PRZYJEMSKI LEONARD, malarz
< Poprzednie | Następne > |
LEONARD PRZYJEMSKI (Leszek, Lech; ur. 30 XI 1942 Bydgoszcz), malarz, twórca obiektów i akcji. W 1968 ukończył pracownię malarską Krystyny Łady-Studnickiej w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku.
W 1968 w reakcji na wydarzenia marcowe w kampusie Politechniki Gdańskiej wykonał akcję, podczas której rozerwał koszulę i w pozie Rejtana położył się na pomoście tramwaju nr 2, jadącego z Targu Węglowego w stronę Oliwy. W pracach malarskich, obiektach i akcjach z lat 70. i 80. często podejmował temat języka partyjnej propagandy; przechwytywał i wykorzystywał elementy oficjalnej ikonografii (flagi, proporce, sztandary, hasła). W dziełach z tego okresu pojawiały się odniesienia do Marca ’68, Grudnia ’70 i stanu wojennego. W działaniach i obiektach powstałych po 2000 często wykorzystuje symbolikę Unii Europejskiej.
Założyciel wielu „nieistniejących” quasi-instytucji, powoływanych jako konceptualne projekty artystyczne, których funkcjonowanie potwierdzały rozsyłane pocztą druki ulotne, afisze i broszury. W 1970 w Bydgoszczy wraz z Anastazym „Bogdanem” Wiśniewskim założył Nieistniejącą Przytakującą Galerię „Tak”, a następnie, już samodzielnie, Instytut Badań Obojętnych przy Nieistniejącej Przytakującej Galerii „Tak”. W 1975 na plaży w Gdańsku– Brzeźnie ogłosił powstanie Museum of Hysterics.
Na początku lat 70. mieszkał i tworzył w Elblągu. W 1975 był komisarzem Ogólnopolskich Spotkań Twórczych „Liksajny ’75”. Następnie, z uwagi na interwencje cenzury i Służby Bezpieczeństwa, działał w przestrzeni prywatnej i małych galeriach, między innymi w Połczynie Zdroju i Zakrzewie. W latach 1979–1981 był związany z Galerią Autorską Jacka Solińskiego i Jana Kaji w Bydgoszczy. Instytucja ta opublikowała kilka jego autorskich rękopiśmiennych broszur. Pod szyldem Galerii Tak i Museum of Hysterics wydaje liczne druki, w których dokumentuje własne akcje i zamieszcza korespondencję z innymi artystami. W sierpniu 1981 wyjechał wraz z rodziną do Amsterdamu, a następnie przeniósł się do Niemiec. Za granicą powołał kolejną z quasi-instytucji: Die Gaskammer der Kunst.
Jego wystawy indywidualne były prezentowane między innymi w BWA Lublin (1982), BWA Bydgoszcz (1994), CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie (1995), BWA Bielsko-Biała (1999), Galerii Arsenał w Poznaniu (2012), Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (2014).
Był patronem festiwalu Present Performance, organizowanego od 2014 do 2019 w Brzeźnie przez Gdańską Galerię Miejską.