HEYN FRIEDRICH, kupiec, armator

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 5: Linia 5:
  
 
'''FRIEDRICH HEYN''' (15 V 1806 Gdańsk – 6 XII 1892 Gdańsk), kupiec, armator. Syn gdańskiego kupca Gustava Heyna. Właściciel firmy armatorsko-handlowej, zajmującej się hurtowym handlem zbożem, z kantorem w 1839 przy Hundegasse 66 (ul. Ogarna), od 1844 do śmierci przy Langgasse 75 (ul. Długa). <br/><br/>
 
'''FRIEDRICH HEYN''' (15 V 1806 Gdańsk – 6 XII 1892 Gdańsk), kupiec, armator. Syn gdańskiego kupca Gustava Heyna. Właściciel firmy armatorsko-handlowej, zajmującej się hurtowym handlem zbożem, z kantorem w 1839 przy Hundegasse 66 (ul. Ogarna), od 1844 do śmierci przy Langgasse 75 (ul. Długa). <br/><br/>
 
+
Właściciel żaglowych statków handlowych. W 1849 do jego firmy należały: pinka „Emma Heyn” (pojemność 383 łasztów), barki „Die Braut” (312 łasztów), „Stadt Colberg” (286 łasztów), „Providence” (257 łasztów), szkuner „Brillant” (257 łasztów), brygi „Belohnung” (147 łasztów) i „Gute Hoffnung” (146 łasztów). W 1864 posiadał siedem jednostek typu pinka o pojemności od 130 do 430 łasztów (np. w lipcu 1875 jeden z jego statków, „Admiral Prinz Albert”, płynął z Gdańska do Liverpoolu z ładunkiem soli), był też właścicielem największego w swoim czasie w Gdańsku żaglowca „Marineminister von Roon”. Z floty tej w 1880 pozostał w eksploatacji już tylko bark „Ottilia” (560 BRT). Posiadał małą stocznię przy [[LASTADIA | Lastadii]] 35, gdzie w latach 1855–1874 budowane były statki o ładowności nawet ponad tysiąca ton (650 łasztów). <br/><br/>
Właściciel żaglowych statków handlowych, w 1849 do jego firmy należały: pinka „Emma Heyn” (pojemność 383 łasztów), barki „Die Braut” (312 łasztów), „Stadt Colberg” (286 łasztów), szkuner „Brillant” (257 łasztów), brygi „Belohnung” (147 łasztów) i „Gute Hoffnung” (146 łasztów). W roku 1864 posiadał 7 jednostek typu pinka o pojemności od 130 do 430 łasztów (np. w lipcu 1875 jeden z jego statków, „Admiral Prinz Albert”, płynął z Gdańska do Liverpoolu z ładunkiem soli), był też właścicielem największego w swoim czasie w Gdańsku żaglowca „Marineminister von Roon”. Z floty tej w 1880 pozostał w eksploatacji już tylko bark „Ottilia” (560 BRT). Posiadał małą stocznię przy [[LASTADIA | Lastadii]] 35, gdzie w latach 1855–1874 budowane były statki o ładowności nawet ponad tysiąca ton (650 łasztów). <br/><br/>
+
W okresie 1851–1874 nieetatowy członek [[RADA MIEJSKA | Zarządu Miasta]], w 1846 należał do [[TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI | Towarzystwa Przyjaciół Sztuki]], od 1834 członek gdańskiej loży masońskiej „Eugenia” ([[WOLNOMULARSTWO | wolnomularstwo]]), przez 59 lat był członkiem [[RESURSY | Resursy Concordia]] (najdłuższy staż członkowski). W 1844 zgłosił projekt budowy w Gdańsku pierwszej [[GAZOWNIE | gazowni]]. <br/><br/>
 
+
Był czterokrotnie żonaty. 29 X 1829 zawarł w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Najświętszej Marii Panny]] (NMP) związek małżeński z panną Elisabethą (ur. 1811), córką Johanna Gottlieba Neumnanna. Po jej śmierci, 28 VI 1840 w kościele NMP    ogłoszono jego zapowiedzi ślubne z panną Emmą Martą Heyn (zm. 14 I 1849, w wieku 28 lat), ślub odbył się w Szczecinie 13 VII 1840. Po raz kolejny zaręczył się w Grudziądzu 18 XII 1850 z Johanną Amalią Engelhardt (26 XII 1822 Gdańsk – 21 XI 1876 Gdańsk), córką aptekarza z Grudziądza i jego żony A. Engelhard z domu Löfass. Ich ślub odbył się w końcu stycznia 1851 także w gdańskim kościele NMP. Czwartą żoną od 29 XII 1883 była Anna Augusta (ur. 3 V 1852 Gdańsk), córka kaletnika Johanna Christiana Schencka. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] <br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
W okresie 1851–1874 nieetatowy członek [[RADA MIEJSKA | Zarządu Miasta]], w 1846 należał do [[TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI | Towarzystwa Przyjaciół Sztuki]], od 1834 członek gdańskiej loży masońskiej Eugenia ([[WOLNOMULARSTWO | wolnomularstwo]]). W 1844 zgłosił projekt budowy w Gdańsku pierwszej [[GAZOWNIE | gazowni]]. <br/><br/>
+
'''Bibliografia''': <br/>
 
+
Archiwum Państwowe Gdańsk, Urząd Stanu Cywilnego Gdańsk, 1609, 441, nr 2716/92 (akt zgonu).  <br/>
Spadkobiercami majątku była jego czwarta żona Anna Augusta Schenck  (ur. 3 V 1852 Gdańsk) i dzieci z poprzednich małżeństw. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
„Danziger Zeitung”, 7 XII 1892 (nekrolog).

Aktualna wersja na dzień 15:30, 13 lip 2024

Friedrich Heyn
Z prawej kamienica przy Langgasse 75 (ul. Długa), własność w latach 1844–1892 Friedricha Heyna, z lewej kamienica nr 76, własność w latach 1844–1880 Johanna Christiana Lotzina (1803–1899) i siedziba jego firmy „Adolph Lotzin” z tkaninami, jedwabiem i obiciami tapicerskimi, fot. Richard Adalbert Ballerstädt, 1870
Stocznia Friedricha Heyna przy Lastadii, Herman Porch,1846

FRIEDRICH HEYN (15 V 1806 Gdańsk – 6 XII 1892 Gdańsk), kupiec, armator. Syn gdańskiego kupca Gustava Heyna. Właściciel firmy armatorsko-handlowej, zajmującej się hurtowym handlem zbożem, z kantorem w 1839 przy Hundegasse 66 (ul. Ogarna), od 1844 do śmierci przy Langgasse 75 (ul. Długa).

Właściciel żaglowych statków handlowych. W 1849 do jego firmy należały: pinka „Emma Heyn” (pojemność 383 łasztów), barki „Die Braut” (312 łasztów), „Stadt Colberg” (286 łasztów), „Providence” (257 łasztów), szkuner „Brillant” (257 łasztów), brygi „Belohnung” (147 łasztów) i „Gute Hoffnung” (146 łasztów). W 1864 posiadał siedem jednostek typu pinka o pojemności od 130 do 430 łasztów (np. w lipcu 1875 jeden z jego statków, „Admiral Prinz Albert”, płynął z Gdańska do Liverpoolu z ładunkiem soli), był też właścicielem największego w swoim czasie w Gdańsku żaglowca „Marineminister von Roon”. Z floty tej w 1880 pozostał w eksploatacji już tylko bark „Ottilia” (560 BRT). Posiadał małą stocznię przy Lastadii 35, gdzie w latach 1855–1874 budowane były statki o ładowności nawet ponad tysiąca ton (650 łasztów).

W okresie 1851–1874 nieetatowy członek Zarządu Miasta, w 1846 należał do Towarzystwa Przyjaciół Sztuki, od 1834 członek gdańskiej loży masońskiej „Eugenia” ( wolnomularstwo), przez 59 lat był członkiem Resursy Concordia (najdłuższy staż członkowski). W 1844 zgłosił projekt budowy w Gdańsku pierwszej gazowni.

Był czterokrotnie żonaty. 29 X 1829 zawarł w kościele Najświętszej Marii Panny (NMP) związek małżeński z panną Elisabethą (ur. 1811), córką Johanna Gottlieba Neumnanna. Po jej śmierci, 28 VI 1840 w kościele NMP ogłoszono jego zapowiedzi ślubne z panną Emmą Martą Heyn (zm. 14 I 1849, w wieku 28 lat), ślub odbył się w Szczecinie 13 VII 1840. Po raz kolejny zaręczył się w Grudziądzu 18 XII 1850 z Johanną Amalią Engelhardt (26 XII 1822 Gdańsk – 21 XI 1876 Gdańsk), córką aptekarza z Grudziądza i jego żony A. Engelhard z domu Löfass. Ich ślub odbył się w końcu stycznia 1851 także w gdańskim kościele NMP. Czwartą żoną od 29 XII 1883 była Anna Augusta (ur. 3 V 1852 Gdańsk), córka kaletnika Johanna Christiana Schencka. MrGl























Bibliografia:
Archiwum Państwowe Gdańsk, Urząd Stanu Cywilnego Gdańsk, 1609, 441, nr 2716/92 (akt zgonu).
„Danziger Zeitung”, 7 XII 1892 (nekrolog).

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania