MOST MENONICKI
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''MOST MENONICKI''' (most Stawki, most Na Zaroślak). Powstał w końcu XIX | + | '''MOST MENONICKI''' (most Stawki, most Na Zaroślak). Powstał w końcu XIX wieku, w czasie przebudowy gdańskiego węzła kolejowego i przeprowadzania linii kolejowej w wykopie od [[ZAROŚLAK | Zaroślaka]] do [[DWORZEC GDAŃSK GŁÓWNY | Dworca Głównego]] ([[KOLEJ | kolej]]). W 1867 linia kolejowa do [[NOWY PORT | Nowego Portu]] została poprowadzona w tym rejonie tunelem zbudowanym przez saperów w ciągu: plac [[TARG SIENNY | Targ Sienny]] – Schwarzes Meer (ul. Stawki). Most (wiadukt) o konstrukcji stalowej nad torami i Kanałem Raduni zapewniał komunikację kołową na tej trasie na ul. Stawki i w kierunku [[ORUNIA | Oruni]]. Niezniszczony w 1945, do 1947 odgrywał ważną rolę w systemie komunikacyjnym Gdańska, ponieważ był jedyną drogą kołową z centrum miasta w kierunku [[SIEDLCE | Siedlec]] i [[WRZESZCZ | Wrzeszcza]]. Ruch pieszy przez wiele lat zapewniały drewniane kładki w ciągu: pl. 1 Maja (obecnie Targ Sienny) – ul. Rogaczewskiego i (do roku 1960) ul. Hucisko – Nowe Ogrody. Oddanie do użytku 30 X 1964 wiaduktu w ciągu ul. Okopowa i ul. Jedności Robotniczej (obecnie [[TRAKT ŚW. WOJCIECHA | Trakt św. Wojciecha]]) skierowało ruch kołowy z centrum w kierunku Oruni nową trasą. Do czasu likwidacji 9 III 1972 przebiegała tędy tylko linia tramwajowa z [[TARG WĘGLOWY | Targu Węglowego]] na Orunię oraz trasa lokalna na Zaroślak. Po 1975 most rozebrano. W jego miejsce powstał żelbetowy most-wiadukt, od węzła drogowego w przedłużeniu ul. Podwale Przedmiejskie do nowo powstałej arterii komunikacyjnej al. Armii Krajowej. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 12:35, 15 paź 2022
MOST MENONICKI (most Stawki, most Na Zaroślak). Powstał w końcu XIX wieku, w czasie przebudowy gdańskiego węzła kolejowego i przeprowadzania linii kolejowej w wykopie od Zaroślaka do Dworca Głównego ( kolej). W 1867 linia kolejowa do Nowego Portu została poprowadzona w tym rejonie tunelem zbudowanym przez saperów w ciągu: plac Targ Sienny – Schwarzes Meer (ul. Stawki). Most (wiadukt) o konstrukcji stalowej nad torami i Kanałem Raduni zapewniał komunikację kołową na tej trasie na ul. Stawki i w kierunku Oruni. Niezniszczony w 1945, do 1947 odgrywał ważną rolę w systemie komunikacyjnym Gdańska, ponieważ był jedyną drogą kołową z centrum miasta w kierunku Siedlec i Wrzeszcza. Ruch pieszy przez wiele lat zapewniały drewniane kładki w ciągu: pl. 1 Maja (obecnie Targ Sienny) – ul. Rogaczewskiego i (do roku 1960) ul. Hucisko – Nowe Ogrody. Oddanie do użytku 30 X 1964 wiaduktu w ciągu ul. Okopowa i ul. Jedności Robotniczej (obecnie Trakt św. Wojciecha) skierowało ruch kołowy z centrum w kierunku Oruni nową trasą. Do czasu likwidacji 9 III 1972 przebiegała tędy tylko linia tramwajowa z Targu Węglowego na Orunię oraz trasa lokalna na Zaroślak. Po 1975 most rozebrano. W jego miejsce powstał żelbetowy most-wiadukt, od węzła drogowego w przedłużeniu ul. Podwale Przedmiejskie do nowo powstałej arterii komunikacyjnej al. Armii Krajowej.