TRASA SŁOWACKIEGO
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File:1_Trasa_Słowackiego.jpg|thumb|Budowa Trasy Słowackiego od ul. Potokowej (w tle) do wiaduktu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, który wybudowano w śladzie po widocznym i rozebranym przyczółku wiaduktu dawnej kolei Gdańsk-Wrzeszcz-Stara Piła; z lewej widoczny fragment budowy zbiornika retencyjnego na Strzyży, 2011]] | [[File:1_Trasa_Słowackiego.jpg|thumb|Budowa Trasy Słowackiego od ul. Potokowej (w tle) do wiaduktu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, który wybudowano w śladzie po widocznym i rozebranym przyczółku wiaduktu dawnej kolei Gdańsk-Wrzeszcz-Stara Piła; z lewej widoczny fragment budowy zbiornika retencyjnego na Strzyży, 2011]] | ||
− | [[File:2_Trasa_Słowackiego.jpg|thumb|Fragment Trasy Słowackiego z wiaduktem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, 2018]] | + | [[File:2_Trasa_Słowackiego.jpg|thumb|Fragment Trasy Słowackiego z wiaduktem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (miejsce ze zdjęcia powyżej), 2018]] |
'''TRASA SŁOWACKIEGO''', zbudowana w celu usprawnienia połączenia Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy ([[LOTNISKA | lotniska]]) z centrum miasta oraz trasy warszawskiej i [[PORT PÓŁNOCNY | Portu Północnego]] z lewobrzeżną częścią [[PORT GDAŃSKI | Portu Gdańskiego]] oraz zapleczem przemysłowym Gdańska i Gdyni. Ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju gospodarczego Gdańska. Od Portu Lotniczego do ul. Trawki zbudowana w dużej mierze w śladzie dawnej ul. Słowackiego (stąd nazwa dla całości trasy). <br/><br/> | '''TRASA SŁOWACKIEGO''', zbudowana w celu usprawnienia połączenia Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy ([[LOTNISKA | lotniska]]) z centrum miasta oraz trasy warszawskiej i [[PORT PÓŁNOCNY | Portu Północnego]] z lewobrzeżną częścią [[PORT GDAŃSKI | Portu Gdańskiego]] oraz zapleczem przemysłowym Gdańska i Gdyni. Ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju gospodarczego Gdańska. Od Portu Lotniczego do ul. Trawki zbudowana w dużej mierze w śladzie dawnej ul. Słowackiego (stąd nazwa dla całości trasy). <br/><br/> | ||
Przedsięwzięcie zostało podzielone na cztery etapy (zadania) o łącznej długości około 10 km, obejmujące także budowę [[TUNEL POD MARTWĄ WISŁĄ | tunelu pod Martwą Wisł]]ą. Zadanie I dotyczyło odcinka od ul. Spadochroniarzy przy Porcie Lotniczym do ul. Budowlanych (2,8 km) i wiązało się m.in. z budową dwóch całkowicie nowych dwupasmowych jezdni na odcinku od ul. Spadochroniarzy do ul. Radarowej (1,4 km), z przebudową jezdni na dalszym odcinku, przebudową przejazdu kolejowego na przecięciu się z linią kolejową nr 235, ułożeniem ścieżek rowerowych, chodników, zainstalowaniem oświetlenia. Koszt prac wyniósł 31,5 mln zł. Wykonawca, firma WAKOZ Sp. z o.o., rozpoczął inwestycję w marcu 2011, ukończył w listopadzie tegoż roku. Od ul. Budowlanych do ul. Potokowej wykorzystano bez zmian przebudowany w 2004 leśny odcinek ul. Słowackiego (z węzłem Matarnia). <br/><br/> | Przedsięwzięcie zostało podzielone na cztery etapy (zadania) o łącznej długości około 10 km, obejmujące także budowę [[TUNEL POD MARTWĄ WISŁĄ | tunelu pod Martwą Wisł]]ą. Zadanie I dotyczyło odcinka od ul. Spadochroniarzy przy Porcie Lotniczym do ul. Budowlanych (2,8 km) i wiązało się m.in. z budową dwóch całkowicie nowych dwupasmowych jezdni na odcinku od ul. Spadochroniarzy do ul. Radarowej (1,4 km), z przebudową jezdni na dalszym odcinku, przebudową przejazdu kolejowego na przecięciu się z linią kolejową nr 235, ułożeniem ścieżek rowerowych, chodników, zainstalowaniem oświetlenia. Koszt prac wyniósł 31,5 mln zł. Wykonawca, firma WAKOZ Sp. z o.o., rozpoczął inwestycję w marcu 2011, ukończył w listopadzie tegoż roku. Od ul. Budowlanych do ul. Potokowej wykorzystano bez zmian przebudowany w 2004 leśny odcinek ul. Słowackiego (z węzłem Matarnia). <br/><br/> | ||
− | Zadanie II obejmowało odcinek od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej, o długości 3,35 km. Powstały dwie dwupasmowe jezdnie, z estakadą o długości 126 m nad al. Grunwaldzką, trzy tunele dla pieszych w rejonie skrzyżowań trasy z ulicami: Reymonta, Obywatelską, Kilińskiego. Zbudowano nowy wiadukt nad torami Polskich Kolei Państwowych, mający 97,5 m długości, skrzyżowanie z ul. Partyzantów i Chrzanowskiego z wyspą centralną, przebudowano uzbrojenie podziemne. Koszt wyniósł 158,36 mln zł. Wykonawca, hiszpańska firma Obrascón Huarte Lain, rozpoczął inwestycję w kwietniu 2011, ukończył w listopadzie 2012. (W planach pozostaje budowa tzw. Nowej Kościuszki, biegnącej od skrzyżowania ul. Hynka z al. Rzeczypospolitej wzdłuż granicy Wrzeszcza Dolnego i Zaspy Rozstaje, następnie ul. Kopalnianą we Wrzeszczu Dolnym do al. Hallera). <br/><br/> | + | Zadanie II obejmowało odcinek od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej, o długości 3,35 km. M.in. wyburzono 11 obiektów (budynki |
+ | mieszkalne, gospodarcze, magazyny i pawilony handlowe) przy ul. Słowackiego 32A, ul. Partyzantów 108, 108A, 116A, ul. Kościuszki 4A i ul. Hynka (łącznie na całej trasie do wyburzenia przewidziano 57 obiektów). Powstały dwie dwupasmowe jezdnie, z estakadą o długości 126 m nad al. Grunwaldzką, trzy tunele dla pieszych w rejonie skrzyżowań trasy z ulicami: Reymonta, Obywatelską, Kilińskiego. Zbudowano nowy wiadukt nad torami Polskich Kolei Państwowych, mający 97,5 m długości, skrzyżowanie z ul. Partyzantów i Chrzanowskiego z wyspą centralną, przebudowano uzbrojenie podziemne. Koszt wyniósł 158,36 mln zł. Wykonawca, hiszpańska firma Obrascón Huarte Lain, rozpoczął inwestycję w kwietniu 2011, ukończył w listopadzie 2012. (W planach pozostaje budowa tzw. Nowej Kościuszki, biegnącej od skrzyżowania ul. Hynka z al. Rzeczypospolitej wzdłuż granicy Wrzeszcza Dolnego i Zaspy Rozstaje, następnie ul. Kopalnianą we Wrzeszczu Dolnym do al. Hallera). <br/><br/> | ||
Zadanie III obejmowało odcinek od al. Hallera do węzła Marynarki Polskiej, o długości 2,163 km. Powstały dwie dwupasmowe jezdnie, przebudowane zostało skrzyżowanie al. Hallera z ul. Czarny Dwór, zbudowano wiadukt nad ul. Kochanowskiego i terenami kolejowymi oraz węzeł typu „harfa” w rejonie skrzyżowania z ul. Pokoleń Lechii, zmodernizowano uzbrojenie podziemne. Koszt prac to 135,15 mln zł. Wykonawca, firma Budimex, rozpoczął inwestycję w sierpniu 2011, ukończył w grudniu 2012. <br/><br/> Zadanie IV dotyczyło odcinka od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu, o długości 2,4 km, obejmując budowę dwóch dwupasmowych jezdni oraz tunelu pod Martwą Wisłą, o długości 1377,5 m. Koszt prac to 885,6 mln zł. Inwestorem były [[GDAŃSKIE INWESTYCJE KOMUNALNE | Gdańskie Inwestycje Komunalne]]. Wykonawca, firma Obrascón Huarte Lain, rozpoczął inwestycję w październiku 2011, zakończył (bez tunelu) w październiku 2014. Tunel oddano do użytku 24 IV 2016. <br/><br/> | Zadanie III obejmowało odcinek od al. Hallera do węzła Marynarki Polskiej, o długości 2,163 km. Powstały dwie dwupasmowe jezdnie, przebudowane zostało skrzyżowanie al. Hallera z ul. Czarny Dwór, zbudowano wiadukt nad ul. Kochanowskiego i terenami kolejowymi oraz węzeł typu „harfa” w rejonie skrzyżowania z ul. Pokoleń Lechii, zmodernizowano uzbrojenie podziemne. Koszt prac to 135,15 mln zł. Wykonawca, firma Budimex, rozpoczął inwestycję w sierpniu 2011, ukończył w grudniu 2012. <br/><br/> Zadanie IV dotyczyło odcinka od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu, o długości 2,4 km, obejmując budowę dwóch dwupasmowych jezdni oraz tunelu pod Martwą Wisłą, o długości 1377,5 m. Koszt prac to 885,6 mln zł. Inwestorem były [[GDAŃSKIE INWESTYCJE KOMUNALNE | Gdańskie Inwestycje Komunalne]]. Wykonawca, firma Obrascón Huarte Lain, rozpoczął inwestycję w październiku 2011, zakończył (bez tunelu) w październiku 2014. Tunel oddano do użytku 24 IV 2016. <br/><br/> | ||
Od 28 XI 2013 dolny odcinek trasy, od ul. Trawki do ul. Hynka, nosi nazwę [[ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH, aleja | al. Żołnierzy Wyklętych]]. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | Od 28 XI 2013 dolny odcinek trasy, od ul. Trawki do ul. Hynka, nosi nazwę [[ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH, aleja | al. Żołnierzy Wyklętych]]. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 10:52, 26 sie 2023
TRASA SŁOWACKIEGO, zbudowana w celu usprawnienia połączenia Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy ( lotniska) z centrum miasta oraz trasy warszawskiej i Portu Północnego z lewobrzeżną częścią Portu Gdańskiego oraz zapleczem przemysłowym Gdańska i Gdyni. Ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju gospodarczego Gdańska. Od Portu Lotniczego do ul. Trawki zbudowana w dużej mierze w śladzie dawnej ul. Słowackiego (stąd nazwa dla całości trasy).
Przedsięwzięcie zostało podzielone na cztery etapy (zadania) o łącznej długości około 10 km, obejmujące także budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Zadanie I dotyczyło odcinka od ul. Spadochroniarzy przy Porcie Lotniczym do ul. Budowlanych (2,8 km) i wiązało się m.in. z budową dwóch całkowicie nowych dwupasmowych jezdni na odcinku od ul. Spadochroniarzy do ul. Radarowej (1,4 km), z przebudową jezdni na dalszym odcinku, przebudową przejazdu kolejowego na przecięciu się z linią kolejową nr 235, ułożeniem ścieżek rowerowych, chodników, zainstalowaniem oświetlenia. Koszt prac wyniósł 31,5 mln zł. Wykonawca, firma WAKOZ Sp. z o.o., rozpoczął inwestycję w marcu 2011, ukończył w listopadzie tegoż roku. Od ul. Budowlanych do ul. Potokowej wykorzystano bez zmian przebudowany w 2004 leśny odcinek ul. Słowackiego (z węzłem Matarnia).
Zadanie II obejmowało odcinek od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej, o długości 3,35 km. M.in. wyburzono 11 obiektów (budynki
mieszkalne, gospodarcze, magazyny i pawilony handlowe) przy ul. Słowackiego 32A, ul. Partyzantów 108, 108A, 116A, ul. Kościuszki 4A i ul. Hynka (łącznie na całej trasie do wyburzenia przewidziano 57 obiektów). Powstały dwie dwupasmowe jezdnie, z estakadą o długości 126 m nad al. Grunwaldzką, trzy tunele dla pieszych w rejonie skrzyżowań trasy z ulicami: Reymonta, Obywatelską, Kilińskiego. Zbudowano nowy wiadukt nad torami Polskich Kolei Państwowych, mający 97,5 m długości, skrzyżowanie z ul. Partyzantów i Chrzanowskiego z wyspą centralną, przebudowano uzbrojenie podziemne. Koszt wyniósł 158,36 mln zł. Wykonawca, hiszpańska firma Obrascón Huarte Lain, rozpoczął inwestycję w kwietniu 2011, ukończył w listopadzie 2012. (W planach pozostaje budowa tzw. Nowej Kościuszki, biegnącej od skrzyżowania ul. Hynka z al. Rzeczypospolitej wzdłuż granicy Wrzeszcza Dolnego i Zaspy Rozstaje, następnie ul. Kopalnianą we Wrzeszczu Dolnym do al. Hallera).
Zadanie III obejmowało odcinek od al. Hallera do węzła Marynarki Polskiej, o długości 2,163 km. Powstały dwie dwupasmowe jezdnie, przebudowane zostało skrzyżowanie al. Hallera z ul. Czarny Dwór, zbudowano wiadukt nad ul. Kochanowskiego i terenami kolejowymi oraz węzeł typu „harfa” w rejonie skrzyżowania z ul. Pokoleń Lechii, zmodernizowano uzbrojenie podziemne. Koszt prac to 135,15 mln zł. Wykonawca, firma Budimex, rozpoczął inwestycję w sierpniu 2011, ukończył w grudniu 2012.
Zadanie IV dotyczyło odcinka od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu, o długości 2,4 km, obejmując budowę dwóch dwupasmowych jezdni oraz tunelu pod Martwą Wisłą, o długości 1377,5 m. Koszt prac to 885,6 mln zł. Inwestorem były Gdańskie Inwestycje Komunalne. Wykonawca, firma Obrascón Huarte Lain, rozpoczął inwestycję w październiku 2011, zakończył (bez tunelu) w październiku 2014. Tunel oddano do użytku 24 IV 2016.
Od 28 XI 2013 dolny odcinek trasy, od ul. Trawki do ul. Hynka, nosi nazwę al. Żołnierzy Wyklętych.