GUZOWSKI KAZIMIERZ, kompozytor, klarnecista, pedagog
< Poprzednie | Następne > |
KAZIMIERZ GUZOWSKI (4 III 1933 Wąbrzeźno – 12 IV 2017 Gdynia), kompozytor, klarnecista basowy, saksofonista tenorowy, pedagog. W latach 1949–1952 kształcił się w Gdańskich Technicznych Zakładach Naukowych ( Centrum Kształcenia Ustawicznego), uzyskując świadectwo dojrzałości i dyplom technika mechanika. W 1959–1964 uczył się w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia we Wrzeszczu ( Zespół Szkół Muzycznych), w 1967–1972 studiował kompozycję w klasie Konrada Pałubickiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. W latach 1957–1959 pracował w Gdańskich Zakładach Gastronomicznych (klarnecista i saksofonista w zespołach muzyki rozrywkowej); 1959–1963 w Teatrze Wybrzeże; 1965–1973 w Państwowej Operze i Filharmonii Bałtyckiej; od 1973 do przejścia na emeryturę w 2008 w Akademii Muzycznej. Był przewodniczącym Rady do spraw Młodzieży (1975), prodziekanem Wydziału Wychowania Muzycznego (1976-1978), wicedyrektorem Instytutu Teorii Muzyki (1981-1983), kierownikiem Zakładu Kompozycji (od 1981).
Wykładał kompozycję, instrumentację oraz kontrapunkt. Był autorem podręcznika dla studentów Podstawowe zagadnienia instrumentacji (Gdańsk 1976). W okresie 1957–1974 uczestniczył w imprezach estradowych z udziałem popularnych artystów krajowych i zagranicznych (między innymi Paul Anka z Kanady), w Polsce, ZSRR, Rumuni. Brał udział w nagraniach radiowych i telewizyjnych. W dorobku kompozytorskim przeważają kompozycje wokalne (Tryptyk, Trzy pieśni do wierszy Tadeusza Kubiaka, Krąg do wiersza Kamila K. Baczyńskiego) i wokalno-instrumentalne (Strofy, Pięć pieśni do wierszy Anki Kowalskiej; Oda do wiersza K.K. Baczyńskiego, Pamięci nieskończoność; Sześć kolęd kaszubskich, Pięć pieśni do wierszy Jerzego Stachurskiego, Msza kaszubska), muzyka do sztuk teatralnych, muzyka radiowa.
Jako saksofonista tenorowy grał w North Coast Quintet (1959–1960) u boku Andrzeja Mundkowskiego i Ala (Alojzego Jana) Musiała. W latach 60. XX wieku występował m.in. w zespole Stanisława Cieślaka i big bandzie Jana Tomaszewskiego, w 1966–1967 w charakterze klarnecisty basowego w zespole Jerzego Sapiejewskiego, podejmującym eksperymenty Trzeciego Nurtu. Brał udział w wielu imprezach jazzowych (Jazz Jamboree, Jazz nad Odrą, Krakowskie Zaduszki Jazzowe i inne), m.in. na festiwalu jazzowym w Sopocie (z Modern Jazz Sextetem, 1957), a także na scenie Teatru Wybrzeże w Smaku miodu (1959), w nagraniach muzyki do filmów (z Krzysztofem T. Komedą: Niewinni czarodzieje, Szklana góra).
Członek zwyczajny Związku Kompozytorów Polskich (ZKP), w latach 1996-1998 prezes gdańskiego oddziału ZKP. W 1970 otrzymał II nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim organizowanym przez Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Poznaniu za Strofy na chór mieszany i 10 instrumentów dętych (I nagrody nie przyznano); w 1974 otrzymał wyróżnienie od Związku Kompozytorów Polskich na XVII Konkursie Młodych Kompozytorów za Pięć pieśni do wierszy Anki Kowalskiej na alt i orkiestrę kameralną; w 1999 otrzymał Grand Prix przyznane przez Nadbałtyckie Centrum Kultury za Mszę Kaszubską na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną. W 1977 otrzymał odznakę „Zasłużonym Ziemi Gdańskiej”, w 2000 Nagrodę Artystyczną Prezydenta Miasta Gdyni.
Pochowany 19 IV 2017 na Cmentarzu Katolickim w Sopocie.