GRODDECK ALBRECHT, kupiec, armator

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 24 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
'''ALBRECHT GRODDECK''' (Grodek; 17 IV 1638 Warcz – 17 IV 1714 Gdańsk), kupiec, armator. Pochodził z rodziny ze Śląska Cieszyńskiego o polsko-czeskich korzeniach. Jego ojciec, Albrecht Groddeck I, uszedł przed prześladowaniami religijnymi, osiadł wpierw w Szczecinie, od lat 30. XVII wieku dzierżawił młyn w Warczu koło Gdańska i zajmował się piwowarstwem.<br/><br/>
+
[[File: Albrecht_Groddeck_z_Warcza.jpg |thumb| Albrecht Geoddeck, gmerk (znak własnościowy)]]
W 1651 nabył posiadłości w Rąbielczu (koło Pszczółek), gdzie objął wójtostwo, a w 1662 uzyskał [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE | obywatelstwo Gdańska]]. Zajmował się handlem morskim ([[GDAŃSKA FLOTA HANDLOWA 1454–1793 | gdańska flota handlowa 1454–1793]]), w roku 1676 miał udział w statku „Die Olivie”, w 1677 w spółce z Joachimem Kometkem zlecił budowę statku „Der König von Pohlen” (spółka działała do roku 1680), w latach 1683–1684 współwłaściciel statku „Johannes III. König von Pohlen besiger der Türcken befreyer der Wiener” (pojemność 200 łasztów), w 1683–1686 współwłaściciel statku „Der verguldete Stern” (pojemność 80 łasztów), w 1689 nabył statek „Der Arthur Hoff von Danzig”. W sumie (pomijając inne jednostki) w latach 1676–1689 miał udziały w 7 statkach.<br/><br/>
+
'''ALBRECHT GRODDECK''' (Grodek; 17 IV 1638 Warcz – 17 IV 1714 Gdańsk), kupiec, armator. Pochodził z rodziny ze Śląska Cieszyńskiego o polsko-czeskich korzeniach. Jego ojciec, Albrecht Groddeck I (1610 – 18 VIII 1675 Rąbielcz), uszedł z rodzicami (ojcem Stanisławem i matką Zofią) przed prześladowaniami religijnymi, osiadł wpierw w Szczecinie, od lat 30. XVII wieku dzierżawił młyn w Warczu koło Gdańska, w 1651 nabył posiadłości w Rąbielczu koło Pszczółek, gdzie objął wójtostwo i zajmował się piwowarstwem.<br/><br/>
W roku 1686 założył firmę armatorską, z czasem największą w ówczesnym Gdańsku. W 1689 wyłączny właściciel 3 statków o pojemności 240 łasztów (co stanowiło około 8,2% ogółu gdańskiej floty), największy rozkwit firmy przypadł na rok 1694, gdy dysponowała 7 statkami (ogólna pojemność około 1000 łasztów, czyli 9,7% ogółu floty gdańskiej). Nosiły one nazwy związane z Gdańskiem: „Das Wappen von Dantzig”, „Die Steinschleuse von Danzig” (1693 skaperowany w Zatoce Biskajskiej przez Francuzów), „Das Lange Thor von Dantzig”, „Das Eisern Thor von Dantzig”, „Das Hohe Thor von Dantzig”, „Das grüne Thor” czy „Die große Mühle von Dantzig”. Poniósł dotkliwe straty w czasie konfliktów w Europie Zachodniej w latach 90. XVII wieku (sprawy zajęcia jego statków przez kaprów francuskich doczekały się interwencji króla polskiego Jana III Sobieskiego w liście skierowanym do Wersalu). Jego statki (ze zbożem i drewnem) docierały głównie do Amsterdamu, ale także do Azji Mniejszej (Smyrna, Aleppo), wybrzeży Afryki i na Daleki Wschód.<br/><br/>
+
15 V 1662 uzyskał kupieckie [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE | obywatelstwo Gdańska]]. Zajmował się handlem morskim ([[FLOTA HANDLOWA 1454–1793 | gdańska flota handlowa 1454–1793]]). W listopadzie 1671 należąca do niego bordyna zatonęła na redzie gdańskiego portu, w 1676 miał udział w statku „Die Olivie”, w 1677 w spółce z Joachimem Kometkem zlecił budowę statku „Der König von Pohlen” („Król Polski”), spółka działała do 1680. W latach 1683–1684 współwłaściciel statku „Johannes III. König von Pohlen besiger der Türcken befreyer der Wiener” („Jan III. król Polski zwycięzca Turków oswobodziciel Wiednia”; pojemność 200 łasztów), w 1683–1686 współwłaściciel statku „Der verguldete Stern” („Pozłacana gwiazda”; pojemność 80 łasztów).<br/><br/>
Był właścicielem spichrzy przy obecnej ul. Chmielnej: Duży Groddeck i Mały Groddeck, posiadłości w [[ORUNIA | Oruni]], gdzie 18 III 1698 gościł króla polskiego Augusta II ([[PARK ORUŃSKI | Park Oruński]]).<br/><br/>  
+
W 1686 założył własną firmę armatorską, z czasem największą w ówczesnym Gdańsku. W 1689 nabył statek „Der Arthur Hoff von Danzig” i był
Żonaty był z Barbara, córką kupca Konrada Ficke (Figk). Rodzina Ficke w XV–XVI w. posiadała w Gdańsku status rodu patrycjuszowskiego, Groddeckowie przyjęli za własny herb mieszczański tej właśnie rodziny. Pozostawił czterech synów: Albrechta III (zm. 1751), kontynuującego działalność firmy, rajcy Gdańska, [[GRODDECK ABRAHAM | Abrahama]], Karla (16 XII 1678 – 1748) od 1724 ławnika Głównego Miasta, od 1740 rajcy i [[GRODDECK GABRIEL | Gabriela]].
+
wyłącznym właścicielem trzech statków o pojemności 240 łasztów (co stanowiło około 8,2% ogółu gdańskiej floty), największy rozkwit firmy przypadł na 1694, gdy dysponowała siedmioma statkami (ogólna pojemność około 1000 łasztów, czyli 9,7% ogółu floty gdańskiej). Nosiły one nazwy związane z Gdańskiem: „Das Wappen von Dantzig” („Herb Gdańska”), „Die Steinschleuse von Danzig” („Kamienna Śluza z Gdańska”; 1693 skaperowany w Zatoce Biskajskiej przez Francuzów), „Das Lange Thor von Dantzig” („Brama Długouliczna z Gdańska”), „Das Eisern Thor von Dantzig” („Brama Żelazna z Gdańska”), „Das Hohe Thor von Dantzig” („Brama Wysoka z Gdańska”), „Das Grüne Thor” („Zielona Brama”) czy „Die große Mühle von Dantzig” („Wielki Młyn z Gdańska”). Poniósł dotkliwe straty w czasie konfliktów w Europie Zachodniej w latach 90. XVII wieku (sprawy zajęcia jego statków przez kaprów francuskich doczekały się interwencji króla polskiego Jana III Sobieskiego w liście skierowanym do Wersalu). Jego statki (ze zbożem i drewnem) docierały głównie do Amsterdamu, ale także do Azji Mniejszej (Smyrna, Aleppo), wybrzeży Afryki i na Daleki Wschód. W 1705 cieśla Bartel Damnitz budował dla niego w Gdańsku statek „Die kleine Katze von Dantzig” („Mały kot z Gdańska”), w 1708 ten sam cieśla budował dla niego i synów Albrechta i Karla statek „Der Trap in der Ohra von Danzig” („Tracz z gdańskiej Oruni”; 210 łasztów), w 1709 także ten sam dla tych samych statek „Der wachende Kranisch zur Ohra in Dantzig” („Czuwający żuraw z gdańskiej Oruni”; 230 łasztów).<br/><br/>
Pochowany w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]]. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
Był właścicielem spichrzy przy obecnej ul. Chmielnej: Duży Groddeck i Mały Groddeck, posiadłości w [[ORUNIA | Oruni]], gdzie 18 III 1698 gościł króla polskiego Augusta II ([[PARK ORUŃSKI | Park Oruński]]) i w nawiązaniu do której nadawał nazwy swoim niektórym statkom. W 1710 nabył na licytacji kamienicę przy Langgasse (ul. Długa 32). <br/><br/>  
 +
Od 17 XI 1669 żonaty był z Barbarą (1 XII 1633 – pochowana 17 III 1701 w kościele NMP pod płytą nagrobną nr 45), córką kupca Konrada Ficke (Figk; ochrzczony 22 XI 1583 – pochowany 29 XI 1656 w kościele NMP), wdową po poślubionym 7 XII 1654 w kościele NMP piwowarze, szwagrze Jana Heweliusza, Danielu Rebeschke (około 1617 – pochowany 1666 w kościele NMP). Rodzina Ficke w XV–XVI wieku posiadała w Gdańsku status rodziny patrycjuszowskiej, Groddeckowie przyjęli za własny herb mieszczański tej właśnie rodziny. Pozostawił czterech synów: 1/ Albrechta III (15 VIII 1670 – 9 II 1751 Gdańsk), kontynuującego działalność firmy (i ojca burmistrza [[GRODDECK KARL, burmistrz Gdańska | Karla von Groddeck]]), 2/ [[GRODDECK ABRAHAM, burmistrz Gdańska | Abrahama]] burmistrza, 3/ Karla (16 XII 1678 – 11 II 1745) (zob. [[GRODDECK BENIAMIN, profesor Gimnazjum Akademickiego | Beniamin Groddeck]]) i 4/ [[GRODDECK GABRIEL, profesor Gimnazjum Akademickiego | Gabriela]]. Kamienicę przy Langgasse (ul. Długa 32) odziedziczyła córka  5/ Adalgunde (pochowana 5 V 1725 w kościele NMP w grobie nr 292 w wieku 23 lat) i wniosła mężowi Dickhoffowi (ur. 18 IX 1696).<br/><br/> 
 +
Pochowany w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Najświętszej Marii Panny]]. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
 +
'''Bibliografia''': <br/>
 +
Groth Andrzej, ''Rozwój floty i żeglugi gdańskiej w latach 1660–1700'', Gdańsk 1974. <br/>
 +
Trzoska Jerzy, ''Z dziejów budownictwa okrętowego w Gdańsku – wykaz statków zbudowanych w pierwszej połowie XVIII w.'', „Nautologia”, t. 20, 1985, nr 1, tabela.<br/>
 +
Weichbrodt Dorothea, ''Patrizier, Bürger, Einwohner der Freien und Hansestadt Danzig in Stamm- und Namentafeln vom 14.–18. Jahrhundert'', Klausdorf–Schwentine 1986–1992, Bd. 2, 175; 5, 55.

Aktualna wersja na dzień 10:13, 27 wrz 2024

Albrecht Geoddeck, gmerk (znak własnościowy)

ALBRECHT GRODDECK (Grodek; 17 IV 1638 Warcz – 17 IV 1714 Gdańsk), kupiec, armator. Pochodził z rodziny ze Śląska Cieszyńskiego o polsko-czeskich korzeniach. Jego ojciec, Albrecht Groddeck I (1610 – 18 VIII 1675 Rąbielcz), uszedł z rodzicami (ojcem Stanisławem i matką Zofią) przed prześladowaniami religijnymi, osiadł wpierw w Szczecinie, od lat 30. XVII wieku dzierżawił młyn w Warczu koło Gdańska, w 1651 nabył posiadłości w Rąbielczu koło Pszczółek, gdzie objął wójtostwo i zajmował się piwowarstwem.

15 V 1662 uzyskał kupieckie obywatelstwo Gdańska. Zajmował się handlem morskim ( gdańska flota handlowa 1454–1793). W listopadzie 1671 należąca do niego bordyna zatonęła na redzie gdańskiego portu, w 1676 miał udział w statku „Die Olivie”, w 1677 w spółce z Joachimem Kometkem zlecił budowę statku „Der König von Pohlen” („Król Polski”), spółka działała do 1680. W latach 1683–1684 współwłaściciel statku „Johannes III. König von Pohlen besiger der Türcken befreyer der Wiener” („Jan III. król Polski zwycięzca Turków oswobodziciel Wiednia”; pojemność 200 łasztów), w 1683–1686 współwłaściciel statku „Der verguldete Stern” („Pozłacana gwiazda”; pojemność 80 łasztów).

W 1686 założył własną firmę armatorską, z czasem największą w ówczesnym Gdańsku. W 1689 nabył statek „Der Arthur Hoff von Danzig” i był wyłącznym właścicielem trzech statków o pojemności 240 łasztów (co stanowiło około 8,2% ogółu gdańskiej floty), największy rozkwit firmy przypadł na 1694, gdy dysponowała siedmioma statkami (ogólna pojemność około 1000 łasztów, czyli 9,7% ogółu floty gdańskiej). Nosiły one nazwy związane z Gdańskiem: „Das Wappen von Dantzig” („Herb Gdańska”), „Die Steinschleuse von Danzig” („Kamienna Śluza z Gdańska”; 1693 skaperowany w Zatoce Biskajskiej przez Francuzów), „Das Lange Thor von Dantzig” („Brama Długouliczna z Gdańska”), „Das Eisern Thor von Dantzig” („Brama Żelazna z Gdańska”), „Das Hohe Thor von Dantzig” („Brama Wysoka z Gdańska”), „Das Grüne Thor” („Zielona Brama”) czy „Die große Mühle von Dantzig” („Wielki Młyn z Gdańska”). Poniósł dotkliwe straty w czasie konfliktów w Europie Zachodniej w latach 90. XVII wieku (sprawy zajęcia jego statków przez kaprów francuskich doczekały się interwencji króla polskiego Jana III Sobieskiego w liście skierowanym do Wersalu). Jego statki (ze zbożem i drewnem) docierały głównie do Amsterdamu, ale także do Azji Mniejszej (Smyrna, Aleppo), wybrzeży Afryki i na Daleki Wschód. W 1705 cieśla Bartel Damnitz budował dla niego w Gdańsku statek „Die kleine Katze von Dantzig” („Mały kot z Gdańska”), w 1708 ten sam cieśla budował dla niego i synów Albrechta i Karla statek „Der Trap in der Ohra von Danzig” („Tracz z gdańskiej Oruni”; 210 łasztów), w 1709 także ten sam dla tych samych statek „Der wachende Kranisch zur Ohra in Dantzig” („Czuwający żuraw z gdańskiej Oruni”; 230 łasztów).

Był właścicielem spichrzy przy obecnej ul. Chmielnej: Duży Groddeck i Mały Groddeck, posiadłości w Oruni, gdzie 18 III 1698 gościł króla polskiego Augusta II ( Park Oruński) i w nawiązaniu do której nadawał nazwy swoim niektórym statkom. W 1710 nabył na licytacji kamienicę przy Langgasse (ul. Długa 32).

Od 17 XI 1669 żonaty był z Barbarą (1 XII 1633 – pochowana 17 III 1701 w kościele NMP pod płytą nagrobną nr 45), córką kupca Konrada Ficke (Figk; ochrzczony 22 XI 1583 – pochowany 29 XI 1656 w kościele NMP), wdową po poślubionym 7 XII 1654 w kościele NMP piwowarze, szwagrze Jana Heweliusza, Danielu Rebeschke (około 1617 – pochowany 1666 w kościele NMP). Rodzina Ficke w XV–XVI wieku posiadała w Gdańsku status rodziny patrycjuszowskiej, Groddeckowie przyjęli za własny herb mieszczański tej właśnie rodziny. Pozostawił czterech synów: 1/ Albrechta III (15 VIII 1670 – 9 II 1751 Gdańsk), kontynuującego działalność firmy (i ojca burmistrza Karla von Groddeck), 2/ Abrahama burmistrza, 3/ Karla (16 XII 1678 – 11 II 1745) (zob. Beniamin Groddeck) i 4/ Gabriela. Kamienicę przy Langgasse (ul. Długa 32) odziedziczyła córka 5/ Adalgunde (pochowana 5 V 1725 w kościele NMP w grobie nr 292 w wieku 23 lat) i wniosła mężowi Dickhoffowi (ur. 18 IX 1696).

Pochowany w kościele Najświętszej Marii Panny.






Bibliografia:
Groth Andrzej, Rozwój floty i żeglugi gdańskiej w latach 1660–1700, Gdańsk 1974.
Trzoska Jerzy, Z dziejów budownictwa okrętowego w Gdańsku – wykaz statków zbudowanych w pierwszej połowie XVIII w., „Nautologia”, t. 20, 1985, nr 1, tabela.
Weichbrodt Dorothea, Patrizier, Bürger, Einwohner der Freien und Hansestadt Danzig in Stamm- und Namentafeln vom 14.–18. Jahrhundert, Klausdorf–Schwentine 1986–1992, Bd. 2, 175; 5, 55.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania