TRASA SŁOWACKIEGO

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 20 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
'''TRASA SŁOWACKIEGO''', budowana w celu usprawnienia połączenia Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy (q lotniska) z centrum miasta oraz trasy warsz. i Portu Północnego z lewobrzeżną częścią Gd. Portu Morskiego oraz zapleczem przem. Gd. i Gdyni. Posiada kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju gosp. Gd. Inwestycja rozpoczęto w marcu 2011, planowane zakończenie w październiku 2014. Przedsięwzięcie podzielono na 4 zadania – etapy o łącznej dł. ok. 10 km, w tym budowa tunelu pod Martwą Wisłą. Zadanie I – odcinek od ul. Spadochroniarzy do ul Budowlanych, dł. 2,8 km, 2 dwupasmowe jezdnie. Przebudowa istniejącej jezdni i budowa drugiej od portu lotniczego do ul. Spadochroniarzy. Na odcinku 1,4 km wybudowano nową trasę, przebudowano przejazd kolejowy ul. Nowa Słowackiego z linią kolejową nr 235 plus przebudowa torów kolejowych. Nowa infrastruktura tech., ścieżki rowerowe. Koszt 31,5 mln zł. Zadanie II odcinek od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej, dł. 3,35 km, 2 dwupasmowe jezdnie, w tym budowa kluczowej estakady nad al. Grunwaldzką o dł. 126 m, 3 tunele dla pieszych w rejonie skrzyżowań Trasy z ulicami: Reymonta, Obywatelską, Kilińskiego. Nowy wiadukt nad torami PKP o dł. 97,5 m, budowa skrzyżowania ul. Partyzantów-Nowa Słowackiego-Chrzanowskiego z wyspą centr., przebudowa uzbrojenia podziemnego. Koszt 158,36 mln zł. Zadanie III – Droga Zielona, odcinek al. Hallera-Węzeł Marynarki Polskiej, dł. 2,163 km, 2 jezdnie dwupasmowe. Budowa trasy od al. Hallera do Węzła Marynarki Polskiej, przebudowa skrzyżowania al. Hallera z ul. Czarny Dwór. Wiadukt nad ul. Kochanowskiego, terenami kolejowymi, ul. Nowa Stadionowa. Węzeł typu „harfa” w rejonie skrzyżowania z ul. Nowa Stadionowa. Fragment ul. Nowa Stadionowa, przejście dla pieszych pod trasą, łączące q Stadion Miejski PGE Arena Gd. z ul. Uczniowską, przebudowa uzbrojenia podziemnego. Koszt 135, 15 mln zł. Zadanie IV – odcinek Węzeł Marynarki Polskiej-Węzeł Ku Ujściu, dł. 2,4 km, 2 jezdnie dwupasmowe. Budowa Tunelu pod Martwą Wisłą o dł. 1377,5 m. 2 równoległe tunele dla każdego kierunku ruchu z dwupasmowymi jezdniami, wykonywane metodą drążoną (1072,5 m) maszyną TBM (Tunel Boring Machine). Wyloty z tunelu zlokalizowane na wysokości nabrzeży Dworzec Drzewny (od strony Węzła Ku Ujściu) w odległości ok. 520 m od wsch. brzegu Martwej Wisły i Dworzec Wiślany (od strony Węzła Marynarki Polskiej) w odległości ok. 370 m od zach. brzegu Martwej Wisły. W najniższym miejscu tunel 35 m pod lustrem wody. Tarcza wiercąca o śr. 12,20 m, obudowa tunelu z elementów prefabrykowanych. Koszt 885,6 mln zł. {{author:red.}}[[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:1_Trasa_Słowackiego.jpg|thumb|Budowa Trasy Słowackiego od ul. Potokowej (w tle) do wiaduktu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, który wybudowano w śladzie po widocznym i rozebranym przyczółku wiaduktu dawnej kolei Gdańsk-Wrzeszcz-Stara Piła; z lewej widoczny fragment budowy zbiornika retencyjnego na Strzyży, 2011]]
 +
[[File:2_Trasa_Słowackiego.jpg|thumb|Fragment Trasy Słowackiego z wiaduktem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (miejsce ze zdjęcia powyżej), 2018]]
 +
 
 +
'''TRASA SŁOWACKIEGO''', zbudowana w celu usprawnienia połączenia Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy ([[LOTNISKA | lotniska]]) z centrum miasta oraz trasy warszawskiej i [[PORT PÓŁNOCNY | Portu Północnego]] z lewobrzeżną częścią [[PORT GDAŃSKI | Portu Gdańskiego]] oraz zapleczem przemysłowym Gdańska i Gdyni. Ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju gospodarczego Gdańska. Od Portu Lotniczego do ul. Trawki zbudowana w dużej mierze w śladzie dawnej ul. Słowackiego (stąd nazwa dla całości trasy). <br/><br/>
 +
Przedsięwzięcie zostało podzielone na cztery etapy (zadania) o łącznej długości około 10 km, obejmujące także budowę [[TUNEL POD MARTWĄ WISŁĄ | tunelu pod Martwą Wisł]]ą. Zadanie I dotyczyło odcinka od ul. Spadochroniarzy przy Porcie Lotniczym do ul. Budowlanych (2,8 km) i wiązało się m.in. z budową dwóch całkowicie nowych dwupasmowych jezdni na odcinku od ul. Spadochroniarzy do ul. Radarowej (1,4 km), z przebudową jezdni na dalszym odcinku, przebudową przejazdu kolejowego na przecięciu się z linią kolejową nr 235, ułożeniem ścieżek rowerowych, chodników, zainstalowaniem oświetlenia. Koszt prac wyniósł 31,5 mln zł. Wykonawca, firma WAKOZ Sp. z o.o., rozpoczął inwestycję w marcu 2011, ukończył w listopadzie tegoż roku. Od ul. Budowlanych do ul. Potokowej wykorzystano bez zmian przebudowany w 2004 leśny odcinek ul. Słowackiego (z węzłem Matarnia). <br/><br/>
 +
Zadanie II obejmowało odcinek od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej, o długości 3,35 km. M.in. wyburzono 11 obiektów (budynki
 +
mieszkalne, gospodarcze, magazyny i pawilony handlowe) przy ul. Słowackiego 32A, ul. Partyzantów 108, 108A, 116A, ul. Kościuszki 4A i ul. Hynka (łącznie na całej trasie do wyburzenia przewidziano 57 obiektów). Powstały dwie dwupasmowe jezdnie, z estakadą o długości 126 m nad al. Grunwaldzką, trzy tunele dla pieszych w rejonie skrzyżowań trasy z ulicami: Reymonta, Obywatelską, Kilińskiego. Zbudowano nowy wiadukt nad torami Polskich Kolei Państwowych, mający 97,5 m długości, skrzyżowanie z ul. Partyzantów i Chrzanowskiego z wyspą centralną, przebudowano uzbrojenie podziemne. Koszt wyniósł 158,36 mln zł. Wykonawca, hiszpańska firma Obrascón Huarte Lain, rozpoczął inwestycję w kwietniu 2011, ukończył w listopadzie 2012. (W planach pozostaje budowa tzw. Nowej Kościuszki, biegnącej od skrzyżowania ul. Hynka z al. Rzeczypospolitej wzdłuż granicy Wrzeszcza Dolnego i Zaspy Rozstaje, następnie ul. Kopalnianą we Wrzeszczu Dolnym do al. Hallera). <br/><br/>
 +
Zadanie III obejmowało odcinek od al. Hallera do węzła Marynarki Polskiej, o długości 2,163 km. Powstały dwie dwupasmowe jezdnie, przebudowane zostało skrzyżowanie al. Hallera z ul. Czarny Dwór, zbudowano wiadukt nad ul. Kochanowskiego i terenami kolejowymi oraz węzeł typu „harfa” w rejonie skrzyżowania z ul. Pokoleń Lechii, zmodernizowano uzbrojenie podziemne. Koszt prac to 135,15 mln zł. Wykonawca, firma Budimex, rozpoczął inwestycję w sierpniu 2011, ukończył w grudniu 2012. <br/><br/> Zadanie IV dotyczyło odcinka od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu, o długości 2,4 km, obejmując budowę dwóch dwupasmowych jezdni oraz tunelu pod Martwą Wisłą, o długości 1377,5 m. Koszt prac to 885,6 mln zł. Inwestorem były [[GDAŃSKIE INWESTYCJE KOMUNALNE | Gdańskie Inwestycje Komunalne]]. Wykonawca, firma Obrascón Huarte Lain, rozpoczął inwestycję w październiku 2011, zakończył (bez tunelu) w październiku 2014. Tunel oddano do użytku 24 IV 2016. <br/><br/>
 +
Od 28 XI 2013 dolny odcinek trasy, od ul. Trawki do ul. Hynka, nosi nazwę [[ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH, aleja | al. Żołnierzy Wyklętych]]. {{author: }} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Aktualna wersja na dzień 10:52, 26 sie 2023

Budowa Trasy Słowackiego od ul. Potokowej (w tle) do wiaduktu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, który wybudowano w śladzie po widocznym i rozebranym przyczółku wiaduktu dawnej kolei Gdańsk-Wrzeszcz-Stara Piła; z lewej widoczny fragment budowy zbiornika retencyjnego na Strzyży, 2011
Fragment Trasy Słowackiego z wiaduktem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (miejsce ze zdjęcia powyżej), 2018

TRASA SŁOWACKIEGO, zbudowana w celu usprawnienia połączenia Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy ( lotniska) z centrum miasta oraz trasy warszawskiej i Portu Północnego z lewobrzeżną częścią Portu Gdańskiego oraz zapleczem przemysłowym Gdańska i Gdyni. Ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju gospodarczego Gdańska. Od Portu Lotniczego do ul. Trawki zbudowana w dużej mierze w śladzie dawnej ul. Słowackiego (stąd nazwa dla całości trasy).

Przedsięwzięcie zostało podzielone na cztery etapy (zadania) o łącznej długości około 10 km, obejmujące także budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Zadanie I dotyczyło odcinka od ul. Spadochroniarzy przy Porcie Lotniczym do ul. Budowlanych (2,8 km) i wiązało się m.in. z budową dwóch całkowicie nowych dwupasmowych jezdni na odcinku od ul. Spadochroniarzy do ul. Radarowej (1,4 km), z przebudową jezdni na dalszym odcinku, przebudową przejazdu kolejowego na przecięciu się z linią kolejową nr 235, ułożeniem ścieżek rowerowych, chodników, zainstalowaniem oświetlenia. Koszt prac wyniósł 31,5 mln zł. Wykonawca, firma WAKOZ Sp. z o.o., rozpoczął inwestycję w marcu 2011, ukończył w listopadzie tegoż roku. Od ul. Budowlanych do ul. Potokowej wykorzystano bez zmian przebudowany w 2004 leśny odcinek ul. Słowackiego (z węzłem Matarnia).

Zadanie II obejmowało odcinek od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej, o długości 3,35 km. M.in. wyburzono 11 obiektów (budynki mieszkalne, gospodarcze, magazyny i pawilony handlowe) przy ul. Słowackiego 32A, ul. Partyzantów 108, 108A, 116A, ul. Kościuszki 4A i ul. Hynka (łącznie na całej trasie do wyburzenia przewidziano 57 obiektów). Powstały dwie dwupasmowe jezdnie, z estakadą o długości 126 m nad al. Grunwaldzką, trzy tunele dla pieszych w rejonie skrzyżowań trasy z ulicami: Reymonta, Obywatelską, Kilińskiego. Zbudowano nowy wiadukt nad torami Polskich Kolei Państwowych, mający 97,5 m długości, skrzyżowanie z ul. Partyzantów i Chrzanowskiego z wyspą centralną, przebudowano uzbrojenie podziemne. Koszt wyniósł 158,36 mln zł. Wykonawca, hiszpańska firma Obrascón Huarte Lain, rozpoczął inwestycję w kwietniu 2011, ukończył w listopadzie 2012. (W planach pozostaje budowa tzw. Nowej Kościuszki, biegnącej od skrzyżowania ul. Hynka z al. Rzeczypospolitej wzdłuż granicy Wrzeszcza Dolnego i Zaspy Rozstaje, następnie ul. Kopalnianą we Wrzeszczu Dolnym do al. Hallera).

Zadanie III obejmowało odcinek od al. Hallera do węzła Marynarki Polskiej, o długości 2,163 km. Powstały dwie dwupasmowe jezdnie, przebudowane zostało skrzyżowanie al. Hallera z ul. Czarny Dwór, zbudowano wiadukt nad ul. Kochanowskiego i terenami kolejowymi oraz węzeł typu „harfa” w rejonie skrzyżowania z ul. Pokoleń Lechii, zmodernizowano uzbrojenie podziemne. Koszt prac to 135,15 mln zł. Wykonawca, firma Budimex, rozpoczął inwestycję w sierpniu 2011, ukończył w grudniu 2012.

Zadanie IV dotyczyło odcinka od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu, o długości 2,4 km, obejmując budowę dwóch dwupasmowych jezdni oraz tunelu pod Martwą Wisłą, o długości 1377,5 m. Koszt prac to 885,6 mln zł. Inwestorem były Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawca, firma Obrascón Huarte Lain, rozpoczął inwestycję w październiku 2011, zakończył (bez tunelu) w październiku 2014. Tunel oddano do użytku 24 IV 2016.

Od 28 XI 2013 dolny odcinek trasy, od ul. Trawki do ul. Hynka, nosi nazwę al. Żołnierzy Wyklętych.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania