LINIA KOLEJOWA NUMER 201

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Blazejsliwinski (dyskusja | edycje) z dnia 15:21, 14 lut 2022

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Linia kolejowa numer 201

LINIA KOLEJOWA NUMER 201, normalnotorowa linia kolejowa biegnąca z Nowej Wsi Wielkiej przez Bydgoszcz Wschód i Kościerzynę do Gdyni Portu. W obrębie Gdańska jest linią dwutorową oraz niezelektryfikowaną. Ma długość 206 kilometrów i w obrębie Gdańska biegnie z kierunku południowo-zachodniego na północno-wschodni, przez dzielnicę Osowa. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski oraz towarowy.

W celu zapewnienia kolejowego połączenia ziem II Rzeczpospolitej z gdyńskim portem, omijającego teren II Wolnego Miasta Gdańska, otwarto 20 XI 1921 jednotorową, niezelektryfikowaną linię łączącą Kokoszki z Gdynią, która na krótkich odcinkach (pomiędzy obecnymi stacjami Gdańsk Osowa i Gdynia Główna) miała podobny przebieg jak dzisiejsza linia kolejowa numer 201. Podczas rozbudowy gdyńskiego portu ówczesne połączenie okazało się niewystarczające i po powołaniu Francusko-Polskiego Towarzystwa Kolejowego wybudowano nową linię. Odcinek linii z Somonina do Gdyni Głównej został oddany do użytku 9 XI 1930.

Strategiczne znaczenie linii zmniejszyło się po II wojnie światowej, choć poza ruchem pasażerskim kursowały nią również pociągi towarowe obsługujące port w Gdyni. Zmniejszenie intensywności wykorzystania nastąpiło w 1969 wraz z elektryfikacją linii kolejowej numer 9 i przeniesieniem na nią większości ruchu towarowego. PP

Stacje i posterunki kolejowe na linii numer 201 znajdujące się w obrębie Gdańska
Kilometraż linii kolejowej numer 201 Nazwa Rodzaj posterunku / przystanku osobowego Uwagi
184,5 Gdańsk Osowa R1 rozjazd odgałęziający poza terenem miasta Gdańska we wsi Rębiechowo
186,5 Gdańsk Osowa R4 rozjazd odgałęziający
188,5 Gdańsk Osowa węzłowa stacja kolejowa
PP
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania