LETNICA
(poprawka JMM (e-mail z 25.07.2016)) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
'''LETNICA''', jedna z jednostek pomocniczych Gdańska ([[ADMINISTRACYJNY PODZIAŁ I TERYTORIALNY ROZWÓJ GDAŃSKA | administracyjny podział]]) w randze osiedla, o charakterze przemysłowo-mieszkaniowym. Do początku XX wieku stanowiła wschodnią część wsi [[ZASPA | Zaspa]], położoną na południe od [[JEZIORO ZASPA | jeziora Zaspa]], wraz z nią wchodziła w skład dóbr oliwskich [[CYSTERSI | cystersów]]. W 1589 roku istniały tu cztery gospodarstwa, w 1591 określane łącznie jako Gburowo (Burau); w roku 1604 należało do parafii [[KOŚCIÓŁ ŚW. JAKUBA (Oliwa) | kościoła św. Jakuba w Oliwie]]. <br/><br/> W początkach XVIII wieku powstał dwór Lauental (pierwsza wzmianka w roku 1728; otrzymał wówczas przywilej na domowy wyrób piwa i gorzałki), zwany także Löwental (Lwia Dolina). Podczas [[OBLĘŻENIE GDAŃSKA W 1734 ROKU | oblężenia Gdańska w 1734]] spalony przez Rosjan; dzierżawcą był menonita Abraham Hommel. Przejęty przez katolika Ernesta Burskiego, dzierżawcę [[NOWE SZKOTY | Nowych Szkotów]], który urządził w nim gospodarstwo mleczne. W 1772 roku, w wyniku I rozbioru Polski w granicach Królestwa Prus. W 1789 osada Löwental liczyła dwa domy, w 1819 – 11 mieszkańców. W roku 1821, w związku z rozpoczętą komasacją gruntów, po raz ostatni odnotowana pod nazwą Gburowo. 13 IV 1829, podczas powodzi, [[WISŁA | Wisła]] przelała się przez leżące w pobliżu jezioro Zaspa. W 1833 umocniono Drogę Letnicką (Lauentalerweg – ciąg obecnych ulic Wielopole, Starowiejskiej i Letnickiej), biegnącej od zbudowanej w latach 1803–1805 Broschkischerweg (ul. Wiślna) przez Letnicę do Brzeźna; w pobliżu dworu Lauental odchodziła od niej droga prowadząca w kierunku dworów Zaspy, biegnąca równolegle do [[REDEWKA | Redewki]] i nazwana Redefkeweg (Droga nad Redewką, obecna ul. Uczniowska). <br/><br/> W XIX wieku zaczęły powstawać tu zakłady przemysłowe ([[PRZEDSIĘBIORSTWA I ZAKŁADY PRZEMYSŁOWE | przedsiębiorstwa]]: od roku 1870 Chemische Fabrik AG vorm. Moritz Milch & Co. przy Wiślnej 12/13, Danzig Superphosphat przy Wiślnej 22 i inne), w Letnicy zamieszkali także pracownicy innych gdańskich zakładów, co znalazło odzwierciedlenie w nazwach ulic: Marienhüttenweg (obecna ul. Niecała), od notowanej w tym miejscu od około 1870 roku Walzwerk Marienhütte ([[HUTA MARII | Huta Marii]]), Eisenweg (po 1945 ul. Żelazna, obecnie Michny) i Schraubenweg (Śrubowa, obecna Sielska), Nietenweg (Nitowa, obecna Sucha) oraz istniejąca i współcześnie ul. Szklana Huta (Glashüttenweg). Dużą część ludności stanowili przybysze z Kaszub i Kociewia. W roku 1889 wybudowano bocznicę kolejową z Nowych Szkotów do Portu Wiślanego, zlokalizowanego między Letnicą a [[NOWY PORT | Nowym Portem]], w latach 1914–1917 wybudowano tu dużą stację rozrządową i lokomotywownię (obecnie Zaspa Towarowa) do obsługi ruchu towarowego portu ([[KOLEJ | kolej]]). <br /><br />1 XII 1900 roku w Letnicy mieszkało 1700 osób: 950 katolików i 750 ewangelików. W roku 1906 wybudowano szkołę przy Redefkeweg (ul. Uczniowska); w 1921–1928 jej kierownikiem był Antoni Michna, działacz gdańskiej Polonii (w 1940 zamordowany w [[OBÓZ STUTTHOF | obozie Stutthof]]), od 1 IV 1934 do 1945 jej rektorem był Wilhelm Schikorr (ur. 27 X 1894). W roku 1910 do Letnicy doprowadzono prąd elektryczny, 1 IV 1914 wraz z Zaspą, liczącą 3169 mieszkańców (większość mieszkańców Zaspy koncentrowała się w Letnicy), wyłączona z gminy Oliwa i włączona w granice administracyjne Gdańska. W 1929 przez Letnicę przeprowadzono nową drogę z Gdańska do Nowego Portu, Paul-Beneke-Weg (ul. Marynarki Polskiej), na którą przeniesiono także linię tramwajową z Broschkischerweg (ul. Wiślna). W okresie 1933–1934 na północnym skraju Letnicy robotnicy katoliccy zbudowali osiedle działkowe (Laubenkolonie) Gwiazda Morza (Meeresstern). W roku 1932 wzniesiono [[KOŚCIÓŁ ŚW. ANNY I JOACHIMA | kościół św. Anny i Joachima]], konsekrowany w 1933; od 1939 parafialny (w 1939 trafiły tu ławki z rozebranej [[SYNAGOGA | Wielkiej Synagogi]]). Po II wojnie światowej nadano Letnicy nazwę Letniewo, wywodząc niemieckie Lauental od ''lau'' (letni, ciepły) zamiast od gwarowego Lau (lew). W 1949 roku państwowa Komisja Ustalania Nazw Miejscowych zmieniła ją, jako niezgodną z zasadami polskiego słowotwórstwa (końcówka -ewo odnosi się wyłącznie do nazw odosobowych), na Letnica, odrzucając proponowane równolegle Lewkowo; w potocznym użyciu Letnica wciąż jest jednak nazywana Letniewem (w początku XX wieku nazwę Lauental nosiło też niewielkie rolnicze siedlisko na obecnym [[PRZYMORZE | Przymorzu]]). W 1951 roku zelektryfikowano przechodzącą w pobliżu Letnicy linię kolejową do Nowego Portu, włączając ją do sieci [[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA | Szybkiej Kolei Miejskiej]]; w 1975 leżący na niej przystanek Gdańsk-Zaspa otrzymał nazwę Gdańsk-Zaspa Towarowa; w 2005 linię pasażerską zamknięto i przystanek został zlikwidowany. W roku 1963 oddano do użytku nowy budynek Szkoły Podstawowej nr 22 przy ul. Suchej, której nadano imię kapitana żeglugi wielkiej Witolda Poinca, nestora Polskiego Ratownictwa Morskiego; w 2009 szkołę zamknięto z powodu zbyt małej liczby uczniów. W 1968 roku decyzją władz tereny Letnicy przeznaczono w całości na zabudowę przemysłową, miała tu też powstać nowa zajezdnia tramwajowa. Plany te nie zostały zrealizowane, spowodowały jednak postępującą dekapitalizację budynków mieszkalnych, których – z uwagi na planowaną rozbiórkę – przez całe dziesięciolecia nie remontowano; stan ten uległ zmianie dopiero w 1998 dzięki rozpoczęciu procedury przywracającej dzielnicy dawny charakter. Pomimo to liczba ludności Letnicy spadała: od 2336 mieszkańców w roku 1991 do 1840 na koniec 2004. W 1997 w Letnicy powstała – jako jedna z pierwszych w Gdańsku – Rada Dzielnicy, której przewodniczył Antoni Szczyt (1952–2010); przez kilka miesięcy w 1998 działała też powołana przez nią Straż Obywatelska. Uchwalony w czerwcu 2009 roku nowy plan zagospodarowania przestrzennego Letnicy przewiduje dla niej funkcję mieszkaniowo-usługową. <br/><br/> W latach 2008–2011 w Letnicy, w miejscu dawnych ogródków działkowych nad Redewką, zbudowano nowoczesny [[STADION W GDAŃSKU-LETNICY | stadion miejski]]. W celu budowy arterii dojazdowych do obiektu w 2009 roku wyburzono wszystkie budynki po południowej stronie ul. Uczniowskiej, z wyjątkiem szkoły z początku XX wieku. W roku 2010 podjęto decyzję o rewitalizacji Letnicy, prace rozpoczęto w 2011, zakończono zasadniczo we wrześniu 2014. Obejmowały one budowę infrastruktury podziemnej, remont kapitalny 29 budynków mieszkalnych (150 mieszkań i lokali usługowych) przy ul. Starowiejskiej i Sielskiej, naprawę nawierzchni siedmiu ulic (1,5 km) wraz z położeniem nowych chodników i zainstalowaniem nowego oświetlenia oraz uporządkowanie podwórzy; wybudowano osiem nowych budynków (142 mieszkania). W dawnej szkole przy ul. Uczniowskiej 22 uruchomiono Dom Otwarty, przeznaczony do działań społecznych mieszkańców. W latach 2010–2011 odnowiono wiadukt w ciągu ul. Uczniowskiej. {{author: ZdK}} <br/><br/> | '''LETNICA''', jedna z jednostek pomocniczych Gdańska ([[ADMINISTRACYJNY PODZIAŁ I TERYTORIALNY ROZWÓJ GDAŃSKA | administracyjny podział]]) w randze osiedla, o charakterze przemysłowo-mieszkaniowym. Do początku XX wieku stanowiła wschodnią część wsi [[ZASPA | Zaspa]], położoną na południe od [[JEZIORO ZASPA | jeziora Zaspa]], wraz z nią wchodziła w skład dóbr oliwskich [[CYSTERSI | cystersów]]. W 1589 roku istniały tu cztery gospodarstwa, w 1591 określane łącznie jako Gburowo (Burau); w roku 1604 należało do parafii [[KOŚCIÓŁ ŚW. JAKUBA (Oliwa) | kościoła św. Jakuba w Oliwie]]. <br/><br/> W początkach XVIII wieku powstał dwór Lauental (pierwsza wzmianka w roku 1728; otrzymał wówczas przywilej na domowy wyrób piwa i gorzałki), zwany także Löwental (Lwia Dolina). Podczas [[OBLĘŻENIE GDAŃSKA W 1734 ROKU | oblężenia Gdańska w 1734]] spalony przez Rosjan; dzierżawcą był menonita Abraham Hommel. Przejęty przez katolika Ernesta Burskiego, dzierżawcę [[NOWE SZKOTY | Nowych Szkotów]], który urządził w nim gospodarstwo mleczne. W 1772 roku, w wyniku I rozbioru Polski w granicach Królestwa Prus. W 1789 osada Löwental liczyła dwa domy, w 1819 – 11 mieszkańców. W roku 1821, w związku z rozpoczętą komasacją gruntów, po raz ostatni odnotowana pod nazwą Gburowo. 13 IV 1829, podczas powodzi, [[WISŁA | Wisła]] przelała się przez leżące w pobliżu jezioro Zaspa. W 1833 umocniono Drogę Letnicką (Lauentalerweg – ciąg obecnych ulic Wielopole, Starowiejskiej i Letnickiej), biegnącej od zbudowanej w latach 1803–1805 Broschkischerweg (ul. Wiślna) przez Letnicę do Brzeźna; w pobliżu dworu Lauental odchodziła od niej droga prowadząca w kierunku dworów Zaspy, biegnąca równolegle do [[REDEWKA | Redewki]] i nazwana Redefkeweg (Droga nad Redewką, obecna ul. Uczniowska). <br/><br/> W XIX wieku zaczęły powstawać tu zakłady przemysłowe ([[PRZEDSIĘBIORSTWA I ZAKŁADY PRZEMYSŁOWE | przedsiębiorstwa]]: od roku 1870 Chemische Fabrik AG vorm. Moritz Milch & Co. przy Wiślnej 12/13, Danzig Superphosphat przy Wiślnej 22 i inne), w Letnicy zamieszkali także pracownicy innych gdańskich zakładów, co znalazło odzwierciedlenie w nazwach ulic: Marienhüttenweg (obecna ul. Niecała), od notowanej w tym miejscu od około 1870 roku Walzwerk Marienhütte ([[HUTA MARII | Huta Marii]]), Eisenweg (po 1945 ul. Żelazna, obecnie Michny) i Schraubenweg (Śrubowa, obecna Sielska), Nietenweg (Nitowa, obecna Sucha) oraz istniejąca i współcześnie ul. Szklana Huta (Glashüttenweg). Dużą część ludności stanowili przybysze z Kaszub i Kociewia. W roku 1889 wybudowano bocznicę kolejową z Nowych Szkotów do Portu Wiślanego, zlokalizowanego między Letnicą a [[NOWY PORT | Nowym Portem]], w latach 1914–1917 wybudowano tu dużą stację rozrządową i lokomotywownię (obecnie Zaspa Towarowa) do obsługi ruchu towarowego portu ([[KOLEJ | kolej]]). <br /><br />1 XII 1900 roku w Letnicy mieszkało 1700 osób: 950 katolików i 750 ewangelików. W roku 1906 wybudowano szkołę przy Redefkeweg (ul. Uczniowska); w 1921–1928 jej kierownikiem był Antoni Michna, działacz gdańskiej Polonii (w 1940 zamordowany w [[OBÓZ STUTTHOF | obozie Stutthof]]), od 1 IV 1934 do 1945 jej rektorem był Wilhelm Schikorr (ur. 27 X 1894). W roku 1910 do Letnicy doprowadzono prąd elektryczny, 1 IV 1914 wraz z Zaspą, liczącą 3169 mieszkańców (większość mieszkańców Zaspy koncentrowała się w Letnicy), wyłączona z gminy Oliwa i włączona w granice administracyjne Gdańska. W 1929 przez Letnicę przeprowadzono nową drogę z Gdańska do Nowego Portu, Paul-Beneke-Weg (ul. Marynarki Polskiej), na którą przeniesiono także linię tramwajową z Broschkischerweg (ul. Wiślna). W okresie 1933–1934 na północnym skraju Letnicy robotnicy katoliccy zbudowali osiedle działkowe (Laubenkolonie) Gwiazda Morza (Meeresstern). W roku 1932 wzniesiono [[KOŚCIÓŁ ŚW. ANNY I JOACHIMA | kościół św. Anny i Joachima]], konsekrowany w 1933; od 1939 parafialny (w 1939 trafiły tu ławki z rozebranej [[SYNAGOGA | Wielkiej Synagogi]]). Po II wojnie światowej nadano Letnicy nazwę Letniewo, wywodząc niemieckie Lauental od ''lau'' (letni, ciepły) zamiast od gwarowego Lau (lew). W 1949 roku państwowa Komisja Ustalania Nazw Miejscowych zmieniła ją, jako niezgodną z zasadami polskiego słowotwórstwa (końcówka -ewo odnosi się wyłącznie do nazw odosobowych), na Letnica, odrzucając proponowane równolegle Lewkowo; w potocznym użyciu Letnica wciąż jest jednak nazywana Letniewem (w początku XX wieku nazwę Lauental nosiło też niewielkie rolnicze siedlisko na obecnym [[PRZYMORZE | Przymorzu]]). W 1951 roku zelektryfikowano przechodzącą w pobliżu Letnicy linię kolejową do Nowego Portu, włączając ją do sieci [[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA | Szybkiej Kolei Miejskiej]]; w 1975 leżący na niej przystanek Gdańsk-Zaspa otrzymał nazwę Gdańsk-Zaspa Towarowa; w 2005 linię pasażerską zamknięto i przystanek został zlikwidowany. W roku 1963 oddano do użytku nowy budynek Szkoły Podstawowej nr 22 przy ul. Suchej, której nadano imię kapitana żeglugi wielkiej Witolda Poinca, nestora Polskiego Ratownictwa Morskiego; w 2009 szkołę zamknięto z powodu zbyt małej liczby uczniów. W 1968 roku decyzją władz tereny Letnicy przeznaczono w całości na zabudowę przemysłową, miała tu też powstać nowa zajezdnia tramwajowa. Plany te nie zostały zrealizowane, spowodowały jednak postępującą dekapitalizację budynków mieszkalnych, których – z uwagi na planowaną rozbiórkę – przez całe dziesięciolecia nie remontowano; stan ten uległ zmianie dopiero w 1998 dzięki rozpoczęciu procedury przywracającej dzielnicy dawny charakter. Pomimo to liczba ludności Letnicy spadała: od 2336 mieszkańców w roku 1991 do 1840 na koniec 2004. W 1997 w Letnicy powstała – jako jedna z pierwszych w Gdańsku – Rada Dzielnicy, której przewodniczył Antoni Szczyt (1952–2010); przez kilka miesięcy w 1998 działała też powołana przez nią Straż Obywatelska. Uchwalony w czerwcu 2009 roku nowy plan zagospodarowania przestrzennego Letnicy przewiduje dla niej funkcję mieszkaniowo-usługową. <br/><br/> W latach 2008–2011 w Letnicy, w miejscu dawnych ogródków działkowych nad Redewką, zbudowano nowoczesny [[STADION W GDAŃSKU-LETNICY | stadion miejski]]. W celu budowy arterii dojazdowych do obiektu w 2009 roku wyburzono wszystkie budynki po południowej stronie ul. Uczniowskiej, z wyjątkiem szkoły z początku XX wieku. W roku 2010 podjęto decyzję o rewitalizacji Letnicy, prace rozpoczęto w 2011, zakończono zasadniczo we wrześniu 2014. Obejmowały one budowę infrastruktury podziemnej, remont kapitalny 29 budynków mieszkalnych (150 mieszkań i lokali usługowych) przy ul. Starowiejskiej i Sielskiej, naprawę nawierzchni siedmiu ulic (1,5 km) wraz z położeniem nowych chodników i zainstalowaniem nowego oświetlenia oraz uporządkowanie podwórzy; wybudowano osiem nowych budynków (142 mieszkania). W dawnej szkole przy ul. Uczniowskiej 22 uruchomiono Dom Otwarty, przeznaczony do działań społecznych mieszkańców. W latach 2010–2011 odnowiono wiadukt w ciągu ul. Uczniowskiej. {{author: ZdK}} <br/><br/> | ||
− | {| class="tableGda" | + | {| class="tableGda" |
− | + | ||
− | + | ||
|- | |- | ||
+ | |+ Ulice Letnicy | ||
+ | |- | ||
+ | ! style="width: 150px" | Ulica | ||
+ | ! style="width: 100px" | Nazwa historyczna | ||
+ | ! style="width: 250px" | Informacje o nazwie współczesnej | ||
+ | ! style="width: 250px" | Uwagi | ||
+ | |- | ||
| [[CHODACKI MARIAN | Mariana Chodackiego]] | | [[CHODACKI MARIAN | Mariana Chodackiego]] | ||
− | |- | + | | |
− | | Gwiazdy Morza | + | | od 11 V 1995 |
− | |- | + | | |
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Gwiazdy Morza | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Meeresstern | ||
+ | | style="vertical-align:top" | obecna nazwa od 1946 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
| Handlowa | | Handlowa | ||
− | |- | + | | |
− | | Letnicka | + | | od 11 V 1995 |
− | |- | + | | |
− | | Marynarki Polskiej | + | |- |
− | |- | + | | style="vertical-align:top" | Letnicka |
− | | Antoniego Michny | + | | style="vertical-align:top" | Schwarzerweg, <br/> od 1946 Letniewska |
− | |- | + | | style="vertical-align:top" | obecna nazwa od 1952 |
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Marynarki Polskiej | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Paul Beneke Weg, <br/> na pamiątkę [[BENEKE PAUL | Paula Beneke]], <br/> od 1945 Narwik | ||
+ | | style="vertical-align:top" | obecna nazwa od 20 XII 1951 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | nr. 76–130, parzyste, <br/> nr. 53–89, nieparzyste | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Antoniego Michny | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Eisenweg, <br/> po 1945 Żelazna | ||
+ | | style="vertical-align:top" | obecna nazwa od 26 X 2000 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | upamiętniająca kierownika szkoły w Letnicy, zamordowanego w [[OBÓZ STUTTHOF | obozie Stutthof]] w 1940 roku | ||
+ | |- | ||
| Narwicka | | Narwicka | ||
− | |- | + | | |
− | | Niecała | + | | od 5 XI 1979 |
− | |- | + | | |
− | | Park | + | |- |
− | |- | + | | style="vertical-align:top" | Niecała |
− | | Rybitwy | + | | style="vertical-align:top" | Marienhüttenweg |
− | |- | + | | style="vertical-align:top" | obecna nazwa od 1945 |
− | | Sielska | + | | |
− | |- | + | |- |
− | | Stalowa | + | | style="vertical-align:top" | Park księdza kanonika Kazimierza Orkusza |
− | |- | + | | style="vertical-align:top" | |
− | | Starowiejska | + | | style="vertical-align:top" | od 28 IV 2008 |
− | |- | + | | style="vertical-align:top" | upamiętnia proboszcza kościoła św. Anny i Joachima (1953–1987) |
− | | Sucha | + | |- |
− | |- | + | | Pokoleń Lechii Gdańsk |
− | | Szklana Huta | + | | |
− | |- | + | | od 26 V 2011 |
− | | Śnieżna ( | + | | |
− | |- | + | |- |
− | | Uczniowska | + | | style="vertical-align:top" | Rybitwy |
− | |- | + | | style="vertical-align:top" | Möwenweg |
− | | Wielopole ( | + | | style="vertical-align:top" | obecna nazwa od 1945 |
− | |- | + | | |
− | | Wiślna | + | |- |
− | |- | + | | style="vertical-align:top" | Sielska |
− | | Załogowa | + | | style="vertical-align:top" | Schraubenweg |
− | |- | + | | style="vertical-align:top" | obecna nazwa od 1945 |
− | | Żaglowa | + | | |
− | |- | + | |- |
− | | | + | | style="vertical-align:top" | Stalowa |
− | |} | + | | style="vertical-align:top" | Stahlweg |
+ | | style="vertical-align:top" | obecna nazwa od 1945 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Starowiejska | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Lauentaler Weg | ||
+ | | style="vertical-align:top" | obecna nazwa od 1945 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Sucha | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Nietenweg | ||
+ | | style="vertical-align:top" | obecna nazwa od 1945 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Szklana Huta | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Glashüttenweg | ||
+ | | style="vertical-align:top" | obecna nazwa od 1945 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Śnieżna | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Gustav Nachtigalstrasse, <br/> na pamiątkę niemieckiego badacza Afryki (1834–1885), <br/> w 1945 Słowińska | ||
+ | | style="vertical-align:top" | obecna nazwa od 1946 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Uczniowska | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Redefkaweg | ||
+ | | style="vertical-align:top" | obecna nazwa od 1945 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | od nr. 1 do nr. 44 | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Wielopole | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Carl Petersstraβe, <br/> na pamiątkę niemieckiego polityka i podróżnika, badacza Afryki (1856–1918) | ||
+ | | style="vertical-align:top" | obecna nazwa od 1946 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | [[WIŚLNA | Wiślna]] | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Broschkischerweg, <br/> na pamiątkę [[BROSCHKE MATTHIAS |Matthiasa Broschkego]] | ||
+ | | style="vertical-align:top" | obecna nazwa od 1945 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Załogowa | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Marxstraβe | ||
+ | | style="vertical-align:top" |obecna nazwa od 1945 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Żaglowa | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Segelstraβe | ||
+ | | style="vertical-align:top" | obecna nazwa od 5 XI 1979 | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | class="authorEgTab" | {{author: BŚ}} | ||
+ | |} | ||
[[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 16:25, 5 lis 2017
LETNICA, jedna z jednostek pomocniczych Gdańska ( administracyjny podział) w randze osiedla, o charakterze przemysłowo-mieszkaniowym. Do początku XX wieku stanowiła wschodnią część wsi Zaspa, położoną na południe od jeziora Zaspa, wraz z nią wchodziła w skład dóbr oliwskich cystersów. W 1589 roku istniały tu cztery gospodarstwa, w 1591 określane łącznie jako Gburowo (Burau); w roku 1604 należało do parafii kościoła św. Jakuba w Oliwie.
W początkach XVIII wieku powstał dwór Lauental (pierwsza wzmianka w roku 1728; otrzymał wówczas przywilej na domowy wyrób piwa i gorzałki), zwany także Löwental (Lwia Dolina). Podczas oblężenia Gdańska w 1734 spalony przez Rosjan; dzierżawcą był menonita Abraham Hommel. Przejęty przez katolika Ernesta Burskiego, dzierżawcę Nowych Szkotów, który urządził w nim gospodarstwo mleczne. W 1772 roku, w wyniku I rozbioru Polski w granicach Królestwa Prus. W 1789 osada Löwental liczyła dwa domy, w 1819 – 11 mieszkańców. W roku 1821, w związku z rozpoczętą komasacją gruntów, po raz ostatni odnotowana pod nazwą Gburowo. 13 IV 1829, podczas powodzi, Wisła przelała się przez leżące w pobliżu jezioro Zaspa. W 1833 umocniono Drogę Letnicką (Lauentalerweg – ciąg obecnych ulic Wielopole, Starowiejskiej i Letnickiej), biegnącej od zbudowanej w latach 1803–1805 Broschkischerweg (ul. Wiślna) przez Letnicę do Brzeźna; w pobliżu dworu Lauental odchodziła od niej droga prowadząca w kierunku dworów Zaspy, biegnąca równolegle do Redewki i nazwana Redefkeweg (Droga nad Redewką, obecna ul. Uczniowska).
W XIX wieku zaczęły powstawać tu zakłady przemysłowe ( przedsiębiorstwa: od roku 1870 Chemische Fabrik AG vorm. Moritz Milch & Co. przy Wiślnej 12/13, Danzig Superphosphat przy Wiślnej 22 i inne), w Letnicy zamieszkali także pracownicy innych gdańskich zakładów, co znalazło odzwierciedlenie w nazwach ulic: Marienhüttenweg (obecna ul. Niecała), od notowanej w tym miejscu od około 1870 roku Walzwerk Marienhütte ( Huta Marii), Eisenweg (po 1945 ul. Żelazna, obecnie Michny) i Schraubenweg (Śrubowa, obecna Sielska), Nietenweg (Nitowa, obecna Sucha) oraz istniejąca i współcześnie ul. Szklana Huta (Glashüttenweg). Dużą część ludności stanowili przybysze z Kaszub i Kociewia. W roku 1889 wybudowano bocznicę kolejową z Nowych Szkotów do Portu Wiślanego, zlokalizowanego między Letnicą a Nowym Portem, w latach 1914–1917 wybudowano tu dużą stację rozrządową i lokomotywownię (obecnie Zaspa Towarowa) do obsługi ruchu towarowego portu ( kolej).
1 XII 1900 roku w Letnicy mieszkało 1700 osób: 950 katolików i 750 ewangelików. W roku 1906 wybudowano szkołę przy Redefkeweg (ul. Uczniowska); w 1921–1928 jej kierownikiem był Antoni Michna, działacz gdańskiej Polonii (w 1940 zamordowany w obozie Stutthof), od 1 IV 1934 do 1945 jej rektorem był Wilhelm Schikorr (ur. 27 X 1894). W roku 1910 do Letnicy doprowadzono prąd elektryczny, 1 IV 1914 wraz z Zaspą, liczącą 3169 mieszkańców (większość mieszkańców Zaspy koncentrowała się w Letnicy), wyłączona z gminy Oliwa i włączona w granice administracyjne Gdańska. W 1929 przez Letnicę przeprowadzono nową drogę z Gdańska do Nowego Portu, Paul-Beneke-Weg (ul. Marynarki Polskiej), na którą przeniesiono także linię tramwajową z Broschkischerweg (ul. Wiślna). W okresie 1933–1934 na północnym skraju Letnicy robotnicy katoliccy zbudowali osiedle działkowe (Laubenkolonie) Gwiazda Morza (Meeresstern). W roku 1932 wzniesiono kościół św. Anny i Joachima, konsekrowany w 1933; od 1939 parafialny (w 1939 trafiły tu ławki z rozebranej Wielkiej Synagogi). Po II wojnie światowej nadano Letnicy nazwę Letniewo, wywodząc niemieckie Lauental od lau (letni, ciepły) zamiast od gwarowego Lau (lew). W 1949 roku państwowa Komisja Ustalania Nazw Miejscowych zmieniła ją, jako niezgodną z zasadami polskiego słowotwórstwa (końcówka -ewo odnosi się wyłącznie do nazw odosobowych), na Letnica, odrzucając proponowane równolegle Lewkowo; w potocznym użyciu Letnica wciąż jest jednak nazywana Letniewem (w początku XX wieku nazwę Lauental nosiło też niewielkie rolnicze siedlisko na obecnym Przymorzu). W 1951 roku zelektryfikowano przechodzącą w pobliżu Letnicy linię kolejową do Nowego Portu, włączając ją do sieci Szybkiej Kolei Miejskiej; w 1975 leżący na niej przystanek Gdańsk-Zaspa otrzymał nazwę Gdańsk-Zaspa Towarowa; w 2005 linię pasażerską zamknięto i przystanek został zlikwidowany. W roku 1963 oddano do użytku nowy budynek Szkoły Podstawowej nr 22 przy ul. Suchej, której nadano imię kapitana żeglugi wielkiej Witolda Poinca, nestora Polskiego Ratownictwa Morskiego; w 2009 szkołę zamknięto z powodu zbyt małej liczby uczniów. W 1968 roku decyzją władz tereny Letnicy przeznaczono w całości na zabudowę przemysłową, miała tu też powstać nowa zajezdnia tramwajowa. Plany te nie zostały zrealizowane, spowodowały jednak postępującą dekapitalizację budynków mieszkalnych, których – z uwagi na planowaną rozbiórkę – przez całe dziesięciolecia nie remontowano; stan ten uległ zmianie dopiero w 1998 dzięki rozpoczęciu procedury przywracającej dzielnicy dawny charakter. Pomimo to liczba ludności Letnicy spadała: od 2336 mieszkańców w roku 1991 do 1840 na koniec 2004. W 1997 w Letnicy powstała – jako jedna z pierwszych w Gdańsku – Rada Dzielnicy, której przewodniczył Antoni Szczyt (1952–2010); przez kilka miesięcy w 1998 działała też powołana przez nią Straż Obywatelska. Uchwalony w czerwcu 2009 roku nowy plan zagospodarowania przestrzennego Letnicy przewiduje dla niej funkcję mieszkaniowo-usługową.
W latach 2008–2011 w Letnicy, w miejscu dawnych ogródków działkowych nad Redewką, zbudowano nowoczesny stadion miejski. W celu budowy arterii dojazdowych do obiektu w 2009 roku wyburzono wszystkie budynki po południowej stronie ul. Uczniowskiej, z wyjątkiem szkoły z początku XX wieku. W roku 2010 podjęto decyzję o rewitalizacji Letnicy, prace rozpoczęto w 2011, zakończono zasadniczo we wrześniu 2014. Obejmowały one budowę infrastruktury podziemnej, remont kapitalny 29 budynków mieszkalnych (150 mieszkań i lokali usługowych) przy ul. Starowiejskiej i Sielskiej, naprawę nawierzchni siedmiu ulic (1,5 km) wraz z położeniem nowych chodników i zainstalowaniem nowego oświetlenia oraz uporządkowanie podwórzy; wybudowano osiem nowych budynków (142 mieszkania). W dawnej szkole przy ul. Uczniowskiej 22 uruchomiono Dom Otwarty, przeznaczony do działań społecznych mieszkańców. W latach 2010–2011 odnowiono wiadukt w ciągu ul. Uczniowskiej.
Ulica | Nazwa historyczna | Informacje o nazwie współczesnej | Uwagi |
---|---|---|---|
Mariana Chodackiego | od 11 V 1995 | ||
Gwiazdy Morza | Meeresstern | obecna nazwa od 1946 | |
Handlowa | od 11 V 1995 | ||
Letnicka | Schwarzerweg, od 1946 Letniewska |
obecna nazwa od 1952 | |
Marynarki Polskiej | Paul Beneke Weg, na pamiątkę Paula Beneke, od 1945 Narwik |
obecna nazwa od 20 XII 1951 | nr. 76–130, parzyste, nr. 53–89, nieparzyste |
Antoniego Michny | Eisenweg, po 1945 Żelazna |
obecna nazwa od 26 X 2000 | upamiętniająca kierownika szkoły w Letnicy, zamordowanego w obozie Stutthof w 1940 roku |
Narwicka | od 5 XI 1979 | ||
Niecała | Marienhüttenweg | obecna nazwa od 1945 | |
Park księdza kanonika Kazimierza Orkusza | od 28 IV 2008 | upamiętnia proboszcza kościoła św. Anny i Joachima (1953–1987) | |
Pokoleń Lechii Gdańsk | od 26 V 2011 | ||
Rybitwy | Möwenweg | obecna nazwa od 1945 | |
Sielska | Schraubenweg | obecna nazwa od 1945 | |
Stalowa | Stahlweg | obecna nazwa od 1945 | |
Starowiejska | Lauentaler Weg | obecna nazwa od 1945 | |
Sucha | Nietenweg | obecna nazwa od 1945 | |
Szklana Huta | Glashüttenweg | obecna nazwa od 1945 | |
Śnieżna | Gustav Nachtigalstrasse, na pamiątkę niemieckiego badacza Afryki (1834–1885), w 1945 Słowińska |
obecna nazwa od 1946 | |
Uczniowska | Redefkaweg | obecna nazwa od 1945 | od nr. 1 do nr. 44 |
Wielopole | Carl Petersstraβe, na pamiątkę niemieckiego polityka i podróżnika, badacza Afryki (1856–1918) |
obecna nazwa od 1946 | |
Wiślna | Broschkischerweg, na pamiątkę Matthiasa Broschkego |
obecna nazwa od 1945 | |
Załogowa | Marxstraβe | obecna nazwa od 1945 | |
Żaglowa | Segelstraβe | obecna nazwa od 5 XI 1979 | |