AEROKLUB GDAŃSKI
(uzupełnienie BŚ (e-mail z 9.06.2015)) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File:Uroczystość zawieszenia flagi na lotnisku aeroklubu we Wrzeszczu, 1961.JPG|thumb|Uroczystość zawieszenia flagi na lotnisku aeroklubu we Wrzeszczu, 1961]][[File:Skok spadochronowy w tandemie.JPG|thumb|Skok spadochronowy w tandemie]] | + | [[File:Uroczystość zawieszenia flagi na lotnisku aeroklubu we Wrzeszczu, 1961.JPG|thumb|Uroczystość zawieszenia flagi na lotnisku aeroklubu we Wrzeszczu, 1961]] |
− | '''AEROKLUB GDAŃSKI''' (AG) powstał 12 VII 1929 roku z inicjatywy polskich studentów i pracowników [[TECHNISCHE HOCHSCHULE DANZIG | Technische Hochschule Danzig]]; początkowo jako Aeroklub Akademicki, następnie Aeroklub Gdański. Zarejestrowany w marcu 1931 roku. Z powodu braku zgody [[SENAT II WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA 1920–1939 | Senatu II Wolnego Miasta Gdańska]] na korzystanie z [[LOTNISKO WE WRZESZCZU | lotniska we Wrzeszczu]] | + | [[File:Skok spadochronowy w tandemie.JPG|thumb|Skok spadochronowy w tandemie]] |
+ | '''AEROKLUB GDAŃSKI''' (AG) powstał 12 VII 1929 roku z inicjatywy polskich studentów i pracowników [[TECHNISCHE HOCHSCHULE DANZIG | Technische Hochschule Danzig]]; początkowo jako Aeroklub Akademicki, następnie Aeroklub Gdański. Zarejestrowany w marcu 1931 roku. Z powodu braku zgody [[SENAT II WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA 1920–1939 | Senatu II Wolnego Miasta Gdańska]] na stałe korzystanie z [[LOTNISKO WE WRZESZCZU | lotniska we Wrzeszczu]] (korzystano z niego sporadycznie do 1937) bazą aeroklub było lotnisko Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku, a od połowy lat 30. XX wieku nowe lądowisko w Rumi (od 1936 lotnisko komunikacyjne). Początkowo działała tylko sekcja samolotowa, następnie szybowcowa, prowadzona przez Ryszarda Dyrgałłę, Wiktora Leję i Zbigniewa Siedleckiego, korzystająca z dodatkowych szybowisk w Gostomiu i Wielkim Kacku, oraz sekcja modelarska w [[GIMNAZJUM POLSKIE | Gimnazjum Polskim]]. W roku 1934 Michał Offierski na szybowcu CW-III ustanowił lotem na czole burzy 2 rekordy Polski: w długości przelotu i wysokości lotu. W 1935 zorganizował I Zlot do Morza, imprezę powtarzaną corocznie z okazji Dni Morza. 24 VIII 1939 roku kadra techniczna i piloci zostali zmobilizowani do Morskiego Dywizjonu Lotniczego. 1 IX 1939 przerwano działalność; piloci, m.in. Gerard Ranoszek, Edmund Jereczek, Bogdan Śmidowicz, walczyli na froncie zachodnim. We wrześniu 1945 roku założono na [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechnice Gdańskiej]] Akademickie Koło Lotnicze, 22 III 1946 reaktywowano AG, powołując 3 sekcje: samolotową, szybowcową i modelarską. Pierwsze samoloty, PO-2 i Piper-Cub, pochodziły z demobilu. Początkowo korzystano z lotniska Strzebielino koło Wejherowa, od roku 1947 – z lotniska we Wrzeszczu, gdzie AG znalazł swoją siedzibę. Konsekwencją ucieczki do Szwecji (26 X 1950) pilotów Sławomira i Przemysława Bałutów było zawieszenie lotów samolotowych; sprzęt przeniesiono na lotnisko w Strzebielinie, gdzie kontynuowano tylko działalność szybowcową i modelarską. W roku 1952 AG włączono do Ligi Przyjaciół Żołnierza, reaktywowano 1 IV 1957. Powstała wówczas sekcja spadochronowa, prowadzona przez Ireneusza Zapaśnika. W roku 1957 AG zorganizował Spadochronowe Mistrzostwa Polski, od 1960 coroczne Zawody Spadochronowe o Puchar Zatoki Gdańskiej. Do sukcesów sekcji spadochronowej należą m.in.: I miejsce Ireneusza Zapaśnika w akrobacji i II na mistrzostwach Polski w 1959 roku ; I miejsce na celność lądowania, tytuł mistrzyni w roku 1963 i wicemistrzyni w 1965 Antoniny Chmielarczyk; I miejsce w akrobacji spadochronowej i II w mistrzostwach Polski w 1967 roku Reginy Koszykowskiej; zwycięstwo Andrzeja Kiryluka w Całorocznych Zawodach Spadochronowych w roku 1962; mistrzostwo Polski juniorów w 1976, kilkanaście rekordów Polski Mirosława Prokopka. Sukcesy sekcji szybowcowej to m.in.: I miejsce Ireny Kempówny w Zawodach Międzynarodowych w roku 1949; zwycięstwo Marka Kochanowskiego w Całorocznych Zawodach o Memoriał Ryszarda Bitnera w 1966 i w Jeżowskich Zawodach Szybowcowych w roku 1972; I miejsce Kazimierza Gorzkiewicza w Szybowcowych Mistrzostwach Węgier w 1966; zwycięstwo Leszka Dunowskiego w Zawodach Szybowcowych im. Szczepana Grzeszczyka w 1978. Sukcesy odnosiła sekcja modelarska, kierowana przez Henryka Skrzypczyka; są to m.in.: rekord Polski (model szybowca kierowany radiem na zboczu – 1975), tytuł mistrza Polski (1973), 6 tytułów mistrzowskich (3 – 1975, 2 – 1977, 1 – 1978). W 1973 AG przeniósł się na wojskowe lotnisko w Pruszczu Gdańskim. W roku 1979 powstała pod kierunkiem Marka Szafrańskiego sekcja lotniowa, w 1988 – sekcja balonowa. Zasłużonymi działaczami AG byli: Zygmunt Franaszczuk (prezes w latach 1960–1974), Antoni Matheus (kierownik w latach 1929–1939; 1946–1948; 1963–1971). 4 IX 1994 roku AG wspólnie z [[MIĘDZYNARODOWE TARGI GDAŃSKIE PO 1945 | Międzynarodowymi Targami Gdańskimi]] zorganizował Air Show Gdańsk ’94 na [[LOTNISKO W RĘBIECHOWIE | lotnisku w Rębiechowie]]. Od roku 1998 rozpoczęto organizację corocznych pikników lotniczych. Obecnie AG prowadzi m.in. szkolenia samolotowe i szybowcowe oraz wykonuje loty zlecone. W latach 1957–1990 oddział terenowy Aeroklubu PRL, od roku 1990 (po zmianie nazwy) Aeroklubu Polskiego. {{author: MB}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Wersja z 16:59, 9 cze 2015
AEROKLUB GDAŃSKI (AG) powstał 12 VII 1929 roku z inicjatywy polskich studentów i pracowników Technische Hochschule Danzig; początkowo jako Aeroklub Akademicki, następnie Aeroklub Gdański. Zarejestrowany w marcu 1931 roku. Z powodu braku zgody Senatu II Wolnego Miasta Gdańska na stałe korzystanie z lotniska we Wrzeszczu (korzystano z niego sporadycznie do 1937) bazą aeroklub było lotnisko Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku, a od połowy lat 30. XX wieku nowe lądowisko w Rumi (od 1936 lotnisko komunikacyjne). Początkowo działała tylko sekcja samolotowa, następnie szybowcowa, prowadzona przez Ryszarda Dyrgałłę, Wiktora Leję i Zbigniewa Siedleckiego, korzystająca z dodatkowych szybowisk w Gostomiu i Wielkim Kacku, oraz sekcja modelarska w Gimnazjum Polskim. W roku 1934 Michał Offierski na szybowcu CW-III ustanowił lotem na czole burzy 2 rekordy Polski: w długości przelotu i wysokości lotu. W 1935 zorganizował I Zlot do Morza, imprezę powtarzaną corocznie z okazji Dni Morza. 24 VIII 1939 roku kadra techniczna i piloci zostali zmobilizowani do Morskiego Dywizjonu Lotniczego. 1 IX 1939 przerwano działalność; piloci, m.in. Gerard Ranoszek, Edmund Jereczek, Bogdan Śmidowicz, walczyli na froncie zachodnim. We wrześniu 1945 roku założono na Politechnice Gdańskiej Akademickie Koło Lotnicze, 22 III 1946 reaktywowano AG, powołując 3 sekcje: samolotową, szybowcową i modelarską. Pierwsze samoloty, PO-2 i Piper-Cub, pochodziły z demobilu. Początkowo korzystano z lotniska Strzebielino koło Wejherowa, od roku 1947 – z lotniska we Wrzeszczu, gdzie AG znalazł swoją siedzibę. Konsekwencją ucieczki do Szwecji (26 X 1950) pilotów Sławomira i Przemysława Bałutów było zawieszenie lotów samolotowych; sprzęt przeniesiono na lotnisko w Strzebielinie, gdzie kontynuowano tylko działalność szybowcową i modelarską. W roku 1952 AG włączono do Ligi Przyjaciół Żołnierza, reaktywowano 1 IV 1957. Powstała wówczas sekcja spadochronowa, prowadzona przez Ireneusza Zapaśnika. W roku 1957 AG zorganizował Spadochronowe Mistrzostwa Polski, od 1960 coroczne Zawody Spadochronowe o Puchar Zatoki Gdańskiej. Do sukcesów sekcji spadochronowej należą m.in.: I miejsce Ireneusza Zapaśnika w akrobacji i II na mistrzostwach Polski w 1959 roku ; I miejsce na celność lądowania, tytuł mistrzyni w roku 1963 i wicemistrzyni w 1965 Antoniny Chmielarczyk; I miejsce w akrobacji spadochronowej i II w mistrzostwach Polski w 1967 roku Reginy Koszykowskiej; zwycięstwo Andrzeja Kiryluka w Całorocznych Zawodach Spadochronowych w roku 1962; mistrzostwo Polski juniorów w 1976, kilkanaście rekordów Polski Mirosława Prokopka. Sukcesy sekcji szybowcowej to m.in.: I miejsce Ireny Kempówny w Zawodach Międzynarodowych w roku 1949; zwycięstwo Marka Kochanowskiego w Całorocznych Zawodach o Memoriał Ryszarda Bitnera w 1966 i w Jeżowskich Zawodach Szybowcowych w roku 1972; I miejsce Kazimierza Gorzkiewicza w Szybowcowych Mistrzostwach Węgier w 1966; zwycięstwo Leszka Dunowskiego w Zawodach Szybowcowych im. Szczepana Grzeszczyka w 1978. Sukcesy odnosiła sekcja modelarska, kierowana przez Henryka Skrzypczyka; są to m.in.: rekord Polski (model szybowca kierowany radiem na zboczu – 1975), tytuł mistrza Polski (1973), 6 tytułów mistrzowskich (3 – 1975, 2 – 1977, 1 – 1978). W 1973 AG przeniósł się na wojskowe lotnisko w Pruszczu Gdańskim. W roku 1979 powstała pod kierunkiem Marka Szafrańskiego sekcja lotniowa, w 1988 – sekcja balonowa. Zasłużonymi działaczami AG byli: Zygmunt Franaszczuk (prezes w latach 1960–1974), Antoni Matheus (kierownik w latach 1929–1939; 1946–1948; 1963–1971). 4 IX 1994 roku AG wspólnie z Międzynarodowymi Targami Gdańskimi zorganizował Air Show Gdańsk ’94 na lotnisku w Rębiechowie. Od roku 1998 rozpoczęto organizację corocznych pikników lotniczych. Obecnie AG prowadzi m.in. szkolenia samolotowe i szybowcowe oraz wykonuje loty zlecone. W latach 1957–1990 oddział terenowy Aeroklubu PRL, od roku 1990 (po zmianie nazwy) Aeroklubu Polskiego.