KADAU ERNST I, złotnik
(Utworzył nową stronę „{{web}} Category: Hasła w przygotowaniu {{author: AFR}}”) |
|||
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | [[ | + | [[File:1_Ernst_Kadau_I.jpg|thumb|Ernst Kadau, kufel <br/> z wizerunkiem dobranej <br/> i niedobranej pary, srebro, częściowo złocone]] |
− | {{author: AFR}} | + | [[File:2_Ernst_Kadau_I.jpg|thumb|Ernst Kadau, kufel <br/> z wizerunkiem dobranej <br/> i niedobranej pary, srebro, częściowo złocone]] |
+ | [[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']] | ||
+ | [[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']] | ||
+ | |||
+ | '''ERNST KADAU I''' (3 III 1618 Gdańsk – 17 IX 1679 Gdańsk), złotnik. Syn złotnika [[KADAU LUKAS, złotnik | Lukasa Kadaua]]. Od 1633 uczył się zawodu w warsztacie swojego ojczyma Hansa Polmana. Pracę mistrzowską wykonał u Jacoba Hermana II w 1643. Funkcję kompana (podstarszego) gdańskiego [[CECHY, XIV–XVIII wiek | cechu złotników]] pełnił w latach 1658 i 1668, starszego cechu – 1659 i 1669. W jego warsztacie powstały prace mistrzowskie [[PRESSDING NATHANIEL II, złotnik | Nathanaela Pressdinga II]], Martina Ortscheidera (pochodzącego z Juszkowa koło Pruszcza Gdańskiego, od 5 IV 1674 posiadającego [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE | obywatelstwo Gdańska]]) i [[HAIDT ANDREAS, złotnik | Andreasa Haidta]].<br/><br/> | ||
+ | 13 IV 1643 w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Najświętszej Marii Panny]] zawarł związek małżeński z Elisabeth Siefmann (zm. 1680), ojciec córek Marii (ur. 1649) i Catheriny (ur. 1655) oraz kontynuujących jego zawód synów [[KADAU ERNST II, złotnik | Ernsta]], Beniamina, od 13 VIII 1680 posiadającego obywatelstwo Gdańska jako tzw. Bürger-Kind (dziecko gdańskich obywateli) oraz Nathanaela (zm. 1698), od 8 III 1689 również na tej samej zasadzie posiadającego obywatelstwo Gdańska. <br/><br/> | ||
+ | Używał znaków warsztatowych z monogramem EK. Liczne sprzęty liturgiczne jego autorstwa znajdowały się w kościołach na terenie Pomorza, na przykład kielichy ([[KOŚCIÓŁ ŚW. MIKOŁAJA | kościół św. Mikołaja w Gdańsku]], Nowy Staw, Palczewo), puszki eucharystyczne (Barłożno, Nowa Cerkiew), dzban liturgiczny (dawniej Löbenichtsche Pfarrkirche w Królewcu). Wśród sprzętów świeckich można wyliczyć piętnaście kufli, w których dominują przedstawienia figuralne w rezerwach lub dekoracja kwiatowa, a także puchar puklowany (Ermitaż w Petersburgu), kubek (Kunstgewerbemuseum w Berlinie), paterkę (Muzeum w Kórniku).<br/><br/> | ||
+ | Zob. też [[ZŁOTNICTWO | złotnictwo]]. {{author: AFR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] [[Category: Złotnicy]] |
Aktualna wersja na dzień 10:00, 6 paź 2023
ERNST KADAU I (3 III 1618 Gdańsk – 17 IX 1679 Gdańsk), złotnik. Syn złotnika Lukasa Kadaua. Od 1633 uczył się zawodu w warsztacie swojego ojczyma Hansa Polmana. Pracę mistrzowską wykonał u Jacoba Hermana II w 1643. Funkcję kompana (podstarszego) gdańskiego cechu złotników pełnił w latach 1658 i 1668, starszego cechu – 1659 i 1669. W jego warsztacie powstały prace mistrzowskie Nathanaela Pressdinga II, Martina Ortscheidera (pochodzącego z Juszkowa koło Pruszcza Gdańskiego, od 5 IV 1674 posiadającego obywatelstwo Gdańska) i Andreasa Haidta.
13 IV 1643 w kościele Najświętszej Marii Panny zawarł związek małżeński z Elisabeth Siefmann (zm. 1680), ojciec córek Marii (ur. 1649) i Catheriny (ur. 1655) oraz kontynuujących jego zawód synów Ernsta, Beniamina, od 13 VIII 1680 posiadającego obywatelstwo Gdańska jako tzw. Bürger-Kind (dziecko gdańskich obywateli) oraz Nathanaela (zm. 1698), od 8 III 1689 również na tej samej zasadzie posiadającego obywatelstwo Gdańska.
Używał znaków warsztatowych z monogramem EK. Liczne sprzęty liturgiczne jego autorstwa znajdowały się w kościołach na terenie Pomorza, na przykład kielichy ( kościół św. Mikołaja w Gdańsku, Nowy Staw, Palczewo), puszki eucharystyczne (Barłożno, Nowa Cerkiew), dzban liturgiczny (dawniej Löbenichtsche Pfarrkirche w Królewcu). Wśród sprzętów świeckich można wyliczyć piętnaście kufli, w których dominują przedstawienia figuralne w rezerwach lub dekoracja kwiatowa, a także puchar puklowany (Ermitaż w Petersburgu), kubek (Kunstgewerbemuseum w Berlinie), paterkę (Muzeum w Kórniku).
Zob. też złotnictwo.