HAUPT ADAM, rektor Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych
< Poprzednie | Następne > |
ADAM HAUPT (12 X 1920 Kraków – 19 II 2006 Sopot), architekt, pedagog. Studiował architekturę na wydziałach architektury Politechniki Lwowskiej, następnie politechniki w Krakowie; w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych rozpoczął także studia malarstwa, przerwane wybuchem II wojny światowej. Dyplom politechniki w Krakowie otrzymał w 1946. Od roku 1948 związany jako pedagog z gdańską Państwową Wyższą Szkołą Sztuk Plastycznych (PWSSP). Początkowo asystent Aleksandra Kobzdeja w pracowni kompozycji płaskiej i przestrzennej na Wydziale Malarstwa i Architektury, od roku 1949 prowadził projektowanie form architektury okolicznościowej na Wydziale Architektury Wnętrz; potem pracownię projektowania rzeźbiarsko-architektonicznego. W latach 1951–1956 i 1981–1985 pełnił funkcję prorektora uczelni, 1954–1956 dziekana Wydziału Architektury i Studium Rzeźby. W okresie 1958–1971 prowadził pracownię projektowania wnętrz okrętowych i form przemysłowych na Wydziale Architektury Wnętrz, 1961–1962 i 1969–1971 dziekan tego wydziału. W latach 1962–1965 rektor PWSSP. W 1971–1976 kierował Katedrą Projektowania Form Przemysłowych i prowadził jedną z pracowni na Wydziale Projektowania Plastycznego; w 1979–1992 kierownik Katedry Podstaw i Metodyki Projektowania Wzornictwa Przemysłowego (i pracowni) na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego. W rok 1952 z zespołem uczestniczył w konkursie na projekt stacji metra na pl. Teatralnym w Warszawie (III nagroda). Autor m.in. pomnika Stanisława Staszica w Pile (1964), z realistyczną całopostaciową sylwetą, ustawioną na wysokim obelisku. Współautor otwartego w roku 1964 Mauzoleum Ofiar Zagłady w Treblince (z Franciszkiem Duszeńką i Franciszkiem Strynkiewiczem), zaprojektowanego jako rozległe założenie przestrzenne, w którym unikając dosłowności, odwołano się do wyciszonej i tym bardziej dramatycznej symboliki (rampy kolejowej, drogi, architektonicznego pomnika ze szczeliną, paleniska wypełnionego bazaltem i tysięcy rozłupanych kamieni). Następną realizacją rzeźbiarsko-przestrzenną był odsłonięty w październiku 1966 pomnik Obrońców Wybrzeża na Westerplatte (z F. Duszeńką i Henrykiem Kitowskim). Realizacją wspólną (z architektem Wiesławem Gruszkowskim) był także Wojskowy Cmentarz Francuski ( cmentarz na Suchaninie). Laureat wielu nagród, w tym państwowych, za pomniki w Treblince i na Westerplatte oraz za pracę pedagogiczną.