PANZER ERNST RUDOLPH, pianista
m (Blazejsliwinski przeniósł stronę PANZER ERNST RUDOLPH na PANZER ERNST RUDOLPH, pianista) |
|||
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''ERNST RUDOLPH (Rudolf) PANZER''' (5 VIII 1861 Gdańsk – przed 1908 poza Gdańskiem), pianista. Syn [[PANZER CARL GUSTAV| Carla Gustava Panzera]] i Marii Mathildy z domu Milczewski. Po uzyskaniu we wrześniu 1880 matury w [[GIMNAZJUM MIEJSKIE| Gimnazjum Miejskim]] studiował muzykę w Scharwenka-Konservatorium (konserwatorium muzyczne Ksawerego Scharwenki) w Berlinie. Gdy ukończył studia, uczył gry na fortepianie w Berlinie i Paryżu. W 1885 był jednym z kilkudziesięciu donatorów Die Czwalina-Stiftung (Fundacja Czwaliny) utworzonej dla uczczenia pięćdziesięciolecia pracy pedagogicznej [[CZWALINA JULIUS EDUARD| Juliusa Eduarda Czwaliny]], miała ona zapewnić byt jego spadkobiercom. W 1891 w Paryżu poślubił Teresę Tosti (ur. 1865 Paryż), śpiewaczkę koloraturową o głosie altowym, z którą występował na koncertach jako pianista i akompaniator, | + | '''ERNST RUDOLPH (Rudolf) PANZER''' (5 VIII 1861 Gdańsk – przed 1908 poza Gdańskiem), pianista. Syn [[PANZER CARL GUSTAV, kupiec| Carla Gustava Panzera]] i Marii Mathildy z domu Milczewski. Po uzyskaniu we wrześniu 1880 matury w [[GIMNAZJUM MIEJSKIE| Gimnazjum Miejskim]] studiował muzykę w Scharwenka-Konservatorium (konserwatorium muzyczne Ksawerego Scharwenki) w Berlinie. Gdy ukończył studia, uczył gry na fortepianie w Berlinie i Paryżu. W 1885 był jednym z kilkudziesięciu donatorów Die Czwalina-Stiftung (Fundacja Czwaliny) utworzonej dla uczczenia pięćdziesięciolecia pracy pedagogicznej [[CZWALINA JULIUS EDUARD, pedagog| Juliusa Eduarda Czwaliny]], miała ona zapewnić byt jego spadkobiercom. W 1891 w Paryżu poślubił Teresę Tosti (ur. 1865 Paryż), śpiewaczkę koloraturową o głosie altowym, z którą występował na koncertach jako pianista i akompaniator, m.in. w Kilonii, Warszawie, Toruniu, Paryżu, Ipswich (Anglia).<br/><br/> |
− | W Gdańsku małżonkowie wystąpili dwukrotnie. 22 X 1893 w Sali Apollina Hotelu du Nord (Apollo-Saal; [[HOTEL GDAŃSK RADISSON BLU| hotel Gdańsk Radisson Blu]]) na koncercie zorganizowanym przez [[ZIEMSSEN CONSTANTIN FRIEDRICH | Constantina Friedricha Ziemssena]]. Wykonał ''Sonatę E-dur'' op. 109 Ludwiga van Beethovena, ''Impromptu Ges-dur'' op. 90 nr 3 Franza Schuberta, ''Minuettino G-dur'' Reinholda Bergella, ''Krakowiaka fantastycznego'' op. 14 nr 6 Ignacego Paderewskiego, ''Walca As-dur'' op. 42 Fryderyka Chopina, ''Walca Mefisto'' nr 1 Ferenza Liszta oraz utwory Edvarda Griega i Roberta Schumanna; Teresa Tosti śpiewała ''Odę'' Panzera, pieśni ''Der Kreuzzug'' (''Wyprawa krzyżowa'') i ''Erlkönig'' (''Król olch'') F. Schuberta, arię z opery ''Lucrezia Borgia'' Gaetana Donizettiego, arię z opery ''Jocelyn'' Benjamina Godarda, ''Arię z wariacjami „Deh! torna mio bene”'' Heinricha Procha oraz pieśni Theodora Gerlacha i Wilhelma Tauberta. <br/><br/> | + | W Gdańsku małżonkowie wystąpili dwukrotnie. 22 X 1893 w Sali Apollina Hotelu du Nord (Apollo-Saal; [[HOTEL GDAŃSK RADISSON BLU| hotel Gdańsk Radisson Blu]]) na koncercie zorganizowanym przez [[ZIEMSSEN CONSTANTIN FRIEDRICH, księgarz, fortepianmistrz | Constantina Friedricha Ziemssena]]. Wykonał ''Sonatę E-dur'' op. 109 Ludwiga van Beethovena, ''Impromptu Ges-dur'' op. 90 nr 3 Franza Schuberta, ''Minuettino G-dur'' Reinholda Bergella, ''Krakowiaka fantastycznego'' op. 14 nr 6 Ignacego Paderewskiego, ''Walca As-dur'' op. 42 Fryderyka Chopina, ''Walca Mefisto'' nr 1 Ferenza Liszta oraz utwory Edvarda Griega i Roberta Schumanna; Teresa Tosti śpiewała ''Odę'' Panzera, pieśni ''Der Kreuzzug'' (''Wyprawa krzyżowa'') i ''Erlkönig'' (''Król olch'') F. Schuberta, arię z opery ''Lucrezia Borgia'' Gaetana Donizettiego, arię z opery ''Jocelyn'' Benjamina Godarda, ''Arię z wariacjami „Deh! torna mio bene”'' Heinricha Procha oraz pieśni Theodora Gerlacha i Wilhelma Tauberta. <br/><br/> |
− | 20 IX 1898 w sali [[HOTEL DANZIGER HOF| Danziger Hof]] | + | 20 IX 1898 w sali [[HOTEL DANZIGER HOF| Danziger Hof]] grał Mazurka własnej kompozycji, ''32 wariacje c-moll na temat własny'' L. van Beethovena, ''Cantique d’amour'' (''Hymn miłości'') i ''Wielką fantazję na tematy z opery „Don Juan” Mozarta'' F. Liszta oraz utwory R. Schumanna, F. Chopina, E. Griega, Sergieja Rachmaninowa; jego żona wykonała arię z ''Cyrulika sewilskiego'' Gioacchina Rossiniego, ''Ave Maria'' Pietra Mascagniego (''Intermezzo'' z opery ''Rycerskość wieśniacza'' w aranżacji na głos z fortepianem) oraz pieśni F. Schuberta, R. Schumanna, Johannesa Brahmsa, Charles’a Gounoda, Antona Grigorjewicza Rubinsteina, Fredericka Deliusa. Fortepian koncertowy firmy Blüthner dostarczono z magazynu [[LIPCZINSKY MAX JOSEPH, budowniczy fortepianów| Maxa Lipczińskiego]] przy Jopengasse 7 (ul. Piwna). Recenzje z obu koncertów napisał krytyk muzyczny [[DANZIGER ZEITUNG (I)| „Danziger Zeitung”]] [[FUCHS CARL DORIUS JOHANNES, pianista, organista, kompozytor| Carl Fuchs]], podkreślając umiejętności techniczne pianisty i kunszt wokalny śpiewaczki.<br/><br/> |
W sierpniu 1902 przyjechał do Gdańska na urlop, mieszkał zapewne u owdowiałej matki przy Fleischergasse 6 (ul. Rzeźnicka). Zamierzał zorganizować letni kurs nauki gry na fortepianie. Brak informacji o zrealizowaniu tego zamierzenia, a także o jego późniejszych losach. {{author: JMM}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | W sierpniu 1902 przyjechał do Gdańska na urlop, mieszkał zapewne u owdowiałej matki przy Fleischergasse 6 (ul. Rzeźnicka). Zamierzał zorganizować letni kurs nauki gry na fortepianie. Brak informacji o zrealizowaniu tego zamierzenia, a także o jego późniejszych losach. {{author: JMM}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Aktualna wersja na dzień 20:15, 7 sty 2024
ERNST RUDOLPH (Rudolf) PANZER (5 VIII 1861 Gdańsk – przed 1908 poza Gdańskiem), pianista. Syn Carla Gustava Panzera i Marii Mathildy z domu Milczewski. Po uzyskaniu we wrześniu 1880 matury w Gimnazjum Miejskim studiował muzykę w Scharwenka-Konservatorium (konserwatorium muzyczne Ksawerego Scharwenki) w Berlinie. Gdy ukończył studia, uczył gry na fortepianie w Berlinie i Paryżu. W 1885 był jednym z kilkudziesięciu donatorów Die Czwalina-Stiftung (Fundacja Czwaliny) utworzonej dla uczczenia pięćdziesięciolecia pracy pedagogicznej Juliusa Eduarda Czwaliny, miała ona zapewnić byt jego spadkobiercom. W 1891 w Paryżu poślubił Teresę Tosti (ur. 1865 Paryż), śpiewaczkę koloraturową o głosie altowym, z którą występował na koncertach jako pianista i akompaniator, m.in. w Kilonii, Warszawie, Toruniu, Paryżu, Ipswich (Anglia).
W Gdańsku małżonkowie wystąpili dwukrotnie. 22 X 1893 w Sali Apollina Hotelu du Nord (Apollo-Saal; hotel Gdańsk Radisson Blu) na koncercie zorganizowanym przez Constantina Friedricha Ziemssena. Wykonał Sonatę E-dur op. 109 Ludwiga van Beethovena, Impromptu Ges-dur op. 90 nr 3 Franza Schuberta, Minuettino G-dur Reinholda Bergella, Krakowiaka fantastycznego op. 14 nr 6 Ignacego Paderewskiego, Walca As-dur op. 42 Fryderyka Chopina, Walca Mefisto nr 1 Ferenza Liszta oraz utwory Edvarda Griega i Roberta Schumanna; Teresa Tosti śpiewała Odę Panzera, pieśni Der Kreuzzug (Wyprawa krzyżowa) i Erlkönig (Król olch) F. Schuberta, arię z opery Lucrezia Borgia Gaetana Donizettiego, arię z opery Jocelyn Benjamina Godarda, Arię z wariacjami „Deh! torna mio bene” Heinricha Procha oraz pieśni Theodora Gerlacha i Wilhelma Tauberta.
20 IX 1898 w sali Danziger Hof grał Mazurka własnej kompozycji, 32 wariacje c-moll na temat własny L. van Beethovena, Cantique d’amour (Hymn miłości) i Wielką fantazję na tematy z opery „Don Juan” Mozarta F. Liszta oraz utwory R. Schumanna, F. Chopina, E. Griega, Sergieja Rachmaninowa; jego żona wykonała arię z Cyrulika sewilskiego Gioacchina Rossiniego, Ave Maria Pietra Mascagniego (Intermezzo z opery Rycerskość wieśniacza w aranżacji na głos z fortepianem) oraz pieśni F. Schuberta, R. Schumanna, Johannesa Brahmsa, Charles’a Gounoda, Antona Grigorjewicza Rubinsteina, Fredericka Deliusa. Fortepian koncertowy firmy Blüthner dostarczono z magazynu Maxa Lipczińskiego przy Jopengasse 7 (ul. Piwna). Recenzje z obu koncertów napisał krytyk muzyczny „Danziger Zeitung” Carl Fuchs, podkreślając umiejętności techniczne pianisty i kunszt wokalny śpiewaczki.
W sierpniu 1902 przyjechał do Gdańska na urlop, mieszkał zapewne u owdowiałej matki przy Fleischergasse 6 (ul. Rzeźnicka). Zamierzał zorganizować letni kurs nauki gry na fortepianie. Brak informacji o zrealizowaniu tego zamierzenia, a także o jego późniejszych losach.