DICKMANN AEGIDIUS, rysownik, rytownik

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 29 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Karta_albumu_z_widokami_Gdańska_Aegidiusa_Dickmanna__1617.JPG|thumb|Karta albumu z widokami Gdańska Aegidiusa Dickmanna, 1617]]
+
[[File:Spichlerze w Gdańsku nad Motławą, Aegidius Dickmann, 1617.JPG|thumb|Aegidius Dickmann ''Spichlerze w Gdańsku nad Motławą'', karta albumu z widokami Gdańska, 1617]]
'''AEGIDIUS DICKMANN''' (około 1593 Gdańsk – po 1648 prawdopodobnie Amsterdam), rysownik i rytownik. Autor wielkiej panoramy Gdańska (53 × 258 cm) z roku 1617, wykonanej na zamówienie q Rady Miejskiej i opartej na panoramicznych widokach miasta q Antona Möllera z lat 1592–1593, z uaktualnieniami o budowle powstałe w latach  1593–1617 (egzemplarz w posiadaniu Biblioteki Królewskiej w Sztokholmie, kilkakrotnie wiernie lub z przeróbkami wydawany w Amsterdamie w okresie 1618–1640). W 1617 roku na zlecenie Rady Miejskiej Gdańska wykonał cykl 14 widoków gdańskich ulic i budowli ''Praecipuorum locorum et aedificiorum quae in urbe Dantiscana visuntur, adumbratio''. W 1619 roku stworzył kolejną panoramę Gdańska, od rzadko przedstawianej strony północno-wschodniej, związaną z panegirykiem na cześć zmarłego burmistrza q Johanna von der Lindego, z jego drzewem genealogicznym. Wysłany na koszt Rady na studia do Haarlemu (Niderlandy), do Gdańska nie powrócił. Cykl 14 widoków Gdańska wydano jeszcze dwukrotnie w Amsterdamie w latach 1625 i 1648. Chociaż dziełom odmawia się większej wartości artystycznej dla historii Gdańska pozostają nieocenionym źródłem ikonograficznym. {{author:RED}}[[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:1_Motława.jpeg|thumb| Aegidius Dickmann ''Stara Motława, Żuraw, Brama<br/>św. Ducha, Brama Mariacka, Zielony Most'', karta albumu<br/>z widokami Gdańska, 1617]]
 +
[[File:Widok na ulicę Długą ze Złotą Bramą, Aegidius Dickmann, 1617.JPG|thumb|Aegidius Dickmann ''Widok na ulicę Długą ze Złotą Bramą'', karta albumu z widokami Gdańska, 1617]]
 +
[[File:Most przy Zielonej Bramie, Aegidius Dickmann, 1617.JPG|thumb|Aegidius Dickmann ''Most przy Zielonej Bramie'', karta albumu<br/>z widokami Gdańska, 1617]]
 +
'''AEGIDIUS DICKMANN''' (Ägidius, Egidius; Dieckmann, Diekmann) (ochrzczony 10 IV 1591 Gdańsk w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele  Najświętszej Marii Panny]] – po 1648 prawdopodobnie Amsterdam), rysownik i rytownik. Syn Martina i Elizabeth. W 1617, na zlecenie [[RADA MIEJSKA | Rady Miejskiej]], przygotował cykl 14 widoków gdańskich ulic i budowli ''Praecipuorum locorum et aedificiorum quae in urbe Dantiscana visuntur, adumbratio'' oraz wielką panoramę Gdańska (53,7 × 258 cm) z 1617,  opartą na panoramicznych widokach miasta [[MÖLLER ANTON, malarz, rysownik, grafik | Antona Möllera]] z lat 1592–1593, z uaktualnieniami o budowle powstałe w latach 1593–1617. W 1619 stworzył kolejną panoramę Gdańska, od rzadko przedstawianej strony północno-wschodniej, związaną z panegirykiem na cześć zmarłego burmistrza [[LINDE JOHANN von der, burmistrz Gdańska | Johanna von der Lindego]], z jego drzewem genealogicznym.<br/><br/>
 +
Wielką panoramę w 1618, bez jego wiedzy, opublikował w Amsterdamie Pieter van der Keere (egzemplarz w posiadaniu Biblioteki Królewskiej w Sztokholmie). Wysłany w 1624 na koszt Rady na studia do Haarlemu (Niderlandy), do Gdańska nie powrócił. Nawiązał kontakt z grafikiem i wydawcą Claesem Janszonnem Visscherem (1587–1652), który w 1625 opublikował nowe wydanie cyklu 14 widoków i ponownie wielką panoramę Gdańska, mniejszą jednak niż oryginał (pominięto fragment z południowym przedmieściem, [[STARE SZKOTY | Starymi Szkotami]]). Cykl 14 widoków publikowano jeszcze i w 1648. Chociaż dziełom odmawia się większej wartości artystycznej, dla historii Gdańska pozostają nieocenionym źródłem ikonograficznym. {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
 +
<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
 +
 
 +
'''Bibliografia''':<br/>
 +
Gosieniecka Anna, ''Dickmann Idzi'', w: Słownik Biograficzny Pomorza Nadwiślańskiego, t. 1, Gdańsk 1992, s. 329-330.<br/>
 +
E. Keyser Erich, ''Der Danizger Kupferstecher Aegidius Dickmann'', Mitteilungen des Westpreussischen Geschichtsvereins, 26, 1926, s. 41-45.<br/>
 +
Larsson Lars Olaf, ''Dantiscum septentroinis, occidentis et tottius orbis hodie emporium frequentissmum. Aegidius Dockans großes Panorama von Danzig von 1617'', „Porta Aurea”, 19, 2020, s. 77-95. <br/>
 +
Pałubicki Janusz, ''Malarze Gdańscy: malarze, szklarze, rysownicy i rytownicy w okresie nowożytnym w gdańskich materiałach archiwalnych'', t. 2, Gdańsk 2009, s. 161.

Aktualna wersja na dzień 06:11, 12 sie 2023

Aegidius Dickmann Spichlerze w Gdańsku nad Motławą, karta albumu z widokami Gdańska, 1617
Aegidius Dickmann Stara Motława, Żuraw, Brama
św. Ducha, Brama Mariacka, Zielony Most
, karta albumu
z widokami Gdańska, 1617
Aegidius Dickmann Widok na ulicę Długą ze Złotą Bramą, karta albumu z widokami Gdańska, 1617
Aegidius Dickmann Most przy Zielonej Bramie, karta albumu
z widokami Gdańska, 1617

AEGIDIUS DICKMANN (Ägidius, Egidius; Dieckmann, Diekmann) (ochrzczony 10 IV 1591 Gdańsk w kościele Najświętszej Marii Panny – po 1648 prawdopodobnie Amsterdam), rysownik i rytownik. Syn Martina i Elizabeth. W 1617, na zlecenie Rady Miejskiej, przygotował cykl 14 widoków gdańskich ulic i budowli Praecipuorum locorum et aedificiorum quae in urbe Dantiscana visuntur, adumbratio oraz wielką panoramę Gdańska (53,7 × 258 cm) z 1617, opartą na panoramicznych widokach miasta Antona Möllera z lat 1592–1593, z uaktualnieniami o budowle powstałe w latach 1593–1617. W 1619 stworzył kolejną panoramę Gdańska, od rzadko przedstawianej strony północno-wschodniej, związaną z panegirykiem na cześć zmarłego burmistrza Johanna von der Lindego, z jego drzewem genealogicznym.

Wielką panoramę w 1618, bez jego wiedzy, opublikował w Amsterdamie Pieter van der Keere (egzemplarz w posiadaniu Biblioteki Królewskiej w Sztokholmie). Wysłany w 1624 na koszt Rady na studia do Haarlemu (Niderlandy), do Gdańska nie powrócił. Nawiązał kontakt z grafikiem i wydawcą Claesem Janszonnem Visscherem (1587–1652), który w 1625 opublikował nowe wydanie cyklu 14 widoków i ponownie wielką panoramę Gdańska, mniejszą jednak niż oryginał (pominięto fragment z południowym przedmieściem, Starymi Szkotami). Cykl 14 widoków publikowano jeszcze i w 1648. Chociaż dziełom odmawia się większej wartości artystycznej, dla historii Gdańska pozostają nieocenionym źródłem ikonograficznym. RED































Bibliografia:
Gosieniecka Anna, Dickmann Idzi, w: Słownik Biograficzny Pomorza Nadwiślańskiego, t. 1, Gdańsk 1992, s. 329-330.
E. Keyser Erich, Der Danizger Kupferstecher Aegidius Dickmann, Mitteilungen des Westpreussischen Geschichtsvereins, 26, 1926, s. 41-45.
Larsson Lars Olaf, Dantiscum septentroinis, occidentis et tottius orbis hodie emporium frequentissmum. Aegidius Dockans großes Panorama von Danzig von 1617, „Porta Aurea”, 19, 2020, s. 77-95.
Pałubicki Janusz, Malarze Gdańscy: malarze, szklarze, rysownicy i rytownicy w okresie nowożytnym w gdańskich materiałach archiwalnych, t. 2, Gdańsk 2009, s. 161.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania