OKĘCKI MIECZYSŁAW SZCZĘSNY, wojewoda gdański

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Mieczysław Szczęsny Okęcki
Mieczysław Szczęsny Okęcki podczas składania kwiatów na grobach żołnierzy rosyjskich w Sopocie przed Ratuszem, 26 VI 1945
Mieczysław Szczęsny Okęcki, w środku, na trybunie honorowej na Targu Siennym podczas obchodów Dni Morza, 29 VI 1945, po lewej komendant wojskowy Gdańska generał-lejtnant Simon Mikulski
Wojewoda gdański Mieczysław Szczęsny Okęcki (po lewej) z generałem-lejtnantem Siemionem Mikulskim (w środku) i prezydentem Gdańska Franciszkiem Kotus-Janowskim

MIECZYSŁAW SZCZĘSNY OKĘCKI (20 XI 1882 Warszawa – 21 III 1952 Sopot), inżynier, wojewoda gdański. Syn Andrzeja Szczęsnego (ur. około 1859) i poślubionej w 1882 w Warszawie Teresy Marianny z domu Sabelmann (ur. około 1863). Po ukończeniu w 1901 III Gimnazjum Klasycznego w Warszawie studiował na Wydziale Matematycznym Uniwersytetu Warszawskiego, od trzeciego roku inżynierię drogową w Technische Hochschule w Darmstadt, od 1909 inżynier. Naukę kontynuował do 1913 na Wydziale Inżynierii Lądowej i Wodnej w Sankt Petersburgu. Od 1 I 1914 pracował w Głównym Zarządzie Dróg Wodnych Ministerstwa Komunikacji w Petersburgu. Od 1 IV 1915 do 1 I 1916 był naczelnikiem wydziału wojsk drogowych w strefie frontowej. Od 1 I 1918 do 1 I 1920 starszym instruktorem nauk technicznych w Komisariacie Komunikacji w Leningradzie (Petersburgu).

Od 1 II 1920 do 1939 pracował w Warszawie, w Ministerstwie Robót Publicznych (później pod nazwą Ministerstwo Kolei). Był ekspertem technicznym Granicznej Komisji Alianckiej w rejonie dolnej Wisły, w 1922 ekspertem dla Górnego Śląska. Jednocześnie od 1921 do 1939 zatrudniony był jako starszy konstruktor w Katedrze Budownictwa Wodnego na Wydziale Inżynierii Lądowej i Wodnej Politechniki Warszawskiej. W latach 1924–1930 jako radca Ministerstwa Komunikacji brał udział w kongresach drogowych i samochodowych w Londynie, Rzymie, Genewie i Waszyngtonie. W 1931 powołany został na członka Międzynarodowego Komitetu do spraw Robót Publicznych w Lidze Narodów w Genewie. Po 1932 był wicedyrektorem w wydziale infrastruktury Zarządu Miasta Warszawy. W latach 1932–1936 był przedstawicielem Sekcji Tranzytowej Ligi Narodów do odbudowy dróg kołowych w Chinach, od 1938 do 1944, także z ramienia Ligi Narodów, był naczelnym inżynierem drogowym rządu w Kabulu (Afganistan). W Polsce od listopada 1944, jeszcze w tym miesiącu został podsekretarzem stanu w Ministerstwie Komunikacji w rządzie lubelskim Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego. Współorganizator Stronnictwa Demokratycznego.

Powołany przez premiera Edwarda Osóbkę-Morawskiego na pierwszego po wojnie wojewodę gdańskiego, pełnił tę funkcję w okresie 30 III 1945 – 6 I 1946. Urząd objął 15 kwietnia, początkowo z siedzibą w sopockim ratuszu, a następnie w Gdańsku, w budynku przy ul. Okopowej. Od 1 III 1946 (mieszkając nadal w Sopocie) był profesorem zwyczajnym i kierownikiem Katedry Budowy Dróg i Robót Ziemnych na Wydziale Inżynierii Lądowej i Wodnej Politechniki Gdańskiej.

Odznaczonym między innymi Złotym Krzyżem Zasługi (1946) i Krzyżem Komandorskim oraz Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Żonaty z poślubioną 26 V 1924 w Krakowie Krystyną z domu Mysyrowicz (ur. 24 X 1903 Grójec), ojciec Wojciecha (11 XI 1924 – 4 VII 1980 Austria) i Jana (ur. 1928). Pochowany z synem Wojciechem i jego żoną na Cmentarzu Katolickim w Sopocie. MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
503 Service Unavailable

Service Unavailable

The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.

Additionally, a 503 Service Unavailable error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.