PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK BISKUPIA GÓRKA
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK | + | '''PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK BISKUPIA GÓRKA''', były przystanek osobowy na obecnej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 9 | linii kolejowej numer 9]] (Warszawa Wschodnia – [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK GŁÓWNY | Gdańsk Główny]]), na jej obecnym 326,7 kilometrze. Nazwą nawiązywał do znajdującej się w pobliżu [[BISKUPIA GÓRKA | Biskupiej Górki]]. Budowę rozpoczęto w 1908, przystanek oddano do użytku w 1909 pod nazwą Danzig Petershagen. Polscy kolejarze nazywali go nieoficjalnie Pietraszewo, w nawiązaniu do obecnego [[ZAROŚLAK | Zaroślaka]] (Petershagen: Peterszawa, Piotrokierz). Usytuowany w pobliżu wiaduktu łączącego [[STARE PRZEDMIEŚCIE | Stare Przedmieście]] z [[ZAROŚLAK | Zaroślakiem]] oraz linii tramwajowej biegnącej z centrum miasta do [[ORUNIA | Oruni]]. Na przystanku znajdował się budynek z kasą biletową, poczekalnią oraz toaletą. Wyspowy peron posiadał zadaszenie, wejście było możliwe z przebiegającego obok wiaduktu. W fazie projektowania uwzględniono możliwość rozbudowy szlaku kolejowego o trzeci tor.<br/><br/> |
Przyjmuje się, że po wznowieniu ruchu kolejowego po zakończeniu działań wojennych w 1945, przystanek przez bardzo krótki czas nosił nazwę Gdańsk Pietraszek. Udokumentowana jest jego następna nazwa: Gdańsk Piotrówek. Od 14 VII 1946 oficjalnie nazywał się Gdańsk Biskupia Góra, a 18 X 1950 został przemianowany na Gdańsk Biskupia Górka. Zamknięty 29 V 1960 w związku z likwidacją znajdującego się obok niego wiaduktu. Zachowały się tylko fragmenty peronu. W 2013 Stowarzyszenie WAGA (organizacja działająca między innymi na rzecz lokalnej społeczności Biskupiej Gorki) podjęło akcję, by nowopowstający wówczas [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚRÓDMIEŚCIE | przystanek Gdańsk Śródmieście]] otrzymał nazwę Gdańsk Biskupia Górka, do czego jednak nie doszło. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | Przyjmuje się, że po wznowieniu ruchu kolejowego po zakończeniu działań wojennych w 1945, przystanek przez bardzo krótki czas nosił nazwę Gdańsk Pietraszek. Udokumentowana jest jego następna nazwa: Gdańsk Piotrówek. Od 14 VII 1946 oficjalnie nazywał się Gdańsk Biskupia Góra, a 18 X 1950 został przemianowany na Gdańsk Biskupia Górka. Zamknięty 29 V 1960 w związku z likwidacją znajdującego się obok niego wiaduktu. Zachowały się tylko fragmenty peronu. W 2013 Stowarzyszenie WAGA (organizacja działająca między innymi na rzecz lokalnej społeczności Biskupiej Gorki) podjęło akcję, by nowopowstający wówczas [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚRÓDMIEŚCIE | przystanek Gdańsk Śródmieście]] otrzymał nazwę Gdańsk Biskupia Górka, do czego jednak nie doszło. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 18:05, 15 maj 2022
PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK BISKUPIA GÓRKA, były przystanek osobowy na obecnej linii kolejowej numer 9 (Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny), na jej obecnym 326,7 kilometrze. Nazwą nawiązywał do znajdującej się w pobliżu Biskupiej Górki. Budowę rozpoczęto w 1908, przystanek oddano do użytku w 1909 pod nazwą Danzig Petershagen. Polscy kolejarze nazywali go nieoficjalnie Pietraszewo, w nawiązaniu do obecnego Zaroślaka (Petershagen: Peterszawa, Piotrokierz). Usytuowany w pobliżu wiaduktu łączącego Stare Przedmieście z Zaroślakiem oraz linii tramwajowej biegnącej z centrum miasta do Oruni. Na przystanku znajdował się budynek z kasą biletową, poczekalnią oraz toaletą. Wyspowy peron posiadał zadaszenie, wejście było możliwe z przebiegającego obok wiaduktu. W fazie projektowania uwzględniono możliwość rozbudowy szlaku kolejowego o trzeci tor.
Przyjmuje się, że po wznowieniu ruchu kolejowego po zakończeniu działań wojennych w 1945, przystanek przez bardzo krótki czas nosił nazwę Gdańsk Pietraszek. Udokumentowana jest jego następna nazwa: Gdańsk Piotrówek. Od 14 VII 1946 oficjalnie nazywał się Gdańsk Biskupia Góra, a 18 X 1950 został przemianowany na Gdańsk Biskupia Górka. Zamknięty 29 V 1960 w związku z likwidacją znajdującego się obok niego wiaduktu. Zachowały się tylko fragmenty peronu. W 2013 Stowarzyszenie WAGA (organizacja działająca między innymi na rzecz lokalnej społeczności Biskupiej Gorki) podjęło akcję, by nowopowstający wówczas przystanek Gdańsk Śródmieście otrzymał nazwę Gdańsk Biskupia Górka, do czego jednak nie doszło.