POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK FIROGA

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Blazejsliwinski (dyskusja | edycje) z dnia 08:22, 1 lip 2023

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >

POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK FIROGA, posterunek bocznicowy położony na dwutorowej, początkowo na niezelektryfikowanej linii kolejowej numer 248 (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa), od 2022 zelektryfikowanej, na jej 12,7 kilometrze pomiędzy posterunkiem odgałęźnym Kiełpinek a stacją Gdańsk Rębiechowo. Znajduje się na terenie dzielnicy Gdańsk- Matarnia, nazwę wziął od położonego w pobliżu osiedla.

Posterunek, jako bocznicowy, został otwarty 1 IX 2015. Odgałęziała się wówczas od niego bocznica prowadząca do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy służąca do dostarczania paliwa. Wcześniej w tym miejscu funkcjonowała bocznica Petrolot, która położona była na linii kolejowej numer 235 (Gdańsk-Kokoszki – Gdańsk-Osowa). Wskutek budowy linii numer 248 została ona jednak zlikwidowana, w efekcie jej tor kończy się obok tego posterunku, nie łączy się jednak z funkcjonującą linią. Podczas prac związanych z elektryfikacją linii kolejowej numer 248 nastąpiła przebudowa posterunku, który od końca 2022 pełni nie tylko rolę bocznicowego, ale również i odgałęźnego.

Obok posterunku przebiegają ulice: Słowackiego, Radarowa i Szybowcowa. W jego obrębie nie ma peronów. Ruch pociągów obsługiwany jest z Lokalnego Centrum Sterowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, które znajduje się obok przystanku kolejowego Gdańsk Matarnia. PP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania