BRABANK
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File:1_Brabank.JPG|thumb|Brabank, zabudowa (po lewej u góry przy ujściu [[KANAŁ RADUNI| Kanału Raduni]] do [[MOTŁAWA| Motławy]]) i | + | [[File:1_Brabank.JPG|thumb|Brabank, zabudowa (po lewej u góry przy ujściu [[KANAŁ RADUNI| Kanału Raduni]] do [[MOTŁAWA| Motławy]]) i place stoczniowe (poniżej) oraz [[WIADROWNIA| Wiadrownia]] (za Kanałem Raduni), 1601, fragment planu Friedricha Berndta]] |
− | [[File: | + | [[File:1_Most_Wapienniczy.jpg|thumb|Widok na Brabank, z lewej [[ZAMCZYSKO | Zamczysko]], widoczny przy Brabanku dwumasztowy żaglowiec–jacht rzeczny (o małym zanurzeniu) należał do krajczego koronnego Franciszka Salezego Potockiego, rycina J. F. Schustera, 1770]] |
[[File: Brabank_1.jpg |thumb| Statki w stoczni Klawitera na Brabanku, widoczny drewniany Most Wapienniczy, połowa XIX wieku]] | [[File: Brabank_1.jpg |thumb| Statki w stoczni Klawitera na Brabanku, widoczny drewniany Most Wapienniczy, połowa XIX wieku]] | ||
[[File:2_Brabank.jpg|thumb|Budynki [[STOCZNIA KLAWITTERA| Stoczni Klawittera]] na Brabanku około 1905]] | [[File:2_Brabank.jpg|thumb|Budynki [[STOCZNIA KLAWITTERA| Stoczni Klawittera]] na Brabanku około 1905]] | ||
Linia 9: | Linia 9: | ||
[[File:5_Brabank.JPG|thumb|Brabank widziany z [[KŁADKA PRZEZ MOTŁAWĘ| kładki nad Motławą]], z lewej Most Wapienniczy]] | [[File:5_Brabank.JPG|thumb|Brabank widziany z [[KŁADKA PRZEZ MOTŁAWĘ| kładki nad Motławą]], z lewej Most Wapienniczy]] | ||
− | '''BRABANK''' (błędnie Brabancja), nazwa wywodzona od ''bragen'', ''kalfatern'': „uszczelniać poszycie statku”; nazwa Bragebank notowana od 1434. Stocznia remontowa, pochylnia do wyciągania statków, wzmiankowana od 1388, do XVI wieku o nieustalonym dokładnie miejscu, następnie obszar (około 50 × 200 m) poniżej ujścia [[KANAŁ RADUNI | Kanału Raduni]] do [[MOTŁAWA | Motławy]], okolice ul. Stara Stocznia (zob. [[WIADROWNIA | Wiadrownia]]). W XV wieku miała pochyły drewniany pomost do wyciągania statków z wody celem remontu części podwodnych (remontowana była tu karawela [[PETER VON DANZIG | „Peter von Danzig”]]). Wedle wilkierza z połowy XV wieku pod karą 10 grzywien zabronione było remontowanie statków w innych częściach Gdańska (z obawy o zaprószenie pożaru podczas prac, np. smołowania). Od 1761 także miejsce budowy mniejszych statków, w okresach zastoju wykorzystywane jako plac składu drewna. <br/><br/> | + | '''BRABANK''' (błędnie Brabancja), nazwa wywodzona od ''bragen'', ''kalfatern'': „uszczelniać poszycie statku”; nazwa Bragebank notowana od 1434. Stocznia remontowa, pochylnia do wyciągania statków, wzmiankowana od 1388, do XVI wieku o nieustalonym dokładnie miejscu, następnie obszar (około 50 × 200 m) poniżej ujścia [[KANAŁ RADUNI | Kanału Raduni]] do [[MOTŁAWA | Motławy]], okolice ul. Stara Stocznia (zob. [[WIADROWNIA | Wiadrownia]]). W XV wieku miała pochyły drewniany pomost do wyciągania statków z wody celem remontu części podwodnych (remontowana była tu karawela [[PETER VON DANZIG, karawela | „Peter von Danzig”]]). Wedle wilkierza z połowy XV wieku pod karą 10 grzywien zabronione było remontowanie statków w innych częściach Gdańska (z obawy o zaprószenie pożaru podczas prac, np. smołowania). Od 1761 także miejsce budowy mniejszych statków, w okresach zastoju wykorzystywane jako plac składu drewna. <br/><br/> |
W 1827 w części południowo-wschodniej powstała [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stocznia Klawittera]], w części zachodniej pojawiła się zabudowa mieszkalna (kamienice czynszowe). Od 1865 produkcję stoczniową przenoszono na [[POLSKI HAK | Polski Hak]], ostatecznie zanikła po pożarze warsztatów i drewnianych pochylni w 1905. Jej miejsce zajęły warsztaty Siemens-Schuckert Werke. W 1945 zabudowa została w większości zniszczona, w trzech ocalałych halach, znajdujących się w części południowej, uruchomiono zakłady [[ELMOR SA | Elmor]], nazwę Brabank zmieniono na Stara Stocznia. <br/><br/> | W 1827 w części południowo-wschodniej powstała [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stocznia Klawittera]], w części zachodniej pojawiła się zabudowa mieszkalna (kamienice czynszowe). Od 1865 produkcję stoczniową przenoszono na [[POLSKI HAK | Polski Hak]], ostatecznie zanikła po pożarze warsztatów i drewnianych pochylni w 1905. Jej miejsce zajęły warsztaty Siemens-Schuckert Werke. W 1945 zabudowa została w większości zniszczona, w trzech ocalałych halach, znajdujących się w części południowej, uruchomiono zakłady [[ELMOR SA | Elmor]], nazwę Brabank zmieniono na Stara Stocznia. <br/><br/> | ||
W latach 2007–2013 wyburzono budynki po Elmorze w celu doprowadzenia do nabrzeża Motławy tzw. Nowej Wałowej (ul. ks. Popiełuszki) oraz uzyskania przestrzeni pod zabudowę mieszkaniową (z częścią usługową). W marcu 2014 firma Invest Komfort SA rozpoczęła budowę nowego osiedla (według projektu gdyńskiego Studia Architektonicznego „Kwadrat” z 2007). Początkowo zaproponowano dla niego nazwę Motława Apartments, ale ostatecznie w otwartym konkursie zwyciężyła nazwa Brabank, którą zgłosili Jacek Kaczkowski i Krzysztof Łudczak. Pierwszy etap budowy osiedla, zakończony w trzecim kwartale 2016, składał się z trzech sześciopiętrowych budynków (z parterem), z podziemnymi garażami, 141 mieszkań (apartamenty od 45 do 120 m² o ponadstandardowej wysokości 260-280 cm), w części parterowej 29 lokali usługowych.{{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | W latach 2007–2013 wyburzono budynki po Elmorze w celu doprowadzenia do nabrzeża Motławy tzw. Nowej Wałowej (ul. ks. Popiełuszki) oraz uzyskania przestrzeni pod zabudowę mieszkaniową (z częścią usługową). W marcu 2014 firma Invest Komfort SA rozpoczęła budowę nowego osiedla (według projektu gdyńskiego Studia Architektonicznego „Kwadrat” z 2007). Początkowo zaproponowano dla niego nazwę Motława Apartments, ale ostatecznie w otwartym konkursie zwyciężyła nazwa Brabank, którą zgłosili Jacek Kaczkowski i Krzysztof Łudczak. Pierwszy etap budowy osiedla, zakończony w trzecim kwartale 2016, składał się z trzech sześciopiętrowych budynków (z parterem), z podziemnymi garażami, 141 mieszkań (apartamenty od 45 do 120 m² o ponadstandardowej wysokości 260-280 cm), w części parterowej 29 lokali usługowych.{{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 20:34, 6 mar 2023
BRABANK (błędnie Brabancja), nazwa wywodzona od bragen, kalfatern: „uszczelniać poszycie statku”; nazwa Bragebank notowana od 1434. Stocznia remontowa, pochylnia do wyciągania statków, wzmiankowana od 1388, do XVI wieku o nieustalonym dokładnie miejscu, następnie obszar (około 50 × 200 m) poniżej ujścia Kanału Raduni do Motławy, okolice ul. Stara Stocznia (zob. Wiadrownia). W XV wieku miała pochyły drewniany pomost do wyciągania statków z wody celem remontu części podwodnych (remontowana była tu karawela „Peter von Danzig”). Wedle wilkierza z połowy XV wieku pod karą 10 grzywien zabronione było remontowanie statków w innych częściach Gdańska (z obawy o zaprószenie pożaru podczas prac, np. smołowania). Od 1761 także miejsce budowy mniejszych statków, w okresach zastoju wykorzystywane jako plac składu drewna.
W 1827 w części południowo-wschodniej powstała Stocznia Klawittera, w części zachodniej pojawiła się zabudowa mieszkalna (kamienice czynszowe). Od 1865 produkcję stoczniową przenoszono na Polski Hak, ostatecznie zanikła po pożarze warsztatów i drewnianych pochylni w 1905. Jej miejsce zajęły warsztaty Siemens-Schuckert Werke. W 1945 zabudowa została w większości zniszczona, w trzech ocalałych halach, znajdujących się w części południowej, uruchomiono zakłady Elmor, nazwę Brabank zmieniono na Stara Stocznia.
W latach 2007–2013 wyburzono budynki po Elmorze w celu doprowadzenia do nabrzeża Motławy tzw. Nowej Wałowej (ul. ks. Popiełuszki) oraz uzyskania przestrzeni pod zabudowę mieszkaniową (z częścią usługową). W marcu 2014 firma Invest Komfort SA rozpoczęła budowę nowego osiedla (według projektu gdyńskiego Studia Architektonicznego „Kwadrat” z 2007). Początkowo zaproponowano dla niego nazwę Motława Apartments, ale ostatecznie w otwartym konkursie zwyciężyła nazwa Brabank, którą zgłosili Jacek Kaczkowski i Krzysztof Łudczak. Pierwszy etap budowy osiedla, zakończony w trzecim kwartale 2016, składał się z trzech sześciopiętrowych budynków (z parterem), z podziemnymi garażami, 141 mieszkań (apartamenty od 45 do 120 m² o ponadstandardowej wysokości 260-280 cm), w części parterowej 29 lokali usługowych.