BRAMA KAROWA

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
Linia 7: Linia 7:
 
'''BRAMA KAROWA''' (niezachowana), lądowa, w północno-zachodniej części [[MURY OBRONNE | murów obronnych]] [[STARE PRZEDMIEŚCIE | Starego Przedmieścia]], zamykała od zachodu wylot obecnej ul. Podwale Przedmiejskie. Wzniesiona z cegły w 1462, w formie architektonicznej (podobnie jak [[BRAMY MIEJSKIE | bramy]] Starego Miasta: Bożego Ciała i gotycka św. Jakuba) wywodziła się z flandryjskiego typu bramy dwuwieżowej.<br/><br/>
 
'''BRAMA KAROWA''' (niezachowana), lądowa, w północno-zachodniej części [[MURY OBRONNE | murów obronnych]] [[STARE PRZEDMIEŚCIE | Starego Przedmieścia]], zamykała od zachodu wylot obecnej ul. Podwale Przedmiejskie. Wzniesiona z cegły w 1462, w formie architektonicznej (podobnie jak [[BRAMY MIEJSKIE | bramy]] Starego Miasta: Bożego Ciała i gotycka św. Jakuba) wywodziła się z flandryjskiego typu bramy dwuwieżowej.<br/><br/>
 
Między masywnymi, ceglanymi wieżami był wysoki, przesklepiony przejazd, nad którym znajdowały się izby straży. Ostatnią kondygnację wieńczyły machikuły o konstrukcji szachulcowej. Całość nakryta stromym dachem walmowym. Rozmiary: szerokość 22 m, głębokość 8 m i wysokość 18 m (do podstawy dachu). Grubość muru od strony przedpola wynosiła około 3 m. Elewacje od strony przedpola były pozbawione elementów dekoracyjnych, poza wykonaną z kamienia, zwieńczoną ostrym łukiem obudową przejazdu. Od strony miasta ozdobę stanowiły po bokach wykonane z cegły i przesklepione półokrągło pojedyncze blendy, pośrodku zaś duża blenda zwieńczona poczwórnym łukiem wspartym na kamiennych konsolach.<br/><br/>
 
Między masywnymi, ceglanymi wieżami był wysoki, przesklepiony przejazd, nad którym znajdowały się izby straży. Ostatnią kondygnację wieńczyły machikuły o konstrukcji szachulcowej. Całość nakryta stromym dachem walmowym. Rozmiary: szerokość 22 m, głębokość 8 m i wysokość 18 m (do podstawy dachu). Grubość muru od strony przedpola wynosiła około 3 m. Elewacje od strony przedpola były pozbawione elementów dekoracyjnych, poza wykonaną z kamienia, zwieńczoną ostrym łukiem obudową przejazdu. Od strony miasta ozdobę stanowiły po bokach wykonane z cegły i przesklepione półokrągło pojedyncze blendy, pośrodku zaś duża blenda zwieńczona poczwórnym łukiem wspartym na kamiennych konsolach.<br/><br/>
W 1563 roku zasypana, w 1571 [[KRAMER HANS | Hans Kramer]] wykorzystał ją jako prochownię zaprojektowanego przez siebie bastionu Karowego. Wówczas rozebrano dach i szachulcową galerię machikuł. Wraz z rozbiórką bastionu Karowego (1895) w 1896 przestała istnieć. Na jej miejscu, przy Karrenwall (ul. Okopowa 9) wzniesiono [[BUDYNEK PREZYDIUM POLICJI | budynek prezydium policji]], obecnie siedziba Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. {{author: GS}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
+
W 1563 roku zasypana, w 1571 [[KRAMER HANS,  architekt, fortyfikator | Hans Kramer]] wykorzystał ją jako prochownię zaprojektowanego przez siebie bastionu Karowego. Wówczas rozebrano dach i szachulcową galerię machikuł. Wraz z rozbiórką bastionu Karowego (1895) w 1896 przestała istnieć. Na jej miejscu, przy Karrenwall (ul. Okopowa 9) wzniesiono [[BUDYNEK PREZYDIUM POLICJI | budynek prezydium policji]], obecnie siedziba Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. {{author: GS}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Aktualna wersja na dzień 12:51, 18 gru 2022

Rekonstrukcja wyglądu Bramy Karowej, Otto Kloeppel, 1937
Bastion Karowy, około 1895
Rozbiórka Bastionu Karowego i bramy, około 1895
Rozbiórka Bastionu Karowego i bramy, około 1895

BRAMA KAROWA (niezachowana), lądowa, w północno-zachodniej części murów obronnych Starego Przedmieścia, zamykała od zachodu wylot obecnej ul. Podwale Przedmiejskie. Wzniesiona z cegły w 1462, w formie architektonicznej (podobnie jak bramy Starego Miasta: Bożego Ciała i gotycka św. Jakuba) wywodziła się z flandryjskiego typu bramy dwuwieżowej.

Między masywnymi, ceglanymi wieżami był wysoki, przesklepiony przejazd, nad którym znajdowały się izby straży. Ostatnią kondygnację wieńczyły machikuły o konstrukcji szachulcowej. Całość nakryta stromym dachem walmowym. Rozmiary: szerokość 22 m, głębokość 8 m i wysokość 18 m (do podstawy dachu). Grubość muru od strony przedpola wynosiła około 3 m. Elewacje od strony przedpola były pozbawione elementów dekoracyjnych, poza wykonaną z kamienia, zwieńczoną ostrym łukiem obudową przejazdu. Od strony miasta ozdobę stanowiły po bokach wykonane z cegły i przesklepione półokrągło pojedyncze blendy, pośrodku zaś duża blenda zwieńczona poczwórnym łukiem wspartym na kamiennych konsolach.

W 1563 roku zasypana, w 1571 Hans Kramer wykorzystał ją jako prochownię zaprojektowanego przez siebie bastionu Karowego. Wówczas rozebrano dach i szachulcową galerię machikuł. Wraz z rozbiórką bastionu Karowego (1895) w 1896 przestała istnieć. Na jej miejscu, przy Karrenwall (ul. Okopowa 9) wzniesiono budynek prezydium policji, obecnie siedziba Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. GS

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania