi z miasta do Mlecznego Piotra. Przejazd do Wisłoujścia kosztował 4 szelągi. Dopuszczalna liczba pasażerów wynosiła 25–30 osób. Miasto wydzierżawiało linię prywatnym przewoźnikom. Linia była czynna do drugiej połowy XIX wieku, później szkuty ustąpiły miejsca jednostkom parowym. AJ

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania