„ROYAL CLIPPER”, największy zbudowany współcześnie w Gd. żaglowiec świata, wzorowany na żaglowcu „Preußen”, który zatonął 1910 po zderzeniu z parowcem. Eksploatowany jako luksusowy wycieczkowiec w rejsach po Karaibach i M. Śródziemnym. W Gd. 1986, z inicjatywy miesięcznika „Morze”, powstał projekt wycieczkowego żaglowca mającego realizować ideę tzw. „wczasów pod banderą” dla ludzi pracy. Projekt wykonany przez q Zygmunta Chorenia zakładał budowę trzymasztowej jednostki wyposażonej w żaglopłaty, stanowiące rozwinięcie ożaglowania zastosowanego na statku badawczym „Oceania”. Projekt, adresowany do górników i którego koszty pokryć miał śląski przemysł, nosił nazwę „Gwarek”. Pomysł zaprezentowany został na forum Sejmu PRL, zyskał polityczne wsparcie KC PZPR. W 1987 powołano sp. akc. Polskie Żagle, której zadaniem miała być realizacja przedsięwzięcia. Akcje „Gwarka” wykupiły państwowe firmy, a także osoby pryw. 29 XII 1987 Polskie Żagle SA podpisały umowę ze q Stocznią Gd. im. Lenina. Statek zwodowano we wrześniu 1991. Projekt modyfikowano, starając się go dostosować do wymogów komercyjnego rynku żeglugowego, jednak brak źródeł dalszego finansowania sprawił, że „Gwarek” rdzewiał w stoczniowym basenie, a próby znalezienia partnerów czy kontrahenta gotowego kupić kadłub, nie dawały rezultatów. W 1995 żaglowcem zainteresowała się m.in. firma Sirocco Sport Project. Według nowego projektu żaglowiec miał służyć miłośnikom sportów wodnych. Po poprawkach konstruktorskich w rufowej części statku zaplanowano miejsce dla 15 skuterów wodnych, 16 kajaków oceanicznych, desek surf- ingowych, ślizgaczy i 2 motolotni, a dla płetwo- nurków – komorę dekompresyjną. Projekt ten również nie został zakończony, choć 1994 statek był gotowy w 80%. W 1998 zainteresował się nim Mikael Kraft, właściciel firmy Star Clippers, eksploatującej żaglowce wycieczkowe. Kupił kadłub po cenie złomu i jego przebudowę zlecił gd. stoczni Cenal. Przeprojektowanie ożaglowania (z 3 żaglopłatów na 5 masztów z ożaglowaniem rejowym) powierzono autorowi pierwotnego projektu Zygmuntowi Choreniowi, a prace wyposażeniowe przeprowadzono w hol. stoczni Merwede: luksusowe kabiny – apartamenty, basen, fontanna, kominki z żywym ogniem, wszystko w marmurach, polerowanym egzotycznym drewnie, mosiądzach, jedwabiach i dywanach, z obrazami uznanych mistrzów na ścianach. Przebudowa kosztowała 30 mln franków. Pasażerowie płacą od 5 do 10 tys. dolarów od osoby za tygodniowy rejs. W lipcu 2000 niedoszły „Gwarek” otrzymał nową nazwę „Royal Clipper”, jego matką chrzestną była królowa szwedzka Sylwia. Armator tego największego na świecie żaglowca zatrudnia w załodze Polaków, m.in. także na stanowisku kapitana. AG
|
Dane techniczne żaglowców: „Gwarek” oraz „Royal Clipper”
|
|
„Gwarek”
|
„Royal Clipper”
|
Wyporność
|
|
4163 t
|
Długość
|
110 m
|
133,2 m
|
Szerokość
|
16
|
16,4
|
Zanurzenie
|
5,6 m
|
5,7
|
Ożaglowanie
|
3 żaglopłaty (1500 m2)
|
42 żagle rejowe (5050 m2)
|
Silnik
|
1520 kW
|
3730 kW
|
Prędkość
|
11,5 węzła – silnik
|
>17 węzłów – żagle 13,5 węzła – silnik
|
Załoga
|
66
|
110
|
Pasażerowie
|
233
|
228
|