RÓŻAŃSKI ANDRZEJ, konserwator dzieł sztuki
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 4: | Linia 4: | ||
[[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']] | [[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']] | ||
− | '''ANDRZEJ RÓŻAŃSKI''' ( | + | '''ANDRZEJ RÓŻAŃSKI''' (12 IX 1933 Ciechocinek – 2 IV 2022 Gdańsk), konserwator dzieł sztuki. Syn Stefana (1908 Zbrachlin koło Nieszawy – 1989) i Bronisławy z domu Bedekier (1904 Ciechocinek – 1964). Szkołę podstawową i liceum ukończył w Ciechocinku. W latach 1954–1958 studiował na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, w Katedrze Konserwacji Malarstwa i Rzeźby, pod kierunkiem prof. Leonarda Torwirta. W latach 1958–1998 (do przejścia na emeryturę) był zatrudniony w [[PRZEDSIĘBIORSTWO PAŃSTWOWE PRACOWNIE KONSERWACJI ZABYTKÓW | Przedsiębiorstwie Państwowym Pracownie Konserwacji Zabytków (PP PKZ) Oddział w Gdańsku]].<br/><br/> |
− | W 1958 pracował w zespole [[GRABOWSKA BARBARA ELŻBIETA | Barbary Grabowskiej]] przy konserwacji malarstwa ściennego na zamku w Lidzbarku Warmińskim, w latach 1964–1965 jako kierownik tych prac. W okresie 1965–1976 był kierownikiem Pracowni Konserwacji Dzieł Sztuki PP PKZ Oddział Gdańsk. Kierował zespołami konserwatorskimi ratującymi wystrój [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA | Ratusza Głównego Miasta]], [[RATUSZ STAREGO MIASTA | Ratusza Starego Miasta]], [[DWÓR ARTUSA | Dworu Artusa]], gdańskich kościołów i kamienic. Prowadził także prace w Republice Federalnej Niemiec. Do ważniejszych należała konserwacja polichromowanych plafonów w pałacu w Brühl koło Kolonii według metody stworzonej przez prof. Wiesława Domasłowskiego i [[SYKUTERA ZENON | inż. Zenona Sykuterę]]. Uczestniczył w opracowaniu tej metody, a następnie ją wdrażał, wzmacniając stropy konserwowanych sal (Muzyczna, Audiencyjna i inne). <br/><br/> | + | W 1958 pracował w zespole [[GRABOWSKA BARBARA ELŻBIETA, konserwator zabytków | Barbary Grabowskiej]] przy konserwacji malarstwa ściennego na zamku w Lidzbarku Warmińskim, w latach 1964–1965 jako kierownik tych prac. W okresie 1965–1976 był kierownikiem Pracowni Konserwacji Dzieł Sztuki PP PKZ Oddział Gdańsk. Kierował zespołami konserwatorskimi ratującymi wystrój [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA | Ratusza Głównego Miasta]], [[RATUSZ STAREGO MIASTA | Ratusza Starego Miasta]], [[DWÓR ARTUSA | Dworu Artusa]], gdańskich kościołów i kamienic. Prowadził także prace w Republice Federalnej Niemiec. Do ważniejszych należała konserwacja polichromowanych plafonów w pałacu w Brühl koło Kolonii według metody stworzonej przez prof. Wiesława Domasłowskiego i [[SYKUTERA ZENON, konserwator zabytków | inż. Zenona Sykuterę]]. Uczestniczył w opracowaniu tej metody, a następnie ją wdrażał, wzmacniając stropy konserwowanych sal (Muzyczna, Audiencyjna i inne). Od 1962 należał do [[GDAŃSKIE TOWARZYSTWO FOTOGRAFICZNE | Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego]]. <br/><br/> |
− | Od 1958 żonaty z Wacławą z domu Mincer (ur. 13 III 1936 Kotra, Grodzieńszczyzna), absolwentką Wydziału Geografii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ojciec Agnieszki (ur. 1965), absolwentki grafiki reklamowej na [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku]] i grafiki komputerowej na Hochschule für Künste w Bremie, gdzie mieszka i pracuje jako grafik. {{author: CzB}} <br/><br/> | + | Od 1958 żonaty z Wacławą z domu Mincer (ur. 13 III 1936 Kotra, Grodzieńszczyzna), absolwentką Wydziału Geografii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Pochowany na [[CMENTARZE NA SIEDLCACH | Cmentarzu Komunalnym nr 5]], Łostowickim. Ojciec Agnieszki (ur. 1965), absolwentki grafiki reklamowej na [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku]] i grafiki komputerowej na Hochschule für Künste w Bremie, gdzie mieszka i pracuje jako grafik. {{author: CzB}} <br/><br/> |
{| class="tableGda" | {| class="tableGda" | ||
|- | |- | ||
Linia 17: | Linia 17: | ||
| style="vertical-align:top" | 1959 | | style="vertical-align:top" | 1959 | ||
| style="vertical-align:top" | [[KOŚCIÓŁ ŚW. KATARZYNY ALEKSANDRYJSKIEJ | kościół św. Katarzyny]] | | style="vertical-align:top" | [[KOŚCIÓŁ ŚW. KATARZYNY ALEKSANDRYJSKIEJ | kościół św. Katarzyny]] | ||
− | | style="vertical-align:top" | konserwacja obrazu (olej, płótno) [[MILWITZ BARTHOLOMÄUS | Bartholomäusa Milwitza]] ''Wjazd Chrystusa do Jerozolimy'', 1654 | + | | style="vertical-align:top" | konserwacja obrazu (olej, płótno) [[MILWITZ BARTHOLOMÄUS, malarz | Bartholomäusa Milwitza]] ''Wjazd Chrystusa do Jerozolimy'', 1654 |
|- | |- | ||
| style="vertical-align:top" | 1961 | | style="vertical-align:top" | 1961 | ||
| style="vertical-align:top" | [[DWÓR ARTUSA | Dwór Artusa]] | | style="vertical-align:top" | [[DWÓR ARTUSA | Dwór Artusa]] | ||
− | | style="vertical-align:top" | Ława Malborska: dwa obrazy (olej, drewno) z cyklu [[FRANZ DAVID CARL | Davida Carla Franza]] ''Pochód gdańszczan'' | + | | style="vertical-align:top" | Ława Malborska: dwa obrazy (olej, drewno) z cyklu [[FRANZ DAVID CARL, artysta plastyk | Davida Carla Franza]] ''Pochód gdańszczan'' |
|- | |- | ||
| style="vertical-align:top" | 1962 | | style="vertical-align:top" | 1962 | ||
| style="vertical-align:top" | [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] | | style="vertical-align:top" | [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] | ||
− | | style="vertical-align:top" | ołtarz główny [[MICHAEL von AUGSBURG | Michaela von Augsburga]]: rzeźby (drewno polichromowane, złocone) 36 postaci biblijnych oraz scena Zwiastowania | + | | style="vertical-align:top" | ołtarz główny [[MICHAEL von AUGSBURG, malarz, rzeźbiarz | Michaela von Augsburga]]: rzeźby (drewno polichromowane, złocone) 36 postaci biblijnych oraz scena Zwiastowania |
|- | |- | ||
| style="vertical-align:top" | 1964–1969 | | style="vertical-align:top" | 1964–1969 | ||
Linia 37: | Linia 37: | ||
| style="vertical-align:top" | 1975–1976 | | style="vertical-align:top" | 1975–1976 | ||
| style="vertical-align:top" | [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA | Ratusz Głównego Miasta]] | | style="vertical-align:top" | [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA | Ratusz Głównego Miasta]] | ||
− | | style="vertical-align:top" | portret (olej, płótno) Stanisława Augusta Poniatowskiego według Marcella Bacciarellego, XVIII wiek; portret (olej, płótno) [[MRONGOWIUSZ KRZYSZTOF CELESTYN | Krzysztofa Celestyna Mrongowiusza]] autorstwa [[FRANZ DAVID CARL | Davida Carla Franza]], 1844 | + | | style="vertical-align:top" | portret (olej, płótno) Stanisława Augusta Poniatowskiego według Marcella Bacciarellego, XVIII wiek; portret (olej, płótno) [[MRONGOWIUSZ KRZYSZTOF CELESTYN, kaznodzieja, językoznawca, patron ulicy | Krzysztofa Celestyna Mrongowiusza]] autorstwa [[FRANZ DAVID CARL, artysta plastyk | Davida Carla Franza]], 1844 |
|- | |- | ||
| style="vertical-align:top" | 1976 | | style="vertical-align:top" | 1976 |
Aktualna wersja na dzień 11:39, 14 sty 2023
ANDRZEJ RÓŻAŃSKI (12 IX 1933 Ciechocinek – 2 IV 2022 Gdańsk), konserwator dzieł sztuki. Syn Stefana (1908 Zbrachlin koło Nieszawy – 1989) i Bronisławy z domu Bedekier (1904 Ciechocinek – 1964). Szkołę podstawową i liceum ukończył w Ciechocinku. W latach 1954–1958 studiował na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, w Katedrze Konserwacji Malarstwa i Rzeźby, pod kierunkiem prof. Leonarda Torwirta. W latach 1958–1998 (do przejścia na emeryturę) był zatrudniony w Przedsiębiorstwie Państwowym Pracownie Konserwacji Zabytków (PP PKZ) Oddział w Gdańsku.
W 1958 pracował w zespole Barbary Grabowskiej przy konserwacji malarstwa ściennego na zamku w Lidzbarku Warmińskim, w latach 1964–1965 jako kierownik tych prac. W okresie 1965–1976 był kierownikiem Pracowni Konserwacji Dzieł Sztuki PP PKZ Oddział Gdańsk. Kierował zespołami konserwatorskimi ratującymi wystrój Ratusza Głównego Miasta, Ratusza Starego Miasta, Dworu Artusa, gdańskich kościołów i kamienic. Prowadził także prace w Republice Federalnej Niemiec. Do ważniejszych należała konserwacja polichromowanych plafonów w pałacu w Brühl koło Kolonii według metody stworzonej przez prof. Wiesława Domasłowskiego i inż. Zenona Sykuterę. Uczestniczył w opracowaniu tej metody, a następnie ją wdrażał, wzmacniając stropy konserwowanych sal (Muzyczna, Audiencyjna i inne). Od 1962 należał do Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego.
Od 1958 żonaty z Wacławą z domu Mincer (ur. 13 III 1936 Kotra, Grodzieńszczyzna), absolwentką Wydziału Geografii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Pochowany na Cmentarzu Komunalnym nr 5, Łostowickim. Ojciec Agnieszki (ur. 1965), absolwentki grafiki reklamowej na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i grafiki komputerowej na Hochschule für Künste w Bremie, gdzie mieszka i pracuje jako grafik.
1958–1960 | kościół św. Mikołaja | konserwacja malarstwa ściennego (tempera na tynku), sceny z męki Chrystusa, około połowy XV wieku |
1959 | kościół św. Katarzyny | konserwacja obrazu (olej, płótno) Bartholomäusa Milwitza Wjazd Chrystusa do Jerozolimy, 1654 |
1961 | Dwór Artusa | Ława Malborska: dwa obrazy (olej, drewno) z cyklu Davida Carla Franza Pochód gdańszczan |
1962 | kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny | ołtarz główny Michaela von Augsburga: rzeźby (drewno polichromowane, złocone) 36 postaci biblijnych oraz scena Zwiastowania |
1964–1969 | Ratusz Głównego Miasta | Wielki Krzysztof, herby Polski, Gdańska, Litwy, Prus Królewskich (malarstwo ścienne), 2. połowa XVII wieku |
1972 | kościół św. Trójcy | ambona z XV wieku (drewno rzeźbione, polichromowane, złocenia) |
1975–1976 | Ratusz Głównego Miasta | portret (olej, płótno) Stanisława Augusta Poniatowskiego według Marcella Bacciarellego, XVIII wiek; portret (olej, płótno) Krzysztofa Celestyna Mrongowiusza autorstwa Davida Carla Franza, 1844 |
1976 | kamieniczki przy ul. Długiej 64–66 | prace konserwatorskie polichromii malarskiej |