PRZEDSIĘBIORSTWO ROBÓT CZERPALNYCH I PODWODNYCH

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
'''PRZEDSIĘBIORSTWO ROBÓT CZERPALNYCH I PODWODNYCH''' (PRCiP), powstało w Gdańsku mocą zarządzenia Ministra Żeglugi z 20 IV 1947 roku, przejmując część majątku [[BIURO ODBUDOWY PORTÓW | Biura Odbudowy Portów]], z siedzibą na Przeróbce, ul. Przetoczna 66. Odpowiedzialne było głównie za utrzymanie torów wodnych i basenów portowych. Pierwszym dyrektorem został Piotr Szawernowski, jego zastępcą Zdzisław Ćwiek. Jedną z pierwszych większych prac było wydobycie we wrześniu/październiku 1947 roku, na polecenie BOP, wraku s/s „Fredro” z basenu portu gdańskiego (wrak przecięto pod wodą, wydobyto za pomocą dźwigu ze Stoczni nr 1) oraz pogłębienie w tym roku basenu Strefy Wolnocłowej z użyciem bagrownicy „Małż”.<br/><br/>
+
[[File: PRC_Gdańsk_1948.jpg |thumb| Jednostki Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych, 1948]]
1 VII 1949 utworzono oddziały w Gdańsku i Szczecinie. PRCiP rozwijało się, wykorzystując jednostki (pogłębiarki, szalandy i holowniki) wydobyte z morza i dzięki rewindykacji majątku polskiego odnalezionego na terenie Niemiec. Od 1949 roku nabywano pogłębiarki i pełnomorskie holowniki w Anglii, szczególny rozwój nastąpił w latach 60. i 70. XX wieku dzięki zakupom (głównie w Holandii) nowoczesnych pogłębiarek i holowników oraz w latach 90. XX wieku. W latach 50. i 60. przedsiębiorstwo prowadziło odbudowę portów morskich, kanałów dojściowych, rozminowywanie, usuwanie wraków, zwalonych konstrukcji stalowych, w latach 70. inwestycje związane z budową [[PORT PÓŁNOCNY | Portu Północnego]].<br/><br/>
+
'''PRZEDSIĘBIORSTWO ROBÓT CZERPALNYCH I PODWODNYCH''' (PRCiP), powstało w Gdańsku mocą zarządzenia Ministra Żeglugi z 20 IV 1947, przejmując część majątku [[BIURO ODBUDOWY PORTÓW | Biura Odbudowy Portów]], z siedzibą na Przeróbce, ul. Przetoczna 66. Odpowiedzialne było głównie za utrzymanie torów wodnych i basenów portowych. Pierwszym dyrektorem został Piotr Szawernowski, jego zastępcą Zdzisław Ćwiek. Jedną z pierwszych większych prac było wydobycie we wrześniu/październiku 1947, na polecenie BOP, wraku s/s „Fredro” z basenu portu gdańskiego (wrak przecięto pod wodą, wydobyto za pomocą dźwigu ze Stoczni nr 1) oraz pogłębienie w tym roku basenu Strefy Wolnocłowej z użyciem bagrownicy „Małż”.<br/><br/>
1 VII 1977 podzieliło się na dwie niezależne firmy: PRCiP w Gdańsku oraz PRCiP w Szczecinie (od 1982 PRCiP „Dragmor”). 31 I 1991 zostało przekształcone decyzją Ministra Skarbu Państwa z przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową Spółkę Skarbu Państwa, w marcu 1999 sprzedane krajowemu inwestorowi (z dwudziestoprocentowym udziałem Skarbu Państwa). W 2005 roku wchłonęło PRCiP „Dragmor” w Szczecinie, stając się jedyną w Polsce firmą zajmującą się pracami pogłębiarskimi. Prowadzi prace pogłębiarsko-refulacyjne związane z utrzymaniem żeglowności portów i kanałów, układaniem rurociągów i instalacji podwodnych, budową i remontem nabrzeży portowych, falochronów i ostróg podwodnych, rewitalizacją plaż morskich, ochroną i umacnianiem brzegów (także rzecznych, w powiązaniu z budową wałów przeciwpowodziowych), złomowaniem statków, świadczy usługi hydrotechniczne w portach (także Marynarki Wojennej). {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
+
1 VII 1949 utworzono oddziały w Gdańsku i Szczecinie. PRCiP rozwijało się, wykorzystując jednostki (pogłębiarki, szalandy i holowniki) wydobyte z morza i dzięki rewindykacji majątku polskiego odnalezionego na terenie Niemiec. Od 1949 nabywano pogłębiarki i pełnomorskie holowniki w Anglii, szczególny rozwój nastąpił w latach 60. i 70. XX wieku dzięki zakupom (głównie w Holandii) nowoczesnych pogłębiarek i holowników oraz w latach 90. XX wieku. W latach 50. i 60. przedsiębiorstwo prowadziło odbudowę portów morskich, kanałów dojściowych, rozminowywanie, usuwanie wraków, zwalonych konstrukcji stalowych, w latach 70. inwestycje związane z budową [[PORT PÓŁNOCNY | Portu Północnego]].<br/><br/>
 +
1 VII 1977 podzieliło się na dwie niezależne firmy: PRCiP w Gdańsku oraz PRCiP w Szczecinie (od 1982 PRCiP „Dragmor”). 31 I 1991 zostało przekształcone decyzją Ministra Skarbu Państwa z przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową Spółkę Skarbu Państwa, w marcu 1999 sprzedane krajowemu inwestorowi (z dwudziestoprocentowym udziałem Skarbu Państwa). W 2005 wchłonęło PRCiP „Dragmor” w Szczecinie, stając się jedyną w Polsce firmą zajmującą się pracami pogłębiarskimi. Prowadzi prace pogłębiarsko-refulacyjne związane z utrzymaniem żeglowności portów i kanałów, układaniem rurociągów i instalacji podwodnych, budową i remontem nabrzeży portowych, falochronów i ostróg podwodnych, rewitalizacją plaż morskich, ochroną i umacnianiem brzegów (także rzecznych, w powiązaniu z budową wałów przeciwpowodziowych), złomowaniem statków, świadczy usługi hydrotechniczne w portach (także Marynarki Wojennej). {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 17:23, 1 wrz 2022

Jednostki Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych, 1948

PRZEDSIĘBIORSTWO ROBÓT CZERPALNYCH I PODWODNYCH (PRCiP), powstało w Gdańsku mocą zarządzenia Ministra Żeglugi z 20 IV 1947, przejmując część majątku Biura Odbudowy Portów, z siedzibą na Przeróbce, ul. Przetoczna 66. Odpowiedzialne było głównie za utrzymanie torów wodnych i basenów portowych. Pierwszym dyrektorem został Piotr Szawernowski, jego zastępcą Zdzisław Ćwiek. Jedną z pierwszych większych prac było wydobycie we wrześniu/październiku 1947, na polecenie BOP, wraku s/s „Fredro” z basenu portu gdańskiego (wrak przecięto pod wodą, wydobyto za pomocą dźwigu ze Stoczni nr 1) oraz pogłębienie w tym roku basenu Strefy Wolnocłowej z użyciem bagrownicy „Małż”.

1 VII 1949 utworzono oddziały w Gdańsku i Szczecinie. PRCiP rozwijało się, wykorzystując jednostki (pogłębiarki, szalandy i holowniki) wydobyte z morza i dzięki rewindykacji majątku polskiego odnalezionego na terenie Niemiec. Od 1949 nabywano pogłębiarki i pełnomorskie holowniki w Anglii, szczególny rozwój nastąpił w latach 60. i 70. XX wieku dzięki zakupom (głównie w Holandii) nowoczesnych pogłębiarek i holowników oraz w latach 90. XX wieku. W latach 50. i 60. przedsiębiorstwo prowadziło odbudowę portów morskich, kanałów dojściowych, rozminowywanie, usuwanie wraków, zwalonych konstrukcji stalowych, w latach 70. inwestycje związane z budową Portu Północnego.

1 VII 1977 podzieliło się na dwie niezależne firmy: PRCiP w Gdańsku oraz PRCiP w Szczecinie (od 1982 PRCiP „Dragmor”). 31 I 1991 zostało przekształcone decyzją Ministra Skarbu Państwa z przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową Spółkę Skarbu Państwa, w marcu 1999 sprzedane krajowemu inwestorowi (z dwudziestoprocentowym udziałem Skarbu Państwa). W 2005 wchłonęło PRCiP „Dragmor” w Szczecinie, stając się jedyną w Polsce firmą zajmującą się pracami pogłębiarskimi. Prowadzi prace pogłębiarsko-refulacyjne związane z utrzymaniem żeglowności portów i kanałów, układaniem rurociągów i instalacji podwodnych, budową i remontem nabrzeży portowych, falochronów i ostróg podwodnych, rewitalizacją plaż morskich, ochroną i umacnianiem brzegów (także rzecznych, w powiązaniu z budową wałów przeciwpowodziowych), złomowaniem statków, świadczy usługi hydrotechniczne w portach (także Marynarki Wojennej). RED

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania