GREGOROVIUS MICHAEL CARL, artysta plastyk

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Blazejsliwinski (dyskusja | edycje) z dnia 20:16, 9 sie 2023

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Michael Carl Gregorovius, autoportret ołówkiem
Michael Carl Gregorovius Długi Targ w Gdańsku, 1832
Michael Carl Gregorovius, Król pruski Fryderyk Wilhelm III w Gdańsku, 1835
Brama Straganiarska, 1840, litografia Friedricha Heinricha Bilsa na podstawie obrazu Michaela Carla Gregoroviusa

MICHAEL CARL GREGOROVIUS (11 X 1786 Gdańsk – 17 V 1850 Gdańsk), artysta plastyk. Syn kupca gdańskiego Johanna Burharda. Edukację rozpoczął od nauki rzemiosła u jednego z gdańskich malarzy pokojowych. W latach 1804–1806 uczył się w Królewskiej Szkole Sztuk Pięknych u Johanna Adama Breysiga. Jednocześnie pracował pod jego kierunkiem jako malarz dekoracji teatralnych i dioram ( Teatr Miejski). W czasie wojny z Francją 1813–1814 walczył jako ochotnik w pruskim korpusie inżynieryjnym. Odbył następnie praktykę w berlińskim atelier „Diorama” Paula Gropiusa. Wzorując się na nim, założył w Gdańsku w 1824 własne atelier, które nazywał teatrem mechaniczno-optycznym, prezentującym ruchome obrazy (22 I 1825 zorganizował spektakl mechaniczny, przedstawiając zamek w Malborku, występu w Gdańsku dawał jeszcze w 1834). Na stałe zatrudniony w teatrze w Gdańsku, m.in. w 1829 przeprowadził gruntowne remont kurtyny, za co otrzymał 800 talarów. Od 1834 przebywał w Berlinie u profesora Petera Ludwiga Brunata (w 1802 twórcy dekoracji gdańskiego Teatru Miejskiego).

Malował eleganckie, starannie i szczegółowo opracowane widoki architektury Gdańska (zob. szerzej Malarstwo. XIX wiek – 1. połowa XX wieku). Drobiazgowa dokładność, z jaką oddawał szczegóły wyglądu ulic i budowli, niewykluczająca indywidualnego potraktowania tematu, zbliżała jego obrazy do dekoracji teatralnych. Malował pejzaże ze statkami na redzie portu gdańskiego i widoki miast niemieckich. Wystawiał w latach 1814–1839 w Gdańsku oraz w Berlińskiej Akademii. Obraz olejny przedstawiający Długi Targ, z 1832, został wyróżniony na Wystawie Stulecia w 1906 w berlińskiej Nationalgalerie.

Jego prace znajdują się m.in. w kolekcjach Muzeum Narodowego i muzeów berlińskich. Niektóre – wcześniej przechowywane w gdańskim Muzeum Miejskim – zaginęły w 1945 (np. Widok Gdańska wedle Johanna Carla Schultza). Mieszkał przy Langgarten 77 (ul. Długie Ogrody). Żonaty był z Julianą Jeanettą z domu Herrmann. Ojciec Georga Ferdinanda Gregoroviusa, Wilhelma Eduarda Gregoroviusa i Carla Theobalda. MJB

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania