LOTNICTWO SANITARNE

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{paper}} Śmigłowiec sanitarny na pokazie akcji ratowniczejLOTNICTWO SANITARNE. W 1956 dokon...”)
 
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Śmigłowiec sanitarny na pokazie akcji ratowniczej.JPG|thumb|Śmigłowiec sanitarny na pokazie akcji ratowniczej]]LOTNICTWO SANITARNE. W 1956 dokonano ujednolicenia strukturalnego pol. lotnictwa sanitarnego: obszar kraju podzielono na Zespoły Sanitarne, podporządkowane Wojew. Stacjom Pogotowia Ratunkowego. W powstałym Zes- pole L.S. Gd. pierwszym pilotem został Karol Hempel, który w październiku 1956 przyprowadził z Warszawy pierwszy sanitarny samolot typu S-13. Kolejnym zatrudnionym pilotem był Edmund Piotrzkowski. Zespół stacjonował na lotnisku we Wrzeszczu ( lotniska). Początkowo dzielił hangar z eskadrą Wojsk Ochrony Pogranicza, nast. został przeniesiony do hangaru Aeroklubu Gd. Pierwszymi mechanikami w zespole byli Wiesław Dziura, Jerzy Radomski i Bogdan Żebrowski, od 1 III 1965 na miejsce E. Piotrzkowskiego został przyjęty pilot Andrzej Brzuska. Na pocz. lat 60. zespół dysponował 2 samolotami S-13, jednym PZL-101 Gawron i dwusilnikowym Super Aero-45. 1 XII 1966 do zespołu przyjęto pilota Eugeniusza Doroszewicza, a do personelu tech. mechanika Mariana Brzezińskiego. Z końcem 1968 odszedł (z przyczyn zdrowotnych) K. Hempel, 1 IV 1969 stanowisko pierwszego pilota objął A. Brzuska. Od 1967 stan zespołu uzupełnił pilot Andrzej Rogóyski (w październiku 1967 ciężko ranny w wypadku samolotu sanitarnego pod Lipuszem, nie wrócił do zespołu). W grudniu 1967 zespół nawiązał współpracę z Urzędem Morskim w Gdyni, otrzymując do dyspozycji samolot l-200 Morava. W 1968 otrzymał drugi samolot PZL-101 Gawron, a w styczniu 1973 pierwszy śmigłowiec Mi-2 oraz samolot Jak-12a. Wraz z przeniesieniem lotniska komunikacyjnego do Rębiechowa A. Brzusce udało się po negocjacjach uzyskać dla zlikwidowanego formalnie lotniska we Wrzeszczu status lądowiska przygodnego. Ostateczne przenosiny zespołu do nowego hangaru w Rębie- chowie (wybudowanego wg projektu architekta Eugeniusza Doroszewicza) nastąpiły jesienią 1976, gdzie działa i ob. Jedną z najsłynniejszych akcji ratunkowych przeprowadzonych przez zespół była akcja z 24 XI 1994 po pożarze Hali Sportowo-Widowiskowej Stoczni Gd., kiedy to samolotami sanitarnymi przewożono ciężko poparzonych uczestników koncertu do szpitala w Siemianowicach Śląskich. Lądowisko dla helikopterów sanitarnych posiada Szpital Miejski na Zaspie i nowe centrum kliniczne GUMed. {{author: MB}} [[Category: Encyklopedia]]
+
'''LOTNICTWO SANITARNE.''' W 1956 dokonano ujednolicenia strukturalnego polskiego lotnictwa sanitarnego: obszar kraju podzielono na Zespoły Sanitarne, podporządkowane Wojewódzkim Stacjom Pogotowia Ratunkowego. W powstałym Zespole Lotnictwa Sanitarnego Gdańska pierwszym pilotem został Karol Hempel, który w październiku 1956 przyprowadził z Warszawy pierwszy sanitarny samolot typu S-13. Kolejnym zatrudnionym pilotem był Edmund Piotrzkowski. Zespół stacjonował na [[LOTNISKA | lotnisku]] we [[WRZESZCZ | Wrzeszczu]]. Początkowo dzielił hangar z eskadrą Wojsk Ochrony Pogranicza, następnie został przeniesiony do hangaru [[AEROKLUB GDAŃSKI | Aeroklubu Gdańskiego]]. Pierwszymi mechanikami w zespole byli Wiesław Dziura, Jerzy Radomski i Bogdan Żebrowski, od 1 III 1965 na miejsce Edmunda Piotrzkowskiego został przyjęty pilot Andrzej Brzuska. <br/><br/>
 +
Na początku lat 60. XX wieku zespół dysponował dwoma samolotami S-13, jednym PZL-101 Gawron i dwusilnikowym Super Aero-45. 1 XII 1966 do zespołu przyjęto pilota Eugeniusza Doroszewicza, a do personelu technicznego mechanika Mariana Brzezińskiego. Z końcem 1968 odszedł (z przyczyn zdrowotnych) Karol Hempel, 1 IV 1969 stanowisko pierwszego pilota objął Andrzej Brzuska. Od 1967 stan zespołu uzupełnił pilot Andrzej Rogóyski (w październiku 1967 ciężko ranny w wypadku samolotu sanitarnego pod Lipuszem, nie wrócił do zespołu). W grudniu 1967 zespół nawiązał współpracę z Urzędem Morskim w Gdyni, otrzymując do dyspozycji samolot l-200 Morava. W 1968 otrzymał drugi samolot PZL-101 Gawron, a w styczniu 1973 pierwszy śmigłowiec Mi-2 oraz samolot Jak-12a. Wraz z przeniesieniem lotniska komunikacyjnego do [[RĘBIECHOWO | Rębiechowa]] Andrzejowi Brzusce udało się po negocjacjach uzyskać dla zlikwidowanego formalnie lotniska we Wrzeszczu status lądowiska przygodnego. Ostateczne przenosiny zespołu do nowego (wybudowanego według projektu architekta Eugeniusza Doroszewicza) hangaru w Rębiechowie, dzielonego jednak z innymi służbami dysponującymi jednostkami lotniczymi (Straż Graniczna, Urząd Morski), nastąpiły jesienią 1976. <br/><br/>
 +
W 2000 powołano ogólnopolskie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, jego bazy noszą nazwę HEMS (Helicopter Emergency Medical Service – Śmigłowcowa Służba Ratownictwa Medycznego). Gdańska HEMS w 2010 otrzymała śmigłowiec Eurocopter EC 135. 4 XI 2013 otwarto przy ul. Szybowcowej 37 nową (piątą w kraju), samodzielną już bazę (koszt budowy to ponad 5 mln zł), składającą się z ogrzewanego hangaru (powierzchnia ponad 700 m²) z elektryczną platformą (umożliwiającą szybkie wysuwanie helikoptera na zewnątrz), płyty postojowej, stacji paliw, zaplecza socjalno-operacyjnego i magazynów; 20 X 2014 oficjalnie zakończono drugi etap budowy (remont i doposażenie bazy). Loty helikoptera odbywają się do 130 km od bazy, w razie szczególnej konieczności również dalej; rocznie podejmowanych jest od 600 do 800 interwencji. W 2014 obsada składała się z siedmiu pilotów, pięciu ratowników, pięciu lekarzy i zespołu mechaników. <br/><br/>
 +
Jedną z najsłynniejszych akcji ratunkowych przeprowadzonych przez zespół była akcja z 24 XI 1994 po pożarze [[HALA WIDOWISKOWO-SPORTOWA STOCZNI GDAŃSKIEJ | Hali Sportowo-Widowiskowej Stoczni Gdańskiej]], kiedy to samolotami sanitarnymi przewożono ciężko poparzonych uczestników koncertu do szpitala w Siemianowicach Śląskich. Lądowisko dla helikopterów sanitarnych posiada [[SZPITAL SPECJALISTYCZNY IM. ŚW. WOJCIECHA ADALBERTA | Szpital Miejski na Zaspie]] i nowe centrum kliniczne [[GDAŃSKI UNIWERSYTET MEDYCZNY | Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego]]. {{author: MB}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 16:18, 10 paź 2022

LOTNICTWO SANITARNE. W 1956 dokonano ujednolicenia strukturalnego polskiego lotnictwa sanitarnego: obszar kraju podzielono na Zespoły Sanitarne, podporządkowane Wojewódzkim Stacjom Pogotowia Ratunkowego. W powstałym Zespole Lotnictwa Sanitarnego Gdańska pierwszym pilotem został Karol Hempel, który w październiku 1956 przyprowadził z Warszawy pierwszy sanitarny samolot typu S-13. Kolejnym zatrudnionym pilotem był Edmund Piotrzkowski. Zespół stacjonował na lotnisku we Wrzeszczu. Początkowo dzielił hangar z eskadrą Wojsk Ochrony Pogranicza, następnie został przeniesiony do hangaru Aeroklubu Gdańskiego. Pierwszymi mechanikami w zespole byli Wiesław Dziura, Jerzy Radomski i Bogdan Żebrowski, od 1 III 1965 na miejsce Edmunda Piotrzkowskiego został przyjęty pilot Andrzej Brzuska.

Na początku lat 60. XX wieku zespół dysponował dwoma samolotami S-13, jednym PZL-101 Gawron i dwusilnikowym Super Aero-45. 1 XII 1966 do zespołu przyjęto pilota Eugeniusza Doroszewicza, a do personelu technicznego mechanika Mariana Brzezińskiego. Z końcem 1968 odszedł (z przyczyn zdrowotnych) Karol Hempel, 1 IV 1969 stanowisko pierwszego pilota objął Andrzej Brzuska. Od 1967 stan zespołu uzupełnił pilot Andrzej Rogóyski (w październiku 1967 ciężko ranny w wypadku samolotu sanitarnego pod Lipuszem, nie wrócił do zespołu). W grudniu 1967 zespół nawiązał współpracę z Urzędem Morskim w Gdyni, otrzymując do dyspozycji samolot l-200 Morava. W 1968 otrzymał drugi samolot PZL-101 Gawron, a w styczniu 1973 pierwszy śmigłowiec Mi-2 oraz samolot Jak-12a. Wraz z przeniesieniem lotniska komunikacyjnego do Rębiechowa Andrzejowi Brzusce udało się po negocjacjach uzyskać dla zlikwidowanego formalnie lotniska we Wrzeszczu status lądowiska przygodnego. Ostateczne przenosiny zespołu do nowego (wybudowanego według projektu architekta Eugeniusza Doroszewicza) hangaru w Rębiechowie, dzielonego jednak z innymi służbami dysponującymi jednostkami lotniczymi (Straż Graniczna, Urząd Morski), nastąpiły jesienią 1976.

W 2000 powołano ogólnopolskie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, jego bazy noszą nazwę HEMS (Helicopter Emergency Medical Service – Śmigłowcowa Służba Ratownictwa Medycznego). Gdańska HEMS w 2010 otrzymała śmigłowiec Eurocopter EC 135. 4 XI 2013 otwarto przy ul. Szybowcowej 37 nową (piątą w kraju), samodzielną już bazę (koszt budowy to ponad 5 mln zł), składającą się z ogrzewanego hangaru (powierzchnia ponad 700 m²) z elektryczną platformą (umożliwiającą szybkie wysuwanie helikoptera na zewnątrz), płyty postojowej, stacji paliw, zaplecza socjalno-operacyjnego i magazynów; 20 X 2014 oficjalnie zakończono drugi etap budowy (remont i doposażenie bazy). Loty helikoptera odbywają się do 130 km od bazy, w razie szczególnej konieczności również dalej; rocznie podejmowanych jest od 600 do 800 interwencji. W 2014 obsada składała się z siedmiu pilotów, pięciu ratowników, pięciu lekarzy i zespołu mechaników.

Jedną z najsłynniejszych akcji ratunkowych przeprowadzonych przez zespół była akcja z 24 XI 1994 po pożarze Hali Sportowo-Widowiskowej Stoczni Gdańskiej, kiedy to samolotami sanitarnymi przewożono ciężko poparzonych uczestników koncertu do szpitala w Siemianowicach Śląskich. Lądowisko dla helikopterów sanitarnych posiada Szpital Miejski na Zaspie i nowe centrum kliniczne Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. MB

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania