TRÓJCA ŚWIĘTA, obraz ołtarzowy

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Blazejsliwinski (dyskusja | edycje) z dnia 17:27, 24 kwi 2024

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Nastawa ołtarza z obrazem Pietas Domini fundacji bractwa św. Jerzego w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Gdańsku, z prawej predella, 2020

TRÓJCA ŚWIĘTA (Pietas Domini / Żałość Pana), obraz z kwatery głównej ołtarza w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Powstał z fundacji bractwa św. Jerzego, pierwotnie znajdował się przy filarze naprzeciw kaplicy bractwa. Wykonany w technice tempery na drewnie z użyciem złotej folii. Datowany zgodnie z analizą stylistyczną na około 1425–1430 rok.

Tablica ukazuje Boga Ojca podtrzymującego ciało Chrystusa, na którego karku siedzi Gołębica, symbol Ducha Świętego. W tle czterej aniołowie rozpościerają brokatową tkaninę. Motyw ikonograficzny został powiązany z obrazem Pitié de Nostre-Seigneur, wymienionym w inwentarzu księcia de Berry, jednak zniszczonym w 1410. Ukazuje on idee odkupienia: Bóg Ojciec prezentuje ciało Syna na znak odkupienia grzechów ludzkości.

Autorstwo dzieła nie jest rozpoznane, najprawdopodobniej jest to import niderlandzki. Pod względem stylistycznym wskazuje się na analogie z twórczością Mistrza Franckego oraz na miejsce kształcenia artysty: przypuszczalnie na terenach Niderlandów. Postrzegany jako dzieło wysokiej klasy i ze względu na prestiżowe pochodzenie spoza granic Gdańska, obraz był wzorem dla tryptyku Trójcy Świętej, fundacji cechu szewców.

Zaginiony podczas II wojny światowej, został odnaleziony w 1999 w magazynach Staatliche Museen zu Berlin-Preußischer Kulturbesitz, następnie w Gemäldegalerie jako depozyt Konsystorza Ewangelickiego w Berlinie. W 2020 zwrócony gdańskiemu kościołowi NMP. MMK

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania