BRAMA KAROWA
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File:Brama_Karowa.jpg|thumb|Rekonstrukcja wyglądu Bramy Karowej, [[KLOEPPEL OTTO FERDINAND JULIUS| Otto Kloeppel]], 1937]] | + | [[File:Brama_Karowa.jpg|thumb|Rekonstrukcja wyglądu Bramy Karowej, [[KLOEPPEL OTTO FERDINAND JULIUS, rektor Technische Hochschule Danzig| Otto Kloeppel]], 1937]] |
[[File:Bastion Karowy, około 1895.JPG|thumb|Bastion Karowy, około 1895]] | [[File:Bastion Karowy, około 1895.JPG|thumb|Bastion Karowy, około 1895]] | ||
[[File:2 Brama Karowa.jpg|thumb|Rozbiórka Bastionu Karowego i bramy, około 1895]] | [[File:2 Brama Karowa.jpg|thumb|Rozbiórka Bastionu Karowego i bramy, około 1895]] | ||
[[File:3 Brama Karowa.jpg|thumb|Rozbiórka Bastionu Karowego i bramy, około 1895]] | [[File:3 Brama Karowa.jpg|thumb|Rozbiórka Bastionu Karowego i bramy, około 1895]] | ||
− | '''BRAMA KAROWA''' (niezachowana), lądowa, w północno-zachodniej części [[MURY OBRONNE | murów obronnych]] [[STARE PRZEDMIEŚCIE | Starego Przedmieścia]], zamykała od zachodu wylot obecnej ul. Podwale Przedmiejskie. Wzniesiona z cegły w | + | '''BRAMA KAROWA''' (niezachowana), lądowa, w północno-zachodniej części [[MURY OBRONNE | murów obronnych]] [[STARE PRZEDMIEŚCIE | Starego Przedmieścia]], zamykała od zachodu wylot obecnej ul. Podwale Przedmiejskie. Wzniesiona z cegły w 1462, w formie architektonicznej (podobnie jak [[BRAMY MIEJSKIE | bramy]] Starego Miasta: Bożego Ciała i gotycka św. Jakuba) wywodziła się z flandryjskiego typu bramy dwuwieżowej.<br/><br/> |
Między masywnymi, ceglanymi wieżami był wysoki, przesklepiony przejazd, nad którym znajdowały się izby straży. Ostatnią kondygnację wieńczyły machikuły o konstrukcji szachulcowej. Całość nakryta stromym dachem walmowym. Rozmiary: szerokość 22 m, głębokość 8 m i wysokość 18 m (do podstawy dachu). Grubość muru od strony przedpola wynosiła około 3 m. Elewacje od strony przedpola były pozbawione elementów dekoracyjnych, poza wykonaną z kamienia, zwieńczoną ostrym łukiem obudową przejazdu. Od strony miasta ozdobę stanowiły po bokach wykonane z cegły i przesklepione półokrągło pojedyncze blendy, pośrodku zaś duża blenda zwieńczona poczwórnym łukiem wspartym na kamiennych konsolach.<br/><br/> | Między masywnymi, ceglanymi wieżami był wysoki, przesklepiony przejazd, nad którym znajdowały się izby straży. Ostatnią kondygnację wieńczyły machikuły o konstrukcji szachulcowej. Całość nakryta stromym dachem walmowym. Rozmiary: szerokość 22 m, głębokość 8 m i wysokość 18 m (do podstawy dachu). Grubość muru od strony przedpola wynosiła około 3 m. Elewacje od strony przedpola były pozbawione elementów dekoracyjnych, poza wykonaną z kamienia, zwieńczoną ostrym łukiem obudową przejazdu. Od strony miasta ozdobę stanowiły po bokach wykonane z cegły i przesklepione półokrągło pojedyncze blendy, pośrodku zaś duża blenda zwieńczona poczwórnym łukiem wspartym na kamiennych konsolach.<br/><br/> | ||
− | W 1563 roku zasypana, w 1571 [[KRAMER HANS | Hans Kramer]] wykorzystał ją jako prochownię zaprojektowanego przez siebie bastionu Karowego. Wówczas rozebrano dach i szachulcową galerię machikuł. Wraz z rozbiórką bastionu Karowego (1895) w | + | W 1563 roku zasypana, w 1571 [[KRAMER HANS | Hans Kramer]] wykorzystał ją jako prochownię zaprojektowanego przez siebie bastionu Karowego. Wówczas rozebrano dach i szachulcową galerię machikuł. Wraz z rozbiórką bastionu Karowego (1895) w 1896 przestała istnieć. Na jej miejscu, przy Karrenwall (ul. Okopowa 9) wzniesiono [[BUDYNEK PREZYDIUM POLICJI | budynek prezydium policji]], obecnie siedziba Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. {{author: GS}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 12:11, 17 gru 2022
BRAMA KAROWA (niezachowana), lądowa, w północno-zachodniej części murów obronnych Starego Przedmieścia, zamykała od zachodu wylot obecnej ul. Podwale Przedmiejskie. Wzniesiona z cegły w 1462, w formie architektonicznej (podobnie jak bramy Starego Miasta: Bożego Ciała i gotycka św. Jakuba) wywodziła się z flandryjskiego typu bramy dwuwieżowej.
Między masywnymi, ceglanymi wieżami był wysoki, przesklepiony przejazd, nad którym znajdowały się izby straży. Ostatnią kondygnację wieńczyły machikuły o konstrukcji szachulcowej. Całość nakryta stromym dachem walmowym. Rozmiary: szerokość 22 m, głębokość 8 m i wysokość 18 m (do podstawy dachu). Grubość muru od strony przedpola wynosiła około 3 m. Elewacje od strony przedpola były pozbawione elementów dekoracyjnych, poza wykonaną z kamienia, zwieńczoną ostrym łukiem obudową przejazdu. Od strony miasta ozdobę stanowiły po bokach wykonane z cegły i przesklepione półokrągło pojedyncze blendy, pośrodku zaś duża blenda zwieńczona poczwórnym łukiem wspartym na kamiennych konsolach.
W 1563 roku zasypana, w 1571 Hans Kramer wykorzystał ją jako prochownię zaprojektowanego przez siebie bastionu Karowego. Wówczas rozebrano dach i szachulcową galerię machikuł. Wraz z rozbiórką bastionu Karowego (1895) w 1896 przestała istnieć. Na jej miejscu, przy Karrenwall (ul. Okopowa 9) wzniesiono budynek prezydium policji, obecnie siedziba Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.