PIETKIEWICZ RAJMUND, rektor Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File:Rajmund_Pietkiewicz.jpg|thumb|Rajmund Pietkiewicz (z prawej), obok [[ŻUŁAWSKI JACEK| Jacek Żuławski]], 1968]] | + | [[File:Rajmund_Pietkiewicz.jpg|thumb|Rajmund Pietkiewicz (z prawej), obok [[ŻUŁAWSKI JACEK, profesor Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku| Jacek Żuławski]], 1968]] |
− | [[File: Pietkiewicz_Rajmund.jpg |thumb| Rajmund Pietkiewicz, z lewej [[LULA HENRYK | Henryk Lula]], 1981]] | + | [[File: Pietkiewicz_Rajmund.jpg |thumb| Rajmund Pietkiewicz, z lewej [[LULA HENRYK, profesor Akademii Sztuk Pięknych | Henryk Lula]], 1981]] |
[[File:Rajmund_Pietkiewicz__Kompozycja__1958.JPG|thumb|Rajmund Pietkiewicz ''Kompozycja'', 1958]] | [[File:Rajmund_Pietkiewicz__Kompozycja__1958.JPG|thumb|Rajmund Pietkiewicz ''Kompozycja'', 1958]] | ||
'''RAJMUND PIETKIEWICZ''' (13 VII 1920 Wilno – 5 III 2013 Sopot), malarz, grafik, rektor gdańskiej [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych]] (PWSSP). Od 1935 mieszkał z rodzicami w Gdyni. W latach 1936–1939 uczył się w tamtejszej Pomorskiej Szkole Sztuk Pięknych Wacława Szczeblewskiego, 1939–1941 studiował na Wydziale Sztuk Pięknych uniwersytetu w Wilnie w pracowni Antanasa Gudaitisa. Po wkroczeniu Niemców do Wilna dostał się do niewoli i trafił na front, następnie skierowany do prac portowych w Gdańsku i Bremie.<br/><br/> | '''RAJMUND PIETKIEWICZ''' (13 VII 1920 Wilno – 5 III 2013 Sopot), malarz, grafik, rektor gdańskiej [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych]] (PWSSP). Od 1935 mieszkał z rodzicami w Gdyni. W latach 1936–1939 uczył się w tamtejszej Pomorskiej Szkole Sztuk Pięknych Wacława Szczeblewskiego, 1939–1941 studiował na Wydziale Sztuk Pięknych uniwersytetu w Wilnie w pracowni Antanasa Gudaitisa. Po wkroczeniu Niemców do Wilna dostał się do niewoli i trafił na front, następnie skierowany do prac portowych w Gdańsku i Bremie.<br/><br/> | ||
− | Po 1945 studiował malarstwo w gdańskiej PWSSP, początkowo u [[STUDNICKI JULIUSZ | Juliusza Studnickiego]], następnie u | + | Po 1945 studiował malarstwo w gdańskiej PWSSP, początkowo u [[STUDNICKI JULIUSZ, malarz, rysownik, pedagog | Juliusza Studnickiego]], następnie u [[NACHT-SAMBORSKI ARTUR, artysta malarz, pedagog | Artura Nachta-Samborskiego]] i podjął pracę w tej uczelni. W latach 1951–1952 prowadził pracownię malarstwa (IV rok) na Wydziale Architektury i Studium Rzeźby, 1952–1962 międzywydziałową pracownię rysunku wieczornego, 1962–1980 pracownię malarstwa na Wydziale Malarstwa. W okresie 1965–1969 pełnił funkcję rektora PWSSP, w 1969 ponownie powołany na stanowisko rektora, lecz po zmianach strukturalnych w uczelniach, podporządkowujących je władzom państwowym, zrzekł się stanowiska, w 1970 wystąpił z PZPR. Od 1968 do 1980 kierował Katedrą Malarstwa i Rysunku na Wydziale Malarstwa. |
− | [[NACHT-SAMBORSKI ARTUR | Artura Nachta-Samborskiego]] i podjął pracę w tej uczelni. W latach 1951–1952 prowadził pracownię malarstwa (IV rok) na Wydziale Architektury i Studium Rzeźby, 1952–1962 międzywydziałową pracownię rysunku wieczornego, 1962–1980 pracownię malarstwa na Wydziale Malarstwa. W okresie 1965–1969 pełnił funkcję rektora PWSSP, w 1969 ponownie powołany na stanowisko rektora, lecz po zmianach strukturalnych w uczelniach, podporządkowujących je władzom państwowym, zrzekł się stanowiska, w 1970 wystąpił z PZPR. Od 1968 do 1980 kierował Katedrą Malarstwa i Rysunku na Wydziale Malarstwa. | + | |
<br/><br/> | <br/><br/> | ||
− | Początkowo związany z socrealizmem i tzw. [[SZKOŁA SOPOCKA | szkołą sopocką]], malował między innymi kompozycje o treści politycznej (''Pakt pokoju'', 1950; ''Komunardzi żegnają Dąbrowskiego na Placu Bastylii'', 1951; ''Stalin wśród Mazowsza'', 1953, z [[BOROWSKI BOHDAN | Bohdanem Borowskim]] i [[JACKIEWICZ WŁADYSŁAW | Władysławem Jackiewiczem]]), stopniowo odchodząc od doktryny na rzecz ponadczasowego realizmu (''Pejzaż'', ''Portret'', 1953; ''Studium'', 1954), a następnie kolorystycznej ekspresji prowadzącej do granicy abstrakcji (''Kompozycja I, II'', 1957; ''Pejzaż deszczowy'', 1958). Na przełomie lat 50. i 60. wypracował indywidualną formułę malarstwa figuratywnego, o nasyconej, ekspresyjnej, często ciemnej kolorystyce i mięsistej, fakturowej tkance malarskiej, z których budował uproszczone formy o miękkim zarysie, podkreślonym grubym, rozmytym konturem i świetlistymi plamami (''Pejzaż gdański'', ''Pejzaż gdański z padającym śniegiem'', 1959), w pejzażach sprowadzając postaci ludzkie do formy piktogramu. Przywiązując wagę do symbolicznych treści i nastroju w obrazach, malował liczne wersje gdańskich pejzaży, portrety, martwe natury, sceny wielofigurowe (''Wieczór wigilijny'', ''Śniadanie'', 1963; ''Pijący mężczyźni'', 1964), podejmował wątki biblijne (''Nehemiasz buduje mury Jerozolimy'', 1961; ''Jezabel''; ''Achab ginący'', tryptyk 1964) i literackie (''Faust''). Uprawiał także grafikę warsztatową, zwłaszcza odmiany suchorytu. Od 1959 posiadał pracownię przy ul. Katarzynki. <br/><br/> | + | Początkowo związany z socrealizmem i tzw. [[SZKOŁA SOPOCKA | szkołą sopocką]], malował między innymi kompozycje o treści politycznej (''Pakt pokoju'', 1950; ''Komunardzi żegnają Dąbrowskiego na Placu Bastylii'', 1951; ''Stalin wśród Mazowsza'', 1953, z [[BOROWSKI BOHDAN, artysta malarz, docent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych | Bohdanem Borowskim]] i [[JACKIEWICZ WŁADYSŁAW, rektor Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych | Władysławem Jackiewiczem]]), stopniowo odchodząc od doktryny na rzecz ponadczasowego realizmu (''Pejzaż'', ''Portret'', 1953; ''Studium'', 1954), a następnie kolorystycznej ekspresji prowadzącej do granicy abstrakcji (''Kompozycja I, II'', 1957; ''Pejzaż deszczowy'', 1958). Na przełomie lat 50. i 60. wypracował indywidualną formułę malarstwa figuratywnego, o nasyconej, ekspresyjnej, często ciemnej kolorystyce i mięsistej, fakturowej tkance malarskiej, z których budował uproszczone formy o miękkim zarysie, podkreślonym grubym, rozmytym konturem i świetlistymi plamami (''Pejzaż gdański'', ''Pejzaż gdański z padającym śniegiem'', 1959), w pejzażach sprowadzając postaci ludzkie do formy piktogramu. Przywiązując wagę do symbolicznych treści i nastroju w obrazach, malował liczne wersje gdańskich pejzaży, portrety, martwe natury, sceny wielofigurowe (''Wieczór wigilijny'', ''Śniadanie'', 1963; ''Pijący mężczyźni'', 1964), podejmował wątki biblijne (''Nehemiasz buduje mury Jerozolimy'', 1961; ''Jezabel''; ''Achab ginący'', tryptyk 1964) i literackie (''Faust''). Uprawiał także grafikę warsztatową, zwłaszcza odmiany suchorytu. Od 1959 posiadał pracownię przy ul. Katarzynki. <br/><br/> |
− | Żonaty z Bohdaną ( | + | Żonaty z Bohdaną (1931–2023), córką Wilhelma Lipperta i Konstancji, w latach 1949–1954 studentką PWSSP, po studiach do emerytury (1986) nauczycielką Liceum Plastycznego w Gdyni. Ojciec Hanny Łuki, lektorki języka angielskiego na Uniwersytecie Morskim w Gdyni. Pochowany na Cmentarzu Komunalnym w Sopocie. {{author: EKA}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Aktualna wersja na dzień 12:55, 9 sie 2023
RAJMUND PIETKIEWICZ (13 VII 1920 Wilno – 5 III 2013 Sopot), malarz, grafik, rektor gdańskiej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (PWSSP). Od 1935 mieszkał z rodzicami w Gdyni. W latach 1936–1939 uczył się w tamtejszej Pomorskiej Szkole Sztuk Pięknych Wacława Szczeblewskiego, 1939–1941 studiował na Wydziale Sztuk Pięknych uniwersytetu w Wilnie w pracowni Antanasa Gudaitisa. Po wkroczeniu Niemców do Wilna dostał się do niewoli i trafił na front, następnie skierowany do prac portowych w Gdańsku i Bremie.
Po 1945 studiował malarstwo w gdańskiej PWSSP, początkowo u Juliusza Studnickiego, następnie u Artura Nachta-Samborskiego i podjął pracę w tej uczelni. W latach 1951–1952 prowadził pracownię malarstwa (IV rok) na Wydziale Architektury i Studium Rzeźby, 1952–1962 międzywydziałową pracownię rysunku wieczornego, 1962–1980 pracownię malarstwa na Wydziale Malarstwa. W okresie 1965–1969 pełnił funkcję rektora PWSSP, w 1969 ponownie powołany na stanowisko rektora, lecz po zmianach strukturalnych w uczelniach, podporządkowujących je władzom państwowym, zrzekł się stanowiska, w 1970 wystąpił z PZPR. Od 1968 do 1980 kierował Katedrą Malarstwa i Rysunku na Wydziale Malarstwa.
Początkowo związany z socrealizmem i tzw. szkołą sopocką, malował między innymi kompozycje o treści politycznej (Pakt pokoju, 1950; Komunardzi żegnają Dąbrowskiego na Placu Bastylii, 1951; Stalin wśród Mazowsza, 1953, z Bohdanem Borowskim i Władysławem Jackiewiczem), stopniowo odchodząc od doktryny na rzecz ponadczasowego realizmu (Pejzaż, Portret, 1953; Studium, 1954), a następnie kolorystycznej ekspresji prowadzącej do granicy abstrakcji (Kompozycja I, II, 1957; Pejzaż deszczowy, 1958). Na przełomie lat 50. i 60. wypracował indywidualną formułę malarstwa figuratywnego, o nasyconej, ekspresyjnej, często ciemnej kolorystyce i mięsistej, fakturowej tkance malarskiej, z których budował uproszczone formy o miękkim zarysie, podkreślonym grubym, rozmytym konturem i świetlistymi plamami (Pejzaż gdański, Pejzaż gdański z padającym śniegiem, 1959), w pejzażach sprowadzając postaci ludzkie do formy piktogramu. Przywiązując wagę do symbolicznych treści i nastroju w obrazach, malował liczne wersje gdańskich pejzaży, portrety, martwe natury, sceny wielofigurowe (Wieczór wigilijny, Śniadanie, 1963; Pijący mężczyźni, 1964), podejmował wątki biblijne (Nehemiasz buduje mury Jerozolimy, 1961; Jezabel; Achab ginący, tryptyk 1964) i literackie (Faust). Uprawiał także grafikę warsztatową, zwłaszcza odmiany suchorytu. Od 1959 posiadał pracownię przy ul. Katarzynki.
Żonaty z Bohdaną (1931–2023), córką Wilhelma Lipperta i Konstancji, w latach 1949–1954 studentką PWSSP, po studiach do emerytury (1986) nauczycielką Liceum Plastycznego w Gdyni. Ojciec Hanny Łuki, lektorki języka angielskiego na Uniwersytecie Morskim w Gdyni. Pochowany na Cmentarzu Komunalnym w Sopocie.