GENERALNA DELEGACJA MINISTERSTWA APROWIZACJI W GDAŃSKU (1919–1920)

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 22 wersji utworzonych przez 6 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Członkowie_Generalnej_Delegacji_Ministerstwa_Aprowizacji_w_Gdańsku.JPG|thumb|Członkowie Generalnej Delegacji Ministerstwa Aprowizacji w Gdańsku]]'''GENERALNA DELEGACJA MINISTERSTWA APROWIZACJI W GDAŃSKU (1919–1920).''' Trudna sytuacja aprowizacyjna w Polsce po zakończeniu I wojny światowej zmusiła polskie władze do zwrócenia się o wsparcie do Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji i Włoch. Państwa te zgodziły się na udzielenie Polsce pomocy za pośrednictwem Najwyższej Rady Żywnościowej (The Supreme Council of Suplay and Relife), zał. z inicjatywy państw alianckich, na której czele stał Herbert Clark Hoover (przyszły prezydent USA), jej pierwsze spotkanie odbyło się 11 I 1919. Kredyt na zakup żywności rząd pol. otrzymał od rządu USA. Na dostawy żywności władze Polski podpisały umowę z Amerykańską Misją Żywnościową (nazwa umowna) 30 IV 1919. Według warunków zawieszenia broni Niemcy byli zobowiązani do zapewnienia transportów o charakterze ratunkowym dla Polski przez Gd. <br /><br /> Ponieważ nie zapadły jeszcze decyzje co do statusu prawnego Gd. (trwała konferencja wersalska), a nowo powstałe państwo pol. nie było sygnatariuszem zawieszenia broni, Polska nie mogła posiadać na terenie Gd. oficjalnego przedstawicielstwa. Placówka taka powstała więc w ramach Amerykańskiej Misji Żywnościowej. W tym celu do Polski przyjechali jej przedstawiciele, działający jako Amerykańska Administracja Ratunkowa – Misja dla Polski (American Relief Administration – Mission for Poland) w ramach Koalicyjnej Administracji Ratunkowej (Interallied Relief Administration). Transport towarów miał się odbywać drogą morską przez port gd. Koordynatorem przedsięwzięcia został Mieczysław Jałowiecki, powołany przez ministra aprowizacji Antoniego Minkiewicza 11 I 1919 na stanowisko generalnego delegata Ministerstwa Aprowizacji w Gd. (jednocześnie był on delegatem rządu pol. w Gd., q Delegacja Rządu Polskiego w Gd. 1919–20). W skład pol. delegacji wchodzili także: zast. generalnego delegata Witold Wańkowicz, sekr. Jan Raue, kadm. q Michał Aleksander Borowski – ekspert ds. morskich i wojsk., hrabia Stanisław Potulicki.Członków Generalnej Delegacji Ministerstwa Aprowizacji włączono do Amerykańskiej Misji Żywnościowej i pod jej szyldem przybyli do Gd. 30 I 1919. Pracując w misji, nie mogli prowadzić działalności polit. Biura pol. delegacji mieściły się w q hotelu Danziger Hof, gdzie zakwaterowano przedstawicieli wszystkich państw pracujących w misji. Generalna Delegacja rozpoczęła działalność 1 lutego, a pierwszy transport żywności przybył z USA 17 II 1919. Do zadań misji należała organizacja przerzutu transportów z portu w głąb Polski q Wisłą oraz q koleją. W tym celu wydzielono specjalną strefę portową w Basenie Wolnocłowym oraz na wyspie q Ostrów. Do dyspozycji był tabor kolejowy ochraniany przez straż i barki rzeczne. Wyładunek i wysyłanie towarów pocz. zlecano miejscowym firmom niem., później pol.: Polsko-Bałtyckie Towarzystwo Handlowe J. Raue i S-ka (Polbal) oraz Warszawskie Towarzystwo Akcyjne Handlu i Żeglugi (dawniej Lilpop). Generalna Delegacja zatrudniała ok. 150 osób, w końcowym okresie ok. 190, gł. z Polonii gd. oraz ludności kaszubskiej. Przez Gd. do Polski trafiały towary spożywcze (zboże, tłuszcze, cukier, mleko kondensowane, łosoś konserwowy, ser, kakao, pieprz, saletra, herbata, kawa), tkaniny i odzież. Do Polski trafiło ok. 350 tys. ton żywności. Najwięcej od lutego do końca lipca, kiedy to Amerykańska Misja Żywnościowa mogła formalnie działać jako organizacja wojenna na terenie Gd. Generalna Delegacja zakończyła działalność w styczniu 1919 wraz z przyjazdem do Gd. 8 II 1920 q Macieja Biesiadeckiego, który stał na czele q Komisariatu Generalnego RP w Gd. i przejął jej kompetencje. {{author: BG}}  
+
[[File:Członkowie_Generalnej_Delegacji_Ministerstwa_Aprowizacji_w_Gdańsku.JPG|thumb|Członkowie Generalnej Delegacji Ministerstwa Aprowizacji w Gdańsku, od lewej: Kazimierz Krzyżanowski, członek Delegacji, szef Departamentu Technicznego, Mieczysław Jałowiecki, delegat rządu polskiego, Michał Aleksander Borowski, przedstawiciel spraw wojskowych, Jan Raue, pierwszy sekretarz Delegacji, Witold Wańkowicz, zastępca delegata, Witold Jasiński, drugi sekretarza delegacji]]
<br />
+
[[File: Biuro_kolejowe.jpg |thumb| Biuro kolejowe i kantor Generalnej Delegacji Ministerstwa Aprowizacji w Gdańsku, [[NOWY PORT | Nowy Port]], przy końcu basenu wolnocłowego, obecnie ul. Przemysłowa 20]]
{|  
+
[[File:2_Generalna_Delegacja_Ministerstwa.jpg|thumb|Naczelny kontroler Garlicki, w głębi por. Kozakiewicz, kurier Generalnej Delegacji]]
! ead |
+
 
 +
'''GENERALNA DELEGACJA MINISTERSTWA APROWIZACJI W GDAŃSKU (1919–1920).''' Trudna sytuacja aprowizacyjna w Polsce po zakończeniu I wojny światowej zmusiła polskie władze do zwrócenia się o wsparcie do Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji i Włoch. Państwa te zgodziły się na udzielenie Polsce pomocy za pośrednictwem Najwyższej Rady Żywnościowej (The Supreme Council of Suplay and Relife), założonej z inicjatywy państw alianckich, na której czele stał Herbert Clark Hoover (przyszły prezydent USA); jej pierwsze spotkanie odbyło się 11 I 1919. Kredyt na zakup żywności rząd polski otrzymał od rządu USA. Na dostawy żywności władze Polski podpisały umowę z Amerykańską Misją Żywnościową (nazwa umowna) 30 IV 1919. Według warunków zawieszenia broni Niemcy byli zobowiązani do zapewnienia transportów o charakterze ratunkowym dla Polski przez Gdańsk. <br/><br/>
 +
 
 +
Ponieważ nie zapadły jeszcze decyzje co do statusu prawnego Gdańska (trwała konferencja wersalska), a nowo powstałe państwo polskie nie było sygnatariuszem zawieszenia broni, Polska nie mogła posiadać na terenie Gdańska oficjalnego przedstawicielstwa. Placówka taka powstała więc w ramach Amerykańskiej Misji Żywnościowej. W tym celu do Polski przyjechali jej przedstawiciele, działający jako Amerykańska Administracja Ratunkowa – Misja dla Polski (American Relief Administration – Mission for Poland) w ramach Koalicyjnej Administracji Ratunkowej (Interallied Relief Administration). Transport towarów miał się odbywać drogą morską przez port gdański. <br/><br/>
 +
 
 +
Koordynatorem przedsięwzięcia został [[JAŁOWIECKI MIECZYSŁAW, generalny delegat Ministerstwa Aprowizacji w Gdańsku | Mieczysław Jałowiecki]], powołany przez ministra aprowizacji Antoniego Minkiewicza 11 I 1919 na stanowisko generalnego delegata Ministerstwa Aprowizacji w Gdańsku (jednocześnie był on delegatem rządu polskiego w Gdańsku, [[DELEGACJA RZĄDU POLSKIEGO W GDAŃSKU (1919–1920) | Delegacja Rządu Polskiego w Gdańsku, 1919–1920]]). W skład polskiej delegacji wchodzili także: zastępca generalnego delegata Witold Wańkowicz, sekretarz Jan Raue, [[BOROWSKI MICHAŁ ALEKSANDER, kontradmirał, patron gdańskiej ulicy | kadm. Michał Aleksander Borowski]] – ekspert do spraw morskich i wojskowych, hrabia Stanisław Potulicki. Członków Generalnej Delegacji Ministerstwa Aprowizacji włączono do Amerykańskiej Misji Żywnościowej i pod jej szyldem przybyli do Gdańska 30 I 1919. Pracując w misji, nie mogli prowadzić działalności politycznej. Biura polskiej delegacji mieściły się początkowo w [[HOTEL DANZIGER HOF | hotelu Danziger Hof]], gdzie zakwaterowano przedstawicieli wszystkich państw pracujących w misji, następnie przy Rennerstiftsgasse (ul. Gdyńskich Kosynierów). Nowa siedziba była  m.in. 29 VII 1920 (tak jak i inne polskie placówki), celem ataku protestujących po wielkim wiecu przeciwko drożyźnie i podatkom na [[TARG SIENNY | Targu Siennym]]. <br/><br/>
 +
Generalna Delegacja rozpoczęła działalność 1 lutego, a pierwszy transport żywności przybył z USA 17 II 1919. Do zadań misji należała organizacja przerzutu transportów z portu w głąb Polski [[WISŁA | Wisłą]] oraz [[KOLEJ | koleją]]. W tym celu wydzielono specjalną strefę portową w Basenie Wolnocłowym oraz na wyspie [[OSTRÓW | Ostrów]]. Do dyspozycji był tabor kolejowy ochraniany przez straż i barki rzeczne. Wyładunek początkowo zlecano firmom niemieckim, do wysyłania towarów czarterowano niemieckie statki dopływające do granicy niemiecko-polskiej w Silnie (poniżej Torunia). Tam transportem zajmowała się Polska Żegluga Państwowa, mająca oddział w Gdańsku. Później funkcję tę przejęły firmy polskie: Polsko-Bałtyckie Towarzystwo Handlowe J. Raue i S-ka (Polbal) oraz Polska Żegluga Państwowa w Warszawie (wykorzystując znacjonalizowany tabor rzeczny Warszawskiego Towarzystwa Akcyjnego Handlu i Żeglugi). <br/><br/>
 +
 
 +
Generalna Delegacja zatrudniała około 150 osób, w końcowym okresie około 190, głównie z Polonii gdańskiej oraz ludności kaszubskiej. Przez Gdańsk do Polski trafiały towary spożywcze (zboże, tłuszcze, cukier, mleko kondensowane, łosoś konserwowy, ser, kakao, pieprz, saletra, herbata, kawa), tkaniny i odzież. Do Polski trafiło około 350 000 ton żywności. Najwięcej od lutego do końca lipca, kiedy to Amerykańska Misja Żywnościowa mogła formalnie działać jako organizacja wojenna na terenie Gdańska. Generalna Delegacja zakończyła działalność w styczniu w 1920 wraz z przyjazdem do Gdańska 8 II 1920 [[BIESIADECKI MACIEJ, komisarz generalny RP w Gdańsku | Macieja Biesiadeckiego]], który stał na czele [[KOMISARIAT GENERALNY RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ W II WMG | Komisariatu Generalnego Rzeczypospolitej Polskiej]] w Gdańsku i przejął jej kompetencje. {{author: BG}} <br/><br/>
 +
{| class="tableGda"
 
|-  
 
|-  
| class="szare-mniej" colspan="3" | Struktura administracyjna Generalnej Delegacji
+
|+ Struktura administracyjna Generalnej Delegacji Ministerstwa Aprowizacji
 
|-  
 
|-  
 
| Centrala
 
| Centrala
Linia 12: Linia 21:
 
|-  
 
|-  
 
| Filia
 
| Filia
| Gdańsk Gdańsk–Port
+
| Gdańsk
| księgowość i rachunkowość dotyczące wyładunku i ekspedycji towarów wydział techniczny i kantor portowy
+
| księgowość i rachunkowość dotyczące wyładunku i ekspedycji towarów
 +
|-
 +
| Filia
 +
| Gdańsk–Port
 +
| wydział techniczny i kantor portowy
 
|-  
 
|-  
 
| Agentura
 
| Agentura
Linia 22: Linia 35:
 
| Nieszawa
 
| Nieszawa
 
| kontrola transportów na Wiśle
 
| kontrola transportów na Wiśle
|} [[Category: Encyklopedia]]
+
|} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 06:48, 17 lip 2024

Członkowie Generalnej Delegacji Ministerstwa Aprowizacji w Gdańsku, od lewej: Kazimierz Krzyżanowski, członek Delegacji, szef Departamentu Technicznego, Mieczysław Jałowiecki, delegat rządu polskiego, Michał Aleksander Borowski, przedstawiciel spraw wojskowych, Jan Raue, pierwszy sekretarz Delegacji, Witold Wańkowicz, zastępca delegata, Witold Jasiński, drugi sekretarza delegacji
Biuro kolejowe i kantor Generalnej Delegacji Ministerstwa Aprowizacji w Gdańsku, Nowy Port, przy końcu basenu wolnocłowego, obecnie ul. Przemysłowa 20
Naczelny kontroler Garlicki, w głębi por. Kozakiewicz, kurier Generalnej Delegacji

GENERALNA DELEGACJA MINISTERSTWA APROWIZACJI W GDAŃSKU (1919–1920). Trudna sytuacja aprowizacyjna w Polsce po zakończeniu I wojny światowej zmusiła polskie władze do zwrócenia się o wsparcie do Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji i Włoch. Państwa te zgodziły się na udzielenie Polsce pomocy za pośrednictwem Najwyższej Rady Żywnościowej (The Supreme Council of Suplay and Relife), założonej z inicjatywy państw alianckich, na której czele stał Herbert Clark Hoover (przyszły prezydent USA); jej pierwsze spotkanie odbyło się 11 I 1919. Kredyt na zakup żywności rząd polski otrzymał od rządu USA. Na dostawy żywności władze Polski podpisały umowę z Amerykańską Misją Żywnościową (nazwa umowna) 30 IV 1919. Według warunków zawieszenia broni Niemcy byli zobowiązani do zapewnienia transportów o charakterze ratunkowym dla Polski przez Gdańsk.

Ponieważ nie zapadły jeszcze decyzje co do statusu prawnego Gdańska (trwała konferencja wersalska), a nowo powstałe państwo polskie nie było sygnatariuszem zawieszenia broni, Polska nie mogła posiadać na terenie Gdańska oficjalnego przedstawicielstwa. Placówka taka powstała więc w ramach Amerykańskiej Misji Żywnościowej. W tym celu do Polski przyjechali jej przedstawiciele, działający jako Amerykańska Administracja Ratunkowa – Misja dla Polski (American Relief Administration – Mission for Poland) w ramach Koalicyjnej Administracji Ratunkowej (Interallied Relief Administration). Transport towarów miał się odbywać drogą morską przez port gdański.

Koordynatorem przedsięwzięcia został Mieczysław Jałowiecki, powołany przez ministra aprowizacji Antoniego Minkiewicza 11 I 1919 na stanowisko generalnego delegata Ministerstwa Aprowizacji w Gdańsku (jednocześnie był on delegatem rządu polskiego w Gdańsku, Delegacja Rządu Polskiego w Gdańsku, 1919–1920). W skład polskiej delegacji wchodzili także: zastępca generalnego delegata Witold Wańkowicz, sekretarz Jan Raue, kadm. Michał Aleksander Borowski – ekspert do spraw morskich i wojskowych, hrabia Stanisław Potulicki. Członków Generalnej Delegacji Ministerstwa Aprowizacji włączono do Amerykańskiej Misji Żywnościowej i pod jej szyldem przybyli do Gdańska 30 I 1919. Pracując w misji, nie mogli prowadzić działalności politycznej. Biura polskiej delegacji mieściły się początkowo w hotelu Danziger Hof, gdzie zakwaterowano przedstawicieli wszystkich państw pracujących w misji, następnie przy Rennerstiftsgasse (ul. Gdyńskich Kosynierów). Nowa siedziba była m.in. 29 VII 1920 (tak jak i inne polskie placówki), celem ataku protestujących po wielkim wiecu przeciwko drożyźnie i podatkom na Targu Siennym.

Generalna Delegacja rozpoczęła działalność 1 lutego, a pierwszy transport żywności przybył z USA 17 II 1919. Do zadań misji należała organizacja przerzutu transportów z portu w głąb Polski Wisłą oraz koleją. W tym celu wydzielono specjalną strefę portową w Basenie Wolnocłowym oraz na wyspie Ostrów. Do dyspozycji był tabor kolejowy ochraniany przez straż i barki rzeczne. Wyładunek początkowo zlecano firmom niemieckim, do wysyłania towarów czarterowano niemieckie statki dopływające do granicy niemiecko-polskiej w Silnie (poniżej Torunia). Tam transportem zajmowała się Polska Żegluga Państwowa, mająca oddział w Gdańsku. Później funkcję tę przejęły firmy polskie: Polsko-Bałtyckie Towarzystwo Handlowe J. Raue i S-ka (Polbal) oraz Polska Żegluga Państwowa w Warszawie (wykorzystując znacjonalizowany tabor rzeczny Warszawskiego Towarzystwa Akcyjnego Handlu i Żeglugi).

Generalna Delegacja zatrudniała około 150 osób, w końcowym okresie około 190, głównie z Polonii gdańskiej oraz ludności kaszubskiej. Przez Gdańsk do Polski trafiały towary spożywcze (zboże, tłuszcze, cukier, mleko kondensowane, łosoś konserwowy, ser, kakao, pieprz, saletra, herbata, kawa), tkaniny i odzież. Do Polski trafiło około 350 000 ton żywności. Najwięcej od lutego do końca lipca, kiedy to Amerykańska Misja Żywnościowa mogła formalnie działać jako organizacja wojenna na terenie Gdańska. Generalna Delegacja zakończyła działalność w styczniu w 1920 wraz z przyjazdem do Gdańska 8 II 1920 Macieja Biesiadeckiego, który stał na czele Komisariatu Generalnego Rzeczypospolitej Polskiej w Gdańsku i przejął jej kompetencje. BG

Struktura administracyjna Generalnej Delegacji Ministerstwa Aprowizacji
Centrala Warszawa główna księgowość, rachunkowość, kierownictwo transportu, dział informacyjny i sprawozdawczy
Filia Gdańsk księgowość i rachunkowość dotyczące wyładunku i ekspedycji towarów
Filia Gdańsk–Port wydział techniczny i kantor portowy
Agentura Mława biuro tranzytu towarów i rezerwa kierowników pociągu
Agentura wodna Nieszawa kontrola transportów na Wiśle
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania