HAUPT ADAM, rektor Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(wstawienie ilustracji (e-mail z 12.06.2018))
Linia 2: Linia 2:
 
[[File:Adam_Haupt.jpg|thumb|Adam Haupt]]
 
[[File:Adam_Haupt.jpg|thumb|Adam Haupt]]
  
'''ADAM HAUPT''' (12 X 1920 Kraków – 19 II 2006 Sopot), architekt, pedagog. Studiował architekturę na wydziałach architektury Politechniki Lwowskiej, następnie politechniki w Krakowie; w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych rozpoczął także studia malarstwa, przerwane wybuchem II wojny światowej. Dyplom politechniki w Krakowie otrzymał w 1946. Od roku 1948 związany jako pedagog z gdańską [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Państwową Wyższą Szkołą Sztuk Plastycznych]] (PWSSP). Początkowo asystent Aleksandra Kobzdeja w pracowni kompozycji płaskiej i przestrzennej na Wydziale Malarstwa i Architektury, od roku 1949 prowadził projektowanie form architektury okolicznościowej na Wydziale Architektury Wnętrz; potem pracownię projektowania rzeźbiarsko-architektonicznego. W latach 1951–1956 i 1981–1985 pełnił funkcję prorektora uczelni, 1954–1956 dziekana Wydziału Architektury i Studium Rzeźby. W okresie 1958–1971 prowadził pracownię projektowania wnętrz okrętowych i form przemysłowych na Wydziale Architektury Wnętrz, 1961–1962 i 1969–1971 dziekan tego wydziału. W latach 1962–1965 rektor PWSSP. W 1971–1976 kierował Katedrą Projektowania Form Przemysłowych i prowadził jedną z pracowni na Wydziale Projektowania Plastycznego; w 1979–1992 kierownik Katedry Podstaw i Metodyki Projektowania Wzornictwa Przemysłowego (i pracowni) na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego. W rok 1952 z zespołem uczestniczył w konkursie na projekt stacji metra na pl. Teatralnym w Warszawie (III nagroda).<br/><br/>
+
'''ADAM HAUPT''' (12 X 1920 Kraków – 19 II 2006 Sopot), architekt, pedagog. Studiował architekturę na wydziałach architektury Politechniki Lwowskiej, następnie politechniki w Krakowie; w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych rozpoczął także studia malarstwa, przerwane wybuchem II wojny światowej. Dyplom politechniki w Krakowie otrzymał w 1946 roku. Od 1948 związany jako pedagog z gdańską [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Państwową Wyższą Szkołą Sztuk Plastycznych]] (PWSSP). Początkowo asystent Aleksandra Kobzdeja w pracowni kompozycji płaskiej i przestrzennej na Wydziale Malarstwa i Architektury, od roku 1949 prowadził projektowanie form architektury okolicznościowej na Wydziale Architektury Wnętrz; potem pracownię projektowania rzeźbiarsko-architektonicznego. W latach 1951–1956 i 1981–1985 pełnił funkcję prorektora uczelni, 1954–1956 dziekana Wydziału Architektury i Studium Rzeźby. W okresie 1958–1971 prowadził pracownię projektowania wnętrz okrętowych i form przemysłowych na Wydziale Architektury Wnętrz, 1961–1962 i 1969–1971 dziekan tego wydziału. W latach 1962–1965 rektor PWSSP. Od 1971 do 1976 kierował Katedrą Projektowania Form Przemysłowych i prowadził jedną z pracowni na Wydziale Projektowania Plastycznego; w latach 1979–1992 kierownik Katedry Podstaw i Metodyki Projektowania Wzornictwa Przemysłowego (i pracowni) na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego. W 1952 roku z zespołem uczestniczył w konkursie na projekt stacji metra na pl. Teatralnym w Warszawie (III nagroda). <br/><br/>
Wspólnie z Adamem Matoniem był twórcą wielkich portretów Karola Marksa, Fryderyka Engelsa, Włodzimierza Lenina, Józefa Stalina i Bolesława Bieruta, od 1952 przez wiele lat zdobiących plac przed Dworcem Gdańsk Główny podczas pochodów 1-majowyc (po 1956 bez dwóch ostatnich). Autor m.in. pomnika Stanisława Staszica w Pile (1964), z realistyczną całopostaciową sylwetą, ustawioną na wysokim obelisku. Współautor otwartego w roku 1964 Mauzoleum Ofiar Zagłady w Treblince (z [[DUSZEŃKO FRANCISZEK | Franciszkiem Duszeńką]] i Franciszkiem Strynkiewiczem), zaprojektowanego jako rozległe założenie przestrzenne, w którym unikając dosłowności, odwołano się do wyciszonej i tym bardziej dramatycznej symboliki (rampy kolejowej, drogi, architektonicznego pomnika ze szczeliną, paleniska wypełnionego bazaltem i tysięcy rozłupanych kamieni). Następną realizacją rzeźbiarsko-przestrzenną był odsłonięty w październiku 1966 [[POMNIK OBROŃCÓW WESTERPLATTE | pomnik Obrońców Wybrzeża na Westerplatte]] (z F. Duszeńką i Henrykiem Kitowskim). Realizacją wspólną (z architektem [[GRUSZKOWSKI WIESŁAW JULIAN | Wiesławem Gruszkowskim]]) był także Wojskowy Cmentarz Francuski ([[CMENTARZ NA SUCHANINIE | cmentarz na Suchaninie]]). Laureat wielu nagród, w tym państwowych, za pomniki w Treblince i na Westerplatte oraz za pracę pedagogiczną.<br/><br/>
+
Wspólnie z Adamem Matoniem był twórcą wielkich portretów Karola Marksa, Fryderyka Engelsa, Włodzimierza Lenina, Józefa Stalina i Bolesława Bieruta, od 1952 roku przez wiele lat zdobiących plac przed [[DWORZEC GDAŃSK GŁÓWNY | dworcem Gdańsk Główny]] podczas pochodów pierwszomajowych (po 1956 bez dwóch ostatnich). Autor między innymi pomnika Stanisława Staszica w Pile (1964), z realistyczną całopostaciową sylwetą, ustawioną na wysokim obelisku. Współautor otwartego w 1964 roku Mauzoleum Ofiar Zagłady w Treblince (z [[DUSZEŃKO FRANCISZEK | Franciszkiem Duszeńką]] i Franciszkiem Strynkiewiczem), zaprojektowanego jako rozległe założenie przestrzenne, w którym unikając dosłowności, odwołano się do wyciszonej i tym bardziej dramatycznej symboliki (rampy kolejowej, drogi, architektonicznego pomnika ze szczeliną, paleniska wypełnionego bazaltem i tysięcy rozłupanych kamieni). Następną realizacją rzeźbiarsko-przestrzenną był odsłonięty w październiku 1966 roku [[POMNIK OBROŃCÓW WESTERPLATTE | pomnik Obrońców Wybrzeża na Westerplatte]] (z Franciszkiem Duszeńką i Henrykiem Kitowskim). Realizacją wspólną (z architektem [[GRUSZKOWSKI WIESŁAW JULIAN | Wiesławem Gruszkowskim]]) był także [[CMENTARZ NA SUCHANINIE | Wojskowy Cmentarz Francuski na Suchaninie]]. Laureat wielu nagród, w tym państwowych, za pomniki w Treblince i na Westerplatte oraz za pracę pedagogiczną. <br/><br/>
W latach 1965-1973 radny Wojewódzkiej Rady Narodowej, był przewodniczącym Komisji Kultury. Odznaczony między innymi Złotym Krzyżem Zasługi (1953), odznaką → Za zasługi dla Gdańska (1960). Za udział w realizacji Pomnika Westerplatte w 1966 roku otrzymał nagrodę I stopnia Ministra Obrony Narodowej, w 1987 laureat Nagrody Miasta Gdańska w dziedzinie kultury. Pochowany na Cmentarzu Komunalnym w Sopocie.{{author: EKA}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
W latach 1965–1973 radny Wojewódzkiej Rady Narodowej, przewodniczący Komisji Kultury. Odznaczony między innymi Złotym Krzyżem Zasługi (1953), odznaką [[ZA ZASŁUGI DLA GDAŃSKA | „Za Zasługi dla Gdańska”]] (1960). Za udział w realizacji pomnika na Westerplatte w 1966 roku otrzymał nagrodę I stopnia Ministra Obrony Narodowej, w 1987 laureat Nagrody Miasta Gdańska w dziedzinie kultury. Pochowany na Cmentarzu Komunalnym w Sopocie.{{author: EKA}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Wersja z 16:42, 16 gru 2018

Adam Haupt

ADAM HAUPT (12 X 1920 Kraków – 19 II 2006 Sopot), architekt, pedagog. Studiował architekturę na wydziałach architektury Politechniki Lwowskiej, następnie politechniki w Krakowie; w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych rozpoczął także studia malarstwa, przerwane wybuchem II wojny światowej. Dyplom politechniki w Krakowie otrzymał w 1946 roku. Od 1948 związany jako pedagog z gdańską Państwową Wyższą Szkołą Sztuk Plastycznych (PWSSP). Początkowo asystent Aleksandra Kobzdeja w pracowni kompozycji płaskiej i przestrzennej na Wydziale Malarstwa i Architektury, od roku 1949 prowadził projektowanie form architektury okolicznościowej na Wydziale Architektury Wnętrz; potem pracownię projektowania rzeźbiarsko-architektonicznego. W latach 1951–1956 i 1981–1985 pełnił funkcję prorektora uczelni, 1954–1956 dziekana Wydziału Architektury i Studium Rzeźby. W okresie 1958–1971 prowadził pracownię projektowania wnętrz okrętowych i form przemysłowych na Wydziale Architektury Wnętrz, 1961–1962 i 1969–1971 dziekan tego wydziału. W latach 1962–1965 rektor PWSSP. Od 1971 do 1976 kierował Katedrą Projektowania Form Przemysłowych i prowadził jedną z pracowni na Wydziale Projektowania Plastycznego; w latach 1979–1992 kierownik Katedry Podstaw i Metodyki Projektowania Wzornictwa Przemysłowego (i pracowni) na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego. W 1952 roku z zespołem uczestniczył w konkursie na projekt stacji metra na pl. Teatralnym w Warszawie (III nagroda).

Wspólnie z Adamem Matoniem był twórcą wielkich portretów Karola Marksa, Fryderyka Engelsa, Włodzimierza Lenina, Józefa Stalina i Bolesława Bieruta, od 1952 roku przez wiele lat zdobiących plac przed dworcem Gdańsk Główny podczas pochodów pierwszomajowych (po 1956 bez dwóch ostatnich). Autor między innymi pomnika Stanisława Staszica w Pile (1964), z realistyczną całopostaciową sylwetą, ustawioną na wysokim obelisku. Współautor otwartego w 1964 roku Mauzoleum Ofiar Zagłady w Treblince (z Franciszkiem Duszeńką i Franciszkiem Strynkiewiczem), zaprojektowanego jako rozległe założenie przestrzenne, w którym unikając dosłowności, odwołano się do wyciszonej i tym bardziej dramatycznej symboliki (rampy kolejowej, drogi, architektonicznego pomnika ze szczeliną, paleniska wypełnionego bazaltem i tysięcy rozłupanych kamieni). Następną realizacją rzeźbiarsko-przestrzenną był odsłonięty w październiku 1966 roku pomnik Obrońców Wybrzeża na Westerplatte (z Franciszkiem Duszeńką i Henrykiem Kitowskim). Realizacją wspólną (z architektem Wiesławem Gruszkowskim) był także Wojskowy Cmentarz Francuski na Suchaninie. Laureat wielu nagród, w tym państwowych, za pomniki w Treblince i na Westerplatte oraz za pracę pedagogiczną.

W latach 1965–1973 radny Wojewódzkiej Rady Narodowej, przewodniczący Komisji Kultury. Odznaczony między innymi Złotym Krzyżem Zasługi (1953), odznaką „Za Zasługi dla Gdańska” (1960). Za udział w realizacji pomnika na Westerplatte w 1966 roku otrzymał nagrodę I stopnia Ministra Obrony Narodowej, w 1987 laureat Nagrody Miasta Gdańska w dziedzinie kultury. Pochowany na Cmentarzu Komunalnym w Sopocie.EKA

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania