GŁOWIŃSKI ANDRZEJ, pianista, kompozytor, kierownik muzyczny Teatru Wybrzeże

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
Linia 3: Linia 3:
  
 
'''ANDRZEJ GŁOWIŃSKI''' (Slim) (26 IV 1938 Włocławek – 20 II 2010 Gdańsk), pianista, kompozytor, kierownik muzyczny Teatru Wybrzeże. Syn Henryka (2 I 1913 – 1 I 1995 Gdańsk) i Stefanii z domu Markiel (16 I 1922 – 14 I 2013 Gdańsk). Od początku lat 60. XX wieku związany był z [[KLUB STUDENTÓW WYBRZEŻA ŻAK | Klubem Studentów Wybrzeża „Żak”]]. Grał w zespole „Dixieland Septet” Macieja Kossowskiego, w latach 1965–1967 współtworzył tamże [[PIWNICA U KUZYNÓW, klub jazzowy | „Piwnicę u Kuzynów”]]. Jego związki z jazzem były dość luźne, choć stylowo grywał zarówno ragtime, jak bluesa. W latach 70. XX wieku akompaniował przed filmowym ekranem kina Żak. <br/><br/>
 
'''ANDRZEJ GŁOWIŃSKI''' (Slim) (26 IV 1938 Włocławek – 20 II 2010 Gdańsk), pianista, kompozytor, kierownik muzyczny Teatru Wybrzeże. Syn Henryka (2 I 1913 – 1 I 1995 Gdańsk) i Stefanii z domu Markiel (16 I 1922 – 14 I 2013 Gdańsk). Od początku lat 60. XX wieku związany był z [[KLUB STUDENTÓW WYBRZEŻA ŻAK | Klubem Studentów Wybrzeża „Żak”]]. Grał w zespole „Dixieland Septet” Macieja Kossowskiego, w latach 1965–1967 współtworzył tamże [[PIWNICA U KUZYNÓW, klub jazzowy | „Piwnicę u Kuzynów”]]. Jego związki z jazzem były dość luźne, choć stylowo grywał zarówno ragtime, jak bluesa. W latach 70. XX wieku akompaniował przed filmowym ekranem kina Żak. <br/><br/>
Od 1962 tworzył muzykę do przedstawień [[STUDENCKI TEATR PANTOMIMY RĄK I PRZEDMIOTÓW „CO TO” | Studenckiego Teatru Pantomimy Rąk i Przedmiotów „Co To”]]”. Współpracował także z teatrzykami studenckimi: [[BIM-BOM, teatr studencki | Bim-Bom]], Cyrk Rodziny Afanasjeff (zob. [[AFANASJEW JERZY, reżyser, poeta, pisarz | Jerzy Afanasjew]]), Trala-bomba i Galeria. W 1966 odbył się w „Żaku” jubileuszowy „Benefis” z okazji 11-lecia istnienia „Co To”, który na zasadzie motywu teatru w teatrze ujął w ramy operowego przedstawienia adaptacje fragmentów opery Piotra Czajkowskiego ''Dama pikowa'', baletu ''Petruszka'' Igora Strawińskiego oraz baśni ''Dziewczynka z zapałkami'' w jego opracowaniu muzycznym.<br/><br/>
+
Od 1962 tworzył muzykę do przedstawień [[STUDENCKI TEATR PANTOMIMY RĄK I PRZEDMIOTÓW „CO TO” | Studenckiego Teatru Pantomimy Rąk i Przedmiotów „Co To”]]”. Współpracował także z teatrzykami studenckimi: [[BIM-BOM, teatr studencki | Bim-Bom]], Cyrk Rodziny Afanasjeff (zob. [[AFANASJEW JERZY, reżyser, poeta, pisarz | Jerzy Afanasjew]]), Trala-bomba i Galeria. W 1966 odbył się w „Żaku” jubileuszowy „Benefis” z okazji 11-lecia istnienia „Co To”, który na zasadzie motywu teatru w teatrze ujął w ramy operowego przedstawienia adaptacje fragmentów opery Piotra Czajkowskiego ''Dama pikowa'', baletu ''Petruszka'' Igora Strawińskiego oraz baśni Hansa Christiana Andersena  ''Dziewczynka z zapałkami'' w jego opracowaniu muzycznym.<br/><br/>
 
Od 1967 tworzył muzykę dla gdańskiego [[TEATR WYBRZEŻE | Teatru Wybrzeże]] (''Niech no tylko zakwitną jabłonie'' w reżyserii Jagienki Zychówny, premiera 7 IV 1967), na stałe z nim związany od 1971, w latach 1974–2005 był jego kierownikiem muzycznym. Skomponował dla teatru 129 utworów, m.in. do ''Okaryny'' w reżyserii [[RONCZEWSKI RYSZARD, aktor | Ryszarda Ronczewskiego]] (premiera 26 VI 1973), ''Hamleta'' w reżyserii [[OKOPIŃSKI MAREK, aktor, reżyser, dyrektor teatrów | Marka Okopińskiego]] (23 XI 1974), ''Biedermanna i podpalaczy'' w reżyserii Stanisława Różewicza (29 XI 1975), ''Zemsty'' w reżyserii [[HEBANOWSKI-DOBROGOYSKI STANISŁAW, reżyser, pisarz, patron gdańskiej ulicy | Stanisława Hebanowskiego]] (20 III 1982), ''Opowieści Hollywoodu'' w reżyserii Kazimierza Kutza (10 V 1986), ''Dwojga na huśtawce'' w reżyserii Barbary Sass–Zdort (11 IV 1992), ''Moralności pani Dulskiej'' w reżyserii Adama Orzechowskiego (25 VI 1993), ''Było sobie kiedyś miasto'' w reżyserii [[BABICKI KRZYSZTOF, reżyser | Krzysztofa Babickiego]] (29 X 1994), ''Hanemanna'' w reżyserii Izabeli Cywińskiej (27 I 2002). Komponował także muzykę do spektakli dyplomowych Studium Aktorskiego przy tym teatrze (''W małym dworku'' Witkacego w reżyserii [[MAJOR RYSZARD, reżyser, teatrolog, aktor |Ryszarda Majora]], 15 VI 1985) bądź dla Centrum Edukacji Teatralnej Dzieci i Młodzieży w Gdańsku (''Pragmatyści'' Witkacego w reżyserii Andrzeja Markowicza, 20 V 1989). <br/><br/>
 
Od 1967 tworzył muzykę dla gdańskiego [[TEATR WYBRZEŻE | Teatru Wybrzeże]] (''Niech no tylko zakwitną jabłonie'' w reżyserii Jagienki Zychówny, premiera 7 IV 1967), na stałe z nim związany od 1971, w latach 1974–2005 był jego kierownikiem muzycznym. Skomponował dla teatru 129 utworów, m.in. do ''Okaryny'' w reżyserii [[RONCZEWSKI RYSZARD, aktor | Ryszarda Ronczewskiego]] (premiera 26 VI 1973), ''Hamleta'' w reżyserii [[OKOPIŃSKI MAREK, aktor, reżyser, dyrektor teatrów | Marka Okopińskiego]] (23 XI 1974), ''Biedermanna i podpalaczy'' w reżyserii Stanisława Różewicza (29 XI 1975), ''Zemsty'' w reżyserii [[HEBANOWSKI-DOBROGOYSKI STANISŁAW, reżyser, pisarz, patron gdańskiej ulicy | Stanisława Hebanowskiego]] (20 III 1982), ''Opowieści Hollywoodu'' w reżyserii Kazimierza Kutza (10 V 1986), ''Dwojga na huśtawce'' w reżyserii Barbary Sass–Zdort (11 IV 1992), ''Moralności pani Dulskiej'' w reżyserii Adama Orzechowskiego (25 VI 1993), ''Było sobie kiedyś miasto'' w reżyserii [[BABICKI KRZYSZTOF, reżyser | Krzysztofa Babickiego]] (29 X 1994), ''Hanemanna'' w reżyserii Izabeli Cywińskiej (27 I 2002). Komponował także muzykę do spektakli dyplomowych Studium Aktorskiego przy tym teatrze (''W małym dworku'' Witkacego w reżyserii [[MAJOR RYSZARD, reżyser, teatrolog, aktor |Ryszarda Majora]], 15 VI 1985) bądź dla Centrum Edukacji Teatralnej Dzieci i Młodzieży w Gdańsku (''Pragmatyści'' Witkacego w reżyserii Andrzeja Markowicza, 20 V 1989). <br/><br/>
 
Tworzył muzykę także dla innych teatrów, m.in. do Kabaretu literackiego Afanasjewa w reżyserii Jerzego Afanasjewa w Teatrze Muzycznym w Gdyni (premiera 9 III 1985), ''Snu nocy letniej'' w reżyserii Andrzeja Markowicza (21 I 1990) w Teatrze Miejskim tamże, ''Konopielki'' w reżyserii Jerzego Nowackiego w Teatrze Dramatycznym w Elblągu (5 XI 1992) i Tadeusza Drzewieckiego w Teatrze Małym w Poznaniu (12 V 2002), ''Porwania Sabinek'' w reżyserii [[CZOSNOWSKA BOGUSŁAWA, aktorka, reżyser | Bogusławy Czosnowskiej]] w Teatrze Polskim w Szczecinie (18 XII 1983), ''Gdy obudzą się rankiem'' w reżyserii Jerzego Hutka w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu (30 III 1985), ''Księdza Marka'' w reżyserii Wojciech Pisarka w Teatrze im. Jaracza w Olsztynie (25 IV 1982), ''Ryszarda II'' w reżyserii Jana Bleszyńskiego w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (29 V 1976). <br/><br/>
 
Tworzył muzykę także dla innych teatrów, m.in. do Kabaretu literackiego Afanasjewa w reżyserii Jerzego Afanasjewa w Teatrze Muzycznym w Gdyni (premiera 9 III 1985), ''Snu nocy letniej'' w reżyserii Andrzeja Markowicza (21 I 1990) w Teatrze Miejskim tamże, ''Konopielki'' w reżyserii Jerzego Nowackiego w Teatrze Dramatycznym w Elblągu (5 XI 1992) i Tadeusza Drzewieckiego w Teatrze Małym w Poznaniu (12 V 2002), ''Porwania Sabinek'' w reżyserii [[CZOSNOWSKA BOGUSŁAWA, aktorka, reżyser | Bogusławy Czosnowskiej]] w Teatrze Polskim w Szczecinie (18 XII 1983), ''Gdy obudzą się rankiem'' w reżyserii Jerzego Hutka w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu (30 III 1985), ''Księdza Marka'' w reżyserii Wojciech Pisarka w Teatrze im. Jaracza w Olsztynie (25 IV 1982), ''Ryszarda II'' w reżyserii Jana Bleszyńskiego w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (29 V 1976). <br/><br/>
Linia 9: Linia 9:
 
Nie stronił także od muzycznego ilustrowania produkcji dla dzieci takich, jak ''Piernikomachia'' w reżyserii [[ABRAMOWICZ MIECZYSŁAW, pisarz, historyk, reżyser | Mieczysława Abramowicza]] w Teatrze Lalki i Aktora „Baj Pomorski” w Toruniu (premiera 1 I 1983), ''Pippi Langstrump'' w reżyserii Zdzisława Jaskuły w Teatrze Miniatura w Gdańsku (16 III 2003), serialu telewizyjnego ''Piotrek zgubił dziadka oko, a Jasiek chce dożyć spokojnej starości'' według scenariusza [[LEGUT LUCYNA, aktorka, pisarka, malarka | Lucyny Legut]] i Macieja Wojtyszki i reżyserii tego drugiego (2000), a z wrocławskim Teatrem Muzycznym–Operetką brał udział w II Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ze spektaklem ''O dwóch takich, co ukradli księżyc'' w reżyserii Bogusławy Czosnowskiej (1995), prezentowany w tej samej reżyserii młodym widzom teatrów w Gdańsku (1983), Rzeszowie (1992), Koszalinie (1998) i Tarnowie (1999).
 
Nie stronił także od muzycznego ilustrowania produkcji dla dzieci takich, jak ''Piernikomachia'' w reżyserii [[ABRAMOWICZ MIECZYSŁAW, pisarz, historyk, reżyser | Mieczysława Abramowicza]] w Teatrze Lalki i Aktora „Baj Pomorski” w Toruniu (premiera 1 I 1983), ''Pippi Langstrump'' w reżyserii Zdzisława Jaskuły w Teatrze Miniatura w Gdańsku (16 III 2003), serialu telewizyjnego ''Piotrek zgubił dziadka oko, a Jasiek chce dożyć spokojnej starości'' według scenariusza [[LEGUT LUCYNA, aktorka, pisarka, malarka | Lucyny Legut]] i Macieja Wojtyszki i reżyserii tego drugiego (2000), a z wrocławskim Teatrem Muzycznym–Operetką brał udział w II Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ze spektaklem ''O dwóch takich, co ukradli księżyc'' w reżyserii Bogusławy Czosnowskiej (1995), prezentowany w tej samej reżyserii młodym widzom teatrów w Gdańsku (1983), Rzeszowie (1992), Koszalinie (1998) i Tarnowie (1999).
 
Pisał też muzykę do filmów: debiutował filmem dokumentalnym ''Ich sprawa'' (1975), potem m.in. fabularne ''Tango ptaka'' (1980).
 
Pisał też muzykę do filmów: debiutował filmem dokumentalnym ''Ich sprawa'' (1975), potem m.in. fabularne ''Tango ptaka'' (1980).
Od premiery ''Białego małżeństwa'' (27 III 1976 w Teatrze Wybrzeże) stale współpracował w swoistym triumwiracie z reżyserem Ryszardem Majorem i zaprzyjaźnionym nim scenografem Janem Banuchą (debiutującym swego czasu w Teatrze Wybrzeże (20 XII 1959)), współtworząc z nimi przeszło 50 spektakli wystawianych w różnych teatrach w całej Polsce (m.in. w Łodzi, Słupsku czy Koszalinie). Jego ostatnią kompozycją dla Teatru Wybrzeże był ''Bal manekinów'' Brunona Jasińskiego we wspomnianej reżyserii i scenografii Jerzego Krechowicza (Jan Banucha nie żył od dwóch lat). Premiera spektaklu odbyła się 19 II 2020. <br/><br/>
+
Od premiery ''Białego małżeństwa'' (27 III 1976 w Teatrze Wybrzeże) stale współpracował w swoistym triumwiracie z reżyserem Ryszardem Majorem i zaprzyjaźnionym nim scenografem Janem Banuchą (debiutującym swego czasu w Teatrze Wybrzeże (20 XII 1959)), współtworząc z nimi przeszło 50 spektakli wystawianych w różnych teatrach w całej Polsce (m.in. w Łodzi, Słupsku czy Koszalinie). Jego ostatnią kompozycją dla Teatru Wybrzeże był ''Bal manekinów'' Brunona Jasieńskiego we wspomnianej reżyserii i scenografii [[KRECHOWICZ JERZY, rektor Akademii Sztuk Pięknych | Jerzego Krechowicza]] (Jan Banucha nie żył od dwóch lat). Premiera spektaklu odbyła się 19 II 2020. <br/><br/>
Odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi z okazji 50-lecia Teatru Wybrzeże (1996). Laureat specjalnej nagrody teatralnej za muzykę do przedstawień w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (1980), Nagrody Teatralnej Wojewody Gdańskiego – za twórcze poszukiwania w dziedzinie teatru lalkowego w przedstawieniu ''Wyspa wierszy pana Tuwima'' w [[TEATR MINIATURA | Teatrze Lalki i Aktora „Miniatura”]] w Gdańsku (1981), II nagrody za muzykę do ''Nie-boskiej komedii'' w Teatrze Współczesnym w Szczecinie na X Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (1984), nagrody [[GDAŃSKIE TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI | Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki]] za muzykę do przedstawień: ''Krzesła'' Eugene'a Ionesco, ''Dwoje na huśtawce'' Gibsona, ''Kobieta z morza'' Henryka Ibsena w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (1993), nagrody za muzykę do przedstawienia ''Godzina kota'' Pera Olofa Enquista w reżyserii Krzysztofa Babickiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku na XXIX Ogólnopolskim Przeglądzie Teatrów Małych Form w Szczecinie (1994), Nagrody Marszałka Województwa Pomorskiego (1996), nagrody za muzykę do przedstawienia ''Dziady'' Adama Mickiewicza w Lubuskim Teatrze Dramatycznym im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze na XXIII Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (1998), Nagrody Teatralnej marszałka województwa pomorskiego za całokształt twórczości oraz za muzykę do spektaklu ''Hanemann'' według [[CHWIN STEFAN, profesor Uniwersytetu Gdańskiego | Stefana Chwina]] w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (2003). <br/><br/>
+
Odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi z okazji 50-lecia Teatru Wybrzeże (1996). Laureat specjalnej nagrody teatralnej za muzykę do przedstawień w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (1980), Nagrody Teatralnej Wojewody Gdańskiego – za twórcze poszukiwania w dziedzinie teatru lalkowego w przedstawieniu ''Wyspa wierszy pana Tuwima'' w [[TEATR MINIATURA | Teatrze Lalki i Aktora „Miniatura”]] w Gdańsku (1981), II nagrody za muzykę do ''Nie-boskiej komedii'' w Teatrze Współczesnym w Szczecinie na X Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (1984), nagrody [[GDAŃSKIE TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI | Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki]] za muzykę do przedstawień: ''Krzesła'' Eugène'a Ionesco, ''Dwoje na huśtawce'' Gibsona, ''Kobieta z morza'' Henryka Ibsena w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (1993), nagrody za muzykę do przedstawienia ''Godzina kota'' Pera Olofa Enquista w reżyserii Krzysztofa Babickiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku na XXIX Ogólnopolskim Przeglądzie Teatrów Małych Form w Szczecinie (1994), Nagrody Marszałka Województwa Pomorskiego (1996), nagrody za muzykę do przedstawienia ''Dziady'' Adama Mickiewicza w Lubuskim Teatrze Dramatycznym im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze na XXIII Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (1998), Nagrody Teatralnej marszałka województwa pomorskiego za całokształt twórczości oraz za muzykę do spektaklu ''Hanemann'' według [[CHWIN STEFAN, profesor Uniwersytetu Gdańskiego | Stefana Chwina]] w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (2003). <br/><br/>
 
Pochowany 25 II 2010 na [[CMENTARZE WE WRZESZCZU. SREBRZYSKO | cmentarzu Srebrzysko]]. 3 XI 2010 w Teatrze Wybrzeże otwarta została wystawa ''Trzej przyjaciele z teatru – Banucha/Major/Głowiński''. {{author:JANSZ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
 
Pochowany 25 II 2010 na [[CMENTARZE WE WRZESZCZU. SREBRZYSKO | cmentarzu Srebrzysko]]. 3 XI 2010 w Teatrze Wybrzeże otwarta została wystawa ''Trzej przyjaciele z teatru – Banucha/Major/Głowiński''. {{author:JANSZ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
  

Aktualna wersja na dzień 18:12, 4 sie 2024


ANDRZEJ GŁOWIŃSKI (Slim) (26 IV 1938 Włocławek – 20 II 2010 Gdańsk), pianista, kompozytor, kierownik muzyczny Teatru Wybrzeże. Syn Henryka (2 I 1913 – 1 I 1995 Gdańsk) i Stefanii z domu Markiel (16 I 1922 – 14 I 2013 Gdańsk). Od początku lat 60. XX wieku związany był z Klubem Studentów Wybrzeża „Żak”. Grał w zespole „Dixieland Septet” Macieja Kossowskiego, w latach 1965–1967 współtworzył tamże „Piwnicę u Kuzynów”. Jego związki z jazzem były dość luźne, choć stylowo grywał zarówno ragtime, jak bluesa. W latach 70. XX wieku akompaniował przed filmowym ekranem kina Żak.

Od 1962 tworzył muzykę do przedstawień Studenckiego Teatru Pantomimy Rąk i Przedmiotów „Co To””. Współpracował także z teatrzykami studenckimi: Bim-Bom, Cyrk Rodziny Afanasjeff (zob. Jerzy Afanasjew), Trala-bomba i Galeria. W 1966 odbył się w „Żaku” jubileuszowy „Benefis” z okazji 11-lecia istnienia „Co To”, który na zasadzie motywu teatru w teatrze ujął w ramy operowego przedstawienia adaptacje fragmentów opery Piotra Czajkowskiego Dama pikowa, baletu Petruszka Igora Strawińskiego oraz baśni Hansa Christiana Andersena Dziewczynka z zapałkami w jego opracowaniu muzycznym.

Od 1967 tworzył muzykę dla gdańskiego Teatru Wybrzeże (Niech no tylko zakwitną jabłonie w reżyserii Jagienki Zychówny, premiera 7 IV 1967), na stałe z nim związany od 1971, w latach 1974–2005 był jego kierownikiem muzycznym. Skomponował dla teatru 129 utworów, m.in. do Okaryny w reżyserii Ryszarda Ronczewskiego (premiera 26 VI 1973), Hamleta w reżyserii Marka Okopińskiego (23 XI 1974), Biedermanna i podpalaczy w reżyserii Stanisława Różewicza (29 XI 1975), Zemsty w reżyserii Stanisława Hebanowskiego (20 III 1982), Opowieści Hollywoodu w reżyserii Kazimierza Kutza (10 V 1986), Dwojga na huśtawce w reżyserii Barbary Sass–Zdort (11 IV 1992), Moralności pani Dulskiej w reżyserii Adama Orzechowskiego (25 VI 1993), Było sobie kiedyś miasto w reżyserii Krzysztofa Babickiego (29 X 1994), Hanemanna w reżyserii Izabeli Cywińskiej (27 I 2002). Komponował także muzykę do spektakli dyplomowych Studium Aktorskiego przy tym teatrze (W małym dworku Witkacego w reżyserii Ryszarda Majora, 15 VI 1985) bądź dla Centrum Edukacji Teatralnej Dzieci i Młodzieży w Gdańsku (Pragmatyści Witkacego w reżyserii Andrzeja Markowicza, 20 V 1989).

Tworzył muzykę także dla innych teatrów, m.in. do Kabaretu literackiego Afanasjewa w reżyserii Jerzego Afanasjewa w Teatrze Muzycznym w Gdyni (premiera 9 III 1985), Snu nocy letniej w reżyserii Andrzeja Markowicza (21 I 1990) w Teatrze Miejskim tamże, Konopielki w reżyserii Jerzego Nowackiego w Teatrze Dramatycznym w Elblągu (5 XI 1992) i Tadeusza Drzewieckiego w Teatrze Małym w Poznaniu (12 V 2002), Porwania Sabinek w reżyserii Bogusławy Czosnowskiej w Teatrze Polskim w Szczecinie (18 XII 1983), Gdy obudzą się rankiem w reżyserii Jerzego Hutka w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu (30 III 1985), Księdza Marka w reżyserii Wojciech Pisarka w Teatrze im. Jaracza w Olsztynie (25 IV 1982), Ryszarda II w reżyserii Jana Bleszyńskiego w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (29 V 1976).

Jego muzyka pojawiała się także w 10 spektaklach Teatru Telewizji, np. w Szewcach w reżyserii Marcela Kochańczyka (premiera 28 X 1985), Romulusie Wielkim w reżyserii Mirosława Borka (7 X 1991) czy Teatru Polskiego Radia (Pogodna sierpniowa niedziela w reżyserii Macieja Prusa, 17 V 1981).

Nie stronił także od muzycznego ilustrowania produkcji dla dzieci takich, jak Piernikomachia w reżyserii Mieczysława Abramowicza w Teatrze Lalki i Aktora „Baj Pomorski” w Toruniu (premiera 1 I 1983), Pippi Langstrump w reżyserii Zdzisława Jaskuły w Teatrze Miniatura w Gdańsku (16 III 2003), serialu telewizyjnego Piotrek zgubił dziadka oko, a Jasiek chce dożyć spokojnej starości według scenariusza Lucyny Legut i Macieja Wojtyszki i reżyserii tego drugiego (2000), a z wrocławskim Teatrem Muzycznym–Operetką brał udział w II Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ze spektaklem O dwóch takich, co ukradli księżyc w reżyserii Bogusławy Czosnowskiej (1995), prezentowany w tej samej reżyserii młodym widzom teatrów w Gdańsku (1983), Rzeszowie (1992), Koszalinie (1998) i Tarnowie (1999). Pisał też muzykę do filmów: debiutował filmem dokumentalnym Ich sprawa (1975), potem m.in. fabularne Tango ptaka (1980). Od premiery Białego małżeństwa (27 III 1976 w Teatrze Wybrzeże) stale współpracował w swoistym triumwiracie z reżyserem Ryszardem Majorem i zaprzyjaźnionym nim scenografem Janem Banuchą (debiutującym swego czasu w Teatrze Wybrzeże (20 XII 1959)), współtworząc z nimi przeszło 50 spektakli wystawianych w różnych teatrach w całej Polsce (m.in. w Łodzi, Słupsku czy Koszalinie). Jego ostatnią kompozycją dla Teatru Wybrzeże był Bal manekinów Brunona Jasieńskiego we wspomnianej reżyserii i scenografii Jerzego Krechowicza (Jan Banucha nie żył od dwóch lat). Premiera spektaklu odbyła się 19 II 2020.

Odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi z okazji 50-lecia Teatru Wybrzeże (1996). Laureat specjalnej nagrody teatralnej za muzykę do przedstawień w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (1980), Nagrody Teatralnej Wojewody Gdańskiego – za twórcze poszukiwania w dziedzinie teatru lalkowego w przedstawieniu Wyspa wierszy pana Tuwima w Teatrze Lalki i Aktora „Miniatura” w Gdańsku (1981), II nagrody za muzykę do Nie-boskiej komedii w Teatrze Współczesnym w Szczecinie na X Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (1984), nagrody Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki za muzykę do przedstawień: Krzesła Eugène'a Ionesco, Dwoje na huśtawce Gibsona, Kobieta z morza Henryka Ibsena w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (1993), nagrody za muzykę do przedstawienia Godzina kota Pera Olofa Enquista w reżyserii Krzysztofa Babickiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku na XXIX Ogólnopolskim Przeglądzie Teatrów Małych Form w Szczecinie (1994), Nagrody Marszałka Województwa Pomorskiego (1996), nagrody za muzykę do przedstawienia Dziady Adama Mickiewicza w Lubuskim Teatrze Dramatycznym im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze na XXIII Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (1998), Nagrody Teatralnej marszałka województwa pomorskiego za całokształt twórczości oraz za muzykę do spektaklu Hanemann według Stefana Chwina w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (2003).

Pochowany 25 II 2010 na cmentarzu Srebrzysko. 3 XI 2010 w Teatrze Wybrzeże otwarta została wystawa Trzej przyjaciele z teatru – Banucha/Major/Głowiński. JANSZ









Bibliografia:
https://encyklopediateatru.pl/osoby/1728/andrzej-glowinski
https://filmpolski.pl/fp/index.php?osoba=117065
https://dziennikbaltycki.pl/trzej-przyjaciele-z-teatru-wystawa-w-gdansku/ar/328333
https://swingujace3miasto.pl/glowinski-andrzej/

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania