SIEFERT PAUL, muzyk, kompozytor
< Poprzednie | Następne > |

PAUL SIEFERT (Sivert, Syfert, Siewert) (ochrzczony 23 V 1586 w ► kościele Najświętszej Marii Panny (NMP) – 6 V 1666 Gdańsk), muzyk, kompozytor. Syn prokuratora miejskiego Paula Sieferta (zm. 1604) i jego drugiej żony Susanny, wdowy po Hansie Schnittelbachu sen. Stypendysta ► Rady Miejskiej, studiował w latach 1607–1608 (lub 1610) w Amsterdamie u organisty i kompozytora Jana Pieterszoona Sweelincka.
Po powrocie do Gdańska w 1611 zastępca Cajusa Schmiedtleina, organisty w kościele NMP. Krytykowany za gwałtowny charakter i nowatorski, dynamiczny styl gry. Po śmierci Cajusa Schmiedtleina (1611) starał się o stanowisko organisty przy nowo zbudowanych organach tego kościoła. W wyniku konkursu z czterech kandydatów wybrano Christophera Vatera z Holsztynu (Holstein), w efekcie czego poprosił ► Radę Miejską o zwolnienie z obowiązków i jeszcze w tym samym 1611 został organistą w kościele na Starym Mieście w Królewcu (Königsberg). Od 1616 w Warszawie jako organista na dworze króla Zygmunta III Wazy, z roczną pensją w wysokości 200 florenów. W 1623 powrócił do Gdańska, ponownie stanął do konkursu na stanowisko pierwszego organisty kościoła NMP (w miejsce zmarłego w tym samym roku Michaela Weydy Starszego), objął je 23 IX 1623 i sprawował do śmierci.
Po śmierci ► Andreasa Hakenbergera (1627) bezskutecznie ubiegał się o stanowisko kapelmistrza gdańskiego, które otrzymał jednak ► Casper Förster sen. Stało się to początkiem długotrwałego konfliktu pomiędzy oboma muzykami.
Uprawiał różne gatunki muzyczne i eksperymentował w muzyce wokalnej w relacji słowo–dźwięk. Pod wpływem Psalmów Dawida, wydanych w latach 1602–1624 przez Jana Pieterszoona Sweelincka, w 1640 ukazały się jego Psalmy Dawidowe do francuskich melodii (Psalmen Davids nach französischer Melodey oder Weise in Music componirt), skomponowane dla ► Gimnazjum Akademickiego oraz na użytek gminy przy ► kościele św. Piotra i Pawła. Psalmy w wydanej w 1651 drugiej części (Psalmorum Davidicorum ad gallicam melodiam), dedykowanej królowi polskiemu Janowi Kazimierzowi, stanowiły pierwowzory koncertującego motetu chorałowego i kantaty chorałowej. Są to jedyne jego drukowane utwory muzyczne, w rękopisie pozostają utwory instrumentalne, m.in. canzony i fantazje organowe.
Spór teoretyczny (o użycie w Psalmach własnych środków wyrazowych kosztem odejścia od niektórych zasad kontrapunktycznych) między nim a kapelmistrzem gdańskim Casprem Försterem sen. i kompozytorem królewskim oraz kapelmistrzem nadwornym w Warszawie, Marco Scacchim, interpretowany jako ideologiczny spór między stylem niemieckim i włoskim, zyskał międzynarodowy rozgłos. Spór rozpoczął Marco Scacchi, publikując w 1643 w Wenecji krytykę twórczości Paula Sieferta (Cribrum musicum ad triticum Siferticum) i rozesłał ją wraz z listem (Lettera per maggiora informatione). Bronił się wydanym w Gdańsku polemicznym dziełem Anticribratio musica ad avenam Scacchianam (1645), jednak po stronie Scacchiego (i zarazem Förstera) stanął nawet tej miary autorytet, co Heinrich Schütz.
16 II 1612 poślubił w Królewcu Marię Schwiris. Jego córka wyszła za Hansa Döbela i była matką organisty oraz kompozytora ► Heinricha Döbela. Pochowany 10 V 1666 w kościele NMP.