OTAGO, jacht, patron ulicy
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | [[File:Otago.jpg|thumb|„Otago” przy Długim Pobrzeżu, od prawej: [[PIEŃKAWA IWONA | Iwona Pieńkawa]], [[CHOREŃ ZYGMUNT | Zygmunt Choreń]], w głębi stoi [[PIEŃKAWA ZDZISŁAW | Zdzisław Pieńkawa]]]] | + | [[File:Otago.jpg|thumb|„Otago” przy Długim Pobrzeżu, od prawej: [[PIEŃKAWA IWONA, żeglarka | Iwona Pieńkawa]], [[CHOREŃ ZYGMUNT, projektant statków i wielkich żaglowców | Zygmunt Choreń]], w głębi stoi [[PIEŃKAWA ZDZISŁAW, konstruktor statków, żeglarz | Zdzisław Pieńkawa]]]] |
[[File:2._Otago.jpg|thumb|„Otago” podczas wokółziemskich etapowych regat ''Whitbread Round the World Race'' z lat 1973/1974]] | [[File:2._Otago.jpg|thumb|„Otago” podczas wokółziemskich etapowych regat ''Whitbread Round the World Race'' z lat 1973/1974]] | ||
'''„OTAGO”''', stalowy jacht o ożaglowaniu kecza bermudzkiego, długość całkowita 18 m, szerokość 4 m, zanurzenie 2,53 m, powierzchnia ożaglowania 144 m², pojemność 18,62 BRT, silnik 50 KM, załoga 15 osób. Zwodowany 7 V 1959 w [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej]] jako piąty z sześciu jachtów typu J-140. Nazwą nawiązywał do pierwszego statku (barku) dowodzonego przez Josepha Conrada (Józef Konrad Korzeniowski, 1857–1924).<br/><br/> | '''„OTAGO”''', stalowy jacht o ożaglowaniu kecza bermudzkiego, długość całkowita 18 m, szerokość 4 m, zanurzenie 2,53 m, powierzchnia ożaglowania 144 m², pojemność 18,62 BRT, silnik 50 KM, załoga 15 osób. Zwodowany 7 V 1959 w [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej]] jako piąty z sześciu jachtów typu J-140. Nazwą nawiązywał do pierwszego statku (barku) dowodzonego przez Josepha Conrada (Józef Konrad Korzeniowski, 1857–1924).<br/><br/> | ||
− | Armatorem jednostki był [[JACHTKLUB STOCZNI GDAŃSKIEJ | Jachtklub Stoczni Gdańskiej]]. Wraz z polskim jachtem „Copernicus” w latach 1973–1974 wziął udział w pierwszych załogowych wokółziemskich regatach ''Whitbread Round the World Race''. Załoga dowodzona przez [[PIEŃKAWA ZDZISŁAW | kpt. Zdzisława Pieńkawę]], w składzie: były uczeń [[GIMNAZJUM POLSKIE | Gimnazjum Polskiego]] w Gdańsku Witold Ciecholewski (24 XI 1923 Gdańsk – 10 IX 2016 Gdańsk) – zastępca kapitana, [[CHOREŃ ZYGMUNT | Zygmunt Choreń]] – I oficer, Bohdan Berggrün – II oficer, Kazimierz Kurzydło – III oficer, [[PIEŃKAWA IWONA | Iwona Pieńkawa]], Edwin Trzos, Stanisław Jakubczyk, Adam Michel, wyszła z Gdyni do Portsmouth, gdzie 8 IX 1973 rozpoczął się wyścig. Trasa była podzielona na cztery etapy: I etap: Portsmouth–Kapsztad; II etap: Kapsztad–Sydney; III etap: Sydney – Rio de Janeiro; IV etap: Rio de Janeiro – Portsmouth. <br/><br/> | + | Armatorem jednostki był [[JACHTKLUB STOCZNI GDAŃSKIEJ | Jachtklub Stoczni Gdańskiej]]. Wraz z polskim jachtem „Copernicus” w latach 1973–1974 wziął udział w pierwszych załogowych wokółziemskich regatach ''Whitbread Round the World Race''. Załoga dowodzona przez [[PIEŃKAWA ZDZISŁAW, konstruktor statków, żeglarz | kpt. Zdzisława Pieńkawę]], w składzie: były uczeń [[GIMNAZJUM POLSKIE | Gimnazjum Polskiego]] w Gdańsku Witold Ciecholewski (24 XI 1923 Gdańsk – 10 IX 2016 Gdańsk) – zastępca kapitana, [[CHOREŃ ZYGMUNT, projektant statków i wielkich żaglowców | Zygmunt Choreń]] – I oficer, Bohdan Berggrün – II oficer, Kazimierz Kurzydło – III oficer, [[PIEŃKAWA IWONA, żeglarka | Iwona Pieńkawa]], Edwin Trzos, Stanisław Jakubczyk, Adam Michel, wyszła z Gdyni do Portsmouth, gdzie 8 IX 1973 rozpoczął się wyścig. Trasa była podzielona na cztery etapy: I etap: Portsmouth–Kapsztad; II etap: Kapsztad–Sydney; III etap: Sydney – Rio de Janeiro; IV etap: Rio de Janeiro – Portsmouth. <br/><br/> |
− | Do mety w Portsmouth jacht przyszedł 24 IV 1974, a 17 maja (razem z drugim polskim jachtem biorącym udział w regatach, „Copernicusem”) był uroczyście witany w Gdańsku, na Motławie. Trasa wynosiła 31 051 mil morskich, regaty trwały 178 dni i 9 godzin, jacht zajął XIII miejsce (na 20 startujących jednostek). Relację z rejsu opisali uczestniczka rejsu Iwona Pieńkawa w książce ''„Otago”, „Otago” na zdrowie'' (1975) oraz kpt. Zdzisław Pieńkawa w ''Żeglarskim maratonie'' (1976). Jacht zatonął 29 VIII 1976 u wybrzeża Wyspy Niedźwiedziej. Przyczyną zatonięcia było wyrzucenie – stojącego na kotwicy – jachtu na skały. {{author: AKU}} {{author: RP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] | + | Do mety w Portsmouth jacht przyszedł 24 IV 1974, a 17 maja (razem z drugim polskim jachtem biorącym udział w regatach, „Copernicusem”) był uroczyście witany w Gdańsku, na Motławie. Trasa wynosiła 31 051 mil morskich, regaty trwały 178 dni i 9 godzin, jacht zajął XIII miejsce (na 20 startujących jednostek). Relację z rejsu opisali uczestniczka rejsu Iwona Pieńkawa w książce ''„Otago”, „Otago” na zdrowie'' (1975) oraz kpt. Zdzisław Pieńkawa w ''Żeglarskim maratonie'' (1976). Jacht zatonął 29 VIII 1976 u wybrzeża Wyspy Niedźwiedziej. Przyczyną zatonięcia było wyrzucenie – stojącego na kotwicy – jachtu na skały.<br/><br/> |
+ | Od 16 II 1993 jego nazwę nosi ulica w Gdańsku–[[OSOWA |Osowej]]. {{author: AKU}} {{author: RP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 21:23, 27 gru 2022
„OTAGO”, stalowy jacht o ożaglowaniu kecza bermudzkiego, długość całkowita 18 m, szerokość 4 m, zanurzenie 2,53 m, powierzchnia ożaglowania 144 m², pojemność 18,62 BRT, silnik 50 KM, załoga 15 osób. Zwodowany 7 V 1959 w Stoczni Gdańskiej jako piąty z sześciu jachtów typu J-140. Nazwą nawiązywał do pierwszego statku (barku) dowodzonego przez Josepha Conrada (Józef Konrad Korzeniowski, 1857–1924).
Armatorem jednostki był Jachtklub Stoczni Gdańskiej. Wraz z polskim jachtem „Copernicus” w latach 1973–1974 wziął udział w pierwszych załogowych wokółziemskich regatach Whitbread Round the World Race. Załoga dowodzona przez kpt. Zdzisława Pieńkawę, w składzie: były uczeń Gimnazjum Polskiego w Gdańsku Witold Ciecholewski (24 XI 1923 Gdańsk – 10 IX 2016 Gdańsk) – zastępca kapitana, Zygmunt Choreń – I oficer, Bohdan Berggrün – II oficer, Kazimierz Kurzydło – III oficer, Iwona Pieńkawa, Edwin Trzos, Stanisław Jakubczyk, Adam Michel, wyszła z Gdyni do Portsmouth, gdzie 8 IX 1973 rozpoczął się wyścig. Trasa była podzielona na cztery etapy: I etap: Portsmouth–Kapsztad; II etap: Kapsztad–Sydney; III etap: Sydney – Rio de Janeiro; IV etap: Rio de Janeiro – Portsmouth.
Do mety w Portsmouth jacht przyszedł 24 IV 1974, a 17 maja (razem z drugim polskim jachtem biorącym udział w regatach, „Copernicusem”) był uroczyście witany w Gdańsku, na Motławie. Trasa wynosiła 31 051 mil morskich, regaty trwały 178 dni i 9 godzin, jacht zajął XIII miejsce (na 20 startujących jednostek). Relację z rejsu opisali uczestniczka rejsu Iwona Pieńkawa w książce „Otago”, „Otago” na zdrowie (1975) oraz kpt. Zdzisław Pieńkawa w Żeglarskim maratonie (1976). Jacht zatonął 29 VIII 1976 u wybrzeża Wyspy Niedźwiedziej. Przyczyną zatonięcia było wyrzucenie – stojącego na kotwicy – jachtu na skały.
Od 16 II 1993 jego nazwę nosi ulica w Gdańsku–Osowej.