STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
'''STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA''', węzłowa stacja kolejowa położona w dzielnicy Gdańsk-[[OSOWA | Osowa]], na terenie [[NOWY ŚWIAT | Nowego Światu]]. Zlokalizowana na 188,5 kilometrze dwutorowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej numer 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port). Stanowi również zakończenie dla jednotorowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej numer 235 (Gdańsk-Kokoszki – Gdańsk-Osowa). <br/><br/>
+
'''STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA''', węzłowa stacja kolejowa położona w dzielnicy Gdańsk-[[OSOWA | Osowa]], na terenie [[NOWY ŚWIAT | Nowego Światu]]. Zlokalizowana na 188,5 kilometrze dwutorowej, niezelektryfikowanej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 201 | linii kolejowej numer 201]] (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port). Stanowi również zakończenie dla jednotorowej, niezelektryfikowanej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 235 | linii kolejowej numer 235]] (Gdańsk-Kokoszki – Gdańsk-Osowa).  
Z jej południowej głowicy wybiegają linie kolejowe: numer 201 – w kierunku stacji Żukowo Wschodnie, numer 235 – linia przejezdna do dzielnicy Gdańsk-[[MATARNIA | Matarnia]]. Od strony północnej wybiega linia numer 201 w kierunku stacji Gdynia Wielki Kack. <br/><br/>
+
Z jej południowej głowicy wybiegają linie kolejowe: numer 201 – w kierunku stacji Żukowo Wschodnie, numer 235 – linia przejezdna do dzielnicy Gdańsk-[[MATARNIA | Matarnia]]. Od strony północnej wybiega linia numer 201 w kierunku stacji Gdynia Wielki Kack.  
Początkowo stacja o nazwie Osowa, otwarta 20 XI 1921, znajdowała się na północ od obecnej. Leżała na linii łączącej [[KOKOSZKI | Kokoszki]] z Gdynią, przebiegającej na wschód od obecnej stacji. Zlikwidowana została wskutek budowy nowej linii kolejowej. <br/><br/>
+
Początkowo stacja o nazwie [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | Osowa]], otwarta 20 XI 1921, znajdowała się na północ od obecnej. Leżała na linii łączącej [[KOKOSZKI | Kokoszki]] z Gdynią, przebiegającej na wschód od obecnej stacji. Zlikwidowana została wskutek budowy nowej linii kolejowej.  
 
Obecna stacja została otwarta 9 XI 1930 i przejęła nazwę Osowa. W czasie II wojny światowej jej nazwę zmieniono na Espenkrug, a w 25 X 1945 powrócono do pierwszej nazwy. Obecna została nadana 2 VI 1985, co było wynikiem włączenia Osowej w administracyjne granice Gdańska. <br/><br/>
 
Obecna stacja została otwarta 9 XI 1930 i przejęła nazwę Osowa. W czasie II wojny światowej jej nazwę zmieniono na Espenkrug, a w 25 X 1945 powrócono do pierwszej nazwy. Obecna została nadana 2 VI 1985, co było wynikiem włączenia Osowej w administracyjne granice Gdańska. <br/><br/>
 
Posiada pięć torów głównych, patrząc od strony wschodniej o numerach: 5, 3, 1, 2 i 4. Pomiędzy torami 1 i 3 położony jest dwukrawędziowy peron numer 1, a pomiędzy torami 2 i 4 dwukrawędziowy peron numer 2. Połączone są podziemnym przejściem prowadzącym również do terenu obok budynku dworca oraz na drugą stronę torów, do ul. Letniskowej. Perony są częściowo zadaszone. Ruch pociągów prowadzony jest poprzez komputerowe urządzenia sterowania z nastawni oznaczonej symbolem Os (dawniej oznaczana symbolem Os1), która znajduje się obok północnej głowicy stacyjnej. W torach zamontowana jest sygnalizacja świetlna. W obrębie stacji znajduje się przejazd kolejowy w ciągu ul. Nowy Świat oraz wiadukt kolejowy, pod którym przebiega ul. Letniskowa. Wzdłuż torów stacyjnych biegną ulice: Barniewicka (od strony wschodniej) i Letniskowa (od strony zachodniej). Na zachód od stacji znajduje się [[JEZIORO WYSOCKIE | jezioro Wysockie]]. <br/><br/>
 
Posiada pięć torów głównych, patrząc od strony wschodniej o numerach: 5, 3, 1, 2 i 4. Pomiędzy torami 1 i 3 położony jest dwukrawędziowy peron numer 1, a pomiędzy torami 2 i 4 dwukrawędziowy peron numer 2. Połączone są podziemnym przejściem prowadzącym również do terenu obok budynku dworca oraz na drugą stronę torów, do ul. Letniskowej. Perony są częściowo zadaszone. Ruch pociągów prowadzony jest poprzez komputerowe urządzenia sterowania z nastawni oznaczonej symbolem Os (dawniej oznaczana symbolem Os1), która znajduje się obok północnej głowicy stacyjnej. W torach zamontowana jest sygnalizacja świetlna. W obrębie stacji znajduje się przejazd kolejowy w ciągu ul. Nowy Świat oraz wiadukt kolejowy, pod którym przebiega ul. Letniskowa. Wzdłuż torów stacyjnych biegną ulice: Barniewicka (od strony wschodniej) i Letniskowa (od strony zachodniej). Na zachód od stacji znajduje się [[JEZIORO WYSOCKIE | jezioro Wysockie]]. <br/><br/>
Linia 8: Linia 8:
 
W latach 2014–2015 w związku z budową linii [[POMORSKA KOLEJ METROPOLITALNA| Pomorskiej Kolei Metropolitalnej]] w kierunku  
 
W latach 2014–2015 w związku z budową linii [[POMORSKA KOLEJ METROPOLITALNA| Pomorskiej Kolei Metropolitalnej]] w kierunku  
 
[[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WRZESZCZ | stacji Gdańsk Wrzeszcz]] stacja została przebudowana. Zmieniono między innymi jej układ torowy, perony oraz sterowanie ruchem kolejowym, które wcześniej opierało się na scentralizowanych urządzeniach mechanicznych z torową sygnalizacją kształtową. Funkcjonowała wtedy nastawnia oznaczona symbolem Os1, znajdująca się od strony stacji Gdynia Wielki Kack, oraz punkt oznaczony symbolem Os zlokalizowany w budynku dworca. Podczas tej przebudowy drugi tor na linii numer 201, który biegł od strony stacji Gdynia Wielki Kack, przedłużono do [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK OSOWA R4 | posterunku Gdańsk Osowa R4]]. <br/><br/>
 
[[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WRZESZCZ | stacji Gdańsk Wrzeszcz]] stacja została przebudowana. Zmieniono między innymi jej układ torowy, perony oraz sterowanie ruchem kolejowym, które wcześniej opierało się na scentralizowanych urządzeniach mechanicznych z torową sygnalizacją kształtową. Funkcjonowała wtedy nastawnia oznaczona symbolem Os1, znajdująca się od strony stacji Gdynia Wielki Kack, oraz punkt oznaczony symbolem Os zlokalizowany w budynku dworca. Podczas tej przebudowy drugi tor na linii numer 201, który biegł od strony stacji Gdynia Wielki Kack, przedłużono do [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK OSOWA R4 | posterunku Gdańsk Osowa R4]]. <br/><br/>
Po przebudowie stacji z nastawni Os obsługuje się również posterunki położone na południe od niej: [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK OSOWA R1 | Gdańsk Osowa R1]] Gdańsk-Osowa R1 oraz Gdańsk-Osowa R4 oraz stację Gdynia Wielki Kack położoną po stronie północnej. <br/><br/>
+
Po przebudowie stacji z nastawni Os obsługuje się również posterunki położone na południe od niej: [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK OSOWA R1 | Gdańsk Osowa R1]] oraz [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK OSOWA R4 | Gdańsk Osowa R4]]  oraz stację Gdynia Wielki Kack położoną po stronie północnej.  
 
Do końca 2009 na stacji funkcjonowała kasa biletowa. Planuje się przebudowę terenu dookoła stacji, tak aby stała się komunikacyjnym węzłem integracyjnym. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
 
Do końca 2009 na stacji funkcjonowała kasa biletowa. Planuje się przebudowę terenu dookoła stacji, tak aby stała się komunikacyjnym węzłem integracyjnym. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Aktualna wersja na dzień 21:01, 21 mar 2022

STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA, węzłowa stacja kolejowa położona w dzielnicy Gdańsk- Osowa, na terenie Nowego Światu. Zlokalizowana na 188,5 kilometrze dwutorowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej numer 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port). Stanowi również zakończenie dla jednotorowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej numer 235 (Gdańsk-Kokoszki – Gdańsk-Osowa). Z jej południowej głowicy wybiegają linie kolejowe: numer 201 – w kierunku stacji Żukowo Wschodnie, numer 235 – linia przejezdna do dzielnicy Gdańsk- Matarnia. Od strony północnej wybiega linia numer 201 w kierunku stacji Gdynia Wielki Kack. Początkowo stacja o nazwie Osowa, otwarta 20 XI 1921, znajdowała się na północ od obecnej. Leżała na linii łączącej Kokoszki z Gdynią, przebiegającej na wschód od obecnej stacji. Zlikwidowana została wskutek budowy nowej linii kolejowej. Obecna stacja została otwarta 9 XI 1930 i przejęła nazwę Osowa. W czasie II wojny światowej jej nazwę zmieniono na Espenkrug, a w 25 X 1945 powrócono do pierwszej nazwy. Obecna została nadana 2 VI 1985, co było wynikiem włączenia Osowej w administracyjne granice Gdańska.

Posiada pięć torów głównych, patrząc od strony wschodniej o numerach: 5, 3, 1, 2 i 4. Pomiędzy torami 1 i 3 położony jest dwukrawędziowy peron numer 1, a pomiędzy torami 2 i 4 dwukrawędziowy peron numer 2. Połączone są podziemnym przejściem prowadzącym również do terenu obok budynku dworca oraz na drugą stronę torów, do ul. Letniskowej. Perony są częściowo zadaszone. Ruch pociągów prowadzony jest poprzez komputerowe urządzenia sterowania z nastawni oznaczonej symbolem Os (dawniej oznaczana symbolem Os1), która znajduje się obok północnej głowicy stacyjnej. W torach zamontowana jest sygnalizacja świetlna. W obrębie stacji znajduje się przejazd kolejowy w ciągu ul. Nowy Świat oraz wiadukt kolejowy, pod którym przebiega ul. Letniskowa. Wzdłuż torów stacyjnych biegną ulice: Barniewicka (od strony wschodniej) i Letniskowa (od strony zachodniej). Na zachód od stacji znajduje się jezioro Wysockie.

Budynek dworca położony jest po wschodniej stronie torów stacyjnych, przy ul. Barniewickiej. Został wykonany przez Francusko-Polskie Towarzystwo Kolejowe i oddany do użytku wraz z otwarciem stacji. W swojej budowie jest bardzo podobny do innych dworców położonych wzdłuż linii kolejowej numer 201. Znajdują się w nim między innymi mieszkania oraz poczekalnia dla podróżnych. Przed dworcem zlokalizowano parking oraz pętlę miejskiej komunikacji autobusowej.

W latach 2014–2015 w związku z budową linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w kierunku stacji Gdańsk Wrzeszcz stacja została przebudowana. Zmieniono między innymi jej układ torowy, perony oraz sterowanie ruchem kolejowym, które wcześniej opierało się na scentralizowanych urządzeniach mechanicznych z torową sygnalizacją kształtową. Funkcjonowała wtedy nastawnia oznaczona symbolem Os1, znajdująca się od strony stacji Gdynia Wielki Kack, oraz punkt oznaczony symbolem Os zlokalizowany w budynku dworca. Podczas tej przebudowy drugi tor na linii numer 201, który biegł od strony stacji Gdynia Wielki Kack, przedłużono do posterunku Gdańsk Osowa R4.

Po przebudowie stacji z nastawni Os obsługuje się również posterunki położone na południe od niej: Gdańsk Osowa R1 oraz Gdańsk Osowa R4 oraz stację Gdynia Wielki Kack położoną po stronie północnej. Do końca 2009 na stacji funkcjonowała kasa biletowa. Planuje się przebudowę terenu dookoła stacji, tak aby stała się komunikacyjnym węzłem integracyjnym. PP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania